Atzinums

Projekta ID
24-TA-946
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rēzeknes siltumtīkli"
Atzinums iesniegts
26.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Iepazīstoties ar likumprojekta anotāciju, konstatējams, ka likumprojekta 1.3.sadaļas “Pašreizējā situācija, problēmas, risinājumi” punktā 4.2.2. ir veikts situācijas apraksts, kas skar arī SIA “Rēzeknes siltumtīkli”.
Saistībā ar likumprojekta anotācijas punktā 4.2.2. aprakstīto, SIA “Rēzeknes siltumtīkli” (turpmāk – Sabiedrība) vēlas vērst uzmanību uz turpmāk minēto, sniedzot šādus iebildumus/skaidrojumus:

[1] Sabiedrības finanšu vadība un tarifu noteikšana
   Lai ieviestu izpratni par Sabiedrības darbības pamatprincipiem attiecībā uz finanšu vadību un tarifu noteikšanu, Sabiedrība norāda, ka savu vadību balsta uz šādām pamatnostādnēm:
Ekonomiskā nepieciešamība un lēmumu pamatojums. Sabiedrības tarifu politika ir balstīta uz reālām izmaksām un nepieciešamību segt šīs izmaksas, kā arī nodrošināt uzņēmuma ilgtspējīgu attīstību. Sabiedrība tarifu pārskatīšana ir veikta, pamatojoties uz faktiskajām izmaksām un nepieciešamību nodrošināt efektīvu un ilgtspējīgu siltumenerģijas ražošanu. Šie lēmumi ir būtiski ne tikai uzņēmuma finansiālajai stabilitātei, bet arī garantē nepārtrauktu siltumenerģijas piegādi pilsētai.
Atbilstība regulējošiem noteikumiem. Visas tarifu izmaiņas ir veiktas, ievērojot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas noteikumus, procedūras un prasības, kas apliecina  Sabiedrības atbildīgu pieeju tarifu noteikšanā. Sabiedrība ir rūpīgi dokumentējusi visus izdevumus un, iekļaujot tos tarifu kalkulācijās, nodrošinot pārredzamību un atbilstību regulatīvajām prasībām.
   Anotācijas argumentācijā ir norādīta atsauce uz Valsts kontroles starpziņojumā izdarītā secinājuma, ka Sabiedrība sniedza siltumapgādes pakalpojumus, kas neatbilda izmaksām, pārdodot gandrīz divas reizes dārgāk, līdz ar to saņemot no valsts atbalstu vismaz par 4,55 miljoni euro vairāk. Sabiedrība šādam apgalvojumam nevar piekrist pilnībā. Sabiedrība ar lielu rūpību un atbildību ir iepazinusies ar revīzijas starpziņojumā minētajiem konstatējumiem, kur īpašu interesi un neskaidrību ir radījuši vispārīgie formulējumi un atzinumi, kas saistīti ar SIA "Rēzeknes siltumtīkli" siltumenerģijas apgādes tarifa projektu iesniegšanu un tā ekonomisko pamatotību.
   Pārmaksas apgalvojumi ir jāanalizē, ņemot vērā arī valsts atbalsta mērķi un tā ietekmi uz tarifiem. Valsts atbalsts bija būtiski svarīgs, lai mazinātu COVID-19 pandēmijas izraisīto ekonomisko krīzi un tās ietekmi uz siltumenerģijas izmaksām. Sabiedrība, kā to paredzēja tā brīža tiesiskais regulējums, ir likumīgi izmantojusi šo atbalstu, lai stabilizētu tarifus un nodrošinātu pakalpojuma pieejamību visiem iedzīvotājiem. Sabiedrība ir rīkojusies atbildīgi un pārdomāti, nodrošinot, ka visi ekonomiskie un regulatīvie lēmumi ir veikti ar mērķi saglabāt uzņēmuma stabilitāti un nodrošināt nepārtrauktu siltumenerģijas piegādi. Valsts kontroles apgalvojumiem būtu jābūt balstītiem, ņemot vērā notikumu plašāku kontekstu un faktisko situācijas izvērtējumu kopumā nevis atrauti no tā brīža ekonomiskās situācijas pasaulē un iestājušiem apstākļiem. Ir jāņem vērā tas apstāklis, ka Sabiedrība nekādi nav vainojama vai varēja ietekmēt tā brīža situāciju, sakarā ar Krievijas militāro iebrukumu Ukrainā, kura dēļ pasaulē notika energokrīze un nesamērīgi straujš energoresursu cenu kāpums, kas sadārdzināja tarifu. Bet neskatoties pat uz šo apstākli, šis tarifs, pamatojoties uz Sabiedrības pamatotām izmaksām, tika apstiprināts Regulatorā, kas ir  institūcija, kura pārstāv valsti, lai regulētu sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu kā komercdarbību enerģētikā un citās nozarēs.
   Lai nodrošinātu pilnīgu izpratni par minēto situāciju, ir svarīgi uzsvērt, ka saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 14.04.2010. lēmuma Nr.1/7 “Siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika” 28.punktu, kas nosaka, ja par 10% mainās tarifa aprēķinam izmantotie prognozētie siltumenerģijas vai pārdotās elektroenerģijas apjoma rādītāji vai par 5% mainās tarifu aprēķinā iekļautās prognozētās kopējās izmaksas, komersants iesniedz jaunu tarifa projektu, kas balstīts uz koriģētajiem siltumenerģijas apjomiem un izmaksām. Pamatojoties uz minēto Metodikas punktu un ņemot vērā, ka saskaņā ar 2021.gada 9.septembrī noslēgto siltumenerģijas iepirkuma līgumu, Sabiedrība no 2022.gada decembra sāka iepirkt siltumenerģiju pilsētas Centra rajona siltumenerģijas pakalpojuma nodrošināšanai no neatkarīga siltumenerģijas ražotāja, Sabiedrība 2022.gada 11.novembri iesniedza siltumenerģijas apgādes “pilno” tarifu projekta aprēķinu, reaģējot uz siltumenerģijas ražošanas bilances izmaiņām, kurās ietilpst neatkarīga ražotāja iesaistīšanās, izmantotā kurināmā apjomu un iepirktās siltumenerģijas daudzuma izmaiņas. Šajā projektā tika ietverti visi iepriekšējā saimnieciskās darbības perioda izdevumi un izmaksas.
   Tāpat jāuzsver, ka saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk – Regulators) izsniegto atļauja pašiem noteikt siltumenerģijas tarifus, tarifu drīkst mainīt tikai, ja mainās kurināmā vai iepirktās siltumenerģijas cenas, visas citas aprēķina pozīcijas paliek nemainīgas. Papildus norādām, ka līdz 2023.gada 1.janvārim, Regulatora lēmumos izmantotais termins “iepirktā siltumenerģija” attiecas uz Sabiedrības koģenerācijas stacijās pašu saražoto siltumenerģiju, nevis uz siltumenerģiju, kas iepirkta no neatkarīga ražotāja. Sabiedrība saskaņā ar Regulatora izsniegto atļauju, 2022.gadā noteica siltumapgādes tarifus piecas reizes, par ko sniedza Regulatorā noteikto (piedāvāto) tarifa projektu aprēķinus. Pēdējais noteiktais tarifs stājās spēkā 2022.gada 1.oktobrī, kas bija 216,69 EUR/MWh bez PVN ar neparedzētajām izmaksām. Minētais tarifs bija spēkā līdz 2023.gada 1.jūnijam, kad Regulators 2023.gada 27.aprīlī pieņēma lēmumu Nr.62 “Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Rēzeknes siltumtīkli” siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem” apstiprinot tarifu 120,47 EUR/MWh bez pievienotās vērtības nodokļa.
   Lai pamatotu minēto, Sabiedrība norāda uz Regulatora izteikto atzinumu (viedokli) Sabiedrībai, attiecībā uz Sabiedrības izvirzīto jautājumu: “Vai Sabiedrība bija tiesīga, uzsākot saņemt siltumenerģiju no neatkarīga ražotāja, paralēli iesniegt tarifa projektu paātrinātā kārtībā ar tai jau piešķirtām atļaujām? Lūdzam sniegt viedokli, cik Regulatora ieskatā pamatoti un racionāli būtu Sabiedrībai 2023.gada februāra mēnesī iesniegt Sabiedrības piedāvāto (noteikto) siltumenerģijas tarifu, mainot kurināmā (šķeldas) cenu un veicot pārrēķinu no dīzeļdegvielas uz dabasgāzi (kuras cena līdz pat 2023.gada maijam tikai pieauga) situācijā, kad pilnais tarifs bija izskatīšanā un 27.04.2023. Regulators pieņēma lēmumu par tā apstiprināšanu, pie tam saprotot, ka iesniegtie tarifu grozījumi paātrinātā kārtībā tikai paaugstinātu tarifu?”.
   Minētais jautājums tika izvirzīts balstoties uz skaidrojumu, ka Sabiedrības izsludinātās atklātas iepirkuma procedūras ietvaros 09.09.2021. noslēgts līgums starp Sabiedrību un Pilnsabiedrību “REZ NRJ” par siltumenerģijas piegādi, kur ar noslēgtā līguma nosacījumiem investors izbūvē jaunu šķeldas katlu māju un Sabiedrība no 2022.gada decembra (samazinātā apmērā) un 2023.gada iepērk siltumenerģiju. Jauna, neatkarīga siltumenerģijas piegādātāja ražota iepirktā siltumenerģija ļoti būtiski mainīja kurināma īpatsvaru un visu siltumenerģijas ražošanas bilances struktūru un vērtības, kā rezultātā saskaņā ar Metodiku, Sabiedrība 11.11.2022. iesniedza Regulatoram izskatīšanai jaunu siltumenerģijas tarifu pilnā apmērā. Šis tarifs tika apstiprināts ar Regulatora 27.04.2023. lēmumu Nr.62.
   Uz izvirzīto jautājumu Sabiedrība saņēma šādu Regulatora atbildi: “Tādējādi, ievērojot normatīvo aktu prasības un atļaujā noteikto[2] , SIA “Rēzeknes siltumtīkli”, uzsākot iepirkt siltumenerģiju no neatkarīga siltumenerģijas ražotāja un noslēdzot jaunus kurināmā piegādes līgumus, bija pienākums izvērtēt un savlaicīgi (nevis kā Iesniegumā pieļauts 2023.gada februārī) noteikt siltumenerģijas tarifus, ja kurināmā un/vai iepirktās siltumenerģijas cenu izmaiņas samazināja siltumenerģijas gala tarifu, ievērojot atļaujas nosacījumus. Vienlaikus akcentējam, ka atļaujas procesa ietvaros, atbilstoši atļaujas nosacījumiem, tarifi nosakāmi mainoties kurināmā vai iepirktās siltumenerģijas cenai. Savukārt, ja par 10% mainās tarifa aprēķinam izmantotie prognozētie siltumenerģijas apjoma rādītāji vai par 5% mainās tarifa aprēķinā iekļautās prognozētās kopējās izmaksas, komersants iesniedz jaunu (pilno) tarifa projektu, kas balstīts uz koriģētajiem siltumenerģijas apjomiem un izmaksām [Metodikas 28.punkts]. Vēršam uzmanību, ka pilnā tarifu projekta iesniegšana komersantu neatbrīvo no atļaujā noteiktā pienākuma izpildes.”
   Izanalizējot saņemto atbildi, ir secināms, ka, Regulators nav sniedzis konkrētas rīcības norādījumus attiecībā uz šādu gadījumu. Taču, izvērtējot to, var saprast, ka Sabiedrībai bija pienākums savlaicīgi veikt siltumenerģijas tarifa izmaiņas un noteikt to, ņemot vērā kurināmā un/vai iepirktās siltumenerģijas cenu izmaiņas, kas ietekmēja gala tarifu. Kā norādīts Sabiedrības uzdotajā jautājumā Regulatoram, 2023.gada februāra mēnesī noslēgtie iepirktā kurināmā līgumi nevis veicināja siltumenerģijas tarifa mazināšanos, bet tieši to palielināja. Šādos apstākļos Sabiedrībai nebija pienākuma, paralēli iesniegtajam “pilnajam” tarifa projektam, iesniegt arī tarifa projektu saīsinātā kārtībā, balstoties uz tā brīža kurināmā cenu izmaiņām.
   Pie tam, katrā no Regulatora pieņemtajiem lēmumiem attiecībā uz tarifa apstiprināšanu ir noteikts – "Ja mainās tarifus ietekmējošie faktori vai SIA "Rēzeknes siltumtīkli" neievēro normatīvos aktus vai Regulatora lēmumus, Regulators var ierosināt tarifu pārskatīšanu vai atcelt šo lēmumu." Tāpēc nozīmīgs apstāklis, kas jāuzsver, ir ka procesa laikā, kurā tika iesniegts Sabiedrības 11.11.2022. pilnā tarifa projekts, Regulators ne reizi nebija norādījis Sabiedrībai par kādu no Regulatora lēmumos vai normatīvajos aktos izvirzīto nosacījumu neievērošanu, kā arī netika rosinājis tarifu pārskatīšanu vai to atcelšanu. Šis fakts norāda uz to, ka ar 2023.gada 27.aprīļa lēmumu Nr.62 “Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Rēzeknes siltumtīkli” siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem” apstiprinot tarifu 120,47 EUR/MWh, bez PVN, ar neparedzētajiem ieņēmumiem, Regulators ir atzinis, ka Sabiedrība ir pamatoti un korekti iesniegusi 11.11.2022. “pilno” tarifu projektu, kam par pamatu bija siltumenerģijas ražošanas bilances izmaiņas, kas radās ar neatkarīga ražotāja iesaistīšanos, kā arī izmantotā kurināmā apjoma un iepirktās siltumenerģijas daudzuma izmaiņām.
   Papildus tam Sabiedrība ir lūgusi Regulatoram kopumā sniegt skaidrojumu/viedokli par starpziņojumā sniegtajām Valsts kontroles atziņām uz ko saņēma Regulatora skaidrojumu, ka: “Regulators savus skaidrojumus par Valsts kontroles konstatējumiem attiecībā uz SIA “Rēzeknes siltumtīkli” bija iesniedzis arī Valsts kontrolei, sniedzot viedokli uz atsūtīto izrakstu no revīzijas starpziņojuma projekta daļā par SIA “Rēzeknes siltumtīkli” siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifiem. Attiecībā par revīzijas starpziņojuma projektā ietverto vispārīgo formulējumu par pietiekamas informācijas nodrošināšanu tarifu projekta izvērtēšanai, Regulators bija paudis viedokli, ka nav izprotams šāds vispārīgs (bez konkrētiem konstatētiem faktiem) formulējums, un bija aicinājis vai nu precizēt revīzijas starpziņojuma projektā iekļauto vispārīgo formulējumu, norādot konkrētus faktus, uz kā pamata šāds vispārīgs formulējums ietverts, vai svītrot minēto vispārīgo formulējumu no revīzijas starpziņojuma projekta”. Cita starpā Regulators savā vēstule atzīmē, ka: “Kopumā SIA “Rēzeknes siltumtīkli” Tarifu projekta izvērtēšanas process Regulatora vērtējumā atbilda pozitīvai tarifu izvērtēšanas praksei, kurā komersants aktīvi sadarbojās, tādējādi nebija nepieciešams izmantot maksimālo Likumā noteikto tarifu projekta izvērtēšanas termiņu. Proti, saskaņā ar Likuma 19.panta otro daļu Regulators izvērtē sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja iesniegto noteiktā kārtībā aprēķināto tarifu projektu un tarifu aprēķina projektā minēto tarifus veidojošo izmaksu pamatojumu 90 dienu laikā pēc tā saņemšanas.”
   Sabiedrība savā vēstulē Valsts kontrolei ir lūgusi sniegt skaidrojumu – Vai revīzijas procesā Valsts kontrole veica detalizētu izvērtējumu par Sabiedrības izmantoto tarifa noteikšanas metodi “pilnais tarifs” (kas Regulatorā tiek izskatīts aptuveni 120 dienu laikā), attiecībā pret Sabiedrības tiesībām pašai noteikto tarifu (kas Regulatorā tiek izskatīts 21 dienu laikā)? Uz ko saņēma Valsts kontroles atbildi – Valsts kontrole neveica detalizētu izvērtējumu par SIA “Rēzeknes siltumtīkli” izmantoto tarifa noteikšanas metodi.
Secinājumi:
   Sabiedrības finanšu vadība un tarifu noteikšana ir veikta saskaņā faktiskiem finanšu rādītājiem, pilnībā ievērojot normatīvo regulējumu.  
   Valsts kontroles salīdzinājums attiecībā uz to, ka 2022./2023. gada apkures sezonā izrakstīto rēķinu summa trīskāršojās salīdzinājumā ar 2021./2022. gada apkures sezonu (vidējās siltumenerģijas apjoms mēnesī nepalielinājās) un atlikumi uzņēmuma norēķinu kontos palielinājās vairāk nekā divas reizes, ir nekorekts un Sabiedrības rīcība nevar tikt uztverta kā negodprātīga, jo ir pamatota ar tā brīža ekonomisko situāciju pasaulē, kuru Sabiedrība nekādi nevarēja vai pat gribēdama nevarētu ietekmēt.
   Nevērtējot Sabiedrības izmantoto tarifa noteikšanas metodi “pilnais tarifs”, attiecībā pret Sabiedrības tiesībām pašai noteikto tarifu, Valsts kontroles izvirzītās pamatatziņas, ka:
   1) SIA “Rēzeknes siltumtīkli”, iesniedzot 11.11.2022. siltumenerģijas apgādes tarifa projektu izskatīšanai Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (turpmāk – Regulators), nav savlaicīgi nodrošinājusi pietiekamu informāciju par iesniegtā tarifu projekta ekonomisko pamatotību un atbilstību faktiskajām izmaksām;
   2) siltumenerģijas apgādes tarifa izskatīšanas rezultātā, valsts budžeta līdzekļi tika izmantoti ne tikai tam paredzētajam mērķim – ļaut finansiāli mazaizsargātākajām iedzīvotāju grupām saņemt atbalstu energoresursu cenu un vispārējās inflācijas pieauguma ietekmes mazināšanai, bet arī SIA “Rēzeknes siltumtīkli” peļņas un naudas līdzekļu norēķinu kontos palielināšanai;
   3) siltumenerģijas apgādes tarifu pārskatot un apstiprinot tikai pēc valsts atbalsta pasākumu beigām, valsts, pēc revidentu aplēsēm, SIA “Rēzeknes siltumtīkli” izmaksājusi vismaz par 4,55 milj. euro vairāk nekā tas būtu pēc siltumenerģijas apgādes tarifa pārskatīšanas,
ir formulētas vispārīgi un nav pietiekamas, un tās nenodrošina pilnīgu informāciju par tarifa projekta izvērtēšanu. Uz ko savu uzmanību arī ir vērsis Regulators un bija aicinājis vai nu precizēt revīzijas starpziņojuma projektā iekļauto vispārīgo formulējumu, norādot konkrētus faktus, uz kā pamata šāds vispārīgs formulējums ietverts, vai svītrot minēto vispārīgo formulējumu no revīzijas starpziņojuma projekta.

[2] Dividenžu izmaksa dalībniekam
   Sabiedrības ieskatā anotācijā norādītie apgalvojumi par nepamatotu dividenžu izmaksu Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā ir maldīgi, dividenžu izmaksas ir bijušas saskaņotas ar uzņēmuma finanšu stratēģiju un ilgtspējīgas attīstības mērķiem, tādējādi nodrošinot gan atbilstību regulatīvajām prasībām, gan atbalstot pašvaldības budžeta sabalansēšanu. Attiecībā uz anotācijā minēto apgalvojumu uz dividenžu izmaksu Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībai un tās apmēru, Sabiedrība norāda turpmāk minēto:
   1) Dividenžu izmaksas atbilstoši uzņēmuma peļņai. Sabiedrības dividenžu izmaksas ir veiktas, ņemot vērā uzņēmuma gūto peļņu un finanšu situācijas kopējo izvērtējumu. Šīs izmaksas ir rūpīgi aprēķinātas, lai nepārsniegtu saprātīgas robežas un neapdraudētu uzņēmuma finanšu stabilitāti. Sabiedrība ir demonstrējusi stabilu peļņas rādītāju pēdējo gadu laikā, kas ļāvis izmaksāt dividendes saskaņā ar iepriekš noteiktiem procentiem. Šie lēmumi ir pieņemti, balstoties uz detalizētiem finanšu pārskatiem un prognozēm, kas apliecina uzņēmuma spēju tikt galā ar savām saistībām un vienlaikus atbalstīt pašvaldības finanšu vajadzības.
   2) Pašvaldības finansiālo vajadzību atbalsts. Dividenžu izmaksa ir tieši saistīta ar pašvaldības budžeta prasībām. Dividendes no pašvaldības kapitālsabiedrību, kurās pašvaldība ir dalībniece, peļņas ir paredzētas ne tikai kā peļņu nesošas budžeta sastāvdaļa, bet arī kā atbalsta avots pašvaldības finanšu vajadzībām. Dividenžu izmaksa ir būtisks atbalsts pašvaldības budžetam, īpaši situācijās, kad pašvaldība saskaras ar papildus finanšu slodzēm vai neparedzētiem izdevumiem. Šī atbalsta mehānisms ļauj pašvaldībai veikt nepieciešamos ieguldījumus sabiedrības labklājības un infrastruktūras uzlabošanā.
   3) Stratēģiskās attīstības un investīciju apsvērumi. Sabiedrības ilgtermiņa plānošana un dividenžu politika ir cieši saistīta ar tā stratēģiskajiem mērķiem. Dividenžu izmaksa nerada risku uzņēmuma attīstībai un investīciju plāniem.
   4) Finanšu pārskatu caurskatāmība un pārvaldība. Sabiedrība regulāri veic detalizētus finanšu pārskatus un darbības atskaites, kas nodrošina pārredzamību un atbilstību visām regulatīvajām prasībām. Šī prakse apstiprina, ka dividenžu izmaksa ir veikta, balstoties uz objektīviem finansiāliem rādītājiem.
   Atbilstība normatīvajiem aktiem un vispārpieņemtajiem standartiem. Sabiedrība stingri ievēro visus attiecīgus normatīvos aktus, kas regulē kapitālsabiedrību darbību un dividenžu izmaksu. Turklāt Sabiedrība ir apņēmusies ievērot visus vispārpieņemtos standartus visās savās darbībās.
Secinājumi:
   Kopumā Sabiedrība ir rīkojusies atbilstoši visiem finanšu un juridiskajiem standartiem, veicot dividenžu izmaksas. Apgalvojumi par šo izmaksu nepamatotību nav balstīti faktos un neatspoguļo reālo finansiālo un operatīvo situāciju uzņēmumā. Tādējādi šādi vispārīgi, bez detalizētas pārbaude izvirzīti apgalvojumi ir nepamatoti.

[3] Sabiedrības finanšu pārskati
   Sabiedrības finanšu pārskati ir sagatavoti saskaņā ar grāmatvedības standartiem un ir caurskatāmi, precīzi, un pārbaudīti, iekļaujot tajos spēkā esošo normatīvo regulējumu un nepieciešamo metodoloģiju, proti:
   1) Atbilstība grāmatvedības standartiem. Sabiedrības finanšu pārskati ir sagatavoti, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos grāmatvedības principus, kas nodrošina finanšu informācijas precizitāti un pārredzamību. Sabiedrība ir piemērojusi visus grāmatvedības standartus, kas ir svarīgi, lai nodrošinātu datu konsistenci un salīdzināmību. Šie standarti nodrošina, ka uzņēmuma finansiālais stāvoklis tiek atspoguļots godīgi un objektīvi.
   2) Nepārtrauktas darbības principa ievērošana. Sabiedrība ir sekojusi nepārtrauktas darbības principam, kas nozīmē, ka finanšu pārskati tiek veidoti ar pieņēmumu, ka uzņēmums turpinās savu darbību tuvākajā nākotnē. Sabiedrības pieņēmums par nepārtrauktu darbību ir pamatots ar stabiliem finanšu rādītājiem. Šis princips ir svarīgs, lai varētu pieņemt informētus lēmumus, balstoties uz reālistisku uzņēmuma finansiālo situāciju.
   3) Neatkarīgu revīziju nozīme. Finanšu pārskatu patiesumu un objektivitāti apliecina arī neatkarīga audita kompānija, kas veic regulāras revīzijas un sniedz objektīvu vērtējumu. Neatkarīgu revīziju kompānijas AS “Nexia Audit Advice” veiktais audits ir būtisks, lai apliecinātu finanšu pārskatu ticamību. Revīzijas ziņojums, kurā iekļauti iebildumi vai norādes, sniedz svarīgu informāciju par iespējamām jomām, kurās nepieciešami uzlabojumi, bet tas nenozīmē, ka finanšu pārskati ir maldinoši vai manipulatīvi.
Secinājumi:
   SIA “Rēzeknes siltumtīkli” finanšu pārskati ir sagatavoti, ievērojot augstākos grāmatvedības standartus un to kvalitāti apstiprina arī neatkarīgu auditoru kompānijas AS “Nexia Audit Advice” veiktā revīzija. Nepamatoti apgalvojumi par manipulāciju vai neprecizitātēm finanšu pārskatos nav pamatoti un var būt motivēti ar maldinošiem mērķiem.

[4] Sabiedrības 2023.gada pārskata koriģēšana
   Likumprojekta anotācijā ir minēts, ka “Pēc kapitāldaļu turētāja pārstāvja, Pašvaldības izpilddirektora norādījumiem gada pārskats ticis koriģēts. Šāda darbība bijusi nepieciešama, lai Pašvaldības dome iekļautu dividendes 511 363 euro apmērā Pašvaldības budžeta sabalansēšanai.”
   Minētā sakarā Sabiedrība norāda turpmāko:
   1) 2022./2023.gada apkures sezonā starp Sabiedrību un dabasgāzes piegādātāju tika noslēgts dabasgāzes piegādes līgums, kurā tika definēti dabasgāzes piegādes apjomi. Kad kļuva zināms, ka apkures sezonā dabasgāzes pielīgtos apjomus Sabiedrība nepatērēs noteiktajā termiņā, tika noslēgta vienošanās par dabasgāzes atlikumu uzglabāšanu un tika veikts avansa maksājums atlikušajam apjomam par pielīgto dabasgāzes cenu.
   2) Uzsākot jauno 2023./2024.gada apkures sezonu, tika mainīts dabasgāzes piegādātājs, ar kuru tika noslēgta vienošanās par atlikušā dabasgāzes apjoma pārņemšanu glabāšanā un prioritāru izlietojumu. Bija paredzēts, ka atlikušais dabasgāzes apjoms tiks izlietots 2023.gada novembrī/decembrī, tomēr līgumattiecību nokārtošanas starp dabasgāzes piegādātājiem par dabasgāzes atlikuma dokumentālu pārņemšanu aizkavēšanas dēļ, tehniski ne novembra, ne decembra rēķinā jaunais dabasgāzes piegādātājs dabasgāzes apjomu vēl nevarēja uzrādīt, kā pārņemto, lai gan faktiski tas jau bija izlietots.
   3) Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 24.pantā tostarp ir paredzēts, ka “(..) apgrozāmo līdzekļu vērtības samazinājuma korekcijas var pārtraukt, ja vērtības samazināšanai vairs nav pamata”. Sabiedrības ieskatā vērtības korekcija var nebūt tikt veikta, ja iepriekšējie vērtējumi vairs nav aktuāli, jeb ja faktiskie apstākļi un tirgus situācija vairs neattaisno šo samazinājumu un faktiskais krājumu izlietojums atspoguļo to reālo vērtību uz gada beigām.
Secinājumi:
Lai arī neatkarīga revīzijas kompānija AS “Nexia Audit Advice” šajā sakarā ir veikusi atzīmi revidētajā gada pārskatā, Sabiedrības uzskata, ka vērtības pārskatīšanai īsti nebija pamata, ņemot vērā, ka viss dabasgāzes apjoms faktiski tika izlietots 2023.gada nogalē. Tādējādi vērtības pārskatīšanai un samazinājuma pārtraukšanai bija pamatoti ekonomiski un faktiski apstākļi, kas Sabiedrības ieskatā atbilst likuma prasībām. Sabiedrības ieskatā, uzņēmuma pieeja atspoguļo pareizu un atbildīgu finanšu vadību, ņemot vērā reālo situāciju un likumdošanas prasības. Sabiedrība ir pārliecināta, ka šī pieeja ir gan ekonomiski pamatota, gan atbilstoša visiem regulatīvajiem standartiem.
Papildus minētajam, Sabiedrība noliedz, ka kāds no kapitāldaļu turētāja pārstāvjiem, tajā skaitā Pašvaldības izpilddirektors būtu norādījis veikt Sabiedrības 2023.gada pārskata korekcijas. Līdz ar to  anotācijā minētie apgalvojumi ir nepatiesi.

Ņemot vērā visu iepriekš norādīto, Sabiedrība ieskatā likumprojekta “Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes atlaišanas likums” Anotācijas (ex-ante) 4.2.2.punkta apgalvojumi ir izslēdzami, jo sekojoši apgalvojumi:
   1) “Pēc kapitāldaļu turētāja pārstāvja, Pašvaldības izpilddirektora norādījumiem gada pārskats ticis koriģēts. Šāda darbība bijusi nepieciešama, lai Pašvaldības dome iekļautu dividendes 511 363 euro apmērā Pašvaldības budžeta sabalansēšanai.”;
   2)“…un Valsts kontrole savā revīzijā norādīja uz paaugstināto tarifu, par ko ir pārmaksājuši iedzīvotāji. Valsts kontrole starpziņojumā attiecībā uz SIA “Rēzeknes siltumtīkli” konstatēja, ka tiek piemērots paaugstināts tarifs iedzīvotājiem un privātajiem komersantiem 2022./2023. gada apkures sezonā. Revīzijā tika noskaidrots, ka Pašvaldības rīcībā bija informācija par SIA “Rēzeknes siltumtīkli” 2022.gada 11.novembrī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai iesniegto tarifu, kur 2022.gada novembrī ar visiem iekļautajiem ieņēmumiem un izdevumiem tarifam būtu jābūt 151,90 euro/MWh, bet no marta – vēl samazinātam līdz 128,13 euro/MWh, bet iedzīvotāji un uzņēmēji vēl saņēma siltumapgādes pakalpojumu, kas neatbilda izmaksām, un uzņēmums ražoja siltumenerģiju saskaņā ar tarifu 128,13 euro/MWh, bet pārdeva par 214,43 euro/MWh, proti, gandrīz divas reizes dārgāk.”’
   3) “Pārskatot un apstiprinot siltumenerģijas tarifu tikai pēc valsts atbalsta pasākumu beigām, valsts saskaņā ar Valsts kontroles aplēsēm SIA “Rēzeknes siltumtīkli” izmaksājusi vismaz par 4,55 miljoniem euro vairāk, nekā tas būtu pēc siltumenerģijas tarifu pārskatīšanas (kopā no valsts budžeta līdzekļiem SIA “Rēzeknes siltumtīkli” 2022./2023. gada apkures sezonā saņēma 8,33 miljonus euro). Kā norādīts starpziņojumā, vērtējot SIA “Rēzeknes siltumtīkli” finansiālo situāciju, tā siltumenerģijas apgādes tarifu paaugstināšanas laikā ir būtiski uzlabojusies, panākot peļņas rādītāju ievērojamu kāpumu kā arī ievērojami palielinot naudas līdzekļus kontos: 2021. gadā SIA “Rēzeknes siltumtīkli” bija zaudējumi - 967 240 euro (naudas līdzekļi norēķinu kontos – 978 748 euro), 2022. gadā peļņa sastādīja 849 206 euro (naudas līdzekļi norēķinu kontos – 2 283 614 euro), 2023. gadā peļņa bija 2 383 998 euro (naudas līdzekļi norēķinu kontos – 4 240 780 euro).”,
   bez pilnīgas to izvērtēšanas ir nepamatoti, izteikti vispārīgi un nav balstīti uz objektīviem pierādījumiem, kas var maldināt sabiedrību un radīt nepatiesu izpratni par Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes atlaišanai iemesliem un negatīvi ietekmēt Sabiedrības reputāciju.
Piedāvātā redakcija
-