Projekta ID
24-TA-861Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
06.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumos Nr. 203 "Ražotāju organizāciju atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtība"
Iebildums
Attiecībā uz noteikumu 14.punkta izteikšanu jaunā redakcijā un noteikumu papildināšanu ar 98.1 punktu vēršam uzmanību, ka arī valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas "paiet" zem termina "nodoklis", tāpēc nebūtu korekti starp šiem maksājumiem lietot saikli "un". Ja ir nepieciešams normā atsevišķi izcelt tieši valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, tad starp šiem terminiem lietojams saiklis "tai skaitā".
Vienlaikus lūdzam anotācijā atspoguļot, kādā veidā tiks iegūta informācija par nodokļu parādu esamību.
Saskaņā ar likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteikto Valsts ieņēmumu dienests nodrošina nodokļu iekasēšanas publiskumu, proti, Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejama informācija par tiem nodokļu maksātājiem, kuriem Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāda kopsumma pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu. Tātad minētajā datu bāzē ir informācija tikai par Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) administrēto nodokļu parādiem. Bez VID nodokļu administrācija ir arī, piemēram, pašvaldības, kas administrē nekustamā īpašuma nodokli, līdz ar to minētajā datu bāzē nebūs visi nodokļu parādi, savukārt noteikumu projekta konkrēto punktu redakcijas paredz visu nodokļu parādu izvērtēšanu.
Tāpat lūdzam pievērst uzmanību augstāk citētajai likuma "Par nodokļiem un nodevām" normai attiecībā uz nosauktajiem izņēmumiem (tur ir ne tikai atsauce uz likuma 24.pantā paredzētajiem pagarinājumiem). Ja noteikumu projekta normas attiecībā uz VID administrēto nodokļu parādiem tiek sasaistītas ar VID administrēto nodokļu parādnieku datu bāzi, tad normā neredzam nepieciešamību likt visus izņēmumus, jo tie jau ir atrunāti likumā "Par nodokļiem un nodevām" un publiskajā datu bāzē neparādās.
Vienlaikus lūdzam anotācijā atspoguļot, kādā veidā tiks iegūta informācija par nodokļu parādu esamību.
Saskaņā ar likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteikto Valsts ieņēmumu dienests nodrošina nodokļu iekasēšanas publiskumu, proti, Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejama informācija par tiem nodokļu maksātājiem, kuriem Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāda kopsumma pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu. Tātad minētajā datu bāzē ir informācija tikai par Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) administrēto nodokļu parādiem. Bez VID nodokļu administrācija ir arī, piemēram, pašvaldības, kas administrē nekustamā īpašuma nodokli, līdz ar to minētajā datu bāzē nebūs visi nodokļu parādi, savukārt noteikumu projekta konkrēto punktu redakcijas paredz visu nodokļu parādu izvērtēšanu.
Tāpat lūdzam pievērst uzmanību augstāk citētajai likuma "Par nodokļiem un nodevām" normai attiecībā uz nosauktajiem izņēmumiem (tur ir ne tikai atsauce uz likuma 24.pantā paredzētajiem pagarinājumiem). Ja noteikumu projekta normas attiecībā uz VID administrēto nodokļu parādiem tiek sasaistītas ar VID administrēto nodokļu parādnieku datu bāzi, tad normā neredzam nepieciešamību likt visus izņēmumus, jo tie jau ir atrunāti likumā "Par nodokļiem un nodevām" un publiskajā datu bāzē neparādās.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju, paskaidrojot, kāpēc tiek paaugstināts slieksnis nodokļu parādu neesamībai no 150 eur uz 1 000 eur. Vienlaikus lūdzam iekļaut skaidrojumu, ka ir izvērtēta parāda summas maiņas nepieciešamība (kāpēc tieši šajā situācijā ir iespējama lielāka nodokļu parāda summas esamība) un summas maiņa neradīs negatīvas sekas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļā pie otrās problēmas ir noteikts, ka "lai nodrošinātu ES finanšu līdzekļu efektīvu izlietošanu, investīcijas tiek īstenotas atbilstoši normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu, bet, tā kā normatīvajos aktos par iepirkuma procedūras piemērošanu ir palielinātas līgumu summas un ieguldījumu izmaksu minimālais slieksnis – par vienu euro, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 203 72.1., 72.3., 72.4., 163.1., 163.3. un 163.4. apakšpunktu."
Norādām, ka no šādas redakcijas netop skaidrs, kādi normatīvie akti par iepirkuma procedūras piemērošanu ir domāti. No grozījumu projekta izriet, ka runa ir par MK noteikumu Nr. 104 "Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem". Savukārt minēto noteikumu 5.punkts paredz, ka finansējuma saņēmējs ir tiesīgs nepiemērot noteikumus piegādēm vai pakalpojumiem ar paredzamo līgumcena mazāku par 70 000 euro vai būvdarbiem ar paredzamo līgumcenu mazāku par 170 000 euro. Attiecīgi nav saprotama grozījumu projektā minēto/grozīto summu saistība ar MK noteikumos Nr. 104 noteiktajiem noteikumu piemērošanas robežsliekšņiem. Lūgums precizēt anotāciju un nepieciešamības gadījumā arī grozījumu projektu.
Norādām, ka no šādas redakcijas netop skaidrs, kādi normatīvie akti par iepirkuma procedūras piemērošanu ir domāti. No grozījumu projekta izriet, ka runa ir par MK noteikumu Nr. 104 "Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem". Savukārt minēto noteikumu 5.punkts paredz, ka finansējuma saņēmējs ir tiesīgs nepiemērot noteikumus piegādēm vai pakalpojumiem ar paredzamo līgumcena mazāku par 70 000 euro vai būvdarbiem ar paredzamo līgumcenu mazāku par 170 000 euro. Attiecīgi nav saprotama grozījumu projektā minēto/grozīto summu saistība ar MK noteikumos Nr. 104 noteiktajiem noteikumu piemērošanas robežsliekšņiem. Lūgums precizēt anotāciju un nepieciešamības gadījumā arī grozījumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
MK 28.02.2017. noteikumu Nr. 104 Nr. 5.1. punkts noteic: "piegādes vai pakalpojumu paredzamā līgumcena ir mazāka par 70 000 euro vai būvdarbu paredzamā līgumcena ir mazāka par 170 000 euro;". Lūdzam noteikumu projektā precizēt summas atbilstoši minētajiem MK noteikumiem vai skaidrot, no kura normatīvā akta šādas summas izriet. Tāpat MK 104 noteikumi nenosaka iepirkumu līgumcenu "griestus". Attiecīgi nav saprotams noteikumu projekta 72.3. un turpmākajos punktos minēto summu avots. Lūdzam papildināt Anotāciju ar informāciju par minēto summu avotu.
Piedāvātā redakcija
Nav saprotams noteikumu projekta 72.3. un turpmākajos punktos minēto summu avots. Lūdzam papildināt Anotāciju ar informāciju par minēto summu avotu.
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
2. problēmas apraksta 3. rindkopā ("Lai nodrošinātu ES finanšu līdzekļu efektīvu izlietošanu, investīcijas tiek īstenotas atbilstoši normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu, bet, tā kā normatīvajos aktos par iepirkuma procedūras piemērošanu ir palielinātas līgumu summas un ieguldījumu izmaksu minimālais slieksnis – par vienu euro, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 203 72.1., 72.3., 72.4., 163.1., 163.3. un 163.4. apakšpunktu.") un risinājuma apraksta 3. rindkopā ("MK noteikumu grozījumu projekta 11., 12., 13., 24., 25. un 26. punktā precizētas līgumu summas un ieguldījumu izmaksu minimālais slieksnis par vienu euro saskaņā ar normatīvo aktu par iepirkuma procedūras piemērošanu.") minēts "normatīvais akts par iepirkuma procedūras piemērošanu". Lūdzam papildināt ar informāciju, kāds normatīvais akts šeit domāts.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt ar informāciju, kāds normatīvais akts šeit domāts.
6.
Noteikumu konsolidētā versija
72.1. ja paredzamā līguma summa ir no 170 001 līdz 500 000 euro būvdarbu iepirkumiem vai no 70 001 līdz 500 000 euro preču un pakalpojumu iepirkumiem, ražotāju organizācija, lai iegādātos preces un pakalpojumus, nosaka tādu piedāvājuma iesniegšanas termiņu, kas ir pietiekams piedāvājuma sagatavošanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem;
Iebildums
MK noteikumu Nr. 104 5.punkts paredz, ka finansējuma saņēmējs ir tiesīgs nepiemērot noteikumus piegādēm vai pakalpojumiem ar paredzamo līgumcena mazāku par 70 000 euro vai būvdarbiem ar paredzamo līgumcenu mazāku par 170 000 euro. Attiecīgi nav nav saprotama grozījumu projektā minēto/grozīto summu saistība ar MK noteikumos Nr. 104 noteiktajiem noteikumu piemērošanas robežsliekšņiem. Lūgums precizēt anotāciju un nepieciešamības gadījumā arī grozījumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
163.1. ja paredzamā līguma summa ir no 170 001 līdz 500 000 euro būvdarbu iepirkumiem vai no 70 001 līdz 500 000 euro preču un pakalpojumu iepirkumiem, atzīta augļu un dārzeņu ražotāju organizācija, lai iegādātos preces un pakalpojumus, nosaka tādu piedāvājuma iesniegšanas termiņu, kas ir pietiekams piedāvājuma sagatavošanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem;
Iebildums
MK noteikumu Nr. 104 5.punkts paredz, ka finansējuma saņēmējs ir tiesīgs nepiemērot noteikumus piegādēm vai pakalpojumiem ar paredzamo līgumcena mazāku par 70 000 euro vai būvdarbiem ar paredzamo līgumcenu mazāku par 170 000 euro. Attiecīgi nav nav saprotama grozījumu projektā minēto/grozīto summu saistība ar MK noteikumos Nr. 104 noteiktajiem noteikumu piemērošanas robežsliekšņiem. Lūgums precizēt anotāciju un nepieciešamības gadījumā arī grozījumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
