Atzinums

Projekta ID
21-TA-158
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta 1. punkts paredz papildināt Ministru kabineta 2019. gada 9. aprīļa noteikumus Nr. 154 "Piemērojamais elektroniskā rēķina standarts un tā pamatelementu izmantošanas specifikācija un aprites kārtība" ar 5.1 punktu, kas atbilstoši anotācijā sniegtajam skaidrojumam noteiks, ka tiešās valsts pārvaldes iestādei jānodrošina iespēja piegādātājiem iesniegt elektronisko rēķinu, izmantojot tikai e-adresi. 
Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk - VPIK)10. panta piektā daļa noteic, ka "Valsts pārvalde savā darbībā ievēro labas pārvaldības principu. Tas ietver atklātību pret privātpersonu un sabiedrību, datu aizsardzību, taisnīgu procedūru īstenošanu saprātīgā laikā un citus noteikumus, kuru mērķis ir panākt, lai valsts pārvalde ievērotu privātpersonas tiesības un tiesiskās intereses", bet VPIK 10. panta sestā daļa noteic, ka "valsts pārvalde savā darbībā pastāvīgi pārbauda un uzlabo sabiedrībai sniegto pakalpojumu kvalitāti. Tās pienākums ir vienkāršot un uzlabot procedūras privātpersonas labā".
Ņemot vērā minēto, lūdzam iekļaut noteikumu projektā pārejas noteikumu vai sniegt anotācijā skaidrojumu, ka 5.1 prasība nav attiecināma noslēgtajiem iepirkuma līgumiem vai izsludinātajiem iepirkumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projektā „Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 9. aprīļa noteikumos Nr.154 “Piemērojamais elektroniskā rēķina standarts un tā pamatelementu izmantošanas specifikācija un aprites kārtība” (turpmāk – projekts) paredzēto grozījumu Ministru kabineta 2019. gada 9. aprīļa noteikumos Nr.154 “Piemērojamais elektroniskā rēķina standarts un tā pamatelementu izmantošanas specifikācija un aprites kārtība” (turpmāk – noteikumi), kurš paredz noteikumus papildināt ar 5.1 punktu, nepieciešams papildus izvērtēt un piedāvājam to svītrot, jo šādai vispārīgi izteiktai normai noteikumos kā ārējā normatīvā aktā nav juridiskās slodzes. Oficiālās elektroniskās adreses ieviešanas un uzturēšanas pienākumu tiešās pārvaldes iestādēm nosaka Oficiālās elektroniskās adreses likums un nevar būt šaubas par to, ka tiešās pārvaldes iestāde varētu nenodrošināt korektu oficiālās elektroniskās adreses darbību jebkuru sūtījumu saņemšanai. Turklāt visas tiešās pārvaldes iestādes ir Ministru kabineta padotībā, tādēļ dažāda veida uzdevumus tām, piemēram, ieviest jaunu noteikta tehniska formāta datu pieņemšanas nodrošināšanu noteiktā laika periodā, līdzīgi kā ārējos normatīvajos aktos ir pārejas regulējums, var paredzēt ar Ministru kabineta sēdes protokollēmumu.  
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 9. aprīļa noteikumos Nr. 154 "Piemērojamais elektroniskā rēķina standarts un tā pamatelementu izmantošanas specifikācija un aprites kārtība"” (turpmāk - Projekts) 1. punkts paredz papildināt Ministru kabineta 2019. gada 9. aprīļa noteikumus Nr. 154 "Piemērojamais elektroniskā rēķina standarts un tā pamatelementu izmantošanas specifikācija un aprites kārtība" (turpmāk – Noteikumi) ar 5.1 punktu šādā redakcijā: “Tiešās pārvaldes iestāde nodrošina iespēju piegādātājam iesniegt elektronisko rēķinu, izmantojot oficiālo elektronisko adresi”. Vienlaikus 6. punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, tajā noteikto pienākumu attiecinot uz pasūtītāju, sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju, publisko partneri vai tā pārstāvi, izņemot tiešās pārvaldes iestādi.
Reģistrs norāda, ka jau šobrīd Noteikumi noteic pienākumu tiešās pārvaldes iestādei nodrošināt iespēju piegādātājam iesniegt elektronisko rēķinu, gan izmantojot oficiālo elektronisko adresi, gan arī izmantojot citus kanālus – elektroniskā pasta adresi vai citu veidu, kas norādīts iepirkuma līgumā vai publiskās un privātās partnerības līgumā.
Līdz ar to nav saprotams, vai Projektā nosakot tiešās pārvaldes iestādēm pienākumu nodrošināt iespēju elektronisko rēķinu tai iesniegt, izmantojot oficiālo elektronisko adresi, tiešās pārvaldes iestādei vienlaikus tiek aizliegts nodrošināt iespēju tai iesniegt rēķinu, izmantojot, citus, šobrīd noteiktos kanālus. Reģistra ieskatā šāds aizliegums radītu būtisku slogu līdzšinējiem Reģistra sadarbības partneriem, kas rēķinus šobrīd iesniedz, izmantojot, piemēram, elektronisko pastu. Ņemot vērā minēto, Reģistra aicina izvērtēt nepieciešamību precizēt regulējumu, lai tas būtu nepārprotams, un sniegt skaidrojumu anotācijā, tostarp norādot ietekmi uz spēkā esošo līgumu partneriem gadījumā, ja pēc projekta spēkā stāšanās rēķinu iesniegšana būs nodrošināma vienīgi, izmantojot oficiālo elektronisko pastu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projektā paredzēto grozījumu noteikumu 6. punktā nepieciešams papildus izvērtēt. Vēršam uzmanību, ka tiešās pārvaldes iestāde šīs normas izpratnē var būt tikai pasūtītājs, tādēļ ievaddaļā izņēmuma veidošanai nav izvēlēta atbilstoša vieta. Vienlaikus projekta 6.1. apakšpunktā ir paredzēta oficiālās elektroniskās adreses izmantošana, kas saskaņā ar projektā paredzēto noteikumu 5.1 punktu ir attiecināma uz tiešās pārvaldes iestādi, bet 6. punktā piedāvātā norma paredz izņēmumu tiešās pārvaldes iestādēm. Šāds projektā paredzētais regulējums kopsakarībā rada tiesisko nenoteiktību. Ievērojot minēto, projektā piedāvājam svītrot 5.1punktu, grozījumā noteikumu 6. punkta ievaddaļā svītrot izņēmumu tiešās pārvaldes iestādēm un izteikt jaunā redakcijā noteikumu 6.1. apakšpunktu, kurā papildus par oficiālās elektroniskās adreses izmantošanu (obligātu izmantošanu) tiešās pārvaldes iestādē būtu noteikts precīzs regulējums.  
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projektā paredzēto noteikumu 8. punktu, kas nosaka pārejas regulējumu ārvalstī reģistrētām vai pastāvīgi dzīvojošām personām, nepieciešams precizēt atbilstoši normatīvo aktu izstrādes juridiskās tehnikas prasībām, lai pārejas regulējums (izņēmums) būtu nepārprotams un korekti izpildāms. Papildus norādām, ka Tieslietu ministrijas piedāvātajā normas redakcijā vārdus “līdz attiecīgu grozījumu veikšanai” vēlams aizstāt ar precīzāku laika norādi.  
Piedāvātā redakcija
8. Ārvalstī reģistrēta vai pastāvīgi dzīvojoša persona var neizmantot oficiālo elektronisko adresi elektronisko rēķinu iesniegšanai tiešās pārvaldes iestādē līdz attiecīgu grozījumu veikšanai starptautiskās aģentūras Farance Inc. (ISO maintenance agency for ISO/IEC 6523-2:1998) uzturētajā ICD kodu reģistrā.