Atzinums

Projekta ID
21-TA-1794
Atzinuma sniedzējs
SIA “Clean R” , SIA “Eco Baltia vide” , SIA “Lautus”, SIA “Pilsētvides serviss”
Atzinums iesniegts
14.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
SIA “Clean R”, SIA “Eco Baltia vide”, SIA “Lautus” un SIA “Pilsētvides serviss”, kā lielākie privāto sektoru pārstāvošie atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumi ir iepazinušies ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas precizēto likumprojektu “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā” Projekta ID 21-TA-1794 (turpmāk – likumprojekts) un kategoriski iebilst pret likumprojekta tālāko virzību piedāvātajā redakcijā tālāk minēto apsvērumu dēļ.
Iepriekšējās diskusijās un starpministriju sanāksmē par likumprojekta tālāko virzību, tika plaši izdiskutēts un skaidri nodefinēts, kā atkritumu apsaimniekošanas sistēma būtu attīstāma reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru (turpmāk – RAAC) kontekstā, lai netiktu tieši ietekmēta konkurence, netiktu radīts RAAC monopola stāvoklis reģionos un tiktu skaidri sadalīta atbildība attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanas mērķu sasniegšanu.
Tomēr, esošajā likumprojektā ne vien tikai daļēji ir ņemts vērā atkritumu apsaimniekošanas nozares komersantu izteiktais viedoklis, bet arī ir ietvertas tādas likuma normas, kas ir savstarpējā pretrunā (piemēram, bioloģiski noārdāmo atkritumu maksas noteikšanas kārtība, attiecībā uz kuru LR Saeima 31.03.2022. 3.lasījumā ir pieņēmusi atšķirīgu kārtību), turklāt likumprojektā ir ietvertas tiesību normas, kas nonāk pilnīgā pretrunā ar konkurences neitralitātes principa ievērošanu publiskas personas komercdarbībām. Ne par vienu no šiem aspektiem iepriekš nav notikušas diskusijas un nav ticis lūgts nozares viedoklis, tostarp tās nav pieminētas likumprojekta sabiedriskās apspriešanas gaitā. Iepriekšminētais vedina secināt, ka likumprojekta izstrāde ir sasteigta, savukārt iepriekš notikušajām apspriedēm ir bijis tikai formāls raksturs.  
Mūsu ieskatā šādas normas iekļaušana nonāk klajā pretrunā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.pantu, Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 2.pantā nostiprināto šā likuma mērķi, kā arī 4. un 5.pantu, kā arī ar paša likumprojekta 6.pantā izteiktajā 10.1 panta otrajā daļā nostiprināto mērķi nodrošināt reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru darbību atbilstoši iepriekšminēto likumu normām nolūkā ievērot konkurences neitralitāti publiskas personas komercdarbībā.
Ņemot vērā iepriekšminēto, kategoriski iebilstam likumprojekta tālākai virzībai un aicinām VARAM uz konstruktīvu dialogu ar komersantiem, kurus būtiski skar likumprojektā noteiktais regulējums.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Sevišķi izbrīna, ka ar likumprojekta 12.pantā izteikto Atkritumu apsaimniekošanas likuma 18.pantu plānots nostiprināt pašvaldības pienākumu noteikt, uz kuru RAAC ir nogādājami attiecīgās pašvaldības teritorijā savāktie sadzīves atkritumi. Vēršam uzmanību uz to, ka šāda attiecīgās normas redakcija salīdzinājumā ar šobrīd spēkā esošo regulējumu sašaurina atkritumu apsaimniekošanas nozarē darbojošos komersantu komercdarbības jomas, piemēram, attiecībā uz atkritumu šķirošanu un reģenerāciju, jo pašvaldības kompetencē būs noteikt, kur tieši ir veicama ne vien sadzīves atkritumu apglabāšana, bet arī šķirošana un reģenerācija, turklāt šādi pašvaldības izvirzītie noteikumi attieksies uz visām sadzīves atkritumu grupām, tostarp dalīti vāktajiem atkritumiem, elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumiem utml. Vienlaikus un pretrunā ar iepriekšminētās likumprojekta normas acīmredzamo ietekmi, likumprojektā ir noteikta atbildība, cita starpā, arī atkritumu apsaimniekotājam nodrošināt sadzīves atkritumu poligonā apglabātā sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanu. Nav skaidrs, kā šo normu varētu izpildīt, ja esošajā redakcijā visu sadzīves atkritumu galamērķis ir RAAC.
 
Piedāvātā redakcija
-