Atzinums

Projekta ID
22-TA-2945
Atzinuma sniedzējs
Konkurences padome
Atzinums iesniegts
13.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Priekšlikums
Kopumā Konkurences padome (KP) atbalsta plāna projektā “Notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas stratēģija 2023.-2028. gadam” (Stratēģija) ietverto risinājumu notekūdeņu dūņu apsaimniekošanai. Vienlaikus KP vērš uzmanību uz turpmāko.

No Stratēģijās sniegtās informācijas secināms, ka darbības, kas saistītas ar notekūdeņu dūņu centru apsaimniekošanu un notekūdeņu dūņu realizāciju ievērojami paplašinās sabiedriskā pakalpojuma sniedzēja (SPS) darbības profilu. Līdz ar to gadījumā, ja SPS ir pašvaldības kapitālsabiedrība, tad atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.  pantam attiecīgajai pašvaldībai būtu jāveic attiecīgās kapitālsabiedrības plānotās darbības ekonomiskais un juridiskais izvērtējums, ietverot arī ietekmes uz konkurenci izvērtējumu un iespējamo konkurences neitralitātes risku izvērtējumu, pirms minēto darbību uzdošanas attiecīgajam SPS. Tāpat, vērtējot plānotos grozījumus notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas regulējumā, jāvērtē, t.sk. apsaimniekošanas operatoriem noteiktie pienākumi un tiesības, novēršot iespējamos dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas riskus apsaimniekošanas procesu centralizācijā.

Vienlaikus, izvērtējot Stratēģijā sniegto informāciju, secināms, ka notekūdeņu dūņu rašanās un attiecīgi arī to apsaimniekošanas nepieciešamība ir nesaraujami saistīta ar pašu ūdenssaimniecības nozari. Turklāt, tā kā notekūdeņu dūņu apsaimniekošana skar gan būtiskus sabiedrības veselības, gan vides jautājumus, pirmšķietami ir pamatoti, ka attiecīgie ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzēji (SPS) nodrošina dūņu savākšanu, kā arī kontrolē un organizē to tālāku apsaimniekošanu.

Savukārt attiecībā uz notekūdeņu dūņu pārstrādes un utilizācijas posmu pirmšķietami ir saskatāmas līdzības ar atkritumu apsaimniekošanas nozarē pastāvošajiem atkritumu šķirošanas un savākšanas pakalpojumiem. Līdz ar to, KP vērtējumā, būtu rūpīgi jāvērtē iespēja piesaistīt  privātos tirgus dalībniekus šo pakalpojumu nodrošināšanā.

Ņemot vērā minēto, KP aicina papildināt Stratēģiju ar sadaļu, kurā vērtētas privāto tirgus dalībnieku iespējas iesaistīties katrā no notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas posmiem, sniedzot risku un ieguvumu izvērtējumu no privāto tirgus dalībnieku piesaistes katrā no posmiem sasaistē ar: 1) konkrētā apsaimniekošanas procesa (un posma) tālāko ietekmi uz nākamajiem apsaimniekošanas posmiem, 2) citiem potenciālajiem sadarbības scenārijiem, piemēram, pārrobežu sadarbība.  Tāpat Stratēģijā nepieciešams sniegt pamatojumu, kāpēc 26 dūņu pārstrādes centru infrastruktūru nepieciešams būvēt no jauna, norādīt, kuros gadījumos jauno infrastruktūru plānots veidot uz jau esošās bāzes, un privāto tirgus dalībnieku iesaistes izvērtējumu no infrastruktūras izbūves, izmantošanas utt. aspektiem.  

Papildus, ņemot vērā Stratēģijā plānotos notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas posmus, t.sk. centralizāciju un apsaimniekošanas procesa sagaidāmo ietekmi uz ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifiem, iespējams, nepieciešams vērtēt SPRK papildus iesaistes nozarē nepieciešamību, piemēram, samazinot Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 5.panta pirmajā daļā noteikto slieksni. 

Attiecībā uz deleģēšanas līgumu slēgšanu ar SPS, KP aicina rūpīgi izvērtēt deleģēšanas līgumā ietveramos uzdevumus, ņemot vērā, ka deleģēšana nav pieļaujama gadījumos, kad kapitālsabiedrība darbojas privāto tiesību jomā vai kad konkrēto pakalpojumu sniegšanas kārtību reglamentē ārējie normatīvie akti, neparedzot deleģēšanas iespējamību.
 
Piedāvātā redakcija
-