Atzinums

Projekta ID
21-TA-868
Atzinuma sniedzējs
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
10.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
VARAM iebilst pret grozījumiem apakšnodaļā "1.4.2. Izvērtējums" un lūdz piedāvāto apakšnodaļas teksta redakciju

"VARAM plāno līdz 2023. gada 30. decembrim sagatavot grozījumu projektu Oficiālās elektroniskās adreses likumā, nosakot, ka jebkurš valsts pārvaldes izdots dokuments, kas attiecas uz konkrēto personu, ir pieejams arī e-adresē. Grozījumos plānots paredzēt obligātu pienākumu visām fiziskajām personām lietot e-adresi, izņemot personas, kas iekļautas Nedigitālo personu reģistrā, kā arī paredzēt šāda obligātā pienākuma pārejas noteikumus. VARAM politika ir vērsta uz to, lai motivētu iedzīvotājus apzināti aktivizēt e-adresi.
Valsts pārvaldes pakalpojuma turētājs (valsts pārvaldes iestāde vai cits tiesību subjekts, kura kompetencē ir nodrošināt pakalpojumu) nosaka piemērotāko katra pakalpojuma sniegšanas kanālu, ņemot vērā pakalpojuma pieejamību, klientu ērtības un administratīvā sloga mazināšanas apsvērumus; pakalpojuma sniegšanas izmaksas un ekonomijas apsvērumus; klienta vajadzības un pakalpojuma sniegšanas procesa īpatnības26 . Pakalpojuma turētājs ir atbildīgs par pakalpojuma sniegšanu, izmantojot izvēlēto pakalpojumu sniegšanas kanālu27.
Tādējādi pakalpojuma turētājam saziņai ar klientu ir jāizvēlas izmaksu un sasniedzamības ziņā efektīvākais pakalpojuma sniegšanas kanāls, kā arī ir pienākums informēt un motivēt klientus izvēlēties minēto kanālu."


pilnā apmērā aizstāt ar iepriekšējā rakstveida saskaņošanā ietverto. Pašreizējā redakcija neatbilst VARAM paustajam par izvērtētā problēmjautājuma būtību un acīmredzami radusies pārpratuma rezultātā, jo šāds redakcijas piedāvājums saskaņošanas gaitā nav nedz izteikts, nedz apspriests.
Piedāvātā redakcija
"VARAM šobrīd neplāno izstrādāt tiesību normas, kas noteiktu iesniegt Ministru kabinetā normatīvo aktu projektus, paredzot publiskās pārvaldes pāreju uz pilnībā elektronisku dokumentu apriti, t.sk. “universālā drukas pakalpojuma” ieviešanu. VARAM politika ir vērsta uz to, lai motivētu iedzīvotājus apzināti aktivizēt e-adresi. Iebildumā norādītais piedāvātais risinājums VARAM vērtējumā mazinās nepieciešamību aktivizēt e-adresi un uzturēs papīra dokumentu plūsmu, radot papildu izdevumus valsts budžetam.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 399 “Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 399) prasībām valsts pārvaldes pakalpojuma turētājs (valsts pārvaldes iestāde vai cits tiesību subjekts, kura kompetencē ir nodrošināt pakalpojumu) nosaka piemērotāko katra pakalpojuma sniegšanas kanālu, ņemot vērā pakalpojuma pieejamību, klientu ērtības un administratīvā sloga mazināšanas apsvērumus; pakalpojuma sniegšanas izmaksas un ekonomijas apsvērumus; klienta vajadzības un pakalpojuma sniegšanas procesa īpatnības. Pakalpojuma turētājs ir atbildīgs par pakalpojuma sniegšanu, izmantojot izvēlēto pakalpojumu sniegšanas kanālu.
Tādējādi pakalpojuma turētājam komunikācijā ar klientu ir jāizvēlas izmaksu un sasniedzamības ziņā efektīvākais pakalpojuma sniegšanas kanāls, kā arī ir pienākums informēt un motivēt klientus izvēlēties minēto kanālu. Ja pakalpojuma turētājs neņem vērā MK noteikumu Nr. 399 prasības, paaugstinās pakalpojuma turētāja pakalpojumu sniegšanas izmaksas un radīsies papildu izdevumi valsts budžetam.
"
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši e-adreses attīstības plāniem un Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra sēdes protokola Nr. 5, 23. §, 7. punktam, lūdzam precizēt 1.5.2. apakšnodaļā tekstu
"Papildus VARAM plāno līdz 2023. gada 30. decembrim Ministru kabinetā iesniegt grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā, kas paredz e-adreses lietotāju loka paplašināšanu, ietverot gan fizisko, gan juridisko personu grupas.
Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā paredzēs pienākumu iedzīvotājiem no 2027. gada lietot e-adresi. Vienlaikus personām, kurām nav iespējas sazināties elektroniski, t.i., kuras nav aktīvas e-vidē, tiks paredzēta iespēja atteikties no e-kanāla izmantošanas. Tādējādi iestādei būs pienākums sazināties ar personu analogā kanālā.
Savukārt līdz 2026. gada beigām plānots iesniegt Ministru kabinetā noteikumu projektu, kas nosaka kritērijus un kārtību, kādā e-adreses sistēmas pārzinis reģistrē tās personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas e-vidē, kā arī kārtību, kādā tiek nodrošināta šo personu apziņošana un informācijas piegāde, t.sk. par pieteiktajiem pakalpojumiem.
"
uz
"Papildus VARAM plāno līdz 2024. gada 30. jūnijam Ministru kabinetā iesniegt grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā, kas paredzēs e-adreses lietotāju loka paplašināšanu, tostarp pienākumu iedzīvotājiem no 2027. gada lietot e-adresi. Izņēmums būs personas, kurām nav iespējas sazināties elektroniski, t.i., personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas e-vidē.
Savukārt līdz 2026. gada beigām plānots iesniegt Ministru kabinetā noteikumu projektu, kas nosaka kritērijus un kārtību, kādā tiks reģistrētas tās personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas e-vidē, kā arī kārtību, kādā tiek nodrošināta šo personu apziņošana un informācijas piegāde, t.sk. par pieteiktajiem pakalpojumiem.
"

VARAM papildus iebilst attiecībā uz 1.5.2. apakšnodaļas satura struktūru (rindkopu secību). Šobrīd vispirms ir apraksts par iecerēto nākotnes dokumentu paziņošanas kārtību EDS/e-adresē, bet tikai pēc tam informācija par esošo kārtību, tādējādi radot nepareizas interpretācijas iespēju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
VARAM uztur iepriekš izteikto iebildumu "Lūdzam 1.3.3. apakšnodaļā, 23. lpp., informāciju par vēlamo saziņas kanālu (tālrunis, e-pasts, deklarētās dzīvesvietas adrese) papildināt ar e-adresi.", precizējot, ka atbilstoši pašreizējai redakcijai iebildums attiecas uz 1.3.3. apakšnodaļas trešās rindkopas tekstu: "tālrunis, e-pasts, pasts". Paskaidrojam, ka personai vienlaikus var būt grūtības iesniegt dokumentu EDS, bet tajā pašā laikā pietiekamas spējas iepazīties ar atbildi e-adresē.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
VARAM uztur iepriekš izteikto iebildumu "Lūdzam paredzēt un atbilstoši papildināt "1.1.5. Izvērtējums" apakšnodaļas pēdējo rindkopu ar informāciju, ka e-adreses lietotājiem, kas ir nekustamā īpašuma īpašnieki, tiks nosūtīts paziņojums par saimnieciskās darbības vietas vai struktūrvienības reģistrēšanu viņa īpašumā reģistrācijas brīdī.", piekrītot, ka redakcionālie precizējumi var tikt veikti 1.1.7. apakšnodaļā.
Pašreizējais 1.1.7. apakšnodaļas saturs informē par vispārēju dokumentu aprites kārtību EDS/e-adresē, bet nesatur apņemšanos, ka konkrētais dokumenta veids, kas ir aprakstīts iebildumā, vispār tiks nodrošināts EDS/e-adresē.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
VARAM iebilst pret šāda jauna protokollēmuma punkta iekļaušanu. Ziņojums risina konkrētus jautājumus, par kuriem iepriekš tika saņemti LPS iebildumi. Piedāvātā protokollēmuma punkta redakcijas mērogs pārsniedz ziņojumā skatīto jautājumu mērogu, kā arī tā konteksts nav skaidrots ziņojumā. VARAM nav informācijas par šī punkta ieceri, jo tāds netika apspriests arī starpinstitūciju sanāksmē 2023. gada 28. novembrī. Ja ar šo protokollēmuma punktu ir iecerēts risināt jautājumu, kas ir aprakstīts apakšnodaļā "1.1.9. Iespējamo risinājumu izvērtējums" pie punkta "5. Izveidot vienotu platformu informācijas apmaiņai", tad protokollēmuma punkts ir precizējams atbilstoši 19. un 20. lpp. norādītajam saturam un atbildīgajām iestādēm - VID un, attiecīgi, Finanšu ministrijai.
Piedāvātā redakcija
-