Atzinums

Projekta ID
25-TA-527
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
24.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam visos noteikumu punktos nošķirt fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību un ir reģistrējušās saimnieciskās darbības veicēja statusā, no fiziskajām personām, kas veic saimniecisko darbību, bet ir izmantojušas likuma 11.panta 12, 13 un 13.1 daļās noteiktās tiesība: "nereģistrēties Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējs", vai arī noteikt, ka šādas personas, kas izmantojušas minētās tiesības netiek publiskotas, jo šobrīd VID publiskotajā datu bāzē arī personas, kuras izmantojušas minētās tiesības, arī tiek publiskoti kā saimnieciskās darbības veicēji.  Turklāt VID publiskotajā datu bāzē minētās personas, kas izmantojušas tiešibas nereģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējas, tiek nosauktas terminā, kas nav nevienā normatīvajā aktā- "paziņotās saimnieciskās darbības veicējs". Tā kā VID publiskojamajā datu bāzē informāciju par fiziskajām personām var aplūkot tikai individuāli, ja ir zināms personas kods, tad ieraugot ziņas, ka persona ir "paziņotās saimnieciskās darbības veicējs" nav iespējams konstatēt, ka šis termins tomēr neatbilst nodokļu maksātāju reģistra sadaļai par reģistrētajiem saimniecikās darbības veicējiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tā kā fiziskai personai ir tiesības gan veikt saimniecisko darbību, kas nesaistās ar 11.panta (12) daļā minēto ienākumu- sava nekustamā īpašuma izīrēšanu vai iznomāšanu, gan vienlaikus tai likumā nav aizliegts izmantot tiesības par sava nekustamā īpašuma iznomāšanu vai izīrēšanu izmantot tiesības piemērot 10% nodokļa likmi, neikļaujot savas citas saimnieciskās darbības ienākumos un izdevumos tos izdevumus, kas saistīti ar konkrēto nekustamo īpašumu, lūdzam attiecīgi precizēt noteikumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam VID publiskojamo datu bāzē nodrošināt, ka ir viennozīmīgi saprotams, kura fiziskā persona ir izmantojusi 11.panta (12) daļā minētās tiesības, jo normatīvajos aktos nav atrodams termins "paziņotā saimnieciskā darbība", turklāt tā kā vienlaikus ir piejama informācija tikai par  1 personu, kuras personas kods ir zināms informācijas pieprasītājam, tad ieraugot šādu terminu, nav iespējams noprast, ka 'paziņotā saimneiciskā darbība' nozīmē, ka konkrētā fiziskā persona tomēr nav saimneiciskās darbības veicēja citu pantu izpratnē, jo nav iespējams vienlaikus redzēt, ka "paziņotā'  nav 'registrētā' saimneiciskā darbība.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 07.09.2010. noteikumi Nr 827 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un ziņojumiem" paredz pienākumu  katru mēnesi sniegt ziņas par visiem ienākumiem, kas saistīti ar darba attiecībām jeb darba ņēmējiem izmaksātajiem ienākumiem.  Savukārt 108.punkts šajos noteikumos paredz pēc būtības tieši to pašu informāciju par dara ienākumiem iesniegt vēlreiz- kopā par visu taksācijas gadu.
Lūdzam samazināt administratīvo slogu un nelikt atkārtoti iesniegt visiem darba devējiem to pašu informāciju, kas pēc būtības jau tiek sniegta katru mēnesi atbilstoši MK 827 noteikumiem, nepieciešamības gadījumā precizējot 827 noteikumus. 

Lūdzam attiecīgi papildināt punktu ar palīgteikumu šādā redakcijā: "bet kas nav darba ņēmēja darba ieņēmumi par kuriem paziņojumi tiek iesniegt atbilstoši Ministru kabineta 07.09.2010. noteikumi Nr 827 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un ziņojumiem" katru mēnesi "

Vienlaikus lūdzam skaidrot- kāpēc tiek paredzēts, ka šie dati par visiem ar nodokli apliekamajiem ienākumiem ir jāsniedz tikai līdz taksācijas gada 1.februārim, ja nodokļa iemaksas pienākums rodas mēnesī, kad ar nodokli apliekamais ienākums tiek izmaksāts, un ienākuma izmaksātājam ir pienākums to deklarēt katru mēnesi.  Tāpēc lūdzam samazināt administratīvo slogu un nelikt pēc būtības deklarēt to pašu informāciju atkārtoti par visu gadu. Tādejādi par visu gadu varētu palikt pienākums deklarēt tikai izmaksātos ar nodokli neapliekamos ienākumus.
Piedāvātā redakcija
Piemērojot likuma 17.panta vienpadsmitās daļas 2.punktu, ienākuma izmaksātājs – komersants, individuālais uzņēmums (arī zemnieku vai zvejnieku saimniecība), kooperatīvā sabiedrība, iestāde, biedrība, nodibinājums, cita privāto tiesību juridiskā persona, nerezidenta pastāvīgā pārstāvniecība un fiziskā persona – saimnieciskās darbības veicēja, kas izmaksā fiziskajai personai ienākumus, kuri ir saistīti ar tās saimniecisko darbību, bet kas nav darba ņēmēja darba ieņēmumi par kuriem paziņojumi tiek iesniegt atbilstoši Ministru kabineta 07.09.2010. noteikumi Nr 827 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un ziņojumiem" katru mēnesi , vai citus ienākumus, kuri nav atbrīvoti no aplikšanas ar nodokli, bet no kuriem saskaņā ar likuma 17.pantu nodoklis izmaksas vietā nav jāietur, līdz taksācijas gadam sekojošā gada 1.februārim iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā paziņojumu par fiziskai personai izmaksātajām summām saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 610 "Noteikumi par paziņojumā par fiziskajai personai izmaksātajām summām iekļaujamo informāciju" par taksācijas gadā fiziskajai personai izmaksātajām ar nodokli apliekamajām ienākuma summām, kas nav saistītas ar tās darba attiecībām.
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Pašvaldības jau sen sniedz pilnu un  un detalizētu informāciju par visiem pašvaldību izmaksātajiem pabalstiem un personificēti dati jau ir pieejami valsts informācijas sistēmā SPOLIS, jo pašvaldību informācijas sistēma SOPA uz minēto valsts informācijas sistēmu jau sen nodo personoficētus datus par visiem pabalstiem, tāpēc nav pieņemami palielināt pašvaldībām adminsitratīvo slogu un liekot valsts informāciju sistēmās jau esošōs datus iesniegt atkārtoti, turklāt citādā formā. Tas ir pretrunā Valsts informāciju sistēmu likumam, kas paredz, ka dati, kas jau ir valsts informācijas istēmās, nav jāiesniedz atkārtoti. 
Ja Valsts ieņēmumu dienestam ir tiesiskais pamats saņemt personificētu informāciju par visiem pašvaldību izmaksātajiem sociālajiem pabalstiem, Valsts ieņēmumu dienests jau šobrīd tos var izgūt no valsts informācijas sistēmas SPOLIS (Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēma)
Lūdzam neveikt grozījumus 118.2 punktā, saglabājot to esošajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
118.2.pabalstus no budžeta (izņemot likuma 9. panta pirmās daļas 37., 37.1, 37.2, 38. un 39. punktā minētos pabalstus), atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu un atlīdzību par audžuģimenes pienākumu veikšanu;


 
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Aatbilstoši Ministru kabineta 2020.gada 17.decembra noteikumiem Nr.809 “Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu” ir jāiesniedz papīra formā darba devēja izziņa par darba samaksu par pilniem pēdējiem trim kalendāra mēnešiem par katru darba ņēmēju mājsaimniecībā (Izziņa). Savukārt atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 5. panta otrajai daļai "Izvērtējot mājsaimniecības materiālos resursus, ņem vērā ienākumus, kas veidojas pēc nodokļu samaksas." Tā kā gan visi ienākumi, kas apliekas ar nodokļiem, gan ieturēto nodokļu apmērs ir zināms Valsts ieņēmumu dienestam, jo to nosasaka šie noteikumi, lūdzam samazināt birokrātisko slogu, kā arī samazināt manuālo darbību veikšanas nepeiciešamību pašvaldību sociālajiem dienestiem, nodrošinot tos ar datiem par VID rīcībā esošiem personu ienākumiem pēc nodokļu ieturēšanas, neto ienākumus. 
Diemžēl Valsts ieņēmumu dienests līdz šim ir atteicies esošajos  sadarbības līgumos, balstoties uz kuriem pašvaldības šobrīd var saņemt personu bruto ienākumus, ir atteicies nodot neto ienākumus vai bruto ienākumus un no bruto ienākumiem  ieturētos nodokļus.

Lūdzam pievienot jaunu punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Valsts ieņēmumu dienests tiešsaistes datu režīmā, izmantojot Valsts informācijas sistēmu savietotāju, nodrošina datu pieejamību par fizisko personu ienākumiem (kas ir zināmi Valsts ieņēmumu dienestam)  katrā mēnesī pēc nodokļu ieturēšanas vai arī datu komplektu par katru ienākumu un no tā ieturēto iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, ja tās par konkrēto ienākuma veidu ir jāmaksā.