Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
23-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
04.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
25.p. minētais pārrēķinu periods "[..] ne vēlāk kā 12 mēnešus pēc atbalsta piemērošanas perioda beigām. [..]" var nonākt pretrunā ar 55.p. paredzēto galīgo savstarpējo norēķinu periodu. Minētais brīdis (ne vēlāk kā 12 mēneši pēc atbalsta perioda beigām) var būt arī pēc 55.p. norādītā (ne vēlāk kā līdz nākamā kalendārā gada 31.janvārim ). Ja saglabā 25.p. minēto pārrēķinu periodu, jāgroza 55.p., paredzot, ka galīgo norēķinu veic ne vēlāk kā gada laikā pēc atbalsta perioda beigām.
Vienlaikus Birojs vērš uzmanību, ka jebkādu norēķinu veikšana pēc 31.janvāra ir saistīta ar budžetu, tādēļ var apgrūtināt vai ietekmēt šāda pienākuma izpildi. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši EIKIS finkcionalitātei Birojs uzskata, ka šis punkts jāizsaka citā redakcijā.
EIKIS izstrādātā funkcionalitāte ir šāda: komersants pašapkalpošanās portālā izveido rēķina melnrakstu (poga izveidot jaunu rēķinu), norāda mēnesi un gadu (atbalsta mēnesis), pakalpojuma veidu (atbalsts dabasgāzei, elektroenerģijai vai siltumapgādei), summu bez PVN, PVN likmi, daudzumu MWh. Pēc tam saglabā melnrakstu un spiež pogu sagatavot rēķinu. Pēc pogas nospiešanas tiek uzrādīts rēķina priekšskatījums un lai to iesniegtu, jānospiež poga iesniegt. Pēc rēķina saņemšanas Birojs to apmaksā, iekļaujot arī PVN, kas atbilst norādītajai likmei.
Piedāvātā redakcija
51. Valsts kompensāciju energoapgādes komersantiem izmaksā šādā kārtībā:
51.1. Energoapgādes komersants līdz kārtējā kalendāra mēneša 25. datumam EIKIS iesniedz rēķinu par iepriekšējā mēnesī piemēroto atbalstu par patērēto elektroenerģiju, dabasgāzi vai centralizēto siltumenerģiju, norādot šādu informāciju:
51.1.1. atbalsta piemērošanas mēnesis;
51.1.2. pakalpojuma veids, norādot, vai atbalsts sniegts par patērēto elektroenerģiju, dabasgāzi vai siltumenerģiju;
51.1.3. piegādātās elektroenerģijas, dabasgāzes vai centralizētās siltumenerģijas daudzums megavatstundās, noapaļojot vērtību līdz četriem cipariem aiz komata;
51.1.4. pievienotās vērtības nodokļa procentu likme;
51.1.5.piemērotā atbalsta kopsumma euro bez pievienotās vērtības nodokļa.
51.2. Birojs 10 darba dienu laikā pēc šo noteikumu 51.1.apakšpunktā minētā rēķina saņemšanas to apmaksā, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli atbilstoši 51.1.4. apakšpunktā norādītājai likmei.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Šis punkts ir pretrunā anotācijai, kurā norādīts, ka daudzumu MWh nenorāda elektroenerģijai un dabasgāzei. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
51.3. p.jāsvītro un jāprecizē 51.1.p., kur jānosaka, ka energoapgādes komersants iesniedz EIKIS informāciju, uz kuras pamata tiek ģenerēts rēķins, kuru komersants, izmantojot EIKIS, iesniedz Birojam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Birojs iesaka šādu punkta redakciju:
Piedāvātā redakcija
Ja birojs konstatē neatbilstības maksas samazinājuma piemērošanā, birojs rakstveidā informē par tām elektroenerģijas tirgotāju, dabasgāzes tirgotāju vai centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzēju, norādot termiņu neatbilstību novēršanai vai papildu informācijas iesniegšanai, un ir tiesīgs atlikt elektroenerģijas tirgotāja, dabasgāzes tirgotāja un centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzēja valsts kompensācijas rēķina apmaksu līdz konstatēto neatbilstību pilnīgai novēršanai.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skat.iebildumu pie 25.p.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Birojs aicina svītrot punkta pēdējo teikumu, jo valsts pārvaldes iestādes ar privātpersonām sazinās rakstveidā, kā arī labot redakcionāla rakstura kļūdas punktā.
Punkts jāpapilda ar atsauci arī uz 37.punktu.
Piedāvātā redakcija
Birojam ir tiesības pieprasīt no lietotāja, kura  objekts ir daudzdzīvokļu māja, kurā ir mājsaimniecības, informāciju par mājsaimniecības lietotāju elektroenerģijas, dabasgāzes un siltumapgādes patēriņu, mājsaimniecības lietotājiem piemēroto elektroenerģijas, dabasgāzes un siltumapgādes cenu un citu informāciju, kas saistīta ar maksas samazinājuma piemērošanu, lai pārliecinātos par šo noteikumu 23., 31. un 37. punktā minēto nosacījumu izpildi. Lietotājam, kura  objekts ir daudzdzīvokļu māja, kurā ir mājsaimniecības, ir pienākums sniegt birojam minēto informāciju biroja norādītajā termiņā.
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Punkts jāpapilda ar atsauci arī uz 37.punktu, kā arī vieglākas uztveramības nolūkā Birojs aicina punktu izteikt šādā precizētā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ja birojs konstatē, ka lietotājs, kura objekts ir daudzdzīvokļu māja, kurā ir mājsaimniecības, nav rīkojies atbilstoši šo noteikumu 23., 31. un 37.punktā minētajiem nosacījumiem, birojs rakstveidā informē par to lietotāju, norādot termiņu, līdz kuram lietotājam ir jāveic šo noteikumu 23., 31. un 37. punktā norādītās darbības.
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Punkts jāpapilda ar atsauci arī uz 37.punktu, kā arī gan noteikumu vienveidības dēļ, gan vieglākas uztveramības dēļ Birojs iesaka punktu izteikt šādā redakcijā:
Skat.arī iebildumu pie 54.p.

 
Piedāvātā redakcija
Ja lietotājs, kura objekts ir daudzdzīvokļu māja, kurā ir mājsaimniecības, neveic šo noteikumu 60. punktā minētās darbības biroja noteiktajā termiņā, birojs pieņem lēmumu par šo noteikumu 23., 31. un 37. punktā ​​​​​​​minētā atbalsta atmaksu.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Visā noteikumu tekstā termina "centralizētās siltumapgādes operators" vietā jālieto termins "centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzējs" atbilstošā locījumā, jo šāds termins lietots Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likumā, uz kura pamata jāizdod šie noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Birojs atkārtoti norāda uz to, ka šajā punktā minētajos projekta punktos norādītas gan energoresursu cenas, gan to sliekšņi, kas piemērojami atbalsta sniegšanā, tādēļ jāprecizē, ka ministrija monitorē cenas un var pārskatīt cenu sliekšņus, nevis var pārskatīt energoresursu cenas (kā tas izriet no pašreizējās 12.punkta redakcijas), jo cenu pārskatīšana nav ministrijas kompetencē.
 
 
Piedāvātā redakcija

12. Par enerģētikas politiku atbildīgā ministrija monitorē šo noteikumu 6. punktā, 7. punktā, 8. punktā, 9. punktā un 10. punktā noteiktās energoresursu cenas un var pārskatīt minētajos punktos noteiktos energoresursu cenu sliekšņus.
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Biroja ieskatā visā noteikumu tekstā svītrojami vārdi iekavās "(kalendāra mēneša)", ja tie attiecināti uz norēķinu periodu - tāpat kā tie svītroti projekta 39.punktā, jo to, kas ir norēķinu periods, nosaka citi ārējie normatīvie akti:
1. Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi: 2.20. norēķinu periods – laikposms, par kuru veic norēķinus. Norēķinu periods ir viens kalendāra mēnesis, ja puses nav vienojušās citādi.
2. Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi: 2.19. norēķinu periods – laikposms, par kuru veic norēķinus. Norēķinu periods ir viens kalendāra mēnesis, ja puses nav vienojušās citādi.
3. Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi: 2.4. norēķina periods – laikposms, par kuru uzskaita patērēto siltumenerģiju un par to samaksā.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.priekšlikumu pie 20.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.priekšlikumu pie 20.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.priekšlikumu pie 20.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.priekšlikumu pie 20.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.priekšlikumu pie 20.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.komentāru pie 9.punkta
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Balstoties uz 51.1. punktā sniegto informāciju, EIKIS automātiski ģenerēs rēķinu. Šis jāsvītro vai jāprecizē.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.komentāru pie 9.punkta
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā par atmaksu jāpieņem lēmums - administratīvais akts un Administratīvā procesa likums noteic, ka viena no tā obligātajām sastāvdaļām ir adresāts, proti, administratīvais akts, kurā nav norādīts adresāts un kurš likumā noteiktajā kārtībā netiek adresātam paziņots, nav spēkā, aicinām svītrot lieko teikuma daļu: "un informē par to energoapgādes komersantu".

Līdzīgs regulējums ir, piemēram, Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumu 168.9 prim punktā (ja Būvniecības valsts kontroles birojs konstatē nepamatoti pieprasītu un izmaksātu kompensāciju, tas pieņem lēmumu par nepamatoti izmaksātās kompensācijas atmaksāšanu).
Piedāvātā redakcija
Ja birojs konstatē energoapgādes komersantam nepamatoti izmaksātu kompensāciju, tas pieņem lēmumu par nepamatoti izmaksātās kompensācijas atmaksu.
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.komentāru pie 9.punkta
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.komentāru pie 9.punkta
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.komentāru pie 9.punkta
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.komentāru pie 9.punkta
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.komentāru pie 9.punkta
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.komentāru pie 9.punkta
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.komentāru pie 9.punkta
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Birojs vērš uzmanību, ka apakšpunktā noteiktais dublē projekta 23.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.komentāru pie 9.punkta
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Birojs vērš uzmanību, ka nav pamata ietvert īpašu norādi par pilnvaroto personu, jo jebkuram atbilstoši regulējumā noteiktajai kārtībai ir tiesības pilnvarot citu personu veikt noteiktas darbības. Tādēļ aicinām svītrot vārdus "vai tā pilnvaroto personu".
Piedāvātā redakcija
Datu apmaiņa starp centralizētās siltumapgādes sistēmas operatoru un siltumenerģijas lietotāju, kura objektā ir mājsaimniecības, un rēķinu izrakstīšana notiek šādā kārtībā:
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Birojs vērš uzmanību, ka nav pamata ietvert īpašu norādi par pilnvaroto personu, jo jebkuram atbilstoši regulējumā noteiktajai kārtībai ir tiesības pilnvarot citu personu veikt noteiktas darbības. Tādēļ aicinām svītrot vārdus "vai tā pilnvarotā persona".
Piedāvātā redakcija
siltumenerģijas lietotājs, kura objektā ir mājsaimniecības trīs darba dienu laikā no šo noteikumu 88.1.1. apakšpunktā minētās informācijas saņemšanas nodod siltumapgādes sistēmas operatoram informāciju par objektam piegādāto siltumenerģijas daudzumu megavatstundās, sadalot to divās daļās - objektam piegādātais siltumenerģijas daudzums megavatstundās, kam piemērojams šo noteikumu 34. un 35. punktā noteiktais atbalsts atbilstoši no centralizētā siltumapgādes sistēmas operatora saņemtajai, šo noteikumu 88.1.1. apakšpunktā minētajai informācijai, un objektam piegādātais siltumenerģijas daudzums megavatstundās, kam nav piemērojams šo noteikumu 34. un 35. punktā noteiktais atbalsts.
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Birojs vērš uzmanību, ka nav pamata ietvert īpašu norādi par pilnvaroto personu, jo jebkuram atbilstoši regulējumā noteiktajai kārtībai ir tiesības pilnvarot citu personu veikt noteiktas darbības. Tādēļ aicinām svītrot vārdus "vai tā pilnvarotā persona".
Piedāvātā redakcija
siltumenerģijas lietotājs, kura objektā ir mājsaimniecības, piecu darba dienu laikā no šo noteikumu 88.1.3. apakšpunktā minētās informācijas saņemšanas izraksta rēķinus par piegādāto siltumenerģiju, piemērojot apakšlietotājiem atbalstu atbilstoši no centralizētās siltumapgādes sistēmas operatora saņemtajai, šo noteikumu 88.1.3. apakšpunktā noteiktajai informācijai;
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.komentāru pie 9.punkta
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Birojs vērš uzmanību, ka nav pamata ietvert īpašu norādi par pilnvaroto personu, jo jebkuram atbilstoši regulējumā noteiktajai kārtībai ir tiesības pilnvarot citu personu veikt noteiktas darbības. Tādēļ aicinām svītrot vārdus "vai tā pilnvarotā persona".
Piedāvātā redakcija
Ja siltumenerģijas lietotājs, kura objektā ir mājsaimniecības, neiesniedz centralizētās siltumapgādes sistēmas operatoram šo noteikumu 88.1.2. un 88.2.2. apakšpunktā norādīto informāciju 88.1.2. un 88.2.2. apakšpunktā noteiktajā termiņā, centralizētās siltumapgādes sistēmas operators nepiemēro šo noteikumu 34. un 35. punktā minēto atbalstu par objektam piegādāto siltumenerģiju.
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kas tiek saprasts ar metodēm un rīkiem auditācijas pierakstu analizēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.komentāru pie 9.punkta
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skat.komentāru pie 9.punkta
Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzu precizēt anotāciju atbilstoši biroja sniegtajiem priekšlikumiem un iebildumiem
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļā "Maksas samazinājums par patērēto elektroenerģiju" ir norādīts, ka atbalsts ir 8EUR iekļaujot PVN, savukārt pie aprēķina formulā PVN ne kur neparādās un arī MWh cena 160 eur nav norādīta vai tā ir ar iekļautu PVN vai nav. Lūdzam precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk