Atzinums

Projekta ID
23-TA-1542
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka plāna 10.sadaļā norādīts, ka nepieciešams valsts budžeta finansējums LDz infrastruktūras kapitālieguldījumiem un līdzfinansētajiem ES projektiem, lūdzam MK rīkojuma projektā iekļaut punktu, kas paredz apstiprināt šāda finansējuma paredzēšanu attiecīgajos ES fondu projektos, norādot specifiskā atbalsta mērķu un pasākumu nosaukumus un numurus, kā arī paredzot uzdevumu Satiksmes ministrijai to ņemt vērā pie attiecīgo normatīvo aktu izstrādes saistībā ar to īstenošanu un/vai grozīt jau spēkā pieņemtos normatīvos aktus par to īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Finanšu ministrija norāda, ka līdz ar Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vispārējās izņēmuma klauzulas, kas ļāva atkāpties no ES Līgumos noteiktajiem vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda ierobežojumiem, atcelšanu š. g. 1. janvārī, spēkā bija ES Stabilitātes un izaugsmes pakta (turpmāk – SIP) nosacījumi. Savukārt š. g. 30. aprīlī ir stājušies spēkā ES SIP reformas ietvaros pieņemtie tiesību akti (jaunie ES fiskālie noteikumi), kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem būs jāņem vērā sagatavojot likumprojektu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas un attiecīgi visas nozaru ministrijas tiks aicinātas jaunas prioritātes nodrošināt, pamatā pārskatot jau piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu.
Ņemot vērā MK rīkojuma projektā paredzēto, ka jautājums par papildu valsts budžeta finansējumu 2025.gadā un turpmāk skatāms valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā, iesniedzot prioritārā pasākuma pieteikumu, lūdzam plānu papildināt ar informāciju, kāda būs situācija, ja valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā papildu finansējums plāna īstenošanai netiks piešķirts.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 10. sadaļā ir norādīts ka, saskaņā ar makroekonomiskajām prognozēm, nākošajos gados tiek prognozēta salīdzinoši augsta cenu inflācija un vidējās darba samaksas pieaugums, kas neļauj prognozēt vēl lielāku kopējo dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas un atjaunošanas ikgadējo izdevumu samazināšanos. Lūdzam aktualizēt, ņemot vērā aktuālākās makroekonomiskās prognozes.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 3. sadaļā ir norādīta informācija par LDz iespējamo klasifikāciju vispārējās valdības sektorā. Lūdzam aktualizēt informāciju, aptverot visus iespējamos pieklasificēšanas scenārijus, kā arī norādīt lēmuma pieņemšanas procedūru, ņemot vērā likuma "Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam" 19. pantā norādīto. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka gan plāna 9., gan 10., gan 11., gan 12.sadaļā tiek norādīts, ka nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums jau 2024.gadā, lūdzam sniegt informāciju, kā plānots risināta jautājumu par finansējuma nodrošināšanu 2024.gadā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plāna 9.sadaļā attiecībā uz 2.scenāriju teksta daļā pirms 8.tabulas precizēt informāciju par aprēķināto finanšu līdzsvara apmēru 2024.gadam, lai tas atbilstu 9.tabulā norādītajai informācijai (tekstā ir norādīti 61 milj. euro, 9.tabulā ir norādīti  65 milj. euro (14 359,00 + 51 525,41 tūkst. euro)).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plāna 8. un 10.tabulā precizēt 2023.gadam norādīto finanšu līdzsvara apmēru, jo 2023.gadā finanšu līdzsvars tika piešķirts 10 000 tūkst. euro (MK 28.12.2023. rīkojums Nr.929) apmērā nevis 32 439 tūkst. euro kā šobrīd norādīts minētajās tabulās.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plāna 9. un 13.tabulā attiecībā uz finanšu līdzsvara maksājumu 2023.gadā precizēt, ka tas ir 2023.gadā piešķirtais finansējums saskaņā ar MK 28.12.2023. rīkojumu Nr.929 nevis norādīt ailē ar norādi, ka tas ir finansējums, kas nav ieplānots valsts budžetā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Iebildums
Norādām, ka plāna 10. un 13.tabulā norādītais apmērs finanšu līdzsvara nodrošināšanai 2023. un 2024.gadam nesakrīt, attiecīgi lūdzam precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar plāna 10.tabulā norādīto informāciju valsts budžeta finansējums 2025.gadā 14 306 tūkst. euro, 2026.gadā 16 444 tūkst. euro, 2027.gadā 16 850 tūkst. euro un 2028.gadā 20 111 tūkst. euro nepieciešams LDz infrastruktūras kapitālieguldījumiem un līdzfinansētajiem ES projektiem, lūdzam arī plāna 13.tabulā to norādīt kā nepieciešamo valsts budžeta finansējumu LDz infrastruktūras kapitālieguldījumiem un līdzfinansētajiem ES projektiem nevis kā finansējumu finanšu līdzsvara nodrošināšanai, kā tas ir norādīts šobrīd.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plāna 11.sadaļā otrajā rindkopā, kā arī tekstā aiz 13.tabulas precizēt sagaidāmo valsts finansējuma apmēru 2024.gadam atbilstoši 13.tabulā norādītajam.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna 2.pielikuma tabulā par Rail Baltica projektu, lūdzam pārskatīt un precizēt sniegto informāciju, lai novērstu šādas neprecizitātes un neskaidrības:
- budžeta apakšprogrammā 60.07.00 izdevumu izpilde 2022. un 2023.gadā saskaņā ar Valsts kases datiem attiecīgi bija 75 300 tūkst. euro un 160 970 tūkst euro, tai skaitā veiktie izdevumi Rail Baltica projekta vajadzībām nekustamā īpašuma apsaimniekošana nevis papildus tiem;
- budžeta programmai 49.00.00 un budžeta apakšprogrammai 60.07.00 norādītais finansējums ailē “Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums (tūkst. euro)” 2024.gadam un turpmākajiem gadiem nesakrīt ar likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Satiksmes ministrijas budžetā attiecīgajai programmai un apakšprogrammai plānoto finansējumu;
- nav skaidrs ailē “Nepieciešamais papildus finansējums (tūkst. euro)” norādītais nepieciešamais finansējums sākot no 2024.gada, jo 49.00.00 programmai papildu finansējumu kārtējā gada ietvaros nav iespējams piešķirt, savukārt 60.07.00 apakšprogrammai jau ir paredzēts papildu finansējums saskaņā ar 2024.gadā pieņemtajiem FM rīkojumiem, savukārt turpmākajiem gadiem finansējumu var iestrādāt, veicot bāzes precizējumus, bet nepārsniedzot MK apstiprināto saistību apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam pārskatīt plānam pievienotajā līguma projektā iekļautās normas, lai tas neparedz saistību uzņemšanos bez finansiāla seguma, proti, tai skaitā nosakot, ka valsts budžeta finansējuma piešķiršana LDz finanšu līdzsvara nodrošināšanai nav automātiska un nav uzskatāma par garantētiem ieņēmumiem, tieši pretēji – jautājums par attiecīgā finansējuma nodrošināšanu ir atsevišķi izvērtējams un izskatāms Ministru kabinetā.
Vēršam uzmanību, ka jautājums par papildu valsts budžeta finansējuma piešķiršanu ir izskatāms valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā, kā tas arī tiek noteikts MK rīkojuma projekta 3.punktā par plāna apstiprināšanu.
Papildus norādām, ka līguma projekta 3.pielikumā norādītā informācija liecina, ka līgums paredz nepieciešamību pēc papildu finansējuma, turklāt tā nesakrīt ar plānā norādīto informāciju par papildu nepieciešamo finansējumu.
Vienlaikus atgādinām, ka Likuma par budžetu un finanšu vadību 46.panta ceturtā daļa paredz, ka saistības, kuras no budžeta finansētu institūciju vadītāji uzņēmušies attiecībā uz budžeta līdzekļiem bez asignējuma, pārsniedzot piešķirto asignējumu vai pilnvaras plānotajām saistībām nākotnē, nav uzskatāmas par valsts saistībām.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Iebildums
Līguma projektā, tai skaitā attiecībā uz valsts budžeta finansējuma nodrošināšanu, tiek lietots termins “normāli saimnieciskās darbības apstākļi”, tomēr ne no līguma projekta, ne arī Dzelzceļa likuma nav skaidri saprotams, kādiem kritērijiem jāizpildās, lai uzskatītu, ka šādi apstākļi ir iestājušies. Lūdzam attiecīgi pārskatīt un konkretizēt.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzu precizēt 3.Pielikuma “Kopējais investīciju apjoms dzelzceļa infrastruktūras attīstībai” 3.1. tabulā “Kohēzijas fonda līdzfinansētie projekti (KF)” norādītos investīciju apjomus, atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas (KPVIS) aktuālajiem datiem. Piemēram, projektam "Dzelzceļa pasažieru  infrastruktūras modernizācija" 2021-2024 plānošanas periodā pēc KPVIS datiem kopējais KF finansējums ir  17 627 428.31 EUR, savukārt saskaņā ar 3.1. tabulā sniegto informāciju KF finansējums ir  30 499 334 EUR.            
Lūgums precizēt 3.1. tabulai pievienoto atsauci, ņemot vērā, ka projektu “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšana” un  “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” īstenošana jau ir sadalīta divos ES fondu plānošanas periodos.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka joprojām turpinās diskusijas par Eiropas Savienības kohēzijas politikas 2021.-2027.gadam transporta jomas investīciju pārstrukturizēšanu, lūdzam nodrošināt, ka plāna projekta 3. pielikuma “Pielikums. Kopējais investīciju apjoms dzelzceļa infrastruktūras attīstībai” 3.1.sadaļa “Kohēzijas fonda līdzfinansētie projekti (KF)” tiek aktualizēta atbilstoši tālākajiem lēmumiem par transporta jomas investīcijām, t.sk. dzelzceļā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pēc būtības nav ņems vērā izziņas 47.punktā minētais Finanšu ministrijas priekšlikums, attiecīgi uzturam to un atkārtoti lūdzam precizēt informāciju sadaļas “17.Rīcības plāns 2023.-2027.gadam” tabulas “Rīcības virziens: Uzlabotas mobilitātes iespējas, multimodāla sabiedriskā transporta tīkla ar dzelzceļu kā sabiedriskā transporta "mugurkaulu" attīstība, drošas un ilgtspējīgas transporta sistēmas pilnveidošana” 3.punktā attiecībā uz Atveseļošanas fonda (turpmāk – AF) plāna ietvaros sasniedzamajiem rezultātiem, jo atbilstoši aktuālajai informācijai 1.1.1.1.i.2. un 1.1.1.1.i.3. pasākumu ietvaros plānots uzlabot 100 km garu sliežu ceļu posmu.
Tāpat arī lūdzam precizēt minētās tabulas 5. un 6.punktā norādīto informāciju, ņemot vēra, ka AF plāna ietvaros netiek plānots iepirkt bateriju vilcienus, bet tas tiek plānots Eiropas Savienības kohēzijas politikas 2021.-2027.gadam ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-