Projekta ID
22-TA-888Atzinuma sniedzējs
SIA “Olympic Casino Latvia”
Atzinums iesniegts
24.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Atzinuma dokumenti
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
OCL uztur spēkā iebildumus, kas iepriekš pausti 2023. gada 5. janvāra vēstulē Nr. 4/1-3 un 2022.gada 10.augusta vēstulē Nr. 110/1-3.
Kā iepriekš minējām, Olympic Entertainment Group, kuras sastāvā ir arī OCL, strādā sešās Eiropas valstīs. Nevienā no šīm valstīm šādas prasības attiecībā uz kazino segmentu nav. Ņemot vērā iedzīvotāju tiesības brīvi pārvietoties Eiropas savienības teritorijā un izmantot citu valstu pakalpojumus, nav saprotams kā atbilstoši Veselības ministrijas (turpmāk – VM) viedoklim, “nešķirojot tiks pasargāta gan Latvijas iedzīvotāju, gan ārvalstu (tostarp, tūristu) iedzīvotāju veselība”. Tieši pretēji, kā varēja konstatēt COVID pandēmijas apstākļos, Latvijas iedzīvotāji, pastāvot vietējiem ierobežojumiem, aktīvi apmeklēja blakus valstu izklaides iespējas.
Kazino segments strādā augsta līmeņa konkurences apstākļos, kur tūristi izvēlas apmeklēt tās valstis un izmanto pakalpojumus, kas tiem ir pievilcīgi dažādības un pieejamības ziņā. Tas ir maksāt spējīgs segments un alkohola patērēšana klientiem nav primārais kazino apmeklējuma mērķis, bet ir daļa no atpūtas pasākuma.
Jau iepriekš minējām, šādi ierobežojumi radīs negatīvu iespaidu uz turpmāku tūristu piesaisti un samazinās kazino segmenta konkurētspēju, salīdzinot ar kaimiņu valstīm. Igaunijā plānotas vairāk kā 30 miljonu eiro investīcijas kazino un atpūtas kompleksa izveidē Tallinā, kas orientēts uz Āzijas tūristiem. Ieviešot šādus ierobežojumus, kazino kā izklaides pasākumu kopums nebūs pievilcīgs tūristiem, un samazinās arī tas turpmākās investīcijas šajā atpūtas un izklaides segmentā.
Tāpat OCL uzskata, ka VM ierosinātie grozījumi Likumprojektā ir nesamērīgi un būtiski ierobežo personas tiesības izvēlēties sev vēlamu atpūtas veidu.
Latvijas Republikas Satversmes tiesa savā 2020. gada 11. decembra spriedumā lietā Nr. 2020-26-0106 atgādināja, ka demokrātiskā tiesiskā valstī indivīda pašnoteikšanās brīvībai ir augstākā vērtība. Šī brīvība aptver jebkādu cilvēka izvēli, vienalga, vai tā no socioētiskā viedokļa būtu atzīstama par vērtīgu vai arī būtu tikai cilvēka personīgās gribas izpausme, ciktāl tā neapdraud citu cilvēku tiesības, konstitucionālo kārtību vai arī citas sabiedrībai būtiskas intereses. Likumdevējam ir jārespektē personas izvēles brīvība un jāuzticas tās spējai novērtēt šādas brīvības izpausmes, varbūt pat potenciāli paškaitējošas darbības, sekas, kamēr vien tās ietekmē tikai pašu personu [..]
Likumprojekta grozījumu mērķis ir alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšana un alkoholisma ierobežošana. OCL nevar piekrist, ka VM rosinātie grozījumi attiecībā uz kazino un spēļu zālēm atbilst šiem mērķiem. Likumprojektā nav minēti rādītāji, kas ļautu saprast, kādi mērāmi rezultāti tiks sasniegti, ieviešot paredzētos ierobežojumus kazino un spēļu zālēs. Izziņā minētie VM apsvērumi pēc būtības būtu attiecināmi uz riskantas spēlēs mazināšanu. Lai mazinātu riskantu spēli Latvijā jau ir izveidoti daudz efektīvāki un samērīgāki instrumenti. Atbilstoši “Par Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam” Finanšu ministrijas darba grupā gatavotajiem normatīvajiem dokumentiem azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu organizētājiem būs pienākums dokumentēt ar azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu spēlēšanu saistītos riskus un spēlētāju paradumu izmaiņas, lai ar sistēmas palīdzību novērtētu to, vai spēlētāja uzvedībā ir saskatāmas pazīmes, kas liecina par problemātisku azartspēļu spēlēšanu. Pamatojoties uz šo novērtējumu, azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu organizētāji savlaicīgi informēs spēlētājus par ar pārmērīgu un nekontrolētu spēlēšanu saistītajiem riskiem, kā arī nepieciešamības gadījumā veiks intervences pasākumus, lai atturētu spēlētājus no pārmērīgas un nekontrolētas spēlēšanas. Tas ļauj ierobežot riskantu spēlētāju grupu un vienlaicīgi arī nodrošina, ka tiek uzraudzīti visi iespējamie riska faktori, tai skaitā alkohola patērēšana. Tādejādi samērīgā veidā ļaujot sasniegt ar likuma grozījumiem noteiktos mērķus.
Kā iepriekš minējām, Olympic Entertainment Group, kuras sastāvā ir arī OCL, strādā sešās Eiropas valstīs. Nevienā no šīm valstīm šādas prasības attiecībā uz kazino segmentu nav. Ņemot vērā iedzīvotāju tiesības brīvi pārvietoties Eiropas savienības teritorijā un izmantot citu valstu pakalpojumus, nav saprotams kā atbilstoši Veselības ministrijas (turpmāk – VM) viedoklim, “nešķirojot tiks pasargāta gan Latvijas iedzīvotāju, gan ārvalstu (tostarp, tūristu) iedzīvotāju veselība”. Tieši pretēji, kā varēja konstatēt COVID pandēmijas apstākļos, Latvijas iedzīvotāji, pastāvot vietējiem ierobežojumiem, aktīvi apmeklēja blakus valstu izklaides iespējas.
Kazino segments strādā augsta līmeņa konkurences apstākļos, kur tūristi izvēlas apmeklēt tās valstis un izmanto pakalpojumus, kas tiem ir pievilcīgi dažādības un pieejamības ziņā. Tas ir maksāt spējīgs segments un alkohola patērēšana klientiem nav primārais kazino apmeklējuma mērķis, bet ir daļa no atpūtas pasākuma.
Jau iepriekš minējām, šādi ierobežojumi radīs negatīvu iespaidu uz turpmāku tūristu piesaisti un samazinās kazino segmenta konkurētspēju, salīdzinot ar kaimiņu valstīm. Igaunijā plānotas vairāk kā 30 miljonu eiro investīcijas kazino un atpūtas kompleksa izveidē Tallinā, kas orientēts uz Āzijas tūristiem. Ieviešot šādus ierobežojumus, kazino kā izklaides pasākumu kopums nebūs pievilcīgs tūristiem, un samazinās arī tas turpmākās investīcijas šajā atpūtas un izklaides segmentā.
Tāpat OCL uzskata, ka VM ierosinātie grozījumi Likumprojektā ir nesamērīgi un būtiski ierobežo personas tiesības izvēlēties sev vēlamu atpūtas veidu.
Latvijas Republikas Satversmes tiesa savā 2020. gada 11. decembra spriedumā lietā Nr. 2020-26-0106 atgādināja, ka demokrātiskā tiesiskā valstī indivīda pašnoteikšanās brīvībai ir augstākā vērtība. Šī brīvība aptver jebkādu cilvēka izvēli, vienalga, vai tā no socioētiskā viedokļa būtu atzīstama par vērtīgu vai arī būtu tikai cilvēka personīgās gribas izpausme, ciktāl tā neapdraud citu cilvēku tiesības, konstitucionālo kārtību vai arī citas sabiedrībai būtiskas intereses. Likumdevējam ir jārespektē personas izvēles brīvība un jāuzticas tās spējai novērtēt šādas brīvības izpausmes, varbūt pat potenciāli paškaitējošas darbības, sekas, kamēr vien tās ietekmē tikai pašu personu [..]
Likumprojekta grozījumu mērķis ir alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšana un alkoholisma ierobežošana. OCL nevar piekrist, ka VM rosinātie grozījumi attiecībā uz kazino un spēļu zālēm atbilst šiem mērķiem. Likumprojektā nav minēti rādītāji, kas ļautu saprast, kādi mērāmi rezultāti tiks sasniegti, ieviešot paredzētos ierobežojumus kazino un spēļu zālēs. Izziņā minētie VM apsvērumi pēc būtības būtu attiecināmi uz riskantas spēlēs mazināšanu. Lai mazinātu riskantu spēli Latvijā jau ir izveidoti daudz efektīvāki un samērīgāki instrumenti. Atbilstoši “Par Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam” Finanšu ministrijas darba grupā gatavotajiem normatīvajiem dokumentiem azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu organizētājiem būs pienākums dokumentēt ar azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu spēlēšanu saistītos riskus un spēlētāju paradumu izmaiņas, lai ar sistēmas palīdzību novērtētu to, vai spēlētāja uzvedībā ir saskatāmas pazīmes, kas liecina par problemātisku azartspēļu spēlēšanu. Pamatojoties uz šo novērtējumu, azartspēļu, interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu organizētāji savlaicīgi informēs spēlētājus par ar pārmērīgu un nekontrolētu spēlēšanu saistītajiem riskiem, kā arī nepieciešamības gadījumā veiks intervences pasākumus, lai atturētu spēlētājus no pārmērīgas un nekontrolētas spēlēšanas. Tas ļauj ierobežot riskantu spēlētāju grupu un vienlaicīgi arī nodrošina, ka tiek uzraudzīti visi iespējamie riska faktori, tai skaitā alkohola patērēšana. Tādejādi samērīgā veidā ļaujot sasniegt ar likuma grozījumiem noteiktos mērķus.
Piedāvātā redakcija
-