Atzinums

Projekta ID
21-TA-934
Atzinuma sniedzējs
Pārresoru koordinācijas centrs
Atzinums iesniegts
06.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Par Air Baltic Corporation AS vispārējo stratēģisko mērķi
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas 1.3. sadaļā ir secināts, ka AirBaltic komercdarbība atbilst Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmās daļas 2. punktam, un valsts līdzdalība AirBaltic ir saglabājama arī turpmāk. Ņemot vērā, ka saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 7. panta otro daļu augstākajai lēmējinstitūcijai ir jāpieņem lēmums par līdzdalības saglabāšanu kapitālsabiedrībā, lūdzam attiecīgi precizēt rīkojuma projektu vai pievienot Ministru kabineta sēdes protokollēmumu, kurā ir ietverts Ministru kabineta lēmums par valsts līdzdalības saglabāšanu AirBaltic (ņemot vērā arī MK protokola lēmumus par plānoto valsts līdzdalības samazināšanu AirBaltic).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Pamatojoties uz Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 1. panta pirmās daļas 18. punktu, noteikt Air Baltic Corporation AS vispārējo stratēģisko mērķi – nodrošināt pasažieru un kravu aviopārvadājumus, kļūstot par ilgtspējīgu lidsabiedrību Eiropas Savienības aviācijas tirgū, vienlaikus turpinot konkurētspējīgu lidojumu maršrutu tīkla un savienojamības attīstību un aviokompānijas izaugsmi, sasniedzot tādu flotes izmēru, kas nepieciešams aviokompānijas ilgtermiņa dzīvotspējai un iespējai valstij atgūt veiktos ieguldījumus, veicot akciju sākotnējo publisko piedāvājumu, un nodrošinot līderību inovācijās, tādējādi veicinot Rīgas kā nozīmīga Ziemeļeiropas gaisa satiksmes centra attīstību un Latvijas kā viena no galvenajiem Eiropas biznesa centriem izaugsmi, kā arī turpinot izaugsmi arī citu valstu tirgos.

 
Iebildums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 1. panta pirmās daļas 18. punktu vispārējie stratēģiskie mērķi ir publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas noteikti kapitālsabiedrības mērķi, kurus publiska persona vēlas sasniegt ar līdzdalību kapitālsabiedrībā un kuri izriet no tiesību aktiem un politikas plānošanas dokumentiem, Pārresoru koordinācijas centra ieskatā, vispārējā stratēģiskajā mērķī noteiktais par tāda flotes izmēra sasniegšanu, kas nepieciešams aviokompānijas ilgtermiņa dzīvotspējai un iespējai valstij atgūt veiktos ieguldījumus, veicot akciju sākotnējo publisko piedāvājumu, neatbilst vispārējā stratēģiskā būtībai, turklāt ieguldīto līdzekļu atgūšana (kapitāla saglabāšana) raksturo jebkura investora darbības mērķi. Lūdzam precizēt Ministru kabineta rīkojuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta otrā daļa nosaka, ka līdzdalības izvērtējumā nepieciešams ietvert arī ekonomisko izvērtējumu, lai pamatotu, ka citādā veidā nav iespējams efektīvi sasniegt šā panta pirmajā daļā noteiktos mērķus. Pārresoru koordinācijas centrs norāda, ka anotācijā nav ietverts ekonomiskais izvērtējums atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta otrajai daļai, tāpēc lūdzam attiecīgi papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta otrajā daļā noteikts, ka, veicot izvērtējumu, publiska persona konsultējas ar kompetentajām institūcijām konkurences aizsardzības jomā un komersantus pārstāvošām biedrībām vai nodibinājumiem, kā arī ievēro komercdarbības atbalsta kontroles jomu regulējošu normatīvo aktu prasības. Ņemot vērā minēto, lūdzam veikt nepieciešamās konsultācijas, kā arī papildināt anotāciju ar informāciju par konsultāciju rezultātiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
 Anotācijas 1.3. sadaļā norādīts, ka valsts līdzdalība AirBaltic ir pamatota ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmās daļas 2. punktu, proti, publiskas personas kapitālsabiedrības vai publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai. Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 1. panta pirmās daļas 18. punktu vispārējie stratēģiskie mērķi ir publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas noteikti kapitālsabiedrības mērķi, kurus publiska persona vēlas sasniegt ar līdzdalību kapitālsabiedrībā un kuri izriet no tiesību aktiem un politikas plānošanas dokumentiem. Ņemot vērā minēto, un lai pamatotu AirBaltic sniegto pakalpojumu stratēģisko nozīmi un rīkojuma projektā ietverto vispārējo stratēģisko mērķi, lūdzam papildināt anotāciju ar atsauci uz politikas plānošanas dokumentos (ne tikai Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027.gadam minēto). Piemēram, Transporta attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam ir noteikts, ka AirBaltic ir viena no tām kapitālsabiedrībām, kas pamatā nodrošina Latvijas gaisa transporta darbību, turklāt AirBaltic ir noteikta kā līdzatbildīga vairāku uzdevumu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-