Atzinums

Projekta ID
25-TA-574
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
07.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Tiesību akta grozījumi, īpaši ņemot vērā 4. punkta redakciju, ar kuru tiek noteikts, ka lēmums tiek publicēts tīmekļa vietnē līdz dienai, kad izbeidzas disciplinārsoda darbība, paredz personas datu apstrādi.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 22. punktu, izstrādājot Anotāciju ir jāņem vērā sagatavotās vadlīnijas un tajā ietvertās rekomendācijas.
Inspekcija aicina aizpildīt Anotācijas 8.1.13. sadaļu atbilstoši Valsts kancelejas izstrādātajām vadlīnijām “Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā”   (https://www.mk.gov.lv/sites/mk/files/media_file/tap_anotacija_vadlinijas.pdf).
Jo īpaši būtu norādāms pamatojums tam, kādēļ konkrētajā gadījumā mērķa sasniegšanai nepieciešama ilgāka publikācija, nekā citām amatpersonām, par kurām šie lēmumi tiek publiskoti. Proti, anotācijā nav norādīts neviens konkrēts nolūks, attiecībā pret kuru varētu izvērtēt atbilstību Datu regulā ietvertajiem datu apstrādes pamaprinicpiem. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likuma 31. panta piektajā daļā noteikts, ka lēmumu par disciplinārsodu publicē Valsts kancelejas mājaslapā, savukārt ar grozījumiem plānots noteikt, ka publicētais lēmums tīmekļvietnē ir pieejams līdz dienai, kad izbeidzas piemērotā disciplinārsoda darbība.
Inspekcija vērš uzmanību, ka  Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likumā nav noteikts regulējums par personas datu apstrādes apjomu, kas norādāms publicējamajā lēmumā. Piemēram, Tiesnešu disciplinārās atbildības likuma 11.6 panta sestajā prim viens daļā noteikts personas datu apjoms. Jāņem vērā, ka lēmums par disciplinārsoda piemērošanu publicēts tiek tikai šaurai publiskā sektora nodarbināto (amatpersonu, ierēdņu) daļai.
Saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. pantā noteiktajiem vispārīgajiem principiem personas datu apstrādei jābūt – likumīgai, godprātīgai un caurspīdīgai attiecībā uz datu subjektu (neatkarīgi no tā ka datu subjekts ir valsts civildienesta ierēdnis), datiem jābūt atbilstošiem, nepieciešamiem un samērīgiem attiecībā uz to apstrādes nolūkiem.
Ņemot vērā minēto, Inspekcija aicina izvērtēt vai tiesību akta projekts nebūtu papildināms ar attiecīgu regulējumu par personas datu apjomu, kas iekļaujams publicējamajā lēmumā, piemēram, vai norādāms tikai vārds un uzvārds, vai arī amata nosaukums, iestāde utt.

Papildus Inspekcija norāda, ka, ievērojot vienotu un konsekventu terminoloģijas lietojumu tiesību aktos, būtu nepieciešams precizēt Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likuma 31. panta piektās daļas redakciju, aizstājot jēdzienu “Valsts kancelejas mājaslapā internetā” ar “Valsts kancelejas tīmekļvietnē”, kā tas paredzēts arī likumprojekta grozījumos. Šāda redakcionāla precizēšana nodrošinātu terminoloģijas saskaņotību visā likumā, kā arī atbilstu mūsdienu valodas lietojumam un normatīvās tehnikas prasībām.
 
Piedāvātā redakcija
-