Projekta ID
23-TA-3256Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Klimata un enerģētikas ministrijas sagatavotais Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr.635 “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi”” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādus iebildumus.
Projekta 1.29. apakšpunktā paredzēto Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumu Nr.635 “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumi) 63.1 punktu nepieciešams svītrot, jo šāda norma neatbilst normatīvo aktu izstrādes juridiskās tehnikas prasībām un Elektroenerģijas tirgus likumā paredzētajam pilnvarojumam. Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta noteikumos atbilstoši to hierarhijai tiesību normu sistēmā bez īpaša pilnvarojuma nevar noteikt dažāda rakstura vispārējus aizliegumus, tai skaitā arī veidojot regulējumu par divu privātpersonu savstarpējām tiesiskajām attiecībām, kad tiek noteikta kārtība. Tādējādi tiesiska rīcība tiek noteikta ar izvērstām procedūru definīcijām un, attiecīgi, tam neatbilstoša rīcība būs prettiesiska, kas var radīt tiesiskas sekas. Papildus norādām, ka šādu normu var interpretēt arī kā Latvijas Republikas Satversmes 106. panta pārkāpumu, proti, nodarbošanās (uzņēmējdarbības) aizliegumu, tādēļ šādus aizliegumus var noteikt ar likumu.
Projekta 1.29. apakšpunktā paredzēto Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumu Nr.635 “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumi) 63.1 punktu nepieciešams svītrot, jo šāda norma neatbilst normatīvo aktu izstrādes juridiskās tehnikas prasībām un Elektroenerģijas tirgus likumā paredzētajam pilnvarojumam. Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta noteikumos atbilstoši to hierarhijai tiesību normu sistēmā bez īpaša pilnvarojuma nevar noteikt dažāda rakstura vispārējus aizliegumus, tai skaitā arī veidojot regulējumu par divu privātpersonu savstarpējām tiesiskajām attiecībām, kad tiek noteikta kārtība. Tādējādi tiesiska rīcība tiek noteikta ar izvērstām procedūru definīcijām un, attiecīgi, tam neatbilstoša rīcība būs prettiesiska, kas var radīt tiesiskas sekas. Papildus norādām, ka šādu normu var interpretēt arī kā Latvijas Republikas Satversmes 106. panta pārkāpumu, proti, nodarbošanās (uzņēmējdarbības) aizliegumu, tādēļ šādus aizliegumus var noteikt ar likumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 1.30. apakšpunktā paredzēto noteikumu 75.6. apakšpunktā atļaujas nosaukumu nepieciešams precizēt atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likumā (turpmāk – likums) noteiktajam, proti, tā ir “sistēmas operatora atļauja elektroenerģijas ražošanas iekārtu pieslēgšanai paralēlam darbam ar sistēmu”. Likumā noteikto atļaujas veidu noteikumos var izteikt atšķirīgi (īsāk) un izmantot, ja saīsinājums ir atrunāts atbilstoši normatīvo aktu izstrādes juridiskās tehnikas prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 1.31. apakšpunktā paredzēto noteikumu 100.1 punktu nepieciešams svītrot, jo likuma 8. panta 4.1 daļa nosaka, ka sistēmas operatoram ir tiesības no elektroenerģijas sistēmas bez brīdinājuma atslēgt elektroenerģijas ražošanas iekārtas, kuras pieslēgtas elektroenerģijas sistēmai bez sistēmas operatora atļaujas vai pārsniedz sistēmas operatora atļauto elektroenerģijas ražošanas jaudu. Tādējādi sistēmas operatora rīcība ir noteikta ar likumu un noteikumos bez īpaša pilnvarojuma papildus nevar paredzēt atļaujas anulēšanas tiesības. Mūsu ieskatā šāds privātpersonai nelabvēlīgs regulējums būtu jānosaka likumā kopā ar atslēgšanas tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-