Projekta ID
24-TA-1987Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
25.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atsevišķiem atkārtoti izmantojamajiem būvizstrādājumiem sastāvā var būt bīstamas vielas, piemēram, azbests, tad šajā nodaļā papildus ietverts 30.25 punkts, kas šos būvizstrādājumus atļauj lietot minētajiem mērķiem tikai tad, ja to ražošanā nav lietotas šādas vielas.
Lūdzam papildināt anotāciju - Būtu jāmin ne tikai azbestu saturošus materiālus, bet arī asfalts, kurš satur noteiktas koncentrācijas bīstamas vielas - benzpirēnu. 2006. gada 14. jūnija Eiropa Parlamenta un Padomes Regulā (EK) Nr. 1013/2006 par atkritumu sūtījumiem ir noteikts, ka, lai atkritumus, piemēram, bitumena viela (asfalta atkritumi), kas radusies ceļu būvniecībā un uzturēšanā un kas nesatur darvu, varētu klasificēt kā nebīstamus, tad benzol[a]pirēna koncentrācija nedrīkst būt 50 mg/kg vai augstāka.
Attiecībā uz grunti, kas tiek izmantota atkārtoti, jānovērtē bīstamo vielu klātbūtne, kas nodefinēta Ministru kabineta 2005.gada 25.oktobra noteikumi Nr.804 "Noteikumi par augsnes un grunts kvalitātes normatīviem".
Lūdzam papildināt anotāciju - Būtu jāmin ne tikai azbestu saturošus materiālus, bet arī asfalts, kurš satur noteiktas koncentrācijas bīstamas vielas - benzpirēnu. 2006. gada 14. jūnija Eiropa Parlamenta un Padomes Regulā (EK) Nr. 1013/2006 par atkritumu sūtījumiem ir noteikts, ka, lai atkritumus, piemēram, bitumena viela (asfalta atkritumi), kas radusies ceļu būvniecībā un uzturēšanā un kas nesatur darvu, varētu klasificēt kā nebīstamus, tad benzol[a]pirēna koncentrācija nedrīkst būt 50 mg/kg vai augstāka.
Attiecībā uz grunti, kas tiek izmantota atkārtoti, jānovērtē bīstamo vielu klātbūtne, kas nodefinēta Ministru kabineta 2005.gada 25.oktobra noteikumi Nr.804 "Noteikumi par augsnes un grunts kvalitātes normatīviem".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ne no anotācijas, ne no noteikumos iekļautā nav saprotams kādā veidā tiek veikta uzskaite no būvobjekta - kāda daļa būs atkritumi, kāda daļa būvizstrādājums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumi tiek papildināti ar sadaļu "IV4. Prasības atkārtoti izmantojamiem būvizstrādājumiem", lūdzam arī papildināt 2.1 punktā nosakot arī tirgus uzraudzību IV4 nodaļai.
Piedāvātā redakcija
2.1 5. atkārtoti izmantojami būvizstrādājumi - pārbaudot šo noteikumu IV4 nodaļā minēto prasību ievērošanu saskaņā ar šajos noteikumos noteikto kārtību.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
TA anotācijā tiek norādīts, ka kamēr būvdarbu veicējs nav beidzis novērtēt būves nojaukšanā vai citos būvdarbos iegūto būvizstrādājumu atbilstību lietotiem, bet vēl lietojamiem izstrādājumiem vai atkritumiem, uz šo izstrādājumu pārvadāšanu un uzglabāšanu nav attiecināmas prasības par atkritumu apsaimniekošanu. Savukārt 30.13 punktā norādīts, ka atzīmi būvdarbu žurnālā veic, ja būvdarbu veicējs būvobjekta būvniecībā lieto minētos atkārtoti izmantojamos būvizstrādājumus. No minētā izriet, ka būvnieks var pārvadāt būvniecības procesā radīto sastāvu bez atkritumu apsaimniekošanas atļaujas un faktiski uzglabāt kādā noteiktā vietā neierobežoti ilgā laikā, norādot, ka būvnieks vēl lemj vai konkrētos materiālus izmantos vai nē. Šādā situācijā var rasties pastiprināti riski apkārtējās vides piegružojumam. Līdz ar to aicinām kā risinājumu noteikt, ka izvešana no radīšanas objekta/teritorijas uz citu objektu/teritoriju var notikt, ja ir veikts ieraksts būvdarbu žurnālā par to atkārtotu izmantošanu konkrētā būvobjektā.
Papildus nepieciešams anotācijā vai pašos noteikumos iekļaut informāciju par atkritumu/būvizstrādājumu uzskaiti, kontroli.
Papildus nepieciešams anotācijā vai pašos noteikumos iekļaut informāciju par atkritumu/būvizstrādājumu uzskaiti, kontroli.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Klimata un enerģētikas ministrija neatbalsta 30.25 punkta iekļaušanu noteikumu projektā šādā redakcijā, ņemot vērā, ka tas izslēgs lielu daļu būvizstrādājumu atkārtotu izmantošanu. Informējam, ka vielu par bīstamu uzskata, ja tā atbilst kādai no Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (EK) Nr. 1272/2008 ( 2008. gada 16. decembris) par vielu un maisījumu klasificēšanu, marķēšanu un iepakošanu un ar ko groza un atceļ Direktīvas 67/548/EEK un 1999/45/EK un groza Regulu (EK) Nr. 1907/2006 noteiktajām bīstamības klasēm.
No anotācijā sniegtās informācijas saprotams, ka mērķis šim punktam ir izslēgt tādu būvizstrādājumu atkārtotu izmantošanu, kas satur azbestu, līdz ar to lūdzam izvērtēt vai punktu nevajadzētu attiecināt tikai uz azbestu saturošiem būvizstrādājumiem.
No anotācijā sniegtās informācijas saprotams, ka mērķis šim punktam ir izslēgt tādu būvizstrādājumu atkārtotu izmantošanu, kas satur azbestu, līdz ar to lūdzam izvērtēt vai punktu nevajadzētu attiecināt tikai uz azbestu saturošiem būvizstrādājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Priekšlikums attiecībā uz jonizējošo starojumu no noteiktiem būvmateriālu veidiem, iesniegts ar oficiālu vēstuli.
Lūdzam EM rast iespēju izskatīt un ņemt vērā iesniegtos priekšlikumus papildinājumiem. Papildinājumi nepieciešami, lai Latvijas Republika varētu pārņemt atsevišķas normas no Padomes 2013. gada 5. decembra direktīvas 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem, kas attiecināmas uz būvmateriālu tirgus uzraudzības jomu.
Lūdzam EM rast iespēju izskatīt un ņemt vērā iesniegtos priekšlikumus papildinājumiem. Papildinājumi nepieciešami, lai Latvijas Republika varētu pārņemt atsevišķas normas no Padomes 2013. gada 5. decembra direktīvas 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem, kas attiecināmas uz būvmateriālu tirgus uzraudzības jomu.
Piedāvātā redakcija
-