Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
24-TA-3298
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā nodrošināt savstarpēji saskaņotu informāciju, lai būtu viennozīmīgi skaidrs, vai sadarbības partneru izmaksas būs vai nebūs iekļaujamas projektā un attiecīgi partneri ir jāvērtē komercdarbības atbalsta kontekstā. 
Šobrīd 2.redakcijā noteikumu projekta 5.punkts ir papildināts ar informāciju "Sadarbības partneri projektā piedalās ar savu kompetenci un nav paredzēta finansējuma un aktīvu pārnese no finansējuma saņēmēja uz partneriem, līdz ar to netiek sniegts tāds atbalsts, kas kvalificējas kā valsts atbalsts. Sadarbības partneriem projektā  netiek piešķirts finansējums un attiecībā uz tiem nav jāvērtē atbilstība komercdarbības atbalsta normām.", tādējādi var saprast, ka projektā tiks iekļautas tikai tādas izmaksas, kas radīsies projekta iesniedzējam - biedrībai. Vienlaikus arī anotācijā ir iekļauts izvērtējums un informācija, ka “Sadarbības partneriem projektā  netiek piešķirts finansējums un attiecībā uz tiem nav jāvērtē atbilstība komercdarbības atbalsta normām.” Savukārt atbilstoši šo noteikumu projekta 25., 29.punktā u.c. punktos, ir secināms, ka sadarbības partneriem projektā ir iespējams attiecināt dažādas izmaksu pozīcijas, ir norādīts brīdis, no kura sadarbības partneru izmaksas būs attiecināmas, ka sadarbības partneru izmaksas ir daļa no projekta attiecināmajām izmaksām. 
Attiecīgi lūdzam pārskatīt noteikumu projektu un skaidrojumu anotācijā, nodrošinot ar informāciju un nosacījumiem, lai skaidrs, vai sadarbības partneriem tiek piešķirts finansējums, un ja tas tiek piešķirts, attiecīgi jānodrošina atbalsts partneriem ar izvērtējumu komercdarbības atbalsta kontekstā.
(CFLA Laura Ausmane)

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam aktualizēt noteikumu projekta 6.punktā norādīto nominālo vērtību, ņemot vērā, ka pētniecības un inovāciju aprīkojumam indikatīvi tika plānoti 90% no kopējā pasākumam pieejamā finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projektā 2.7.apakšpunktā tiek sniegta definīcija "pētniecības infrastruktūra". Lūdzam salāgot sniegtos formulējumus noteikumu projekta 6.punktā un 2.7.apakšpunktā (pētniecības un inovācijas aprīkojums/pētniecības infrastruktūra/) (un ja nepieciešams, iesniegt grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027. gadam  pasākuma rādītāju pasē, lai viennozīmīgi noteiktu, kāds aprīkojums tiks iekļauts nominālajā vērtībā) .
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - IZM) izziņas 2.punktā sniegto skaidrojums, kas atzīmē, ka ne visas institūcijas, kas reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā mērķtiecīgi plāno ieviest atvērtās zinātnes praksi, kā arī, ka šī platforma un pakalpojumi būs jāuztur arī pēc projekta beigām no zinātniskās bāzes finansējuma, īsti nav akceptējama situācija, ka ņemot vērā pasākumam plānoto ievērojamo finansējumu 21.75 milj eur  Eiropas Atvērtās zinātnes mākoņa (turpmāk - EOSC ) nacionālā mezgla droša nacionālā pētniecības un akadēmiskā datu pārraides tīkla izveidei, tikai puse no valsts zinātniskākām institūcijām jeb  vismaz 26 plānotas  kā EOSC nacionālā mezgla lietotāji. Lūdzam IZM izvērtēt iespējas iekļaut MK noteikumos finansējuma saņēmējam nosacījumu par lietotāju skaita palielināšanas plānu, lai nodrošinātu, ka šīs investīcijas ir ar maksimāli lielu nacionālo ietekmi un atdevi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā pasākumā paredzēto darbību apjomu un tvērumu, lūdzam precizēt noteikumu projektā (6. punktā vai 7.3., 7.4., 7.5.apakšpunktā) noteikto rādītāju formulējumu, paredzot, ka izveidotie pakalpojumi lietotājiem ir pieejami un to funkcionalitāte pilnībā darbojas, un t.sk. ir atbilstoši FAIR datu pārvaldības principiem, vai likt atsauci uz punktu, kas skaidro, kas tiek uzskatīts kā pabeigts pakalpojums (piemēram, precizējot 22.un 23.punkta redakciju un liekot atsauci uz to).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai neradītu nekorektas interpretācijas iespējas, lūdzam iekļaut noteikumu projekta 25.7.apakšpunktā atsauci uz noteikumu 21.7.apakšunktu (ar EOSC nacionālā mezgla pakalpojumus, infrastruktūras un pakalpojumu ieviešanu, attīstību un pārvaldību saistītā personāla kompetenču pilnveide), kas pamato šo izmaksu pasākuma ietvaros atbalstāmajām un projekta īstenošanai nepieciešamajām darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu izmaksu nedublēšanos, lūdzam pārskatīt un dzēst "ekspertu komandējumu izdevumu segšanu", jo iekšzemes un ārvalstu komandējumu izdevumu segšana ir noteikta 25.3. un 25.4. apakšpunktos.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā šajā iterācijā ietvertos papildinājumus MK noteikumu projekta 26.punktā, lūdzam dzēst vārdus "uzņēmuma līguma", jo saskaņā ar vadošās iestādes vadlīniju Nr.1.2. ''Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 7.1.1. apakšpunktu netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā rēķina no šo noteikumu 25.1. apakšpunktā minētajām tiešajām personāla izmaksām, kas radušās tikai uz darba līguma vai rīkojuma par iecelšanu amatā pamata.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka izmaksas plānots attiecināt pirms noteikumu projekta apstiprināšanas līgumu par projekta īstenošanu noslēgšanas brīža, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām. Vienlaicīgi lūdzam anotācijā skaidrot, kas tiks saprasts ar "darbībām" šo noteikumu kontekstā saistībā ar atbalstāmajām darbībām.
Vienlaicīgi lūdzam anotācijā papildināt sniegto skaidrojumu par finanšu plūsmas nodrošināšanas nosacījumiem attiecībā uz izmaksām, kas rodas pirms MK noteikumu apstiprināšanas un līguma (vienošanās) par projekta īstenošanu noslēgšanas, paredzot atbildīgās iestādes/finansējuma saņēmēja pienākumus un atbildību gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas būs radušās izmaksas, kas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam saskaņot noteikumu projektā un anotācijā norādīto informāciju par sadarbības partnera izmaksu attiecināmības periodu.
Anotācijā ir norādīts, ka projekta sadarbības partneriem izmaksas ir attiecināmas pēc sadarbības līgumu noslēgšanas, bet ne agrāk kā no dienas, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu, vienlaikus noteikumu projekta 29.punktā norādīts, ka sadarbības partneriem izmaksas ir attiecināmas pēc sadarbības līguma noslēgšanas.
Vēršam uzmanību, ka vienošanos par projekta īstenošanas slēdz sadarbības iestāde ar projekta iesniedzēju. Pirms projekta iesnieguma iesniegšanas iestādē (saskaņā ar noteikumu projekta 18. punktu) projekta iesniedzējs ar sadarbības partneri slēdz sadarbības līgumu, līdz ar to sadarbības partnerim arī izmaksas var rasties starpposmā - starp sadarbības līguma un vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Ņemot vērā anotācijā norādītos šī pasākuma īstenošanas nozīmības aspektus (potenciālo izmaksu samazinājumu uzņēmumiem, pētniecības rezultātu komercializācijas sekmēšana u.c.), aicinām noteikumu projekta 4. punktā un 43.punktā pasākuma mērķa grupā iekļaut uzņēmumus.
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 43.punkta redakcija ir pretrunā ar anotācijā (17.lpp) sniegto informāciju, ka EOSC varēs lietot arī citi lietotāji un sabiedrība kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Saskaņā ar anotācijā norādīto lietotāji šī noteikumu projekta punkta izpratnē ir institūcijas. Lūdzam skaidrot, kā EOSC līmenī tiks noteikti lietotāji - vai autentificēšanās sistēmā paredzēta caur organizācijas kontu, vai konkrētas fiziskas personas konta, un  kā šo rādītāju varēs attiecīgi uzskaitīt vai iegūt, un, ja nepieciešams precizēt noteikumu projekta 7.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām apvienot noteikumu projekta 17. un 20.punkta redakcijas, jo abu punktu redakcijās tiek paredzēts, ka finansējuma saņēmējs projektu īsteno sadarbībā ar pētniecības organizācijām.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 17.punktā norādīts, ka sadarbības partneriem ir jāatbilst pētniecības organizācijas statusam. Aicinām minētā nosacījuma atbilstību izvērtēt noteikumu projekta 17.punktā jau noteiktajiem sadarbības partneriem pirms to iekļaušanas noteikumos un nepieciešamības gadījumā nosacījumu dzēst.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā sniegto skaidrojumu, ka pētniecības organizācijās finansējuma saņēmējs veiks tādas atbalstāmās darbības, lai nodrošinātu pētniecības organizācijas risinājumu savienošanu ar EOSC nacionālo mezglu, aicinām skaidrot, vai un kādi ieguldījumi tiks veikti šo organizāciju esošajos risinājumos projekta ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām pārskatīt atbalstāmo darbību uzskaitījumu noteikumu 21., 22. un 23.punktā, nodrošinot darbību nedublēšanos un nepārprotamu sasaisti ar projektā sasniedzamajiem rādītājiem. Piemēram, 21.6.apakšpunktā norādītās aktivitātes un to pārklāšanos ar 21.3.apakšpunktu, 21.7.apakšpunkta darbību pārklāšanos ar 23.punktā norādīto, iespēju robežās tās apvienojot, lai mazinātu interpretācijas iespējas projekta īstenošanas laikā. Lūdzam precizēto informāciju salāgot ar anotācijā norādīto.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam apvienot 22. un 23.punkta redakcijas, jo saturiski tie pārklājas. 

Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt, vai noteikumu projekta 22. un 23.punktā būtu norādāma atsauce uz 21.7.apakšpunktu, nepieciešamības gadījumā to dzēšot. 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā precīzi skaidrot, kuras atbalstāmās darbības nodrošināšanai paredzētas 25.3. un 25.5. apakšpunktā norādītās izmaksas. No piedāvātās redakcijas izriet, ka finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem būs attiecināmas izmaksas par darbībām, kuras pēc to rakstura veiks projekta īstenošanas personāls.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai izvairītos no interpretācijas projekta īstenošanas uzraudzībā, aicinām skaidrot, vai piegādes izmaksas ir attiecināmas uz noteikumu projekta 21.7.apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanu, ņemot vērā veiktos precizējumus atbalstāmās darbības aprakstā.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām novērst pretrunas noteikumu projekta 25.10.apakšpunktā, kas nosaka ārvalstu ekspertu komandējuma izmaksas finansējuma saņēmējam, savukārt, noteikumu projekta 25.4.apakšpunkts paredz ārvalstu komandējumu izmaksas finansējuma saņēmēja un sadarbības partneru projekta īstenošanas personālam.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 33.punktā atsauces uz punktiem par sasniegtajām rādītāju vērtībām (noteikumu projektā 6. un 7.punkts).
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Kontekstā ar anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" IZM sniegto informāciju par Eiropā/kaimiņvalstu EOSC tīklu izstrādes izmaksām, kā arī izziņas 2.punktā sniegto skaidrojumu, kur IZM atzīmējuši ka ne visas institūcijas, kas reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā mērķtiecīgi plāno ieviest atvērtās zinātnes praksi, tai skaitā šī platforma un pakalpojumi būs jāuztur arī pēc projekta beigām no zinātniskās bāzes finansējuma, sniegtā informācija kopā nesniedz  pārliecību par pamatojumu Latvijas zinātnes digitalizācijas nodrošināšanas projekta kopējo izmaksu apmērā- 21,5 milj euro, jo īpaši ņemot vērā to, ka ES līmeņa EOSC mezgla platforma izmaksā 36 milj euro (tvērums- visa Eiropa), Eiropas lielo ekonomiku un lielo valstu EOSC nacionālie tīkli (Vācija, Spānija, Polija) - 20 milj eur, bet, piemēram, Īrijas, kas bieži tiek pieminēta Eiropas Savienības fondu pārvaldības un efektivitātes labas pārvaldības kontekstā, tikai 10 + milj euro, aicinām IZM anotācijā vairāk izskaidrot projektā plānotās izmaksu pozīcijas un to apmērus, kā arī iegūt Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas kā galvenās atbildīgās institūcijas par IKT projektu vienotu pārvaldību apliecinājumu par izmaksu pamatotību. Papildus informējam, ka esam no Lietuvas un Igaunijas kolēģiem pieprasījuši informāciju par zinātnes digitalizācijai plānotajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā norādīt informāciju par visiem (par katru) horizontālajiem principiem, vai plānotajām investīcijām un pasākumam būs tieša, netieša, vai nebūs ietekmes uz horizontālajiem principiem, kā arī precizēt noteikumu projektu, ja pasākumam ir tieša ietekme uz horizontālajiem principiem.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka atbildību par uzkrāto nacionālo rādītāju datu un RIS3 rādītāju ticamību uzņemas finansējuma saņēmējs un sadarbības iestāde neveic šo datu pārbaudi (uzkrātie dati ir informatīvi un kalpo nozares vajadzībām).
Nacionālie rādītāji cita starpā paredz tieši EOSC izveidotos pakalpojumus. Aicinām precizēt anotācijā norādīto informāciju, proti, ka  sadarbības iestāde pārbauda izdevumus un sasniegto rezultātu, t.i., izveidoto pakalpojumu esamību, un var piesaistīt ekspertus EOSC radīto pakalpojumu izveides un to funkcionalitātes pārbaudei.
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Saistībā ar izmaksu lietderības pamatojumu un noteikumu projektā paredzēto datu pārnešanu un pārvaldību, lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, vai ir veikta plānoto darbu priekšizpēte, piemēram, vai visi sadarbības partneru pārvaldībā pētniecības dati EOSC būs iekļaujami un vai pēc savietojamības nodrošināšanas pētniecības dati, kas pārnesti, nepārklāsies ar jau citu valstu atvērtajās platformās pieejamiem pētniecības datiem attiecīgajos nozaru pētījumu ietvaros utml.  Lūdzam paredzēt pienākumu finansējuma saņēmējam nodrošināt pārnesamo datu nepārklāšanos projekta īstenošanas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām IZM anotācijas sadaļā, kur minēts, ka pēc investīcijas projekta noslēguma, EOSC nacionālā mezgla un tā pakalpojumu uzturēšanas izmaksas ik gadu ir paredzēts segt no Zinātnes bāzes finansējuma, norādīt aplēses par EOSC nacionālā mezgla un tā pakalpojumu ikgadējām uzturēšanas izmaksām.
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam salāgot anotācijas 17.lpp trešajā rindkopā norādīto pasākuma ietvaros plānotā kopējā attiecināmā finansējuma sadalījumu pa finansējuma avotiem ar noteikumu projekta 10.punktā norādīto sadalījumu pa finansējuma avotiem (novirze ERAF finansējumam 1 euro apmērā).
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto finansējuma sadalījumu pa gadiem un finansējuma avotiem. Vēršam uzmanību, ka norādītais finansējuma sadalījums kopsummā nesakrīt ar noteikumu projekta 11.punktā minēto  pasākuma īstenošanai kopējo pieejamo attiecināmo finansējumu sadalījumā pa finansējuma avotiem (novirze 1 euro).
Piedāvātā redakcija
-