Atzinums

Projekta ID
25-TA-867
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2. Noteikumos lietots termins atbalsta saņēmējs –  gala labuma guvējs, kas atbilst šādiem kritērijiem:
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā tiek lietoti dažādi termini, lai apzīmētu atbalsta saņēmēju, piem., "atbalsta saņēmējs –  gala labuma guvējs", "atbalsta pretendents", "finansējuma saņēmējs", kas var radīt pretrunīgu/nekorektu noteikumu projekta punktu interpretāciju pēc būtības, t.sk., tajos ietverto komercdarbības atbalsta nosacījumu piemērošanu, aicinām pārskatīt un precizēt noteikumu projektā lietoto terminoloģiju, lai nodrošinātu korektu noteikumu projektā iekļauto normu izpratni.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā sniedz atbalstu ārējo tirgu apguves aktivitātēm (turpmāk – atbalsta programma), t.sk.;
Iebildums
 Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumu Nr.108) 100.2. apakšpunkts noteic, ka Noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta  likumā (turpmāk - Likums) noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam.
Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma 4.panta otrā daļa noteic, ka  Ministru kabinets nosaka:
1) attiecīgās komercdarbības atbalsta programmai pieejamo finansējumu;
2) komercdarbības atbalsta, tai skaitā ad-hoc atbalsta, piešķiršanas kārtību un kritērijus;
3) komercdarbības atbalsta programmas īstenošanas nosacījumus un kārtību;
4) lēmuma par piešķirtā finansējuma izlietojumu pieņemšanas un neatbilstošo izdevumu atgūšanas nosacījumus un kārtību;
5) prioritāro projektu ietvaros atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
6) komercdarbības atbalsta uzskaiti, neatbalstāmās nozares un darbības.

Noteikumu projekta  1.2.apakšpunkts paredz, ka noteikumi nosaka kārtību, kādā sniedz atbalstu ārējo tirgu apguves aktivitātēm (turpmāk – atbalsta programma), t.sk. komercdarbības atbalsta piešķiršanas kārtību un kritērijus.
Tādējādi nerodas skaidrs priekšstats vai noteikumi satur prasības arī  ad-hoc atbalsta piešķiršanai komercdarbībai.

No noteikumu projekta 1.punkta nav secināms, ka noteikumi satur komercdarbības atbalsta programmas īstenošanas nosacījumus un kārtību, tādēļ pirmšķietami Noteikumu projekta 1.punkts neatbilst Likuma 4.panta otrās daļas 3.punkta prasībām un nerodas priekšstats vai noteikumos ietvertās normas ietver īstenošanas nosacījumus un kārtību. 
Savukārt noteikumu projekta 1.4.apakšpunkts paredz, ka noteikumi nosaka kārtību, kādā sniedz atbalstu ārējo tirgu apguves aktivitātēm (turpmāk – atbalsta programma), t.sk. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus. Ņemot vērā Likuma 4.panta otrās daļas 5.punktu Ministru kabinets ir pilnvarots zdot noteikumus par prioritārajos projektu ietvaros atbalstāmo darbību  un izmaksu attiecināmības nosacījumiem. Tādējādi, pirmšķietami, noteikumu 1.4.apakšpunkts neatbilst Likumā noteiktajam pilnvarojumam.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.punktu atbilstoši Noteikumu Nr. 108 100.2.apakšpunkta prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
8. Atbalsts noteikumu ietvaros tiek sniegts:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd no noteikumu projekta nav viennozīmīgi saprotams, pēc kādiem kritērijiem tiks izvērtēts, vai konkrētajā gadījumā projekts ir/nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, un attiecīgi kādos gadījumos tiks piemērots de minimis regulējums. Piemēram, nav skaidrs, uz kāda pamata ir secināms, ka 8.2.apakšpunktā minētajiem subjektiem atbalsts visos gadījumos nebūs kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Skaidrojam, ka arī deleģēti valsts pārvaldes uzdevumi var būt tādi, kas ir saistīti ar saimniecisko darbību  (t.i., preču un pakalpojumu piedāvāšanu tirgū), līdz ar to noteikumu projekta 8.2.apakšpunkts būtu precizējams, tajā iekļaujot nosacījumu, ka noteikumu projekta ietvaros sniegtais atbalsts būs kvalificējams kā brīvs no komercdarbības atbalsta, ja valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldībām un to iestādēm, SEZ pārvaldēm, ostu pārvaldēm, plānošanas reģioniem, valsts zinātniskām institūcijām un augstskolām ir deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību. Vēršam uzmanību, ka šobrīd noteikumu projektā noteiktie kritēriji, nenodrošina, ka, piešķirot publiskos līdzekļus 8.2.apakspunktā minētajiem subjektiem, pasākums nekvalificēsies kā komercdarbības atbalsts.

Papildus anotācijas 1.3.sadaļā ir iekļauts skaidrojums, ka: "Ja atbalsta pasākumā kā atbalsta saņēmējs piedalās uzņēmums un to pārstāvošā pašvaldība, tad komercdarbības atbalsta piešķiršana notiek katrai organizācijai atsevišķi, de minimis uzskaites veidlapu iesniedz gan pašvaldība, gan uzņēmums, SEZ.", kas nav atbilstošs noteikumu projekta 8.punkta pašreizējai redakcijai. Vienlaikus anotācijas 1.3.sadaļā ir minēts, ka: "Pasākumā tiek sniegts atbalsts tādiem komersantiem, kuru plānā ir īstenot investīciju projektus un atrast sadarbības partnerus ārvalstīs, veicinot eksporta attīstību". Lūdzam skaidrot un/vai precizēt iepriekš minētos skaidrojumus kontekstā ar noteikumu projekta 8.2.apakšpunktu.


 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
8.3. nefinanšu atbalsta veidā, ja aktivitātes komersantiem nodrošina aģentūra.
Iebildums
Ievērojot noteikumu projekta 20.punktā noteikto: "Izmaksas, kas tiek segtas nefinanšu un granta veidā un tās tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, tad atbalsta saņēmējam[..]", lūdzam jau sākotnēji noteikumu projektā noteikt, vai izmaksas nefinanšu veidā plānots sniegt saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un kas būs atbalsta saņēmējs - aģentūra vai komersants. Papildus lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu, vai aģentūra, īstenojot noteikumu projekta 8.3.apakšpunktā minētās aktivitātes, darbosies tās deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros atbilstoši aģentūras nolikumam vai arī, īstenojot minētās aktivitātes, aģentūra īstenos saimniecisko darbību, piedāvājot pakalpojumus tirgū, un attiecībā uz to tiks piemērots noteikumu projektā noteiktais komercdarbības atbalsta regulējums un kas šādā gadījumā būs atbalsta piešķīrējs. Vienlaikus lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu par noteikumu projekta 8.3.apakšpunkta tvērumu un saturu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
14. Aģentūra pirms atlases uzsākšanas izstrādā un publicē  atbalsta saņēmēju atlases kārtību un komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus (tai skaitā pieejamo atbalsta apjomu) un uzskaiti. 
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likumā (turpmāk - Likums) dotajam deleģējumam, Ministru kabinetam ir jāizstrādā komercdarbības atbalsta programmas īstenošanas nosacījumus un kārtību, lūdzam precizēt noteikumu projekta 14.punktu, jo atbilstoši Likumā dotajam deleģējumam komercdarbības atbalsta programmas īstenošanas nosacījumi un kārtība ir jānosaka Ministru kabineta noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
33.1. Publisko iepirkumu likumu, regulu Nr. 2024/2509 un likumu "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā";
Iebildums
Lūdzam no noteikumu projekta 33.1.apakšpunkta svītrot atsauci uz Publisko iepirkumu likumu (PIL).  Noteikumu projekta 30.punkts paredz vispārīgu normu, ka gan Aģentūra, gan atbalsta saņēmēji iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā,  kas nozīmē, ka attiecīgi atkarībā no subjekta juridiskā statusa iepirkuma veikšanai ir piemērojams attiecīgs publisko iepirkumu jomas normatīvais akts – piemēram, PIL, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likums vai Ministru kabineta 2027.gada 28.februāra noteikumi Nr.104 “Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem”. Attiecīgi atsevišķa atsauce uz PIL noteikumu projekta 33.1.apakšpunktā var radīt neskaidrības un pārpratumus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
33.2. izveidota iekšējās kontroles sistēma korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumu Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" prasībām, kura ietver de minimis atbalsta sniegšanas kārtību saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaiti un piešķiršanu.
Iebildums
Ņemot vērā, ka de minimis atbalsta sniegšanas kārtība saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 nav saistīta ar Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumu Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" prasībām, lūdzam no šī punkta svītrot prasības attiecībā uz de minimis.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
16. Atbalsta pretendents, piesakoties atbalstam šo noteikumu 14. punktā norādītajā kārtībā, iesniedz de minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk – sistēma) sagatavoto veidlapas izdruku vai norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru.
Iebildums
Attiecībā uz noteikumu projekta 16.punktu, pirmkārt, nav skaidrs, ko noteikumu projekta ietvaros saprot ar terminu "atbalsta pretendents" un, otrkārt, atbilstoši noteikumu projekta 8.punktam šobrīd ir paredzēts, ka tikai atsevišķi atbalsta saņēmēji atbalstu noteikumu projekta ietvaros saņems kā de minimis atbalstu, līdz ar to nav skaidrs, vai noteikumu projekta 16.punkts paredz, ka visiem atbalsta pretendentiem ir nepieciešams iesniegt de minimis atbalsta pretendenta veidlapu. Lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projekta 16.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
35. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 8.punktam, ir paredzēts, ka šo noteikumu projekta ietvaros var tikt atbalstīti tādi projekti, kas nav kvalificējami kā komercdarbības atbalsts, praksē var rasties situācijas, kurās sākotnēji projekts, kas nebija kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, tomēr projekta īstenošanas laikā par tādu kļuva vai arī tika pieļauta kļūda tā sākotnējā izvērtēšanā. Līdz ar to lūdzam papildināt noteikumu projektu 35.punktu, piemēram, turpmāk minētajā redakcijā, lai aptvertu šāda pārkāpuma gadījumu. Lūdzam atbilstoši precizēt skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
Ja ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts tā īstenošanas laikā kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, un ja tam nav iespējams piemērot Komisijas regulu Nr. 2023/2831, vai ja ir pārkāptas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums aģentūrai atmaksāt projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta.

 
10.
Noteikumu projekts
20. Maksimālā atbalsta summa viena kalendārā gada laikā ir 50 000 euro un  intensitāte, šo noteikumu 10. un 11. punktā minētajām darbībām un izmaksām, kas nav saistītas ar komercdarbības atbalstu, ir līdz  85%. Izmaksas, kas tiek segtas nefinanšu un granta veidā un tās tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, tad atbalsta saņēmējam:
Iebildums
Lūdzam precizēt, vai noteikumu projekta 20.punktā minētā maksimālā summa būtu attiecināma uz vienu projektu un attiecīgi lūdzam precizēt minēto punktu. Anotācijas 1.3.sadaļā minēts, ka: "Lai nodrošinātu, ka valsts budžeta finansējums tiek ieguldīts efektīvi un to, lai uzņēmēji saņem pēc iespējas fokusētāku un mērķētāku atbalstu, paredzēts, ka MK noteikumu projekta ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums vienam finansējuma saņēmējam viena kalendāra gada laikā nepārsniedz 25 000 euro.Atbalsta apjoms par šo noteikumu 10.punktā minētajām darbībām vienam atbalsta saņēmējam viena kalendārā gada laikā nepārsniedz 25 000 euro un 30 procentus no pēdējā gada neto apgrozījuma.". Ņemot vērā, ka iepriekš minētais skaidrojums neatbilst noteikumu projekta 20.punktam, lūdzam to precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
24. Aģentūra, pirms de minimis atbalsta piešķiršanas atbalsta saņēmējam pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru.
Iebildums
Ņemot vērā, ka aģentūra veic atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi, kā arī lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktam un 2.panta 2.punktam, lūdzam 24.punktu izteikt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Aģentūra veic atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi. 
Piešķirot de minimis atbalstu, aģentūra pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr.2023/2831 2.panta 2.punktā noteiktajam.




 
12.
Noteikumu projekts
27. Ja finansējuma saņēmējs vienlaikus darbojas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" vai "d" apakšpunktā minētajās nozarēs vai vairākās citās nozarēs, uz kurām attiecas šīs regulas darbības joma, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu.
Iebildums
Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punktam un 2.punktam, lūdzam noteikumu projekta 27.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā. Lūdzam atbilstoši precizēt skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
De minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831 piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
13.
Noteikumu projekts
28. Atbalsta programmas ietvaros aģentūrai, kas nodrošina atbalsta programmas  īstenošanu, kā atbalstāmā darbība ir tās administrēšana, tai skaitā iepirkumu organizēšana.
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 28. un 29.punktu, jo šobrīd tie var tikt pretrunīgi interpretēti - pirmkārt, noteikumu projekta 4.punktā jau ir definēts, ka atbalsta sniedzējs ir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, otrkārt, lūdzam izvērtēt, vai ir nepieciešams noteikumu projektā atrunāt atbalsta sniedzēja atbalstāmās darbības. Turklāt, no noteikumu projekta 28.punkta nav skaidrs, vai iepirkumu organizēšanas izmaksas tiks uzskatītas kā komercdarbības atbalsts atbalsta saņēmējiem saskaņā ar de minimis regulējumu vai tomēr Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra atbalsta programmas īstenošanu veiks tai deleģēto valsts funkciju ietvaros.


 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā izteiktos iebildumus un priekšlikumus pie noteikumu projekta, lūdzam atbilstoši precizēt informāciju anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 2.1. sadaļā norādītais: "Finansējuma saņēmējs nepiešķir gala labuma guvējam  de minimis  atbalstu, ja tas darbojas kādā no Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr.  2021/1058  par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7. panta 1. punktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un šo noteikumu ." nav korekts, jo, piešķirot de minimis atbalstu, ir nepieciešams ievērot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1.panta 1.punktā ietvertos nozaru un darbību ierobežojumus un tas nav saistāms ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr.  2021/1058  par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7. panta 1. punktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un šo noteikumu. Lūdzam precizēt skaidrojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Norādām, ka atbildoši Ministru kabineta 2024.gada 25.aprīļa rīkojuma Nr. 319 “Par apropriācijas pārdali” 4.punktam finansējums 6 000 000 euro apmērā eksporta veicināšanas un investīciju piesaistes aktivitāšu īstenošanai ir ieplānots Ekonomikas ministrijas budžetā 2025. un 2026.gadam, savukārt 2025. gadā izdevumu pārskatīšanas rezultātā budžeta programmā 35.00.00 “Valsts atbalsta programmas” identificētie resursi 1 125 000 euro apmērā tika pārdalīti ārvalstu tirgus apguves atbalstam – augsta līmeņa biznesa delegāciju ar nozares uzņēmumu pārstāvībai 2025.gadam. Ņemot vērā minēto, lūdzam anotācijas 3.sadaļas tabulā atspoguļot Ekonomikas ministrijas budžetā 2025. un 2026.gadam atbalsta programmas īstenošanai ieplānoto finansējumu. Vienlaikus sadaļas punktā “Cita informācija” lūdzam svītrot informāciju, ka finansējums netiek dalīts pa gadiem ar konkrētām summām, bet plānots atbilstoši pieprasījumam atbalsta programmā, ievērojot, ka Ekonomikas ministrijas budžetā minētajam mērķim ir paredzēts finansējums 2025.gadam 7 125 000 euro un 2026.gadam 6 000 000 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
2.1. tas ir lielais komersants, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.  651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr.  651/2014), tajā skaitā valsts kapitālsabiedrības,  pašvaldības, Speciālo ekonomisko zonu (turpmāk - SEZ) pārvaldes, ostu pārvaldes,  plānošanas reģioni, zinātniskā institūcijas un augstskolas.
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt papildus skaidrojumu par noteikumu projekta 2.1.apakšpunktu, ka darbinieku skaita un apgrozījuma kritērijs neattiecas uz pašvaldībām, speciālās ekonomiskās zonas pārvaldēm un citām publiskām iestādēm. Minētajos gadījumos, uzņēmums ir uzskatāms par lielo uzņēmumu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
2.1. tas ir lielais komersants, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.  651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr.  651/2014), tajā skaitā valsts kapitālsabiedrības,  pašvaldības, Speciālo ekonomisko zonu (turpmāk - SEZ) pārvaldes, ostu pārvaldes,  plānošanas reģioni, zinātniskā institūcijas un augstskolas.
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 2.1.apakšpunktu, tajā iekļaujot precīzu atsauci uz Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.  651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, normu, proti, 2.panta 24.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
7. Atbalsta programmas īstenošanai ir pieejams finansējums atbilstoši valsts budžetā pieejamajam finansējumam, tajā skaitā šo noteikumu 28. un 29. punktā minētajām attiecināmajām izmaksām un darbībām.
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 7.punktu, paredzot, ka atbalsta programmas īstenošanai ir pieejams finansējums atbilstoši valsts budžetā paredzētajam finansējumam.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
9. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā ietvertos skaidrojumu par kumulāciju atbilstoši šo noteikumu 9.punktā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
18. Sniegtais atbalsts tiek piešķirts ar aģentūras lēmumu un ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu atbalsta saņēmējam, ievērojot šo noteikumu 35. punktā minēto. Lēmuma pieņemšanas diena ir uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka nav skaidra noteikumu projektā ietvertā sasaiste ar noteikumu projekta 35.punktu, kā arī tiek lietoti nekorekti jēdzieni attiecībā uz tam piešķirto atbalstu, lūdzam to precizēt, piem., turpmāk minētajā redakcijā.
Papildus vēršam uzmanību, ka šobrīd noteikumu projekta 8.punkts paredz, ka noteikuma projekta ietvaros var tikt atbalstīti projekti, kas kvalificējās kā komercdarbības atbalsta projekti, gan tādi, kas nav komercdarbības atbalsta projekti, tomēr anotācijas 1.3.sadaļā ir ietverts skaidrojums, ka: "Sniegtais atbalsts tiek piešķirts ar aģentūras lēmumu un ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu atbalsta saņēmējam, ievērojot šo noteikumu 8. punktu.", kas ir pretrunā noteikumu projekta 8.punktam, ņemot vērā, ka anotācijā tiek skaidrots, ka visi piešķirtie atbalsti šo noteikumu ietvaros būs uzskatāmi par komercdarbības atbalstu. Lūdzam attiecīgi precizēt iepriekš minēto skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
Atbalsts šo noteikumu ietvaros tiek piešķirts ar aģentūras lēmumu, kura pieņemšanas diena ir uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.


 
22.
Noteikumu projekts
26. Aģentūra un atbalsta saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punktā ir noteikts, ka “Dalībvalstis reģistrēto informāciju par de minimis atbalstu glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas.”, aicinām noteikumu projekta 26.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā. 
Piedāvātā redakcija
Aģentūra uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 (desmit) gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šajos noteikumos noteikto piešķirts pēdējais de minimis atbalsts, savukārt, de minimis atbalsta saņēmējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 (desmit) gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas .”
23.
Noteikumu projekts
29. Attiecināmās izmaksas ir aģentūras valsts noteiktās funkcijas īstenošanas nodrošināšanai saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumiem Nr. 857 "Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras nolikums".
Priekšlikums
Ņemot vērā 20.punktā noteikto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 29.punktu, nosakot, vai uz LIAA attiecināmajām izmaksām būs attiecināmas noteikumu projekta 20.punktā noteiktās intensitātes.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
30. Iepirkumus aģentūra un atbalsta saņēmējs (ja attiecināms) veic atklātā, pārredzamā, konkurenci nodrošinošā, sociāli atbildīgā veidā un saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot nediskriminācijas principus. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums).
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 30.punkta otrā teikuma nepieciešamību un juridisko slodzi, ņemot vērā, ka “vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums)” jebkurā gadījumā ir iespējama atbilstoši spēkā esošajam regulējumam. Vienlaikus, ja attiecīgais teikums tiek saglabāts, lūdzam izvērtēt, vai tas nebūtu papildināms arī ar atsauci uz būvdarbu iepirkumiem (ja vispār attiecīgo projektu ietvaros tas ir attiecināms), lai aptvertu visus potenciāli iespējamos iepirkumu priekšmetus.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
30. Iepirkumus aģentūra un atbalsta saņēmējs (ja attiecināms) veic atklātā, pārredzamā, konkurenci nodrošinošā, sociāli atbildīgā veidā un saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot nediskriminācijas principus. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums).
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības un attiecīgi arī potenciālu komercdarbības atbalsta piešķiršanu preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā, līdz ar to lūdzam noteikumu projekta 30.punkta pirmo teikumu izteikt piedāvātajā redakcijā. 
Piedāvātā redakcija
Aģentūra un atbalsta saņēmējs (ja attiecināms) iepirkumus veic, ievērojot publiskā iepirkuma tiesisko regulējumu, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru.

 
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju attiecībā uz demarkāciju ar ES fondu ietvaros īstenojamām programmām, precizējot, kādā veidā un kuras iestādes to nodrošinās. Vienlaikus lūdzam norādīt anotācijā, ka šajos MK noteikumos paredzētās aktivitātes netiks finansētas no ES fondu līdzekļiem.
 
Piedāvātā redakcija
-