Atzinums

Projekta ID
24-TA-589
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par pastiprināta robežapsardzības sistēmas darbības režīma izsludināšanu" (turpmāk – projekts) 1. punktā ir paredzēts izsludināt pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu no 2024. gada 13. marta līdz 2024. gada 12. septembrim, proti, uz sešiem mēnešiem. Latvijas Republikas valsts robežas likuma 35.1 panta ceturtā daļa noteic, ka Ministru kabinetam ir tiesības izsludināt pastiprinātu robežapsardzības darbības režīmu uz laiku līdz sešiem mēnešiem. No minētā izriet, ka Ministru kabinetam, izsludinot minēto režīmu, ir jānovērtē, uz cik ilgu laiku tas būtu izsludināms, jo seši mēneši ir maksimālais šāda režīma izsludināšanas laiks, nevis minimālais laiks. Ievērojot minēto, aicinām papildināt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (turpmāk – anotācija) ar skaidrojumu, kāpēc pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu nepieciešams izsludināt uz maksimālo likumā paredzēto termiņu, proti, sešiem mēnešiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotāciju ar izvērtējumu par projekta 3. un 4. punktā ietvertā regulējuma, kas pieļauj veikt noteiktas darbības bez īpašnieka, valdītāja vai turētāja atļaujas, samērīgumu. Vēršam uzmanību uz to, ka likuma "Par policiju" 12. panta pirmās daļas 16. punkts paredz, ka policijas darbiniekam ir tiesības jebkurā diennakts laikā iekļūt dzīvoklī bez tajā dzīvojošo atļaujas (ja nepieciešams, lietojot fizisku spēku) gadījumos, kad persona aizturama nozieguma vietā vai apdraudēta citu personu dzīvība. Savukārt Valsts robežsardzes likuma 15. panta otrās daļas 3. punkts paredz, ka, vajājot pārkāpēju, robežsargam ir tiesības bez īpašnieka, valdītāja vai turētāja atļaujas iekļūt publiski nepieejamā teritorijā, telpā vai transportlīdzeklī, ja ir apdraudēta personas dzīvība vai veselība. Ievērojot minēto, bez īpašnieka, valdītāja vai turētāja atļaujas iekļūt īpašumā var tikai īpašos likumā noteiktos gadījumos. Latvijas Republikas valsts robežas likuma 35.1 panta otrās daļas 7. un 8. punktā minētajos gadījumos nav paredzēts, ka attiecīgās darbības var veikt bez īpašnieka, valdītāja vai turētāja atļaujas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļā "Pašreizējā situācijā" ir ietverta statistika par nelikumīgas robežas šķērsošanas mēģinājumu gadījumu skaitu laika posmā no 2024. gada 18. februāra līdz 2024. gada 5.martam. 2023. gada 22. jūnija likuma "Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādīts, ka "termins "nesamērīgi liels nelikumīgas valsts robežas šķērsošanas vai tās mēģinājuma gadījumu skaits" nozīmē nelikumīgas valsts robežas šķērsošanas vai tās mēģinājuma gadījumu skaitu, kas īsā laika periodā ir skaitliski ievērojami augstāks, skatot proporcionāli iepretim līdzīgam laika posmam, un turpinās ilgākā laika posmā. Vadoties no līdzšinējās pieredzes, nesamērīgi liels nelikumīgas valsts robežas šķērsošanas vai tās mēģinājuma gadījumu skaits būtu uzskatāms par sasniegtu, ja valsts robežu tam neparedzētā vietā un laikā šķērsotu vai mēģinātu šķērsot orientējoši 15 līdz 20 cilvēki vienas diennakts ietvaros vai aptuveni 70 un vairāk cilvēku nedēļas laikā un 10 dienas pēc kārtas ir noturīgs šis skaits." Ievērojot minēto, iesniedzot projektu izskatīšanai Ministru kabinetā, aicinām papildināt anotācijas 1.3. apakšsadaļu "Pašreizējā situācija" ar jaunāko statistiku par nelikumīgas valsts robežas šķērsošanas vai mēģinājuma gadījumu skaitu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam svītrot vai precizēt anotācijā sniegto skaidrojumu, ka "Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem ir noteikts pienākums nepieļaut robežas nelikumīgu šķērsošanu, tai skaitā pieļaujot personas, kura mēģina nelikumīgi šķērsot Latvijas Republikas-Baltkrievijas Republikas valsts robežu vai ir nelikumīgi šķērsojusi to, nekavējošu fizisku atgriešanu atpakaļ, savukārt  nelikumīgas uzturēšanās gadījumā šāda rīcība nebūtu atbilstoša starptautiskajām saistībām. Līdz ar to termins  “nelikumīga valsts robežas šķērsošana” nebūtu pielīdzināms terminam “nelikumīga uzturēšanās”, kas ir ņemams vērā rīkojumā noteikto pasākumu īstenošanā". Norādām, ka robežas nelikumīgas šķērsošanas gadījumā personas nekavējoša fiziska atgriešana atpakaļ ne visos gadījumos atbildīs Latvijas starptautiskām saistībām, kas detalizētāk skaidrots arī 2023. gada 22. jūnija likuma "Grozījumi Valsts robežsardzes likumā" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā), turklāt projektā termins “nelikumīga valsts robežas šķērsošana” atbilst Valsts robežsardzes likumā lietotajam attiecīgajam terminam, līdz ar to anotācijā minēto terminu nav nepieciešams skaidrot.
Piedāvātā redakcija
-