Atzinums

Projekta ID
21-TA-580
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt 37.5.apakšpunktu ar jaunu 37.5.5., 37.5.6. un 37.5.7.apakšpunktu.
Apsardzes nozare no ēnu ekonomikas viedokļa ir nodefinēta kā viena no nozarēm ar vislielāko nodokļu nenomaksas risku, tajā skaitā ar stundu neuzskaitīšanu un apakšuzņēmumu piesaisti, lai izvairītos virsstundu apmaksas un nodokļu nomaksas.
1. Papildinot Apsardzes darbību reģistrā iekļaujamo informāciju ar 37.5.5.apakšpunktu, ​​​nodokļu administrēšanas pasākumu ietvaros  būtu informācija par konkrētā apsardzes komersanta nodrošinātajām fiziskās apsardzes stundām un jau analīzes procesā Valsts ieņēmumu dienests varētu salīdzināt, vai darba devēja ziņojumos norādītais uzskaitītais darba ņēmēju nostrādātais stundu skaits ir pietiekams fiziskās apsardzes nodrošināšanai. Plānojot nepieciešamos darba resursus, uzņēmumam šī informācija jau ir zināma, jo izriet no noslēgto līgumu nosacījumiem. Tādējādi efektīvāk tiktu izmantoti Valsts ieņēmumu dienesta resursi un mazāk traucēts nodokļu maksātājs.
Piemērs. Apsardzes komersantam ir trīs fiziskās apsardzes līgumi, katrā  līgumā par divu objektu apsardzes nodrošināšanu ar četriem apsardzes darbiniekiem 12 stundas dienā. Reģistrā norādīs 8640 stundas 3x2x4x12x30 (dienu skaits mēnesī)=8640 st.. 
2. Papildinot Apsardzes darbību reģistrā iekļaujamo informāciju ar 37.5.6.apakšpunktu, ​​​Valsts ieņēmumu dienests iegūtu informāciju par tehniskās apsardzes nodrošināšanai nepieciešamo stundu skaitu mēnesī, ko varētu izmantot nodokļu administrēšanas procesā līdzīgi kā iepriekš aprakstītajā gadījumā.
Piemērs. Apsardzes komersantam ir apsardzes līgumi par objektu novērošanu (vai ātro reaģēšanu), to nodrošina četri apsardzes darbinieki maiņās sešas stundas dienā (4x6x30=720 st.), vai seši apsardzes darbinieki pa astoņām stundām dienā katrs (6x8x30=1440 st).  
3. Ja apsardzes pakalpojumu līguma saistību izpildei ir piesaistīts cits apsardzes komersants (apakšuzņēmējs), tad papildinot Apsardzes darbību reģistrā iekļaujamo informāciju ar 37.5.7.apakšpunktu, Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā būtu informācija par minētā apakšuzņēmēja nodrošinātajām  apsardzes stundām.
Piedāvātā redakcija
37.5.5.  fiziskās apsardzes nodrošināšanai pašu darba resursu nepieciešamais stundu skaits mēnesī;
37.5.6. tehniskās apsardzes nodrošināšanai pašu darba resursu nepieciešamais stundu skaits mēnesī;
37.5.7. apakšuzņēmējam nodoto fiziskās vai tehniskās apsardzes nodrošināšanai darba resursu nepieciešamo stundu skaitu mēnesī.
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022.gadam” un likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” ieņēmumi no valsts nodevas plānoti 101 717 euro apmērā gadā. Lūdzam precizēt anotācijas 3. sadaļas 2.punktā un  2.1.apakšpunktā norādītos izdevumus,  kas saistīti ar valsts nodevu maksājumu nodrošināšanu, jo tie nevar pārsniegt plānoto ieņēmumu apmēru, radot negatīvu finansiālo ietekmi. Attiecīgi precizējama arī finansiālā ietekme anotācijas 3. sadaļas 3.punktā un 3.1. apakšpunktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt anotācijas 3.sadaļas 6.punkta 6.1. apakšpunktā iekļautās 2.tabulas nepieciešamību. Ja tomēr uzskatāt, ka šādu tabulu ir nepieciešams iekļaut, lūdzam precizēt tabulu atbilstoši precizētajam ieņēmumu plānam un norādot, ka tabulas 9. kolonnu veido 6. un 8. kolonnas summa.  
 
Piedāvātā redakcija
-