Projekta ID
23-TA-419Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
02.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Regulatora priekšlikumi:
Regulators rosina precizēt panta nosaukumu, norādot “27.1 pants. Tirgus ieņēmumu griesti”.
Regulatora ieskatā, 27.1 panta pirmajā daļā norādītās elektroenerģijas biržas “Nord Pool AS” Latvijas tirdzniecības apgabala mēneša cenas izmantošana par cenu, kurai noteikti tirgus ieņēmumu griesti, var nepamatoti paaugstināt ieņēmumus. Tā vietā būtu jāņem vērā ražotāja ieņēmumi (euro) un pārdotās elektroenerģijas apjoms (kWh) attiecīgajā laika posmā (skat. piedāvāto redakciju).
Regulators rosina precizēt 27.1 panta trešās daļas redakciju, ievērojot, ka sertificēta auditora apliecinājuma iesniegšana nevar būt par iemeslu noteikto griestu nepiemērošanai. Sertificēta auditora apliecinājumu birojam vispirms būtu jāizvērtē un tad jālemj par prasības nepiemērošanu (skat. piedāvāto redakciju).
Saistībā ar 27.1 panta piektajā daļā noteikto plāna izpildes uzraudzību birojam Regulators rosina 27.1 panta ceturtajā daļā noteikt konkrētu kopējo gūto virsieņēmumu apjomu (slieksni), pārsniedzot kuru, ražotājam ir jāiesniedz izlietojuma plāns, kas birojam tālāk jāuzrauga. Administratīvais slogs, kas birojam būs jāvelta visu ražotāju izlietojuma plānu uzraudzībai, tai skaitā tādu, kur papildu ieņēmumi ir ļoti nelieli (piemēram, mazās hidroelektrostacijas Latvijā ir ap 150), varētu būt nesamērīgs, vadoties no lietderības apsvērumiem (skat. piedāvāto redakciju).
27.1 panta piektajā daļā Regulators rosina aizstāt vārdu “neizlietoto” ar “neizlieto”.
Regulatora iebildums:
Regulatora ieskatā, 27.1 panta otrās daļas redakcija neatbilst Eiropas Savienības Padomes 2022.gada 6.oktobra Regulas (ES) 2022/1854 par ārkārtas intervenci augsto enerģijas cenu problēmas risināšanai (turpmāk – Regula 2022/1854) 10.panta 1. un 2.punktam, kas noteic, ka dalībvalstis nodrošina, ka visi tirgus ieņēmumiem piemēroto griestu rezultātā radušies virsieņēmumi tiek izmantoti, lai finansētu elektroenerģijas galalietotājiem domātus atbalsta pasākumus, kuri mērķtiecīgi mīkstina augsto elektroenerģijas cenu ietekmi uz minētajiem lietotājiem. Šā panta 1.punktā minētie pasākumi ir skaidri definēti, pārredzami, samērīgi, nediskriminējoši un verificējami, un tie nav pretrunā ar 3. un 4.pantā paredzēto elektroenerģijas bruto patēriņa samazināšanas pienākumu. Atbilstoši Regulas 2022/1854 10.panta 1. un 4.punktam virsieņēmumus jāizmanto, lai finansētu elektroenerģijas galalietotājiem domātus atbalsta pasākumus, kuri mērķtiecīgi mīkstina augsto elektroenerģijas cenu ietekmi uz minētajiem lietotājiem, piemēram:
a) elektroenerģijas galalietotājiem piešķirt finansiālu kompensāciju par elektroenerģijas patēriņa samazināšanu, arī izmantojot pieprasījuma samazināšanas izsoles vai konkursu shēmas;
b) veikt tiešus pārskaitījumus elektroenerģijas galalietotājiem, tostarp, izmantojot proporcionālus tīkla tarifu samazinājumus;
c) piešķirt kompensāciju piegādātājiem, kuriem pēc valsts vai publiskas intervences cenu noteikšanā saskaņā ar 13. pantu elektroenerģija lietotājiem jāpiegādā zem pašizmaksas;
d) samazināt elektroenerģijas galalietotāju elektroenerģijas iegādes izmaksas, tostarp attiecībā uz ierobežotu patērētās elektroenerģijas apjomu;
e) veicināt elektroenerģijas galalietotāju investīcijas dekarbonizācijas tehnoloģijās, atjaunīgajos energoresursos un energoefektivitātē.
Esošo ražotāju ražošanas jaudas modernizēšana un energoefektivitātes palielināšana, Regulatora ieskatā, nebūtu uzskatāma par galalietotāju atbalsta vai elektroenerģijas patēriņa samazinošu pasākumu. Arī attiecībā uz energoefektivitātes pasākumiem Regula 2022/1854 noteic, ka virsieņēmumus var ieguldīt galalietotāju, nevis ražotāju energoefektivitātes paaugstināšanai. Līdz ar to Likumprojektā nav pamata noteikt, ka elektroenerģijas ražotāji, kuriem ar Likumprojektu tiek noteikti ieņēmumu griesti, virsieņēmumus izmanto sava uzņēmuma vai saistītā uzņēmuma atjaunojamo energoresursu ražošanas iekārtu ieviešanā, modernizēšanā un energoefektivitātes veicināšanā. Regulators, ievērojot samērīguma principu un to, ka šeit minētie pasākumi ir jāpārbauda, aicina ievērot Regulas 2022/1854 10. panta otrajā punktā noteikto, ka pasākumi ir skaidri definēti, pārredzami, samērīgi, nediskriminējoši un verificējami, un ierosina noteikt slieksni – piemēram, tirgoto apjomu 500 000 kWh norādītajā laika posmā vai uzstādīto jaudu 2 MW, uz kuriem ražotājiem attiecina virsieņēmumu izmantošanu plānotajā veidā, tā kā uzskaites, kontroles un citi ar šo procesu saistītie pasākumi nedos rezultātu (mazi vai nekādi virsieņēmumi), bet birokrātiskais process būs sarežģīts un rezultātā nelietderīgs. Regulatora priekšlikums būtu virsieņēmumus novirzīt valsts vai pašvaldības energoefektivitātes fondam, vai, ņemot vērā, ka ražotāji ir arī galalietotāji, virsieņēmumus ieguldīt no tīkla saņemtās elektroenerģijas (pašpatēriņa) efektīvā izmantošanā (skat. piedāvāto redakciju).
Tāpat Regulators vērš uzmanību, ka anotācijā minētais Latvijas un Igaunijas kopīgais paziņojums Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā nav pievienots. Šāds paziņojums neatbrīvo Latviju no Regulā 2022/1854 noteikto normu ievērošanas. Lai Latvija varētu nepiemērot kādu no Regulas 2022/1854 normām, atkāpei bija jābūt noteiktai minētajā regulā. Regulā 2022/1854 nav noteiktas Latvijas tiesības nepiemērot Regulas 2022/1854 10.pantā noteikto.
Regulators rosina precizēt panta nosaukumu, norādot “27.1 pants. Tirgus ieņēmumu griesti”.
Regulatora ieskatā, 27.1 panta pirmajā daļā norādītās elektroenerģijas biržas “Nord Pool AS” Latvijas tirdzniecības apgabala mēneša cenas izmantošana par cenu, kurai noteikti tirgus ieņēmumu griesti, var nepamatoti paaugstināt ieņēmumus. Tā vietā būtu jāņem vērā ražotāja ieņēmumi (euro) un pārdotās elektroenerģijas apjoms (kWh) attiecīgajā laika posmā (skat. piedāvāto redakciju).
Regulators rosina precizēt 27.1 panta trešās daļas redakciju, ievērojot, ka sertificēta auditora apliecinājuma iesniegšana nevar būt par iemeslu noteikto griestu nepiemērošanai. Sertificēta auditora apliecinājumu birojam vispirms būtu jāizvērtē un tad jālemj par prasības nepiemērošanu (skat. piedāvāto redakciju).
Saistībā ar 27.1 panta piektajā daļā noteikto plāna izpildes uzraudzību birojam Regulators rosina 27.1 panta ceturtajā daļā noteikt konkrētu kopējo gūto virsieņēmumu apjomu (slieksni), pārsniedzot kuru, ražotājam ir jāiesniedz izlietojuma plāns, kas birojam tālāk jāuzrauga. Administratīvais slogs, kas birojam būs jāvelta visu ražotāju izlietojuma plānu uzraudzībai, tai skaitā tādu, kur papildu ieņēmumi ir ļoti nelieli (piemēram, mazās hidroelektrostacijas Latvijā ir ap 150), varētu būt nesamērīgs, vadoties no lietderības apsvērumiem (skat. piedāvāto redakciju).
27.1 panta piektajā daļā Regulators rosina aizstāt vārdu “neizlietoto” ar “neizlieto”.
Regulatora iebildums:
Regulatora ieskatā, 27.1 panta otrās daļas redakcija neatbilst Eiropas Savienības Padomes 2022.gada 6.oktobra Regulas (ES) 2022/1854 par ārkārtas intervenci augsto enerģijas cenu problēmas risināšanai (turpmāk – Regula 2022/1854) 10.panta 1. un 2.punktam, kas noteic, ka dalībvalstis nodrošina, ka visi tirgus ieņēmumiem piemēroto griestu rezultātā radušies virsieņēmumi tiek izmantoti, lai finansētu elektroenerģijas galalietotājiem domātus atbalsta pasākumus, kuri mērķtiecīgi mīkstina augsto elektroenerģijas cenu ietekmi uz minētajiem lietotājiem. Šā panta 1.punktā minētie pasākumi ir skaidri definēti, pārredzami, samērīgi, nediskriminējoši un verificējami, un tie nav pretrunā ar 3. un 4.pantā paredzēto elektroenerģijas bruto patēriņa samazināšanas pienākumu. Atbilstoši Regulas 2022/1854 10.panta 1. un 4.punktam virsieņēmumus jāizmanto, lai finansētu elektroenerģijas galalietotājiem domātus atbalsta pasākumus, kuri mērķtiecīgi mīkstina augsto elektroenerģijas cenu ietekmi uz minētajiem lietotājiem, piemēram:
a) elektroenerģijas galalietotājiem piešķirt finansiālu kompensāciju par elektroenerģijas patēriņa samazināšanu, arī izmantojot pieprasījuma samazināšanas izsoles vai konkursu shēmas;
b) veikt tiešus pārskaitījumus elektroenerģijas galalietotājiem, tostarp, izmantojot proporcionālus tīkla tarifu samazinājumus;
c) piešķirt kompensāciju piegādātājiem, kuriem pēc valsts vai publiskas intervences cenu noteikšanā saskaņā ar 13. pantu elektroenerģija lietotājiem jāpiegādā zem pašizmaksas;
d) samazināt elektroenerģijas galalietotāju elektroenerģijas iegādes izmaksas, tostarp attiecībā uz ierobežotu patērētās elektroenerģijas apjomu;
e) veicināt elektroenerģijas galalietotāju investīcijas dekarbonizācijas tehnoloģijās, atjaunīgajos energoresursos un energoefektivitātē.
Esošo ražotāju ražošanas jaudas modernizēšana un energoefektivitātes palielināšana, Regulatora ieskatā, nebūtu uzskatāma par galalietotāju atbalsta vai elektroenerģijas patēriņa samazinošu pasākumu. Arī attiecībā uz energoefektivitātes pasākumiem Regula 2022/1854 noteic, ka virsieņēmumus var ieguldīt galalietotāju, nevis ražotāju energoefektivitātes paaugstināšanai. Līdz ar to Likumprojektā nav pamata noteikt, ka elektroenerģijas ražotāji, kuriem ar Likumprojektu tiek noteikti ieņēmumu griesti, virsieņēmumus izmanto sava uzņēmuma vai saistītā uzņēmuma atjaunojamo energoresursu ražošanas iekārtu ieviešanā, modernizēšanā un energoefektivitātes veicināšanā. Regulators, ievērojot samērīguma principu un to, ka šeit minētie pasākumi ir jāpārbauda, aicina ievērot Regulas 2022/1854 10. panta otrajā punktā noteikto, ka pasākumi ir skaidri definēti, pārredzami, samērīgi, nediskriminējoši un verificējami, un ierosina noteikt slieksni – piemēram, tirgoto apjomu 500 000 kWh norādītajā laika posmā vai uzstādīto jaudu 2 MW, uz kuriem ražotājiem attiecina virsieņēmumu izmantošanu plānotajā veidā, tā kā uzskaites, kontroles un citi ar šo procesu saistītie pasākumi nedos rezultātu (mazi vai nekādi virsieņēmumi), bet birokrātiskais process būs sarežģīts un rezultātā nelietderīgs. Regulatora priekšlikums būtu virsieņēmumus novirzīt valsts vai pašvaldības energoefektivitātes fondam, vai, ņemot vērā, ka ražotāji ir arī galalietotāji, virsieņēmumus ieguldīt no tīkla saņemtās elektroenerģijas (pašpatēriņa) efektīvā izmantošanā (skat. piedāvāto redakciju).
Tāpat Regulators vērš uzmanību, ka anotācijā minētais Latvijas un Igaunijas kopīgais paziņojums Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā nav pievienots. Šāds paziņojums neatbrīvo Latviju no Regulā 2022/1854 noteikto normu ievērošanas. Lai Latvija varētu nepiemērot kādu no Regulas 2022/1854 normām, atkāpei bija jābūt noteiktai minētajā regulā. Regulā 2022/1854 nav noteiktas Latvijas tiesības nepiemērot Regulas 2022/1854 10.pantā noteikto.
Piedāvātā redakcija
(1) Elektroenerģijas ražotājiem, kas elektroenerģiju ražo no atjaunojamiem energoresursiem, no 2022. gada 1. decembra līdz 2023. gada 30. jūnijam piemēro ieņēmumu no pārdotās elektroenerģijas griestus 0,180 euro par vienu kilovatstundu, ja šajā laika posmā elektroenerģijas ražotāja pārdotās elektroenerģijas apjoms ir bijis virs 500 000 kilovatstundas (vai uzstādītā jauda ir virs 2 MW).
(2) Ieņēmumus, kas pārsniedz šā panta pirmajā daļā noteiktos tirgus ieņēmumu griestus, šā panta pirmajā daļā minētie ražotāji iegulda sava uzņēmuma vai saistītā uzņēmuma energoefektivitātes veicināšanā.
(3) Elektroenerģijas ražotājs, kurš ražo elektroenerģiju no atkritumu poligonu un notekūdeņu attīrīšanas iekārtu gāzēm, biogāzes, biometāna vai biomasas un kuram šā panta pirmajā daļā noteiktie tirgus ieņēmumu griesti rada finansiālus zaudējumus, var pieprasīt atkāpi no šā panta pirmajā daļā noteiktā, iesniedzot birojā sertificēta auditora apliecinājumu par peļņas negūšanu. Birojs 15 darbadienu laikā lemj par šā panta pirmajā daļā noteikto tirgus ieņēmumu griestu nepiemērošanu elektroenerģijas ražotājam.
(4) Elektroenerģijas ražotājs nosaka virsieņēmumu apjomu, kas gūts no 2022. gada 1. decembra līdz 2023. gada 30. jūnijam, ņemot vērā šā panta pirmajā daļā noteiktos ieņēmumu no pārdotās elektroenerģijas griestus, un līdz 2023. gada 31. jūlijam informē biroju par kopējo gūto virsieņēmumu apjomu, kā arī par pārdotās elektroenerģijas apjomu un ieņēmumiem no tā. Ja kopējais gūto virsieņēmumu apjoms pārsniedz [..] euro, elektroenerģijas ražotājs iesniedz tā izlietojuma plānu. Birojs 30 dienu laikā izskata elektroenerģijas ražotāja iesniegto informāciju un pārbauda norādītās informācijas patiesumu. Ja iesniegtajos dokumentos norādītā informācija ir nepietiekama, nepareiza vai neprecīza, birojs informē iesniedzēju par konstatētajām nepilnībām un nosaka termiņu trūkumu novēršanai.
(2) Ieņēmumus, kas pārsniedz šā panta pirmajā daļā noteiktos tirgus ieņēmumu griestus, šā panta pirmajā daļā minētie ražotāji iegulda sava uzņēmuma vai saistītā uzņēmuma energoefektivitātes veicināšanā.
(3) Elektroenerģijas ražotājs, kurš ražo elektroenerģiju no atkritumu poligonu un notekūdeņu attīrīšanas iekārtu gāzēm, biogāzes, biometāna vai biomasas un kuram šā panta pirmajā daļā noteiktie tirgus ieņēmumu griesti rada finansiālus zaudējumus, var pieprasīt atkāpi no šā panta pirmajā daļā noteiktā, iesniedzot birojā sertificēta auditora apliecinājumu par peļņas negūšanu. Birojs 15 darbadienu laikā lemj par šā panta pirmajā daļā noteikto tirgus ieņēmumu griestu nepiemērošanu elektroenerģijas ražotājam.
(4) Elektroenerģijas ražotājs nosaka virsieņēmumu apjomu, kas gūts no 2022. gada 1. decembra līdz 2023. gada 30. jūnijam, ņemot vērā šā panta pirmajā daļā noteiktos ieņēmumu no pārdotās elektroenerģijas griestus, un līdz 2023. gada 31. jūlijam informē biroju par kopējo gūto virsieņēmumu apjomu, kā arī par pārdotās elektroenerģijas apjomu un ieņēmumiem no tā. Ja kopējais gūto virsieņēmumu apjoms pārsniedz [..] euro, elektroenerģijas ražotājs iesniedz tā izlietojuma plānu. Birojs 30 dienu laikā izskata elektroenerģijas ražotāja iesniegto informāciju un pārbauda norādītās informācijas patiesumu. Ja iesniegtajos dokumentos norādītā informācija ir nepietiekama, nepareiza vai neprecīza, birojs informē iesniedzēju par konstatētajām nepilnībām un nosaka termiņu trūkumu novēršanai.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Regulators rosina precizēt 13.1 panta devītās daļas redakciju, ievērojot, ka balansēšanas elektroenerģijas apmaiņa nenotiek starp Latvijas pārvades sistēmas operatoru un Krievijas Federāciju, bet gan starp Latvijas pārvades sistēmas operatoru un Krievijas Federācijas pārvades sistēmas operatoru vai tirgotāju.
Piedāvātā redakcija
(9) Pārvades sistēmas operatoram atļauts veikt balansēšanas elektroenerģijas apmaiņu ar Krievijas Federācijas pārvades sistēmas operatoru vai tirgotāju, izmantojot Krievijas Federācijas elektrotīklus, lai nodrošinātu elektroapgādes drošumu, balansēšanu un stabilitāti Latvijas pārvades sistēmā līdz sinhronizācijai ar kontinentālās Eiropas elektrotīkliem, nodrošinot, ka no Krievijas Federācijas pārvades sistēmas operatora vai tirgotāja saņemtās balansēšanas elektroenerģijas apjoms nav lielāks par Krievijas Federācijas pārvades sistēmas operatoram vai tirgotājam nodoto balansēšanas elektroenerģijas apjomu.
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļā “Pašreizējā situācija” un “Problēmas un risinājumi” vārdus “patērētāju” un “patērētājiem” aizstāt ar vārdiem “lietotāju” un “lietotājiem”, ievērojot, ka enerģētikas, tajā skaitā elektroenerģijas nozari regulējošos normatīvajos aktos tiek lietots termins “lietotājs” nevis “patērētājs”.
Pie sadaļas “Problēmas un risinājumi”:
- vārdus “Baltijas valstu desinhronizācijai no Krievijas Federācijas sistēmas” aizstāt ar vārdiem “Baltijas valstu elektrotīklu desinhronizācijai no Krievijas Federācijas sistēmas”;
- precizēt redakciju, ievērojot, ka balansēšanas elektroenerģijas apmaiņa nenotiek starp Latvijas pārvades sistēmas operatoru un Krievijas Federāciju, bet gan starp Latvijas pārvades sistēmas operatoru un Krievijas Federācijas pārvades sistēmas operatoru vai tirgotāju;
- pie sadaļas “Problēmas apraksts” norādīt Regulā 2022/1854 noteiktās prasības, kuru īstenošanai nepieciešams attiecīgais nacionālais regulējums;
- pie sadaļas “Problēmas apraksts” vārdus “alternatīvajām degvielām” aizstāt ar vārdiem “alternatīviem energoresursiem” vai “alternatīviem enerģijas viediem”.
Pie sadaļas “Problēmas un risinājumi”:
- vārdus “Baltijas valstu desinhronizācijai no Krievijas Federācijas sistēmas” aizstāt ar vārdiem “Baltijas valstu elektrotīklu desinhronizācijai no Krievijas Federācijas sistēmas”;
- precizēt redakciju, ievērojot, ka balansēšanas elektroenerģijas apmaiņa nenotiek starp Latvijas pārvades sistēmas operatoru un Krievijas Federāciju, bet gan starp Latvijas pārvades sistēmas operatoru un Krievijas Federācijas pārvades sistēmas operatoru vai tirgotāju;
- pie sadaļas “Problēmas apraksts” norādīt Regulā 2022/1854 noteiktās prasības, kuru īstenošanai nepieciešams attiecīgais nacionālais regulējums;
- pie sadaļas “Problēmas apraksts” vārdus “alternatīvajām degvielām” aizstāt ar vārdiem “alternatīviem energoresursiem” vai “alternatīviem enerģijas viediem”.
Piedāvātā redakcija
-
