Atzinums

Projekta ID
24-TA-2644
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
29.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam precizēt SVID analīzē norādīto, ka:
1. Stiprā puses ir “Iespēja elastīgāk noteikt darba samaksu atbilstoši darbinieku ieguldījumam un slodzei saskaņā ar darba samaksu tirgū un atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai”;
2. Iespējas ir “Jaunu un daudzsološu speciālistu pāriešana uz muzeju konkurētspējīgā atalgojuma un motivējošās sistēmas dēļ”.

Ņemot vērā, ka:
1. atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk – Atlīdzības likums) 2. panta pirmās daļas 13. punktam Atlīdzības likums ir saistošs pastarpinātās pārvaldes iestādēm, tostarp atvasinātām publiskām personām;
2. saskaņā ar Atlīdzības likuma 3. panta trešo daļu valsts vai pašvaldības institūcija neizmaksā un iekšējos normatīvajos aktos, pašvaldības saistošajos noteikumos, darba koplīgumos un darba līgumos amatpersonai (darbiniekam) neparedz citādu atlīdzību kā tā, kas noteikta Atlīdzības likumā, izņemot 3. pantā paredzētos gadījumus;
3. Atlīdzības likuma 11. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka pastarpinātās pārvaldes iestāžu amatpersonām (darbiniekiem) mēnešalgu nosaka, ņemot vērā amata vērtību (atbildības līmeni un sarežģītību) un konkrētās amatpersonas (darbinieka) individuālās kvalifikācijas, kompetenču un darba snieguma līmeni, kā arī tiešās pārvaldes iestāžu amatpersonu (darbinieku) līdzīgas atbildības un sarežģītības amatiem noteiktās mēnešalgas, nepārsniedzot attiecīgajam amatam šā likuma 3. pielikumā noteikto mēnešalgu grupas intervāla maksimumu. Amatus klasificē atbilstoši Ministru kabineta noteiktajam valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogam, amatu saimi un līmeni nosaka, kā arī klasificēšanas rezultātus apstiprina šo institūciju darbību regulējošos normatīvajos aktos noteiktās amatpersonas (institūcijas).

Ievērojot minēto, Rundāles pils muzejam arī turpmāk, tāpat kā līdz šim būs jāievēro Atlīdzības likumā noteiktais un nevarēs noteikt nekādu papildu vai savādāku atlīdzību kā to paredz minētais likums, kā arī tāpat kā līdz šim būs jāklasificē amati atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 262 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība".
Turklāt jau šobrīd Rundāles pils muzejam, nosakot mēnešalgu saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 361 "Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients" 6.2. un 6.3. apakšpunktu ir jāņem vērā darbinieka darba snieguma līmenis un regulārais darba apjoms. Tādējādi jau šobrīd mēnešalga ir jānosaka atbilstoši darbinieku ieguldījumam un slodzei.
Papildus vēršam uzmanību, ka atlīdzības reformas rezultātā mēnešalgu skalā noteiktā viduspunkta mēnešalga ir noteikta kā mērķa alga valsts pārvaldē, kas ir noteikta 80 % ampērā no līdzīgas vērtības algas privātajā sektorā. Līdz ar to esošais regulējums ļauj noteikt konkurētspējīgu atlīdzību.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu kā tiks īstenots anotācijā norādītais:
1. “3) ņemot vērā valsts budžeta dotācijas apjomu, kā arī plānotos pašu ieņēmumus, objektīvi un elastīgi, atbilstoši reālai situācijai darba tirgū attiecīgajā nozarē, noteikt muzeja atalgojuma politiku, lai veiksmīgi nodrošinātu augstas kvalitātes speciālistu piesaisti;”;
2. “Iespēja izstrādāt motivējošu atalgojuma noteikšanas kārtību, ievērojot Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma un Ministru kabineta noteikumu prasības, kas attiecas uz atvasinātu publisku personu, tādējādi novērtējot esošo darbinieku profesionalitāti un piesaistot muzejam jaunus speciālistus.”.

Ņemot vērā, ka:
1. atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk – Atlīdzības likums) 2. panta pirmās daļas 13. punktam Atlīdzības likums ir saistošs pastarpinātās pārvaldes iestādēm, tostarp atvasinātām publiskām personām;
2. saskaņā ar Atlīdzības likuma 3. panta trešo daļu valsts vai pašvaldības institūcija neizmaksā un iekšējos normatīvajos aktos, pašvaldības saistošajos noteikumos, darba koplīgumos un darba līgumos amatpersonai (darbiniekam) neparedz citādu atlīdzību kā tā, kas noteikta Atlīdzības likumā, izņemot 3. pantā paredzētos gadījumus;
3. Atlīdzības likuma 11. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka pastarpinātās pārvaldes iestāžu amatpersonām (darbiniekiem) mēnešalgu nosaka, ņemot vērā amata vērtību (atbildības līmeni un sarežģītību) un konkrētās amatpersonas (darbinieka) individuālās kvalifikācijas, kompetenču un darba snieguma līmeni, kā arī tiešās pārvaldes iestāžu amatpersonu (darbinieku) līdzīgas atbildības un sarežģītības amatiem noteiktās mēnešalgas, nepārsniedzot attiecīgajam amatam šā likuma 3. pielikumā noteikto mēnešalgu grupas intervāla maksimumu. Amatus klasificē atbilstoši Ministru kabineta noteiktajam valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogam, amatu saimi un līmeni nosaka, kā arī klasificēšanas rezultātus apstiprina šo institūciju darbību regulējošos normatīvajos aktos noteiktās amatpersonas (institūcijas).

Ievērojot minēto, Rundāles pils muzejam arī turpmāk, tāpat kā līdz šim būs jāievēro Atlīdzības likumā noteiktais un nevarēs noteikt nekādu papildu vai savādāku atlīdzību kā to paredz minētais likums, kā arī tāpat kā līdz šim būs jāklasificē amati atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 262 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam svītrot sekojošu teikumu: "6) atbilstoši Ministru kabineta noteikumu amatu katalogam muzeju darbinieki ir ierindoti zemās mēnešalgu grupās, kas ierobežo īstenot elastīgu atalgojuma politiku attiecībā uz pieredzējušiem un augstas profesionalitātes speciālistiem", jo minētais neatbilst patiesībai. Vēršam uzmanību, ka amatu katalogs paredz amata klasificēšanu atbilstošā amatu saimē un līmenī pēc amata pienākumiem un, balstoties uz to, tiek noteikta mēnešalgu grupa. Savukārt mēnešalgas apmēru nosaka, izmantojot algu skalu katrai mēnešalgu grupai. Mēnešalgu skalā ir paredzēts intervāla minimums, viduspunkts un maksimums, kur viduspunkts ir konkurētspējīga mēnešalga ar līdzīgas vērtības darbu privātajā sektorā. Situācijās ja darbinieks ir īpaši kompetents vai šādu speciālistu ir grūti piesaistīt vai ir kādi citi pamatoti iemesli, iestādē var noteikt mēnešalgas apmēru, kas nepārsniedz skalas intervāla maksimumu. Arī šobrīd, veidojot darba samaksas sistēmu, iestādes vadītājam ir dota rīcības brīvība, balstoties uz iestādes izstrādātajiem kritērijiem, noteikt nodarbinātajam mēnešalgu atblstoši viņa darba sniegumam u.c kritērijiem. Mainoties bāzes algas apmēram arī mēnešalgu skala katru gadu mainās, piem. veidojot budžeta projektu 2023.gadam tika ieplānots, ka pieaugums 2024.gadam pret 2023.gadu ir 6% (nostiprināts 2023.gada budžeta likumā), analoģiski tika paredzēts arī 6% pieaugums 2025.gadam pret 2024.gadu, bet ņemot vērā ekonomiskās izaugsmes prognozes šobrīd veidojot budžeta projektu 2025.gadam tiek plānots, ka 2025.gada pieaugums būs 2,6% pret 2024.gadu (par ko lēma arī MK 27.08.2024. sēdē). 
Vēršama uzmanība, ka saskaņā ar iestādes sniegtajiem datiem Atlīdzibas uzskaites sistēmā, kuru uztur Valsts kanceleja (dati uz 31.08.2024.), vidējais mēnešalgas apmērs nodarbinātajiem (veicot pamatfunkciju darbu, bet neietverot atbalsta funkcijas un iestādes vaditāju) ir 81,09% no skalas viduspunkta. Savukārt, vērtējot atbalsta funkciju veicējiem noteikto mēnešalgas apmēru pret skalas viduspunktu tā ir 79%. 
Ņemot vērā minēto norādītais teikums ir nepatiess, jo nekas neliedz iestādes vadītājam, balstoties uz iestādes darba samaksas sistēmu, noteikt lielākas mēnešalgas nodarbinātajiem. 
Papildu vēlamies norādīt, ka lai ieviestu atlīdzības reformu un nodarbinātajiem nebūtu mēnešalga zem skalas intervāla minimuma Valsts kancelejas virzītajā horizontālajā prioritārajā pasākumā par virzību uz konkurētspējīgu atlīdzību  2023.gadam un turpmākajiem gadiem Rundāles pils muzejam tika piešķirts papildu finansējums atlīdzībai  44 339 euro (12 mēnešu finansējums), lai turpinātu atlīdzības reformas ieviešanas gaitu un nodrošinātu arī turpmāku virzību uz konkurētspējīgu atlīdzību (virzoties uz algu skalas viduspunktu) 2024.gadam papildu piešķirti 49 747euro un turpmāk ik gadu, 2025.gadam - 41 755 euro un turpmāk ik gadu, 2026.gadam 41 243  euro un turpmāk ik gadu.  
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka viens no anotācijas 1.3. sadaļā minētajiem šķēršliem ir amatu katalogs un secīgi zems atalgojums ("6) atbilstoši Ministru kabineta noteikumu amatu katalogam muzeju darbinieki ir ierindoti zemās mēnešalgu grupās, kas ierobežo īstenot elastīgu atalgojuma politiku attiecībā uz pieredzējušiem un augstas profesionalitātes speciālistiem;"), lūdzam papildināt pielikumu ar analīzi attiecībā uz amatu katalogu un personāla izmaksām. 
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam visā rīkojumā iekļaut atsauci uz tiesību aktiem (likumi.lv), tas ir, atsauci uz tīmekļa vietnes likumi.lv publicēto tiesību aktu. Skat: https://vktap.mk.gov.lv/help/ka-pievienot-atsauci
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam norādīt, ka projekts skar arī muzeja apmeklētājus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Priekšlikums
Anotācijas 7.2. punkta administratīvo izmaksu monetārā novērtējuma aprēķinu skaidrojumā ir norādīts, ka administratīvās izmaksas pēc būtības nepalielinās un administratīvās procedūras tiek nodrošinātas esošā finansējuma ietvaros.
Ņemot vērā iekļauto skaidrojumu, lūdzam norādīt, uz kuru rīkojuma projekta punktu skaidrojums ir attiecināms, ņemot vērā to, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” (turpmāk - noteikumi Nr. 617)16. punktu administratīvās izmaksas ir izmaksas, ko rada informācijas sniegšanas pienākumi un to izpilde.
Valsts kancelejas ieskatā rīkojuma projektā nav iekļauti informācijas sniegšanas pienākumi, līdz ar ko administratīvo izmaksu monetārs novērtējums nav aizpildāms.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Priekšlikums
Anotācijas 7.3. punkta atbilstības izmaksu monetārā novērtējuma aprēķinu skaidrojumā ir norādīts, ka atbilstības izmaksas pēc būtības nepalielinās un administratīvās procedūras tiek nodrošinātas esošā finansējuma ietvaros.
Ņemot vērā iekļauto skaidrojumu, lūdzam norādīt, uz kuru rīkojuma projekta punktu skaidrojums ir attiecināms, ņemot vērā to, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” (turpmāk - noteikumi Nr. 617)18. punktu atbilstības izmaksas rodas, lai nodrošinātu projektā ietverto atbilstības prasību izpildi un tās ir prasības, kas ietvertas tiesiskajā regulējumā un kuru izpildes rezultātā mērķa grupām rodas izmaksas (atbilstības izmaksas neietver iemaksas valsts budžetā, nodokļus, nodevas vai maksas pakalpojumus). 

Valsts kancelejas ieskatā rīkojuma projektā nav iekļautas atbilstības nodrošināšanas prasības, līdz ar ko atbilstības izmaksu monetārs novērtējums nav aizpildāms.
Piedāvātā redakcija
-