Projekta ID
24-TA-2203Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu ar informāciju par Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 16. decembra Direktīvas (ES) 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2020/2184) 4. panta 3. punkta pirmajā rindkopā paredzētās dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu. Proti, minētā direktīvas norma paredz: "Saskaņā ar Direktīvu 2000/60/EK dalībvalstis nodrošina, ka ūdens noplūdes līmeņus to teritorijā un iespējas panākt uzlabojumus ūdens noplūdes samazināšanā novērtē, izmantojot infrastruktūras noplūdes indeksa (ILI) novērtēšanas metodi vai citu piemērotu metodi. Minētajā novērtēšanā ņem vērā attiecīgos sabiedrības veselības, vides, tehniskos un ekonomiskos aspektus un ietver vismaz tos ūdens piegādātājus, kuri piegādā vismaz 10 000 m3 dienā vai apkalpo vismaz 50 000 cilvēku." Pirmkārt, aicinām skaidrot, vai un kā ir izmantota rīcības brīvība attiecībā uz metodes, kuru izmantot novērtēšanā, izvēli. Otrkārt, no noteikumu projektā ietvertā regulējuma izriet, ka izmantota rīcības brīvība attiecībā uz novērtējumā izmantojamiem datiem (proti, pazeminot slieksni attiecībā uz pakalpojumu sniedzēju piegādāto ūdens daudzumu). Attiecīgi lūdzam tabulā ailē par rīcības brīvības izmantošanu skaidrot attiecīgo rīcības brīvību izmantošanas apsvērumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar anotācijā, tostarp tās 5. sadaļā, sniegto informāciju projektā ir pārņemtas Direktīvas 2020/2184 prasības. Attiecīgi lūdzam papildināt projektu ar normu, kas paredz noteikumos ietvert informatīvo atsauci uz Direktīvu 2020/2184 atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 162.-168. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ārējā normatīvajā aktā ietver vispārsaistošas tiesību normas. Proti, ārējā normatīvajā aktā ietver obligātās prasības, kuras privātpersonai nepieciešams izpildīt. Attiecīgi, ņemot vērā arī noteikumu 59.4 punktā noteikto prasību, lūdzam svītrot noteikumu 59.5 punktu. Ja nepieciešams, tā vietā aicinām ietvert attiecīgu skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 1.4. apakšpunktā ietvertais noteikumu 59.9 punkts paredz, ka attiecīgais pakalpojumu sniedzējs izvērtē ūdens zudumu apmēru, iemeslus un to samazināšanas potenciālu. Vienlaikus noteikumu projektā nav paredzēts, ka attiecīgā izvērtējuma rezultātus, tostarp par ūdens zudumu samazināšanas potenciālu, nepieciešams iesniegt atbildīgajai iestādei. Vēršam uzmanību, ka Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 4. panta 8. pants paredz, ka Ministru kabinets nosaka prasības un kārtību ūdens zudumu un to samazināšanas potenciāla novērtēšanai centralizētajās ūdensapgādes sistēmās, kā arī kārtību, kādā sniedz informāciju par novērtēšanas rezultātiem atbildīgajai iestādei un Eiropas Komisijai. Attiecīgi lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekts nav papildināms ar prasību iesniegt attiecīgo informāciju atbildīgajai iestādei. Alternatīvi lūdzam skaidrot, vai un kā pilnībā tiek izpildīts Ministru kabinetam dotais pilnvarojums.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kādēļ noteikumu 59.10 un 59.11 punktā noteikts, ka pakalpojumu sniedzējs attiecīgajā termiņā iesniedz informāciju par aprēķināto ūdens zudumu koeficientu 2024. gadā un ūdens zudumu koeficienta aprēķinam izmantotajiem datiem. Proti, lūdzam skaidrot, kādēļ noteikts gads, kas jau ir pagājis, kā arī, vai un kā pakalpojumu sniedzēju rīcībā ir attiecīgā informācija. Atgādinām, ka Latvijas tiesību sistēmā nav piemērojamas tiesību normas ar atpakaļejošu spēku. Proti, Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtā daļa noteic, ka normatīvajiem aktiem nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā attiecīgi precizēt noteikumu projektu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā. Vienlaikus aicinām skaidrot, kādēļ attiecīgais pienākums noteikts tieši un tikai par 2024. gada datiem. Proti, no noteikumu projekta neizriet attiecīgo datu ziņošana katru gadu. Aicinām izvērtēt un, ja nepieciešams, precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka attiecīgs pienākums jau paredzēts Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma pārejas noteikumu 10. punktā. Attiecīgi lūdzam noteikumu projektā nedublēt likumā jau noteikto prasību. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Ministru kabinetam nepieciešams izpildīt Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 4. panta 8. punktā paredzēto pilnvarojumu noteikt prasības un kārtību ūdens zudumu un to samazināšanas potenciāla novērtēšanai centralizētajās ūdensapgādes sistēmās, kā arī kārtību, kādā sniedz informāciju par novērtēšanas rezultātiem atbildīgajai iestādei un Eiropas Komisijai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām anotācijā ietvert skaidrojumu, kādēļ paredzēts, ka pakalpojumu sniedzējam attiecīgo informāciju nepieciešams nosūtīt ne tikai Klimata un enerģētikas ministrijai (noteikumu 59.10 punkts), bet arī pašvaldībai, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgās centralizētās ūdensapgādes sistēmas. Vienlaikus aicinām izvērtēt attiecīgās informācijas iegūšanu organizēt privātpersonai ērtākā veidā, veicot nepieciešamās informācijas apmaiņu starp ministriju un attiecīgo pašvaldību. Ja nepieciešams, aicinām precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta pielikumā ietverta veidlapa, kā arī ņemot vērā Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2019. gada 14. novembra sanāksmē nolemto (protokols Nr. 3 2. §), aicinām izvērtēt iespēju noteikumu projektā noteikt tikai veidlapā iekļaujamās informācijas saturu un apjomu, savukārt veidlapas dizainu un formu kā ilustratīvu materiālu publicēt ministrijas tīmekļa vietnē vai vietnē. Pretējā gadījumā, aicinām anotācijā pamatot, kāpēc tieši šādu veidlapu un šādā formātā ir nepieciešams noteikt Ministru kabinetam.
Piedāvātā redakcija
-
