Atzinums

Projekta ID
23-TA-3269
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību aizstāt visā plāna tekstā izmantotos terminus: “virtuālā valūta”, “virtuālais aktīvs” ar terminu “kriptoaktīvs”, atbilstoši konsekvencei.
Pamatojums
23.11.2023. pieņemti grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā (turpmāk – NIL likums), ar kuriem citastarp noteikts aizstāt NIL likuma 1. panta 2.2 punktā noteikto terminu “virtuālā valūta” ar terminu “kriptoaktīvs”.
"22) kriptoaktīvs - vērtības digitāls atveidojums, ko var digitāli tirgot vai nodot un ko var izmantot maksājumiem vai ieguldījumiem. Kriptoaktīvs neietver valstu centrālo banku emitētas valūtas, vērtspapīra vai cita finanšu aktīva digitālu atveidojumu;"
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam Pasākumu plānam noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024.–2026. gadam 4.pielikuma 1., 2., 3. tabulā dzēst visas piezīmes, kas atrodas ārpus tabulu laukiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka FM 2023.gadam piešķirtais finansējums ASV Finanšu ministrijas Tehniskās palīdzības dienesta tehniskās palīdzības projekta līdzfinansēšanai netika izlietots, aicinām papildināt Pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. līdz 2026. gadam sadaļu “IV Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” pie 3.9. pasākuma "Īstenot ASV Finanšu ministrijas Tehniskās palīdzības dienesta tehniskās palīdzības projektu" laukā "Finansējuma avots" norādot, ka ir iespējama arī finansējuma pārdale no programmas 01.00.00 "Apropriācijas rezerve".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam Pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. līdz 2026. gadam (turpmāk – pasākumu plāns) sadaļā “IV Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” ailē “Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums” norādīt pasākumu plāna īstenošanai pa gadiem kopējo piešķirto finansējuma apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Pasākumu plānā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. - 2026. gadam (turpmāk – pasākumu plāns) iekļautais Valsts policijas pasākums “7.10. Stiprināt VP kapacitāti NILL un paralēlo finanšu izmeklēšanu veikšanai” un Valsts ieņēmumu dienesta pasākums “7.12. Stiprināt VID NMPP izmeklētāju kapacitāti efektīvai NILL izmeklēšanai un apkarošanai” un “12.1.4. Stiprināta VID (Muitas pārvaldes un NMPP) kapacitāte efektīvai sankciju kontrolei, kvalificēti speciālisti ar zināšanām sankciju uzraudzības jomā” neatbilst pasākumu plāna būtībai, līdz ar to lūdzam svītrot iepriekš minētos pasākumus, atbilstoši precizējot pasākumu plānu un tam pievienotos aprēķinu pielikumus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam viscaur plāna projektā pie rezultatīvajiem rādītājiem ietvert atsauces uz Atveseļošanas fonda (turpmāk - AF) reformām/investīcijām, lai būtu izsekojams, kuri no plāna projektā ietvertajiem pasākumiem dos pienesumu AF mērķu/atskaites punktu izpildē - tā kā tas darīts pie 7.rīcības virziena 7.4.pasākumu kopas 6.pasākuma, kur ietverta atsauce uz AF 6.2.1.3.i investīciju. Šķiet, līdzīgai atsauce būtu jābūt arī pie 6.rīcības virziena 6.2. un/vai 6.3. pasākumiem par "AML Innovation Hub" plānoto darbību, kas sasaucas ar AF 6.2.1.1.i investīciju "AML inovāciju centra izveide noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas identificēšanas uzlabošanai". Iespējams, kāds no plāna projektā ietvertajiem pasākumiem ir saistīts arī ar AF 6.2.1.2.i investīciju "Ekonomisko noziegumu izmeklēšanas kapacitātes stiprināšana" - to tad lūdzam skaidri norādīt, jo šobrīd plāna pasākumu sasaisti ar AF reformām/investīcijām nav iespējams veikt, vienlaikus, tas būtiski atskaitoties Eiropas Komisijai par paveikto (tostarp informējot par dokumentu izstrādi/plānotajām darbībām)).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
Aicinām pie pasākuma plāna 7.rīcības virziena – noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana 7.15. pasākuma kā atbildīgo institūciju noteikt Valsts ieņēmumu dienestu, ņemot vērā, ka pasākums ir saistīts ar administrēšanu, savukārt Finanšu ministriju - kā līdzatbildīgo institūciju,
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Iebildums


Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) ir izskatījis Plāna projektu Nr.23-TA-3269, Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. - 2026. gadam (turpmāk – Pasākumu plāns) un izsaka šādus iebildumus.
Atbilstoši likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 1.pantā ietvertajai definīcijai Valsts ieņēmumu dienests ir finanšu ministra padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas nodrošina nodokļu maksājumu un nodokļu maksātāju uzskaiti, valsts nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu iekasēšanu Latvijas Republikas teritorijā, kā arī iekasē nodokļus, nodevas un citus obligātos maksājumus Eiropas Savienības budžetam, īsteno muitas politiku un kārto muitas lietas.
VID nav noteiktas funkcijas nevalstisko organizāciju uzraudzībā. Ņemot vērā minēto, lūdzam Pasākumu plāna 5.rīcības virzienā – juridiskās personas un veidojumi:
 5.3.punktā dzēst VID kā līdzizpildītāju noteiktajam uzdevumam - nodrošināt NVO sektora lielāku caurskatāmību, vienlaikus radot iespēju pilnvērtīgi uzraudzīt sektora NILLTPF riskus;
5.4.punktā dzēst VID kā līdzizpildītāju noteiktajam uzdevumam - pilnveidot NVO sektora informētību un izpratni par NILLN prasībām, t.sk. pienākumu atklāt PLG.
Pasākumu plāna 10.rīcības virzienā - terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas:
10.3.punktā dzēst VID kā līdzizpildītāju noteiktajam uzdevumam - izvērtēt nepieciešamību noteikt iestādi, kas pārraudzīs NVO sektora atbilstību FATF 8. rekomendācijas prasībām, tostarp ievērojot uz risku novērtējumu balstītu pieeju;
10.10.punktā dzēst VID kā atbildīgo izpildītāju noteiktajam uzdevumam - realizējot NVO uzraudzību, izvērtēt to iespējamās saistības ar TF riskiem.
           















 
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu jaunas atlīdzības sistēmas ieviešanai izmeklēšanas iestāžu izmeklētājiem, tajā skaitā Valsts policijas un Valsts ieņēmumu dienesta izmeklētājiem, kā arī Valsts ieņēmumu dienestā nodarbinātajiem, ir risināms vispārējā kārtībā, līdz ar to lūdzam svītrot plāna projektam pievienotā protokollēmuma projekta 3.2. un 5. punktu, atbilstoši precizējot plāna projektu un tam pievienotos pielikumus.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka kārtība, kādā ir pieprasāms un piešķirams finansējums no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 01.00.00 “Apropriācijas rezerve” ir noteikta Likumā par budžetu un finanšu vadību un Ministru kabineta 17.07.2018. noteikumos Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”, lūdzam plāna projektam pievienotā protokollēmuma projekta 4.1. punktā svītrot otro teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un salāgot Ministru kabineta rīkojuma projekta 5. un 6. punktā norādīto laikposmu priekšlikumu iesniegšanai un apkopošanai par turpmākiem pasākumiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Priekšlikums
Iekšlietu ministrijai lūdzam ņemt vērā Finanšu ministrijas 2024. gada 4. janvārī elektroniski nosūtītos priekšlikumus (track change formātā) Pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. - 2026. gadam precizēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lai arī plānā iekļautā 3.15.pasākuma redakcija no FM puses ir bijusi saskaņota NRA 2023 ietvaros, tomēr, ņemot vērā, ka uzdevums paredz izvērtēt nepieciešamību precizēt likumā “Par nodokļiem un nodevām” ietverto regulējumu attiecībā uz ziņošanu par aizdomīgiem darījumiem nodokļu jomā, un FM 2023.gada 13.oktobrī organizētajā sanāksmē ir vienojusies ar VID, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru, LFNA, LB un FID par to, ka FM virzīs grozījumus minētā likuma 22.2 pantā, no tā izslēdzot darījuma aizdomīguma pazīmes nodokļu jomā, lūdzam izvērtēt iespēju šo uzdevumu plānā izdalīt atsevišķi, par tā izpildi kā atbildīgo institūciju nosakot FM, bet kā līdzatbildīgās institūcijas - FID, VID, LFNA un LB.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju, plāna projektā pie 7.rīcības virziena 7.4.pasākumu kopas 6.pasākuma, papildināt atsauci uz Atveseļošanas fonda 6.2.1.3.i investīciju, norādot arī investīcijas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
Izmantojot Atveseļošanas fonda 6.2.1.3.i investīciju "Vienota tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru, prokuroru palīgu un specializēto izmeklētāju (starpdisciplināros jautājumos) kvalifikācijas pilnveides mācību centra izveide", izveidota Tieslietu akadēmija.
15.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka aktualitātes par ēnu ekonomiku, aplokšņu algām un citām uzskaitītām tēmām veidojas periodiski un, lai konkretizētu pastāvīga satura plūsmas īstenošanu LV portāla satura kanālā, aicinām plāna projekta 1.9. pasākuma Rezultatīvā rādītāja 2. punkta 3. teikumu "LV portāla satura kanālā par NILLTPFN jautājumiem “Nē algai aploksnē”, “Finanšu pratība” ir nodrošināta pastāvīga satura plūsma, un komunikācija sociālajos medijos, tostarp, audiovizuālā formātā (infografikas, animācijas, skaidrojumi, raidieraksti, problēmraksti (vismaz 60 publikācijas gadā)), aptverot šādu tematisko loku:" izteikt šādā redakcijā:

 
Piedāvātā redakcija
"LV portāla satura kanālā par NILLTPFN jautājumiem “Nē algai aploksnē”, “Finanšu pratība” ir nodrošināta pastāvīga satura plūsma atbilstoši aktualitātēm un jaunumiem, tajā skaitā, īstenojot komunikāciju sociālajos medijos, tostarp, audiovizuālā formātā (infografikas, animācijas, skaidrojumi, raidieraksti, problēmraksti (vismaz 60 publikācijas gadā)), aptverot šādu tematisko loku:".