Projekta ID
24-TA-1200Atzinuma sniedzējs
LATVIJAS ZĀĻU RAŽOTĀJU ASOCIĀCIJA
Atzinums iesniegts
26.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Iebilstam pret nekompensējamo zāļu cenu salīdzinājumu ar Lietuvu un Igauniju, jo Lietuvā un Igaunijā ir atšķirīga tirgus situācija, plašāks kompensējamo zāļu saraksts, un zāles, kas Lietuvā un Igaunijā ir kompensējamo zāļu sarakstā, Latvijā kompensējamo zāļu sarakstā bieži nav iekļautas. Kompensējamo un nekompensējamo zāļu cena nav salīdzināma un iespējama, jo:
Ir atšķirīgs apmaksas avots zāļu iegādei pacientam – Lietuvā un Igaunijā ir valsts apmaksāts, bet Latvijā to bieži apmaksā pats pacients;
Kompensējamām un nekompensējamām zālēm ir dažādi izrakstīšanas nosacījumi, kas nav salīdzināmi starp šīm valstīm;
Šāda cenu salīdzināšana nekompensējamām zālēm nepastāv ne Lietuvā, ne Igaunijā.
Šādas sistēmas ieviešana var vēl vairāk veicināt zāļu nepieejamību Latvijā.
Kompensējamām un nekompensējamām zālēm ir dažādi izrakstīšanas nosacījumi, kas nav salīdzināmi starp šīm valstīm;
Šāda cenu salīdzināšana nekompensējamām zālēm nepastāv ne Lietuvā, ne Igaunijā.
Šādas sistēmas ieviešana var vēl vairāk veicināt zāļu nepieejamību Latvijā.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam svītrot 4. punktu.
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Iebilstam pret nekompensējamo zāļu cenu salīdzinājumu ar Lietuvu un Igauniju, jo Lietuvā un Igaunijā ir atšķirīga tirgus situācija, plašāks kompensējamo zāļu saraksts, un zāles, kas Lietuvā un Igaunijā ir kompensējamo zāļu sarakstā, Latvijā kompensējamo zāļu sarakstā bieži nav iekļautas. Kompensējamo un nekompensējamo zāļu cena nav salīdzināma un iespējama, jo:
Ir atšķirīgs apmaksas avots zāļu iegādei pacientam – Lietuvā un Igaunijā ir valsts apmaksāts, bet Latvijā to bieži apmaksā pats pacients;
Kompensējamām un nekompensējamām zālēm ir dažādi izrakstīšanas nosacījumi, kas nav salīdzināmi starp šīm valstīm;
Šāda cenu salīdzināšana nekompensējamām zālēm nepastāv ne Lietuvā, ne Igaunijā.
Šādas sistēmas ieviešana var vēl vairāk veicināt zāļu nepieejamību Latvijā.
Ir atšķirīgs apmaksas avots zāļu iegādei pacientam – Lietuvā un Igaunijā ir valsts apmaksāts, bet Latvijā to bieži apmaksā pats pacients;
Kompensējamām un nekompensējamām zālēm ir dažādi izrakstīšanas nosacījumi, kas nav salīdzināmi starp šīm valstīm;
Šāda cenu salīdzināšana nekompensējamām zālēm nepastāv ne Lietuvā, ne Igaunijā.
Šādas sistēmas ieviešana var vēl vairāk veicināt zāļu nepieejamību Latvijā.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam svītrot 4. punktu.
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Iebilstam.
Šāds ierobežojums var būtiski apdraudēt zāļu pieejamību.
Lūdzam atstāt 5. punktu līdzšinējā redakcijā.
Šāds ierobežojums var būtiski apdraudēt zāļu pieejamību.
Lūdzam atstāt 5. punktu līdzšinējā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam atstāt 5. punktu līdzšinējā redakcijā.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vispārīgie komentāri par tiesību akta projektu, kuram būtu jāveicina medikamentu finansiālā pieejamība un kas ietekmē Latvijas zāļu cenu politiku:
Latvija ir pakļauta zāļu fiziskās nepieejamības riskam nelielā tirgus un nepietiekamā zāļu kompensācijas apjoma dēļ, tāpēc jebkuras strukturālās reformas jāveic ar rūpīgu un sistēmisku ietekmes izvērtēšanu, un tai ir jābūt aprēķinos balstītai. Valsts drīkst regulēt farmācijas nozari, taču tas jādara, apzinoties, ka mūsu tirgus jau tagad nav īpaši pievilcīgs un visa Eiropa cieš no pastāvīga zāļu trūkuma.
MK noteikumu izstrādes laikā nav sniegti aprēķini vai metodes, kas pamato izvēlētās summas. Anotācijā arī nav pieejams oficiāls dokuments, kurā būtu norādītas plānoto zāļu cenu un pacientu ieguvumu aprēķinu metodikas, un ministrija nav padarījusi savus aprēķinus vai metodes publiski pieejamus. Tādēļ nozares sabiedriskās organizācijas nevar sniegt pamatotus viedokļus par plānoto zāļu cenu reformu.
Mūsu kopējais uzdevums un mērķis ir, lai iedzīvotājiem zāles būtu finansiāli pieejamākas, taču šī mērķa sasniegšana prasa sistēmisku, pārdomātu pieeju un būtisku zāļu kompensācijas budžeta palielinājumu. Lai reforma būtu veiksmīga, tai jābūt balstītai uz pamatotiem aprēķiniem, kas garantē sistēmas vienkāršošanu, nevis papildus slogu, tai skaitā Latvijas zāļu ražotajiem. Ierobežojums, ka ražotāji drīkst mainīt medikamentu cenu tikai vienu reizi gadā var likt ražotājiem paaugstināt cenas jau tagad, pirms noteikumu spēkā stāšanās, kas var izraisīt masveida cenu kāpumu.Turklāt šis ierobežojums aizkavēs iespējamos valsts budžeta līdzekļu ietaupījumus gadījumos, ja kāds no ražotajiem gribēs samazināt sava medikamenta cenu.
Plānotā reforma ir nepārdomāta un neizdiskutēta. Nav skaidrs, kā reforma ietekmēs Latvijas zaļu ražotājus un citus zāļu apgādes sistēmas dalībniekus un var izraisīt zāļu piegādes pārtraukumus. Jebkuras sistēmiskas problēmas gadījumā gala cietējs būs tieši pacients. Tādējādi uzskatām, ka kopumā, ieviešot šo reformu, medikamentu pieejamība pacientiem neuzlabosies.
Latvija ir pakļauta zāļu fiziskās nepieejamības riskam nelielā tirgus un nepietiekamā zāļu kompensācijas apjoma dēļ, tāpēc jebkuras strukturālās reformas jāveic ar rūpīgu un sistēmisku ietekmes izvērtēšanu, un tai ir jābūt aprēķinos balstītai. Valsts drīkst regulēt farmācijas nozari, taču tas jādara, apzinoties, ka mūsu tirgus jau tagad nav īpaši pievilcīgs un visa Eiropa cieš no pastāvīga zāļu trūkuma.
MK noteikumu izstrādes laikā nav sniegti aprēķini vai metodes, kas pamato izvēlētās summas. Anotācijā arī nav pieejams oficiāls dokuments, kurā būtu norādītas plānoto zāļu cenu un pacientu ieguvumu aprēķinu metodikas, un ministrija nav padarījusi savus aprēķinus vai metodes publiski pieejamus. Tādēļ nozares sabiedriskās organizācijas nevar sniegt pamatotus viedokļus par plānoto zāļu cenu reformu.
Mūsu kopējais uzdevums un mērķis ir, lai iedzīvotājiem zāles būtu finansiāli pieejamākas, taču šī mērķa sasniegšana prasa sistēmisku, pārdomātu pieeju un būtisku zāļu kompensācijas budžeta palielinājumu. Lai reforma būtu veiksmīga, tai jābūt balstītai uz pamatotiem aprēķiniem, kas garantē sistēmas vienkāršošanu, nevis papildus slogu, tai skaitā Latvijas zāļu ražotajiem. Ierobežojums, ka ražotāji drīkst mainīt medikamentu cenu tikai vienu reizi gadā var likt ražotājiem paaugstināt cenas jau tagad, pirms noteikumu spēkā stāšanās, kas var izraisīt masveida cenu kāpumu.Turklāt šis ierobežojums aizkavēs iespējamos valsts budžeta līdzekļu ietaupījumus gadījumos, ja kāds no ražotajiem gribēs samazināt sava medikamenta cenu.
Plānotā reforma ir nepārdomāta un neizdiskutēta. Nav skaidrs, kā reforma ietekmēs Latvijas zaļu ražotājus un citus zāļu apgādes sistēmas dalībniekus un var izraisīt zāļu piegādes pārtraukumus. Jebkuras sistēmiskas problēmas gadījumā gala cietējs būs tieši pacients. Tādējādi uzskatām, ka kopumā, ieviešot šo reformu, medikamentu pieejamība pacientiem neuzlabosies.
Piedāvātā redakcija
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Iebilstam pret nekompensējamo zāļu cenu salīdzinājumu ar Lietuvu un Igauniju, jo Lietuvā un Igaunijā ir atšķirīga tirgus situācija, plašāks kompensējamo zāļu saraksts, un zāles, kas Lietuvā un Igaunijā ir kompensējamo zāļu sarakstā, Latvijā kompensējamo zāļu sarakstā bieži nav iekļautas. Kompensējamo un nekompensējamo zāļu cena nav salīdzināma un iespējama, jo:
Ir atšķirīgs apmaksas avots zāļu iegādei pacientam – Lietuvā un Igaunijā ir valsts apmaksāts, bet Latvijā to bieži apmaksā pats pacients;
Kompensējamām un nekompensējamām zālēm ir dažādi izrakstīšanas nosacījumi, kas nav salīdzināmi starp šīm valstīm;
Šāda cenu salīdzināšana nekompensējamām zālēm nepastāv ne Lietuvā, ne Igaunijā.
Šādas sistēmas ieviešana var vēl vairāk veicināt zāļu nepieejamību Latvijā.
Ir atšķirīgs apmaksas avots zāļu iegādei pacientam – Lietuvā un Igaunijā ir valsts apmaksāts, bet Latvijā to bieži apmaksā pats pacients;
Kompensējamām un nekompensējamām zālēm ir dažādi izrakstīšanas nosacījumi, kas nav salīdzināmi starp šīm valstīm;
Šāda cenu salīdzināšana nekompensējamām zālēm nepastāv ne Lietuvā, ne Igaunijā.
Šādas sistēmas ieviešana var vēl vairāk veicināt zāļu nepieejamību Latvijā.
Piedāvātā redakcija
Svītrot 4. punktu.
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Iebilstam.
Šāds ierobežojums var būtiski apdraudēt zāļu pieejamību. Lūdzam atstāt 5. punktu līdzšinējā redakcijā.
Šāds ierobežojums var būtiski apdraudēt zāļu pieejamību. Lūdzam atstāt 5. punktu līdzšinējā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Atstāt 5. punktu līdzšinējā redakcijā
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Vispārīgie komentāri par tiesību akta projektu, kuram būtu jāveicina medikamentu finansiālā pieejamība un kas ietekmē Latvijas zāļu cenu politiku:
Latvija ir pakļauta zāļu fiziskās nepieejamības riskam nelielā tirgus un nepietiekamā zāļu kompensācijas apjoma dēļ, tāpēc jebkuras strukturālās reformas jāveic ar rūpīgu un sistēmisku ietekmes izvērtēšanu, un tai ir jābūt aprēķinos balstītai. Valsts drīkst regulēt farmācijas nozari, taču tas jādara, apzinoties, ka mūsu tirgus jau tagad nav īpaši pievilcīgs un visa Eiropa cieš no pastāvīga zāļu trūkuma.
MK noteikumu izstrādes laikā nav sniegti aprēķini vai metodes, kas pamato izvēlētās summas. Anotācijā arī nav pieejams oficiāls dokuments, kurā būtu norādītas plānoto zāļu cenu un pacientu ieguvumu aprēķinu metodikas, un ministrija nav padarījusi savus aprēķinus vai metodes publiski pieejamus. Tādēļ nozares sabiedriskās organizācijas nevar sniegt pamatotus viedokļus par plānoto zāļu cenu reformu.
Mūsu kopējais uzdevums un mērķis ir, lai iedzīvotājiem zāles būtu finansiāli pieejamākas, taču šī mērķa sasniegšana prasa sistēmisku, pārdomātu pieeju un būtisku zāļu kompensācijas budžeta palielinājumu. Lai reforma būtu veiksmīga, tai jābūt balstītai uz pamatotiem aprēķiniem, kas garantē sistēmas vienkāršošanu, nevis papildus slogu, tai skaitā Latvijas zāļu ražotajiem. Ierobežojums, ka ražotāji drīkst mainīt medikamentu cenu tikai vienu reizi gadā var likt ražotājiem paaugstināt cenas jau tagad, pirms noteikumu spēkā stāšanās, kas var izraisīt masveida cenu kāpumu.Turklāt šis ierobežojums aizkavēs iespējamos valsts budžeta līdzekļu ietaupījumus gadījumos, ja kāds no ražotajiem gribēs samazināt sava medikamenta cenu.
Plānotā reforma ir nepārdomāta un neizdiskutēta. Nav skaidrs, kā reforma ietekmēs Latvijas zaļu ražotājus un citus zāļu apgādes sistēmas dalībniekus un var izraisīt zāļu piegādes pārtraukumus. Jebkuras sistēmiskas problēmas gadījumā gala cietējs būs tieši pacients. Tādējādi uzskatām, ka kopumā, ieviešot šo reformu, medikamentu pieejamība pacientiem neuzlabosies.
Latvija ir pakļauta zāļu fiziskās nepieejamības riskam nelielā tirgus un nepietiekamā zāļu kompensācijas apjoma dēļ, tāpēc jebkuras strukturālās reformas jāveic ar rūpīgu un sistēmisku ietekmes izvērtēšanu, un tai ir jābūt aprēķinos balstītai. Valsts drīkst regulēt farmācijas nozari, taču tas jādara, apzinoties, ka mūsu tirgus jau tagad nav īpaši pievilcīgs un visa Eiropa cieš no pastāvīga zāļu trūkuma.
MK noteikumu izstrādes laikā nav sniegti aprēķini vai metodes, kas pamato izvēlētās summas. Anotācijā arī nav pieejams oficiāls dokuments, kurā būtu norādītas plānoto zāļu cenu un pacientu ieguvumu aprēķinu metodikas, un ministrija nav padarījusi savus aprēķinus vai metodes publiski pieejamus. Tādēļ nozares sabiedriskās organizācijas nevar sniegt pamatotus viedokļus par plānoto zāļu cenu reformu.
Mūsu kopējais uzdevums un mērķis ir, lai iedzīvotājiem zāles būtu finansiāli pieejamākas, taču šī mērķa sasniegšana prasa sistēmisku, pārdomātu pieeju un būtisku zāļu kompensācijas budžeta palielinājumu. Lai reforma būtu veiksmīga, tai jābūt balstītai uz pamatotiem aprēķiniem, kas garantē sistēmas vienkāršošanu, nevis papildus slogu, tai skaitā Latvijas zāļu ražotajiem. Ierobežojums, ka ražotāji drīkst mainīt medikamentu cenu tikai vienu reizi gadā var likt ražotājiem paaugstināt cenas jau tagad, pirms noteikumu spēkā stāšanās, kas var izraisīt masveida cenu kāpumu.Turklāt šis ierobežojums aizkavēs iespējamos valsts budžeta līdzekļu ietaupījumus gadījumos, ja kāds no ražotajiem gribēs samazināt sava medikamenta cenu.
Plānotā reforma ir nepārdomāta un neizdiskutēta. Nav skaidrs, kā reforma ietekmēs Latvijas zaļu ražotājus un citus zāļu apgādes sistēmas dalībniekus un var izraisīt zāļu piegādes pārtraukumus. Jebkuras sistēmiskas problēmas gadījumā gala cietējs būs tieši pacients. Tādējādi uzskatām, ka kopumā, ieviešot šo reformu, medikamentu pieejamība pacientiem neuzlabosies.
Piedāvātā redakcija
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot cenu samazinājuma uz laiku principu nekompensējamām zālēm. Kā arī lūdzam skaidrot, kā tas tiks administrēts un kur būs redzamas cenas – oficiālās un uz laiku samazinātās?
Piedāvātā redakcija
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot cenu samazinājuma uz laiku principu nekompensējamām zālēm. Kā arī lūdzam skaidrot, kā tas tiks administrēts un kur būs redzamas cenas – oficiālās un uz laiku samazinātās?
Piedāvātā redakcija