Projekta ID
21-TA-628Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam projekta anotācijā precizēt problēmas aprakstu, kas pamatotu projekta 33.7. un 33.8. apakšpunktā minēto ziņu apjomu nepieciešamību. Paskaidrojam, ka projekta anotācijas minētajā aprakstā ir vispārīgas atsauces uz tiesību aktiem un to tiesību normām, kā rezultātā nevar gūt priekšstatu par projekta 33.7. un 33.8. apakšpunktā minēto ziņu nepieciešamību IIIS, kā arī nav sniegta skaidra un saprotama informācija par Noteikumu Nr. 41 sasaisti ar Šengenas informācijas sistēmas darbības likumu un Noteikumiem Nr. 639.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam projekta anotācijā precizēt risinājuma aprakstu par to, kāpēc projektā nepieciešams noteikt ziņu sasaisti starp meklējamo personu ar meklējamo mantu vai dokumentu. Paskaidrojam, ka šobrīd projekta anotācijā minētais apraksts un pamatojums ir grūti uztverams un nesniedz skaidru un nepārprotamu priekšstatu par to, kā Regulas 63. panta 1. punktā ietvertais regulējums par brīdinājumu sasaisti SIS būtu attiecināms uz Ministru kabineta 2020. gada 21. janvāra noteikumiem Nr. 41 "Noteikumi par integrētajā iekšlietu informācijas sistēmā iekļaujamām ziņām personas, mantas vai dokumenta atrašanās vietas vai cilvēka personības noskaidrošanai vai neatpazīta cilvēka līķa identificēšanai" (turpmāk - Noteikumi Nr. 41), t.i., IIIS.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam projekta anotācijā precīzi norādīt Ministru kabineta 2007. gada 18. septembra noteikumu Nr. 639 "Kārtība, kādā iekļauj, labo un dzēš ziņojumus Šengenas informācijas sistēmā, kā arī nodrošina papildinformācijas pieejamību SIRENE Latvijas birojam, un kārtība, kādā institūcijas un iestādes apmainās ar papildinformāciju" (turpmāk - Noteikumi Nr. 639) tiesību normu, no kuras izriet secinājums par to, ka: "Noteikumos Nr. 639 noteikts, ka ziņojums tiek dzēsts automātiski, ja saskaņā ar nacionālajiem normatīvajiem aktiem bērns ir sasniedzis pilngadību un, ievērojot Regulas 32. panta 7. punktu, nav nepieciešams turpināt uzturēt ziņojumu sistēmā. Minētais paredz, ka Sistēma četrus mēnešus pirms ziņojuma pārskatīšanas termiņa beigām automātiski nosūtīs paziņojums amatpersonai, kura izveidojusi ziņojumu Sistēmā, proti, amatpersonai ziņojums būs jāatjaunina, ja paredzēts ziņojumu uzturēt Sistēmā pēc bērna pilngadības sasniegšanas, norādot mērķi, kāpēc tas uzturams Sistēmā. Ja ziņojums Sistēmā netiks atjaunināts, ziņojums tiks automātiski dzēsts, iestājoties noteiktajam termiņam." Vienlaikus lūdzam norādīt normatīvo aktu, tā tiesību normu, uz kura pamata Šengenas informācijas sistēmā ietverto datu aktualizēšana ir saistāma tieši ar IIIS.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka dokumentu, kas var atrasties pie personas, apstrāde IIIS, ir likumīga, godprātīga un samērīga atbilstoši likuma "Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā" 4. panta pirmās daļas 1. un 3. punktam, kā arī 5. pantam, lūdzam projekta anotācijā norādīt normatīvo aktu, kas noteic kompetentās iestādes uzdevumu, kura dēļ ir nepieciešama šo datu apstrāde IIIS, kā arī pamatojumu, kāpēc minētā uzdevuma izpilde, piemēram, nav iespējama bez šādu personas datu apstrādes IIIS. Šobrīd projekta anotācijā norādītais pamatojums nesniedz pietiekamu pamatojumu attiecīgo datu apstrādei. Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgi precizēt projekta anotāciju un nepieciešamības gadījumā projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka bez vēsts pazudušu personu, kuru meklē, lai draudu novēršanas nolūkā uz laiku aizsargātu, apstrāde IIIS, ir likumīga, godprātīga un samērīga atbilstoši likuma "Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā" 4. panta pirmās daļas 1. un 3. punktam, kā arī 5. pantam, lūdzam projekta anotācijā norādīt normatīvo aktu, kas noteic kompetentās iestādes uzdevumu, kura dēļ ir nepieciešama šo datu apstrāde, kā arī pamatojumu, kāpēc minētā uzdevuma izpilde, piemēram, nav iespējama bez šādu datu apstrādes IIIS. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Šengenas informācijas sistēmas darbības likuma 10. panta ceturtā daļa, ar ko tiek pamatota bez vēsts pazudušu personu, kuru meklē, lai draudu novēršanas nolūkā uz laiku viņu aizsargātu iekļaušana IIIS, ir attiecināma uz ziņojumu iekļaušanu par nederīgiem priekšmetiem. Līdz ar to secināms, ka projekta anotāciju nepieciešams papildināt ar attiecīgu informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam projekta anotācijā norādīt detalizētāku skaidrojumu par to, kurš no Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 28. novembra regulas (ES) 2018/1862 par Šengenas Informācijas sistēmas (SIS) izveidi, darbību un izmantošanu policijas sadarbībā un tiesu iestāžu sadarbībā krimināllietās un ar ko groza un atceļ Padomes Lēmumu 2007/533/TI un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 1986/2006 un Komisijas Lēmumu 2010/261/ES (turpmāk - Regula) 40. panta elementiem norāda uz to, ka dalībvalsts reģistrā būtu jāiekļauj Regulas 40. punktā norādītās ziņas par pilniem vai nepilniem pirkstu nospiedumu vai plaukstu nospiedumu komplektiem, kas konstatēti izmeklējamu teroristu nodarījumu vai citu smagu noziegumu izdarīšanas vietās. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Šengenas informācijas sistēmas darbības likuma 10. panta ceturtā daļa, ar ko tiek pamatota minēto nospiedumu iekļaušana integrētajā iekšlietu informācijas sistēmā (turpmāk - IIIS), ir attiecināma uz ziņojumu iekļaušanu par nederīgiem priekšmetiem. Līdz ar to secināms, ka projekta anotāciju nepieciešams papildināt ar attiecīgu informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Projekta anotācijas 1. sadaļā norādīts, ka projektā ieviestas vairākas Regulas prasības, piemēram, saistībā ar Regulas 26. panta 4. punktu un 32. panta 7. punktu. Pirmkārt, lai būtu iespējams izvērtēt, vai attiecīgās Regulas prasības ieviestas korekti, lūdzam saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu aizpildīt projekta anotācijas 5. sadaļu un it sevišķi tās 1. tabulu, sniedzot izvērtējumu par konkrētu Regulas normu ieviešanu konkrētās projekta vienībās.
Otrkārt, norādām, ka, lai novērstu iespējamo Regulas normu interpretāciju vai dublēšanu projektā saistībā ar tām prasībām, kas izriet no Regulas, nepieciešams norādīt atsauci uz attiecīgajām Regulas vienībām saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - MKN 108) 170. punktu. Attiecīgi lūdzam papildināt projektu.
Otrkārt, norādām, ka, lai novērstu iespējamo Regulas normu interpretāciju vai dublēšanu projektā saistībā ar tām prasībām, kas izriet no Regulas, nepieciešams norādīt atsauci uz attiecīgajām Regulas vienībām saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - MKN 108) 170. punktu. Attiecīgi lūdzam papildināt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
8.2.1 atrastu bez vēsts pazudušu personu, lai draudu novēršanas nolūkā uz laiku aizsargātu;
Iebildums
Norādām, ka nav viennozīmīgi saprotama attiecīgās projekta normas nepieciešamība, jo tā šķietami dublē pašreizējo noteikumu 8.2. apakšpunkta regulējumu. Norādām, ka saskaņā ar MKN. 108 3.3. apakšpunktu "projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu". Ievērojot minēto, lūdzam svītrot attiecīgo projekta normu vai izvērsti pamatot tās saturiskā tvēruma atšķirību no noteikumu 8.2. apakšpunkta.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
21.1 Piekļuve ziņām reģistrā, ja tās iekļautas tikai šo noteikumu 8.4., 8.5. vai 8.7. apakšpunktā minētā mērķa sasniegšanai atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei ir šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.5., 21.6., 21.7., 21.9. un 21.11. apakšpunktā minētajām iestādēm.
Iebildums
Lūdzam attiecīgajā projekta normā norādīt normatīvo aktu jomu saskaņā ar MKN. 108 137. punktu.
Piedāvātā redakcija
-