Atzinums

Projekta ID
22-TA-3220
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā  paredzēts, lai nodrošinātu valsts iestāžu (t.sk. pašvaldību) darbības efektivitāti un valsts iestāžu (t.sk. pašvaldību) resursu racionālu izmantošanu attiecībā uz saziņu ar UR reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem (uz 2023. gada 28. septembri ~210 tūkst.), pēc nepieciešamo tiesību normu pieņemšanas, VRAA plāno nodrošināt jauno UR reģistros reģistrēto tiesību subjektu E-adrešu automātisko aktivizāciju, kā arī, sešu mēnešu laikā, kopējo apjomu izkliedējot līdz divu gadu periodā, VRAA plāno uzsākt īstenot arī E-adrešu aktivizāciju tiem UR reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem (uz 2023. gada 28. septembri ~81%), kas to nebūs paveikuši patstāvīgi. Tādējādi tiks panākta UR reģistros reģistrēto tiesību subjektu E-adrešu esamība, vienlaikus izkliedējot klientu plūsmu uz iestādēm identifikācijas līdzekļu saņemšanas, kā arī identifikācijas līdzekļu un E-adreses lietošanas atbalsta jautājumos. Pēc atbilstošo tiesību normu pieņemšanas, ir iecerēts, ka UR reģistros reģistrētie tiesību subjekti, kas vienlaikus ir VID EDS lietotāji, mēnesi pirms E-adreses aktivizācijas un arī E-adreses aktivizācijas dienā par to saņems informāciju savā EDS kontā. VID īstenotu informācijas nosūtīšanu, savukārt E-adreses lietošanas atbalstu nodrošinātu Portāla Latvija.gov.lv klientu atbalsta dienests.

1) No informatīvā ziņojuma redakcijas nav skaidri  saprotams, kādiem UR reģistros ierakstītiem subjektiem paredzēts sūtīt Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā (turpmāk – EDS) EDS informāciju par E-adreses aktivizēšanu, tāpēc lūdzam precīzi noteikt to UR reģistros reģistrēto tiesību subjektu kopu, kurai informatīvajā ziņojumā paredzēts nosūtīt informāciju par E-adreses aktivizēšanu piespiedu kārtā.

2) Ņemot vērā, ka EDS ziņojumu nosūtīšana par E-adreses aktivizēšanu ir pilnībā manuāls process un prasa VID nodokļu administrēšanai paredzētos resursus izmantot citiem mērķiem, varam piekrist nosūtīt vienu ziņojumu EDS lietotājiem - UR vestajos reģistros ierakstītajiem subjektiem, kuriem nav aktivizēta E-adrese, par tās aktivizēšanu noteiktā datumā ar pievienotājām instrukcijām par turpmāko rīcību. VID nesaskata pamatu un nepieciešamību izmantot noodokļu administrēšanai paredzētos resursus, lai manuāli izveidotu un nosūtītu EDS ziņojumus arī par E-adrese aktivizēšanu, tās atkivizēšanas dienā. Lūdzam svītrot  uzdevumu nosūtīt informāciju EDS par E-adreses aktivizēšanu tās aktivizēšanas dienā.

3) Informatīvajā ziņojumā nav iekļauts vērtējums, kāpēc UR ierakstītie tiesību subjekti neaktivizē un nelieto E-adresi labprātīgi. Tāpat informaīvajā ziņojumā ir iekļauta informācija par veiktajiem pasākumiem, lai skaidrotu E-adreses priekšrocības un ieguvuus no tās lietošanas, tāpēc VID secina, ka šādas aktivitātes nav sasniegušas potenciālos E-adreses lietotājus un nepieciešami mērķētāki pasākumi E-adreses popularizēšanai. Lūdzam pirms E-adreses piespiedu aktivizēšanas UR reģistrētiem subjektiem veikt plašu E-adreses popularizēšanas pasākumu kopumu, kurā uzrunātu un skaidrotu E-adrese lietošanas priekšrocības pēc iespējas visiem subjektiem, kam paredzēts pienākums lietot E-adresi. Tāpat lūdzam informatīvajā ziņojumā izvērtēt ietekmi uz personas pamattiesību ierobežojumu piespiedu kārtā aktivizējot E-adresi un E-adreses lietotāju iespējas un vēlmi lietot piespiedu kārtā aktivizētu E-adresi. VID rīcībā nav informācijas, par EDS lietotājiem, kas faktiski lieto EDS reģistrēto saziņas e-pasta adresi un parasti tās ir personas, kas ir atbildīgas vai pilnvarotas EDS lietotāja vārdā sazināties ar VID un risināt ar VID funkciju un uzdevumu izpildi saistītos jautājumus, tāpēc uzskatām, ka EDS paziņotā informācija par E-adreses aktivizēšanu vairumā gadījumu nesasniegs UR reģistrēto subjektu, bet gan nonāks EDS lietošanai pilnvarotajai personai. Lūdzam informatīvajā ziņojumā papildus izvērtēt arī šo risku.

4) Informējam, ka EDS šobīrd nav sasniedzami (nav iespējams nosūtīt ziņojumus) līdz desmit procentiem UR reģistrēto subjektu, tāpēc lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu par plānoto rīcību tiem subjektiem, kuriem EDS nevarēs nosūtīt informāciju par E-adreses aktivizēšanu.

5) Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar informāciju, kuros normatīvajos aktos paredzēt veikt grozījumus, lai nostiprinātu VARAM (VRAA) sagatavotās informācijas par E-adreses aktivizēšanu nosūtīšanu EDS tiesiskumu. Vēršam uzmanību, ka, nosūtot EDS ziņojumu UR reģistros reģistrētam tiesību subjektiem, tiek apstrādāti arī fizisko personu dati (piem., amatpersonas dati, e-pasta adreses), lūdzam veikt izvērtējumu par šādu fizisko personu datu apstrādes samērīgumu un atbilstību Vispārīgās datu aizsardzības regulas mērķiem.

6) Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu, ka EDS informācijas nosūtīšana par E-adreses aktivizēšanu UR reģistrētajiem subjektiem ir vienreizējs pasākums un netiks izmantots citu personu E-adreses aktivizēšanai. 
 
Piedāvātā redakcija
Informatīvajā ziņojumā  paredzēts, lai nodrošinātu valsts iestāžu (t.sk. pašvaldību) darbības efektivitāti un valsts iestāžu (t.sk. pašvaldību) resursu racionālu izmantošanu attiecībā uz saziņu ar UR reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem (uz 2023. gada 28. septembri ~210 tūkst.), pēc nepieciešamo tiesību normu pieņemšanas, VRAA plāno nodrošināt UR reģistros jaunreģistrēto tiesību subjektu un tādu tiesību subjektu, kas veici izmaiņu reģistrēšanu UR vestajos reģistros E-adrešu automātisko aktivizāciju. Pēc normatīvo aktu grozījumu pieņemšanas sešu mēnešu laikā VARAM plāno uzsākt, kopējo apjomu izkliedējot līdz divu gadu periodā, VRAA plāno īstenot arī E-adrešu aktivizāciju tiem UR reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem (uz 2023. gada 28. septembri ~81%), kas to nebūs paveikuši patstāvīgi. Tādējādi tiks panākta UR reģistros reģistrēto tiesību subjektu E-adrešu esamība, vienlaikus izkliedējot klientu plūsmu uz iestādēm identifikācijas līdzekļu saņemšanas, kā arī identifikācijas līdzekļu un E-adreses lietošanas atbalsta jautājumos. Pēc atbilstošo tiesību normu pieņemšanas, ir iecerēts, ka UR reģistros reģistrētie tiesību subjekti, kas vienlaikus ir VID EDS lietotāji, mēnesi pirms E-adreses aktivizācijas par to saņems informāciju savā EDS kontā. VARAM sagatavotu un nosūtu VID sarakstu ar subjektiem, kam EDS jāpaziņo informācija par E-adreses aktivizēšanu, un VID to nosūtītu, ievērojot EDS darbības noslodzi, lai netraucētu EDS kopējo punkcionēšanu un  EDS klientu pienākumu izpildi EDS. VID īstenotu informācijas nosūtīšanu, savukārt E-adreses lietošanas atbalstu un atbildēšanu par EDS nosūtītajiem ziņojumiem par E-adreses aktivizēšanu nodrošinātu Portāla Latvija.gov.lv klientu atbalsta dienests.