Projekta ID
24-TA-1680Atzinuma sniedzējs
Vēja enerģijas asociācija
Atzinums iesniegts
05.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēja enerģijas asociācija (turpmāk – VEA) ir iepazinusies ar Klimata un enerģētikas ministrijas (turpmāk – KEM) izstrādāto likumprojektu "Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" (turpmāk – Grozījumi) un atzinīgi novērtē KEM veiktās darbības elektroenerģijas nozares uzlabošanā, kā arī pateicas par tirgus dalībnieku iesaistīšanu noteikumu tapšanā.
VEA kopumā uzskata par atbalstāmu ierosinājumu ieviest elastīgo pārvades sistēmas pakalpojumu, tomēr būtiski Grozījumus skatīt kopsakarā ar vispārējo regulējumu, t.sk. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk – SPRK) un AS “Augstsprieguma tīkls” (turpmāk - AST) noteikumiem. Pēc KEM apgalvojumiem, sistēmā rezervētā jauda jaunu elektrostaciju pieslēgšanai pārsniedz 6 GW, kas apliecina, ka attiecīgās jaudas racionālas izmantošanas gadījumā, tīkls kļūs pieejams attīstītājiem, kuriem ir augstākā gatavības pakāpe attiecīgos projektus ieviest.
VEA kopumā uzskata par atbalstāmu ierosinājumu ieviest elastīgo pārvades sistēmas pakalpojumu, tomēr būtiski Grozījumus skatīt kopsakarā ar vispārējo regulējumu, t.sk. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk – SPRK) un AS “Augstsprieguma tīkls” (turpmāk - AST) noteikumiem. Pēc KEM apgalvojumiem, sistēmā rezervētā jauda jaunu elektrostaciju pieslēgšanai pārsniedz 6 GW, kas apliecina, ka attiecīgās jaudas racionālas izmantošanas gadījumā, tīkls kļūs pieejams attīstītājiem, kuriem ir augstākā gatavības pakāpe attiecīgos projektus ieviest.
Piedāvātā redakcija
I Būtiskām izmaiņām – samērīgs ieviešanas temps
Elastīgā sistēmas pakalpojuma ieviešana būtiski maina pašreiz pastāvošo sistēmas pakalpojumu. Lai uzskatītu, ka šādas pārmaiņas tiek ieviestas samērīgā tempā, ieviešanai būtu jānotiek, ievērojot šādus principus:
1) komersantu jau iegūtās tiesības uz izvēlēto tehnoloģiju un pastāvošo sistēmas pakalpojuma veidu paliek neskartas;
2) nodrošināta iepriekš pieņemtā regulējuma pēctecība, vienlaikus sniedzot iespēju saņemt sistēmas pakalpojumu arī jauniem projektiem, ievērojot projektu gatavības pakāpi;
jābūt iestrādātam samērīgam pārejas periodam, kurā komersants, jau apzinoties jaunā regulējuma nosacījumus, spēj lemt par iespēju atteikties no savām tiesībām vai apzināties ietekmi uz savu projektu, ja piesakās jaunām tiesībām;
3) pārdomāts un ilglaicīgs regulējums ir būtiskāks par nepamatotu steigu attiecīgā regulējuma ieviešanā.
Elastīgā sistēmas pakalpojuma ieviešana būtiski maina pašreiz pastāvošo sistēmas pakalpojumu. Lai uzskatītu, ka šādas pārmaiņas tiek ieviestas samērīgā tempā, ieviešanai būtu jānotiek, ievērojot šādus principus:
1) komersantu jau iegūtās tiesības uz izvēlēto tehnoloģiju un pastāvošo sistēmas pakalpojuma veidu paliek neskartas;
2) nodrošināta iepriekš pieņemtā regulējuma pēctecība, vienlaikus sniedzot iespēju saņemt sistēmas pakalpojumu arī jauniem projektiem, ievērojot projektu gatavības pakāpi;
jābūt iestrādātam samērīgam pārejas periodam, kurā komersants, jau apzinoties jaunā regulējuma nosacījumus, spēj lemt par iespēju atteikties no savām tiesībām vai apzināties ietekmi uz savu projektu, ja piesakās jaunām tiesībām;
3) pārdomāts un ilglaicīgs regulējums ir būtiskāks par nepamatotu steigu attiecīgā regulējuma ieviešanā.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
AST izsoles būtu rīkojamas ar lielāku laika intervālu, proti, ne biežāk kā reizi sešos mēnešos. Tādā veidā būs iespējams nodrošināt lielākus pieslēguma apjomus un atbalstīt ar pieslēguma iespējām visupirms lielākus projektus.
Piedāvātā redakcija
Ievērojot minēto ierosinām izteikt 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Sistēmas operators atsevišķi uzskaita un savā tīmekļvietnē publicē informāciju par brīvajām sistēmas jaudām patēriņa pieslēgumu nodrošināšanai. Informāciju par brīvajām pārvades sistēmas jaudām katram pārvades sistēmas pakalpojuma veidam elektroenerģijas ražošanas iekārtu pieslēguma nodrošināšanai pārvades sistēmas operators savā tīmekļvietnē publicē ne retāk kā reizi sešos mēnešos.";
"(11) Sistēmas operators atsevišķi uzskaita un savā tīmekļvietnē publicē informāciju par brīvajām sistēmas jaudām patēriņa pieslēgumu nodrošināšanai. Informāciju par brīvajām pārvades sistēmas jaudām katram pārvades sistēmas pakalpojuma veidam elektroenerģijas ražošanas iekārtu pieslēguma nodrošināšanai pārvades sistēmas operators savā tīmekļvietnē publicē ne retāk kā reizi sešos mēnešos.";
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Komersanta iepriekš apliecināto saistību izpilde
Piedāvātā redakcija
Būtu jānosaka, ka veicot komersanta pieslēgumu tīklam, AST pārliecinās par komersanta iepriekš apliecināto saistību izpildi. Kamēr pieteiktās vai apliecinātās saistības nav izpildītas pilnā apmērā, komersants neiegūst iespēju uzsākt ražošanu. Ja samērīgā laikā (6-12 mēneši) saistības netiek izpildītas, komersants zaudē iemaksāto jaudas pieslēguma maksu un tiesības pieslēgt elektrostaciju.
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ražotāju iesniegumu izvērtēšanas kritēriji
Piedāvātā redakcija
Papildus jau iekļautajiem projektu izvērtēšanas kritērijiem (Grozījumu 2. punkts (3.6)), aicinām iekļaut papildus šādus salīdzināšanas kritērijus:
1) pieslēgumā ir paredzētas vismaz divas tehnoloģijas, ko apliecina ar AST noslēgtais līgums (augstāka efektivitāte). Pieslēguma izbūve jau izstrādes procesā esošajiem projektiem ar komersanta paziņoto otrās tehnoloģijas ieviešanu – papildus 1 punkts;
2) paredzēta uzkrājošās tehnoloģijas (ne tikai BESS) ieviešana, ja tā ir vismaz 10% no pieslēguma jaudas, ar nosacījumu, ka attiecīgais komersants piedalās sistēmas stabilizēšanā ar noteiktu procentu – papildus 1 punkts.
1) pieslēgumā ir paredzētas vismaz divas tehnoloģijas, ko apliecina ar AST noslēgtais līgums (augstāka efektivitāte). Pieslēguma izbūve jau izstrādes procesā esošajiem projektiem ar komersanta paziņoto otrās tehnoloģijas ieviešanu – papildus 1 punkts;
2) paredzēta uzkrājošās tehnoloģijas (ne tikai BESS) ieviešana, ja tā ir vismaz 10% no pieslēguma jaudas, ar nosacījumu, ka attiecīgais komersants piedalās sistēmas stabilizēšanā ar noteiktu procentu – papildus 1 punkts.
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projektu gatavības pakāpe vai hibrīdu projektu prioritāte saņemt konstanto pārvades sistēmas pakalpojumu un pārejas posms tā ieviešanai
Piedāvātā redakcija
Pēc Grozījumu spēkā stāšanās, būtu jānodrošina samērīgi īss laika periods komersantiem ar jau rezervēto sistēmas jaudu projektiem un komersantiem, kuru projekti ir lielākā gatavības pakāpē, vienpusējā kārtībā informēt par savu nodomu veikt projektu hibridizēšanu/pieslēgšanu tīklam un veikt maksas par sistēmas jaudas rezervēšanu apmaksu. Proti, vienlaikus ar brīvlaišanu, komensanti iegūtu tiesības uz tehnisko noteikumu saņemšanu konstantajam pakalpojumam, ja:
Grozījumu spēkā stāšanās brīdī komersantam jau ir izsniegti tehniskie noteikumi vai parakstīts sistēmas pieslēguma līgums un komersants jau noteiktajā 3 mēnešu periodā paziņo par savu nodomu hibridizēt esošo pieslēgumu, uzņemoties saistību pārejas periodā (12-18 mēneši) saņemt BVKB atļauju otrajai tehnoloģijai; un
trīs mēnešu laikā no Grozījumu spēkā stāšanās dienas komersants iesniedz AST BVKB atļauju jaunas jaudas pieslēgumam un ceturtā mēneša laikā iemaksā summu, kas būtu pielīdzināma maksai par sistēmas jaudas rezervēšanu bez pašreiz noteiktā koeficienta,
Pēc tam AST veic komersantiem jau piešķirto tiesību aizsardzību, proti, nodrošina konstanto sistēmas pakalpojumu projektiem ar BVKB atļauju, un tiem projektiem, kuri 12-18 mēnešu laikā plānojas tikt hibridizēti, saņemot BVKB atļauju. Pēc tam, kad šādi projekti ir apzināti un brīvlaišanā pieejamās jaudas būs noskaidrotas, AST varēs noteikt brīvās jaudas elastīgā sistēmas pakalpojuma piemērošanai. Ja komersanti norādītajā 12-18 mēnešu pārejas posmā nesaņem BVKB atļauju, tie zaudē jaudu un samaksāto rezervācijas maksu, un attiecīgās jaudas tiek nodotas elastīgā sistēmas pakalpojuma piešķiršanai.
VEA uztur prasību ETL grozījumos pieturēties pie MK Noteikumu Nr. 821 “Noteikumi par atļaujām jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai” 35. punktā noteiktajiem principiem.
Grozījumu spēkā stāšanās brīdī komersantam jau ir izsniegti tehniskie noteikumi vai parakstīts sistēmas pieslēguma līgums un komersants jau noteiktajā 3 mēnešu periodā paziņo par savu nodomu hibridizēt esošo pieslēgumu, uzņemoties saistību pārejas periodā (12-18 mēneši) saņemt BVKB atļauju otrajai tehnoloģijai; un
trīs mēnešu laikā no Grozījumu spēkā stāšanās dienas komersants iesniedz AST BVKB atļauju jaunas jaudas pieslēgumam un ceturtā mēneša laikā iemaksā summu, kas būtu pielīdzināma maksai par sistēmas jaudas rezervēšanu bez pašreiz noteiktā koeficienta,
Pēc tam AST veic komersantiem jau piešķirto tiesību aizsardzību, proti, nodrošina konstanto sistēmas pakalpojumu projektiem ar BVKB atļauju, un tiem projektiem, kuri 12-18 mēnešu laikā plānojas tikt hibridizēti, saņemot BVKB atļauju. Pēc tam, kad šādi projekti ir apzināti un brīvlaišanā pieejamās jaudas būs noskaidrotas, AST varēs noteikt brīvās jaudas elastīgā sistēmas pakalpojuma piemērošanai. Ja komersanti norādītajā 12-18 mēnešu pārejas posmā nesaņem BVKB atļauju, tie zaudē jaudu un samaksāto rezervācijas maksu, un attiecīgās jaudas tiek nodotas elastīgā sistēmas pakalpojuma piešķiršanai.
VEA uztur prasību ETL grozījumos pieturēties pie MK Noteikumu Nr. 821 “Noteikumi par atļaujām jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai” 35. punktā noteiktajiem principiem.
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Jaudas rezervācijas maksas palielināšana
Komersantu gatavību turpināt savu projektu attīstību apliecinās sistēmas jaudas rezervēšanas maksa vai piemaksa līdz tās noteiktajam apmēram, kāds tas būs bez 0,5 koeficienta piemērošanas.
Komersantu gatavību turpināt savu projektu attīstību apliecinās sistēmas jaudas rezervēšanas maksa vai piemaksa līdz tās noteiktajam apmēram, kāds tas būs bez 0,5 koeficienta piemērošanas.
Piedāvātā redakcija
Komersantiem, kuri jau ir veikuši sistēmas jaudas rezervēšanu maksu, būtu jāpiemaksā līdz tās faktiskajam apmēram.
Vienlaikus ar Grozījumiem būtu jāveic izmaiņas SPRK 14.04.2022 noteikumos “Sistēmas pieslēguma noteikumi elektroenerģijas ražotājiem”, iekļaujot tajos:
maksai par sistēmas jaudas rezervēšanu būtu pilnībā jāatbilst pieteiktās jaudas apmēram, svītrojot no minētajiem noteikumiem 28.6 punktu;
no minēto noteikumu 28.1 punktā noteiktās formulas maksai par sistēmas jaudas rezervēšanu būtu jāizņem koeficients 0,5, tādejādi mākslīgi nesamazinot atbilstību faktiskām izmaksām par apakšstaciju izbūvi vai rekonstrukciju;
maksai par sistēmas jaudas rezervēšanu būtu jāatspoguļo arī gadījumi, kad tiek pieslēgtas hibrīda tehnoloģijas, diferencējot maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu šādiem gadījumiem no situācijām, ja ir tikai viena tehnoloģija, nosakot, ka komersantam jāmaksā papildus summu par otru tehnoloģiju, kas būtu vienāda ar AST aprēķināto pieslēguma maksas ekvivalentu;
Vienlaikus ar Grozījumiem būtu jāveic izmaiņas SPRK 14.04.2022 noteikumos “Sistēmas pieslēguma noteikumi elektroenerģijas ražotājiem”, iekļaujot tajos:
maksai par sistēmas jaudas rezervēšanu būtu pilnībā jāatbilst pieteiktās jaudas apmēram, svītrojot no minētajiem noteikumiem 28.6 punktu;
no minēto noteikumu 28.1 punktā noteiktās formulas maksai par sistēmas jaudas rezervēšanu būtu jāizņem koeficients 0,5, tādejādi mākslīgi nesamazinot atbilstību faktiskām izmaksām par apakšstaciju izbūvi vai rekonstrukciju;
maksai par sistēmas jaudas rezervēšanu būtu jāatspoguļo arī gadījumi, kad tiek pieslēgtas hibrīda tehnoloģijas, diferencējot maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu šādiem gadījumiem no situācijām, ja ir tikai viena tehnoloģija, nosakot, ka komersantam jāmaksā papildus summu par otru tehnoloģiju, kas būtu vienāda ar AST aprēķināto pieslēguma maksas ekvivalentu;
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Brīvlaišana - telpa jauniem pieslēgumiem
Lai atbrīvotu tirgu no projektiem, kuru realizācija vairs nav iespējama dažādu iemeslu dēļ, kā pirmajam posmam pēc jaunā regulējuma spēkā stāšanās būtu jānotiek t.s. brīvlaišanai – komersantu tiesībām atteikties no iepriekš rezervētām pieslēguma jaudām. Brīvlaišanas periods būtu jānosaka 3 (trīs) mēnešus no Grozījumu spēkā stāšanās dienas, kas pašreiz ir noteikts kā 2024. gada 30. novembris un būtu koriģējams, atkarībā no Grozījumu virzības tempa.
Lai atbrīvotu tirgu no projektiem, kuru realizācija vairs nav iespējama dažādu iemeslu dēļ, kā pirmajam posmam pēc jaunā regulējuma spēkā stāšanās būtu jānotiek t.s. brīvlaišanai – komersantu tiesībām atteikties no iepriekš rezervētām pieslēguma jaudām. Brīvlaišanas periods būtu jānosaka 3 (trīs) mēnešus no Grozījumu spēkā stāšanās dienas, kas pašreiz ir noteikts kā 2024. gada 30. novembris un būtu koriģējams, atkarībā no Grozījumu virzības tempa.
Piedāvātā redakcija
Brīvlaišanai būtu jāietver arī tiesības atteikties no jaudas tikai daļēji – pārējā daļā saglabājot jau rezervēto jaudu un saņemot atmaksu tikai par to daļu, no kuras komersants ir faktiski atteicies.
Ievērojot minēto, ierosinām Grozījumu 6. punktu izteikt šādā redakcijā:
"118. Elektroenerģijas ražotājs, kas saskaņā ar šā likuma 9. panta 2.4 daļu veicis maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu pārvades sistēmas operatoram, var prasīt tās atmaksu līdz 2024. gada 30. novembrim, ja ražotājs vēlas pilnībā vai daļēji pārtraukt pieslēguma pie pārvades sistēmas ierīkošanu. Pārvades sistēmas operators atmaksā elektroenerģijas ražotājam maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu pilnībā vai daļēji vai paziņo par maksas par sistēmas jaudas rezervēšanu nodrošinājuma (garantijas) atbrīvošanu finanšu pakalpojuma sniedzējam pilnībā vai daļēji un anulē tehniskās prasības, kuras izsniegtas elektroenerģijas ražošanas iekārtu pieslēgšanai attiecīgajai sistēmai. Elektroenerģijas ražotājam ir pienākums kompensēt pārvades sistēmas operatoram visas izmaksas, kas saistītas ar pārtrauktā pieslēguma elektroenerģijas sistēmai ierīkošanu līdz brīdim, kad pieslēguma ierīkošana tika pārtraukta, par to noslēdzot atsevišķu vienošanos, un izveidotā pieslēguma daļa paliek pārvades sistēmas operatora īpašumā. Regulatora 2022. gada 14. aprīļa lēmuma Nr. 1/5 "Sistēmas pieslēguma noteikumi elektroenerģijas ražotājiem” 23. punktā noteiktais nav piemērojams uz šajā punktā minēto tehnisko prasību anulēšanas gadījumu.
Ievērojot minēto, ierosinām Grozījumu 6. punktu izteikt šādā redakcijā:
"118. Elektroenerģijas ražotājs, kas saskaņā ar šā likuma 9. panta 2.4 daļu veicis maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu pārvades sistēmas operatoram, var prasīt tās atmaksu līdz 2024. gada 30. novembrim, ja ražotājs vēlas pilnībā vai daļēji pārtraukt pieslēguma pie pārvades sistēmas ierīkošanu. Pārvades sistēmas operators atmaksā elektroenerģijas ražotājam maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu pilnībā vai daļēji vai paziņo par maksas par sistēmas jaudas rezervēšanu nodrošinājuma (garantijas) atbrīvošanu finanšu pakalpojuma sniedzējam pilnībā vai daļēji un anulē tehniskās prasības, kuras izsniegtas elektroenerģijas ražošanas iekārtu pieslēgšanai attiecīgajai sistēmai. Elektroenerģijas ražotājam ir pienākums kompensēt pārvades sistēmas operatoram visas izmaksas, kas saistītas ar pārtrauktā pieslēguma elektroenerģijas sistēmai ierīkošanu līdz brīdim, kad pieslēguma ierīkošana tika pārtraukta, par to noslēdzot atsevišķu vienošanos, un izveidotā pieslēguma daļa paliek pārvades sistēmas operatora īpašumā. Regulatora 2022. gada 14. aprīļa lēmuma Nr. 1/5 "Sistēmas pieslēguma noteikumi elektroenerģijas ražotājiem” 23. punktā noteiktais nav piemērojams uz šajā punktā minēto tehnisko prasību anulēšanas gadījumu.
