Atzinums

Projekta ID
21-TA-868
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
26.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
13.-14.lpp
Lai nekustamā īpašuma īpašniekam nosūtāmajos paziņojumos par nekustamā īpašuma nodokļa samaksu varētu iekļaut informāciju par saimnieciskās darbības vietas vai struktūrvienības reģistrēšanu viņa īpašumā, kā arī šādus datus, ja nepieciešams, varētu izmantot nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanā, normatīvajos aktos jānosaka struktūrvienības reģistrācijai minimāli sniedzamā informācija un struktūrvienības izslēgšanas kārtība, ja VID ir sniegta nepamatota informācija. Tāpat minētais risinājums laikus jāiekļauj normatīvajos aktos, norādot nekustamā īpašuma īpašnieka pienākumu apliecināt, ka informācija ir saņemta, un paredzēt mehānismu, kādā nekustamā īpašuma īpašnieks var apstrīdēt struktūrvienības (vai saimnieciskās darbības vietas) reģistrēšanu savā īpašumā, un kārtību, kādā VID veic šī fakta pārbaudi.
Vienlaikus nav panākts nepārprotams risinājums par informācijas paziņošanas veidu nekustamā īpašuma īpašniekam, ja tas nav EDS lietotājs, jo šāds risinājums uzliek VID būtisku administratīvo slogu, kura izpildei VID nav paredzēti administratīvie resursi.

I
Maksāšanas paziņojums par nekustamā īpašuma nodokli ir administratīvais akts, kurā ir informācija, kas attiecas uz nekustamā īpašuma nodokļa aprēķinu par konkrēto objektu. Piekrītam, ka pamatotas ziņas par struktūrvienības reģistrāciju īpašumā būtu jāiekļauj maksāšanas paziņojumā -administratīvajā aktā tikai tādā gadījumā, ja saimnieciskās darbības uzsākšanas gadījumā mainās piemērojamā nekustamā īpašuma nodokļa likme (piemēram – “dzīvoklī” reģistrēta struktūrvienība “birojs”).
Jāsalāgo ar Kadastra reģistra datiem, jo likums “Par nekustamā īpašuma nodokli” nosaka, ka nekustamā īpašuma nodokļa  administrēšanā izmanto kadastra datus.
Diemžēl, praksē ne vienmēr tā ir – piemēram, dzīvojamā mājā ½ mājā ir viesu nams un īpašums reģistrēts VID EDS kā saimnieciskās darbības  veikšanas vieta. Pašvaldībai par to nav ziņu un ēkai piemēro likmi 0,2% nevis 1,5%, atbilstoši kadastra reģistra datiem.
Iebildums :
Pašvaldības nodokļu administrācijai nevar uzlikt par pienākumu informēt visus nekustamā īpašuma īpašniekus par kādas struktūrvienības reģistrāciju viņu īpašumā nosūtot maksāšanas paziņojumu, kas ir apstrīdams administratīvais akts. Tas uzliek papildus administratīvo slogu un atbildību pašvaldības darbiniekiem gan mutiski, gan rakstiski skaidrojot un pamatojot šādas informācijas iegūšanu un ierakstu maksāšanas paziņojumā.  

Priekšlikums: Svarīgi, ka īpašumu reģistrējot EDS kā saimnieciskās darbības veikšanas vietu, pretī jābūt būvju klasifikācijai atbilstošiem Kadastra reģistra datiem par attiecīgo ēku / telpu grupu.

II
Lūdzam precizēt ziņojumu, jo nav viennozīmīgi saprotams, vai iepriekš izteiktie  iebildumi  ņemti vērā.
Pašlaik pašvaldības institūcijas, kas administrē nekustamā īpašuma nodokli, ir spiestas tērēt ievērojamus līdzekļus, lai papīra formātā ar pasta vai atbilstošā pakalpojuma sniedzēja  starpniecību katru gadu izsūtītu nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas paziņojumus, kā arī citu ar nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanu saistīto korespondenci.

Ņemot vērā, ka VID normatīvajos aktos ir atļauts sazināties ar nodokļu maksātājiem  elektroniski VID EDS sistēmā, savukārt saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 20.panta 3.punktu nekustamā īpašuma nodokli administrē VID un pašvaldības atbilstoši likumam “Par nekustamā īpašuma nodokli”,
Priekšlikumi:  
1) nodrošināt pašvaldības dokumentu, kas attiecas uz nekustamā īpašuma nodokli un zemes vienībai nosakāmo lietošanas mērķi, paziņošanu VID EDS sistēmā. Minētais ļaus ietaupīt ievērojamus finanšu resursus, atvieglos saziņu ar nodokļu maksātājiem, kā arī veicinās elektroniskās vides izmantošanu. Pašvaldība ir gatava nodrošināt nepieciešamo datu nodošanu strukturēto datu veidā. Gadījumā, ja šo dokumentu paziņošanai VID EDS sistēmā ir nepieciešami grozījumi normatīvajos aktos, lūdzam tos attiecīgi grozīt.
2) finanšu līdzekļi nepieciešami maksāšanas paziņojumu drukāšanai tiem īpašniekiem, kas neizmanto elektronisko saziņu.
3) Tā kā no ziņojuma pašreizējas redakcijas nevar izsecināt VID viedokli par  pašvaldības dokumentu paziņošanu VID EDS sistēmā tām personām, kuras ir EDS lietotājas, ziņojumu nepieciešams papildināt ar skaidri definētu VID nostāju šajā jautājumā, kā arī jautājumā par šim pasākumam nepieciešamo finansējumu.
4) VID jāprecizē teksts, jo arī tās personas, kuras neizmanto EDS, var būt pieteikušies maksāšanas paziņojumu saņemšanai elektroniski.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
18.lpp.
Parādnieku saraksta publiskošanai atvērto datu portālā ir jāveic kompleksi priekšdarbi, lai nodrošinātu gan datu publiskošanas tiesisko pamatu, gan tehnisko risinājumu pilnīgai informācijas par nodokļu parādnieku  publiskošanai.
Provizoriskās projekta izmaksas nav zināmas

Priekšlikumi:
1) Ziņojums jāpapildina ar atrunu, ka, ja projekts tiks īstenots, būs nepieciešams nodrošināt datu portālā esošo datu regulāru atjaunošanu.
2) Nepieciešams papildus uzsvērt, ka tehnisko risinājumu ieviešanai jānodrošina valsts finansējums, neskatoties uz to, ka ziņojumā ir norādīts, ka parādnieku saraksta publiskošanai atvērto datu portālā izmaksas nav zināmas.
 
Piedāvātā redakcija
-