Atzinums

Projekta ID
24-TA-1547
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
19.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija ir izskatījusi Satiksmes ministrijas izstrādāto likumprojektu “Grozījumi Elektronisko sakaru likumā” (24-TA-1547) (turpmāk – Likumprojekts) un sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (turpmāk – Anotācija), kas izstrādāti, ievērojot Ministru kabineta 2024.gada 4. jūnija sēdes protokola Nr. 23 66. § "Informatīvais ziņojums "Par pasākumiem administratīvā sloga mazināšanai elektronisko sakaru tīkla attīstībai"" (turpmāk- Informatīvais ziņojums)(turpmāk - Ministru kabineta protokols Nr.23)  2. punktā Satiksmes ministrijai noteikto uzdevumu sešu mēnešu laikā sagatavot un satiksmes ministram normatīvajos aktos noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē grozījumus Elektronisko sakaru likumā, un kopumā atbalsta izstrādāto projektu.

Vienlaikus izsakām šādus iebildumus:

1. Iebilstam pret likumprojekta 28.panta sestās daļas 5.punktu.
Skaidrojam, ka 28.panta sestās daļas konstrukcija paredz, ka "elektronisko sakaru komersantam ir tiesības saskaņošanas procedūru aizstāt ar savlaicīgu nekustamā īpašuma īpašnieka vai tiesiskā valdītāja informēšanu, ja ir iestājies vismaz viens no šādiem nosacījumiem:" secīgi aprakstot apstākļus, kādiem jāpastāv, nevis darbībai, ko komersants veiks nākotnē. Ar šo izņēmumu (saskaņā ar Informatīvo ziņojumu) ir paredzēts noteikt, ka tās publiskās ēkas, kurām ir izbūvēts elektronisko sakaru tīkls par publiskiem līdzekļiem (valsts budžets, ES fondi), tiktu padarīts pieejams un ēkas, kurās šāds tīkls ierīkots un pieejams, tiktu padarītas pieejamas EST bezvadu ierīču ievietošanai (infrastruktūras inženierbūves).
Priekšlikums
Likumprojekta 28.panta sestās daļas 5.punktu izteikt šādā redakcijā:
“5. publiskie elektronisko sakaru tīkli vai to infrastruktūras inženierbūves tiek ierīkotas vai būvētas (arī pārbūvētas) valsts vai pašvaldības nekustamajā īpašumā, līdz kuram ir izbūvēts un pieslēgts publisks elektronisko sakaru tīkls par publiskiem līdzekļiem.”

2. Iebilstam pret likumprojekta  31.panta pirmās daļas 1.punkta redakciju.
Skaidrojam, ka attiecīgā punkta redakcijas precizējums nepieciešams, jo Satiksmes ministrijas piedāvātajā redakcija – “(1) Nekustamā īpašuma īpašnieks par nekustamā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojumu var prasīt vienreizēju atlīdzību, ja:1) jauna elektronisko sakaru tīkla ierīkošanai vai būvniecībai izmanto nekustamo īpašumu, tostarp zemes īpašumu vai publiskas personas nekustamā īpašuma ārtelpas, piemēram,  ēku ārsienas, jumtus;” – aptver visu nekustamo īpašumu (arī privātpersonas īpašumu) un ar savrupinājumu “tostarp” (tajā starpā) uzsverot, ka ar nekustamo īpašumu tiek aptvertas arī tādas nekustamo īpašumu kategorijas kā zemes īpašums un publiskas personas nekustamais īpašums.
Priekšlikums
Likumprojekta 31.panta pirmās daļas 1.punkts izsakāms šādi:
"(1) Nekustamā īpašuma īpašnieks par nekustamā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojumu var prasīt vienreizēju atlīdzību, ja:
1) jauna elektronisko sakaru tīkla ierīkošanai vai būvniecībai izmanto zemes īpašumu vai publiskas personas nekustamā īpašuma konstruktīvo elementu vai elementus un ar tiem saistītās neapdzīvojamās telpas (ārsienas, jumti, bēniņi, citas konstrukcijas vai telpas);”

3. Iebilstam par līdzšinējo pārejas noteikumu redakciju
Priekšlikums
[3] Likumprojekts papildināms ar Pārejas noteikumiem, kas risinātu Likumprojektā paredzētā risinājuma - lietošanas tiesību aprobežojuma noteikšana attiecībā uz publisku personu nekustamo īpašumu - iedzīvināšanu praksē. Nepastāvot juridiskam mehānismam (norādēm) un pārejas perioda noteikumiem likumprojektā, tiek apdraudēta risinājuma ieviešana praksē.
 
Piedāvātā redakcija
-