Projekta ID
24-TA-1408Atzinuma sniedzējs
Augstākās izglītības padome
Atzinums iesniegts
25.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Augstākās izglītības padome (AIP) konceptuāli atbalsta jauno akadēmiskās karjeras modeli, īpaši uzsverot nepieciešamību stiprināt akadēmiskās vides atvērtību, caurspīdīgumu un starptautisko konkurētspēju. Vienlaikus AIP vēlas uzsvērt, ka modeļa ieviešana būs sekmīga tikai tad, ja tā tiks pienācīgi nodrošināta ar atbilstošu un ilgtspējīgu finansējumu, tostarp arī valsts budžetā. Pašlaik pastāv nopietnas bažas, vai esošajā augstākās izglītības finansēšanas ietvarā ir iespējams sasniegt konceptuālajā ziņojumā izvirzītos mērķus, tostarp atalgojuma pieaugumu, karjeras stabilitāti un jauno institucionālo mehānismu efektivitāti.
AIP aicina izvērtēt konceptuālā ziņojumā 2.7. nodaļā ietverto formulējumu, kurā noteikts, ka:
“personāla atlases konkursa komisijas sastāvā iekļauj arī personāla atlases speciālistu ar kompetenci dzimumu vienlīdzības, daudzveidības un iekļaušanas jautājumos.”
AIP aicina atteikties no šāda obligāta formulējuma, kas var tikt interpretēts kā iejaukšanās augstskolu iekšējās kompetencēs un cilvēkresursu politikā. Tā vietā AIP rosina iekļaut šādu redakcionāli un koncepcijā līdzvērtīgu, bet institucionālo autonomiju respektējošu formulējumu:
“augstākās izglītības institūcija nodrošina cilvēkresursu politikas instrumentus, kas palīdz identificēt un mazināt dažādus šķēršļus, tostarp sieviešu līdzdalībai konkursa procesos, ņemot vērā institūcijas specifiku un resursus.”
Šāda pieeja nodrošina dzimumu līdztiesības un iekļaušanas mērķu sasniegšanu, vienlaikus ievērojot Latvijas augstākās izglītības sistēmas daudzveidību un augstskolu autonomiju.
AIP aicina izvērtēt konceptuālā ziņojumā 2.7. nodaļā ietverto formulējumu, kurā noteikts, ka:
“personāla atlases konkursa komisijas sastāvā iekļauj arī personāla atlases speciālistu ar kompetenci dzimumu vienlīdzības, daudzveidības un iekļaušanas jautājumos.”
AIP aicina atteikties no šāda obligāta formulējuma, kas var tikt interpretēts kā iejaukšanās augstskolu iekšējās kompetencēs un cilvēkresursu politikā. Tā vietā AIP rosina iekļaut šādu redakcionāli un koncepcijā līdzvērtīgu, bet institucionālo autonomiju respektējošu formulējumu:
“augstākās izglītības institūcija nodrošina cilvēkresursu politikas instrumentus, kas palīdz identificēt un mazināt dažādus šķēršļus, tostarp sieviešu līdzdalībai konkursa procesos, ņemot vērā institūcijas specifiku un resursus.”
Šāda pieeja nodrošina dzimumu līdztiesības un iekļaušanas mērķu sasniegšanu, vienlaikus ievērojot Latvijas augstākās izglītības sistēmas daudzveidību un augstskolu autonomiju.
Piedāvātā redakcija
Izvēloties otro risinājumu, institūcija atbilstoši savai cilvēkresursu politikai izveido atlases komisiju, kuras sastāvā:
1) vismaz 2/3 pārstāvju ir ar doktora grādu un vismaz piecu gadu pieredzi attiecīgajā zinātnes vai mākslas nozarē;
2) var būt institūcijas administrācijas pārstāvji;
3) tiek nodrošināts atbilstošs cilvēkresursu politikas atbalsts, kas veicina vienlīdzīgu iespēju principu ievērošanu, tai skaitā dažādu šķēršļu identificēšanu un mazināšanu, kas var kavēt nepietiekami pārstāvēto grupu, piemēram, sieviešu, līdzdalību konkursu procesos.
Institūcija pati izvēlas atbilstošākos cilvēkresursu politikas instrumentus šī mērķa sasniegšanai.
1) vismaz 2/3 pārstāvju ir ar doktora grādu un vismaz piecu gadu pieredzi attiecīgajā zinātnes vai mākslas nozarē;
2) var būt institūcijas administrācijas pārstāvji;
3) tiek nodrošināts atbilstošs cilvēkresursu politikas atbalsts, kas veicina vienlīdzīgu iespēju principu ievērošanu, tai skaitā dažādu šķēršļu identificēšanu un mazināšanu, kas var kavēt nepietiekami pārstāvēto grupu, piemēram, sieviešu, līdzdalību konkursu procesos.
Institūcija pati izvēlas atbilstošākos cilvēkresursu politikas instrumentus šī mērķa sasniegšanai.
