Atzinums

Projekta ID
21-TA-1538
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
1. Lūdzam anotācijā pamatot izmaiņas MKN 7.3.3. rādītāja vērtībā. Papildus lūdzam IZM informēt, kad tiks iesūtītas atbildes uz FM komentāriem (nosūtīti 25.01.2021.) par IZM sagatavotajiem 1.1.1.SAM rādītāju pases grozījumiem. Tāpat lūdzam anotācijā pamatot arī pārējās izmaiņas, t.i., MKN grozījumu projekta 9., 10. un 11.punktā iekļautās izmaiņas.
2. Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par aktuālo 1.1.1.1. un 13.1.2.pasākuma finansējuma sadalījumu pa teritoriju kodiem.
3. Lūdzam papildināt anotāciju, kur tiks novirzīti turpmākie 1.1.1.1. un 13.1.2.pasākuma finansējuma atlikumi, ja tādi radīsies.
4. Lūdzam papildināt anotāciju ar izvērtējumu par ierosināto grozījumu ietekmi uz 1.1.1.1.pasākuma 4. un 5.atlases kārtu, kuras vēl nav noslēgušās, t.sk.:
- vai plānota visu projektu īstenotāju/iesniedzēju informēšana par grozījumiem pēc to apstiprināšanas MK;
- vai attiecībā uz īstenošanā esošajiem projektiem ir izvērtēta nepieciešamība veikt grozījumus projektos.
5. Lūdzam precizēt anotāciju skaidri nosakot, ka REACT-EU finansējums nav papildus finansējums 1.1.1.1.pasākumam, bet ar šo finansējumu tiek kompensētas iepriekš uzņemtās virssaistības 11.milj. apmērā, kas tika piešķirtas atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta informatīvā ziņojuma “Par virssaistību izmantošanu Covid-19 seku mīkstināšanas pasākumiem ES fondu darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” ieviešanā” protokollēmuma (Nr.47, 84.§) 2.1. apakšpunktam.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar aprakstu, kādu ietekmi atstāj paredzētie MK noteikumu grozījumi uz darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" sasniedzamajiem mērķiem un rādītājiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Radusies tehniska kļūda: "tai skaitā 856 860 855 662 euro no 1.1.1.1. pasākuma". Ņemot vērā anotācijas pielikumā norādīto, no 1.1.1.1 pasākuma 856 860 euro.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.sadaļā “Nepieciešamība” minētās pārdalāmās summas “…paredz palielināt 1.1.1.3. pasākumam pieejamo finansējumu divu otrās projektu iesniegumu atlases kārtas rezervē esošo projektu iesniegumu finansēšanai, veicot ERAF līdzekļu pārdali 1 201 044 euro apmērā (tai skaitā 856 860 855 662 euro no 1.1.1.1. pasākuma un 344 184 345 382 euro no 1.1.1.2. pasākuma)”, jo pārdalāmās summas atsevišķos gadījumos ir norādītas miljardos;
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
FM nevar atbalstīt MK noteikumu grozījumos paredzētās pārdales no SAMP 1.1.1.2 “Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts” uz SAMP 1.1.1.3 “Inovāciju granti studentiem”  un SAMP 1.1.1.5 “Atbalsts starptautiskās sadarbības projektiem pētniecībā un inovācijās” 3.kārtu  575 929 euro (t.sk. ERAF 516 983 euro un VB 58 946 euro), ņemot vērā spēkā esošu MK lēmumu (MK 2020.gada 22.septembra sēdes protokols Nr.55, 33§ Informatīvais ziņojums “Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm (pusgada ziņojums)” 2.1.apakšpunkts.) , kurš nosaka, ka pēc 2020.gada 22.oktobra projektos atbrīvoto Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda (ES fondi) finansējumu (ietaupījumi pēc visu projektā plānoto darbību īstenošanas, neatbilstoši veiktiem izdevumiem un vienošanās/ līguma par projekta īstenošanu laušana) nepārdala citiem projektiem vai jaunām projekta darbībām. Papildus skaidrojam, ka Finanšu ministrija (FM) izvērtē visas ES fondu finansējuma izmaiņu iespējas un to ietekmi kontekstā ar līdzšinējo ES fondu ieviešanas progresu un Eiropas Komisijai deklarējamo izdevumu prognozēm, tai skaitā valsts budžeta sloga mazināšanu, novirzot finansējuma atlikumus virssaistību dzēšanai. Aktuālās prognozes liecina, ka Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētajās prioritātēs kopā ir jāturpina valsts budžeta virssaistību kompensēšana ar projektos atbrīvoto finansējumu. FM neiebilst pret jautājuma izskatīšanu MK sēdē;
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu papildināt anotāciju pie 1.1.1.2.pasākuma sadaļā "Projekta īstenotāja aizvietošana" ar izvērstāku skaidrojumu par finansējuma saņēmēju maiņu, t.i., vai jaunais projekta īstenotājs atbilst kritērijiem atbilstoši kuriem tika apstiprināta Valsts izglītības attīstības aģentūra, vai nepastāv risks uz projekta izvirzīto mērķu sasniegšanu un vai tās nav uzskatāmas par būtiskām pārmaiņām Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71.panta izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūgums papildināt anotāciju pie 1.1.1.3.pasākuma ar informāciju vai tiks veikti līguma par projekta īstenošanu grozījumi un vai tie ir uzskatāmi par būtiskiem Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra Regulas (EK) Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr.1083/2006 71.panta izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz izmaiņas kopējā 1.1.1.1.pasākuma "Praktiskas ievirzes pētījumi" finansējuma apmērā, lūdzam korekti aizpildīt anotācijas 3.sadaļas 1.-5.punktu, norādot noteikumu projekta finansiālo ietekmi sadalījumā pa gadiem un finansējuma avotiem.
Tāpat lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 3.sadaļas apakšsadaļā "Cita informācija" norādītos pārdalāmā finansējuma apmērus atbilstoši noteikumu projektos paredzētajam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt REACT-EU 13.1.2.1. pasākuma nosaukumu uz “Pētniecība un inovācijas”. Lūdzam atbilstoši precizēt arī MKN grozījumu projekta 2.punktu, kā arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
1. Lūdzam precizēt REACT-EU rādītāju sarakstu atbilstoši 11.11.2021. FM nosūtītajai informācijai par piemēriem, kā REACT-EU finansējums un rādītāji jāatspoguļo MKN. Skaidrojam, ka sasniedzamie iznākuma un rezultāta rādītāji ir jānorāda atsevišķi no rādītājiem, kas sasniedzami par finansējuma pamatpiešķīrumu (t.i. REACT-EU ietvaros sasniedzamās vērtības ir jānodala no pamata ERAF ietvaros plānotās izpildes).
2. Tāpat MKN ir jānorāda atsevišķi REACT-EU sasniedzamie iznākuma un rezultāta rādītāji par 2021.gada finansējumu un par 2022.gada finansējumu un attiecīgu nacionālo līdzfinansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Sadarbības iestāde komentāru par 13.1.2.1. pasākumā ietvaros sasniedzamajiem uzraudzības rādītājiem var sniegt tikai pēc tam, kad būs zināms konkrētu React-EU projektu saraksts 3. un 4. atlases kārtā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
1. Lūdzam precizēt REACT-EU finansējumu atbilstoši 11.11.2021. FM nosūtītajai informācijai par piemēriem, kā REACT-EU finansējums un rādītāji jāatspoguļo MKN. Skaidrojam, ka REACT-EU finansējumu ir jānorāda atsevišķi no citiem finansējuma avotiem (t.i. jānodala no pamata ERAF finansējuma). Tāpat REACT-EU finansējums MKN ir jānorāda atsevišķi atbilstoši piešķīrumam par 2021.gadu un 2022.gadu.
2. Lūdzam REACT-EU finansējumā ievērot noteikto ERAF intensitāti, kura paredz, ka REACT-EU 13.1.2.1.SAM ERAF finansējums ir 9 350 000 EUR apmērā, bet nacionālais līdzfinansējums – 1 650 001 EUR. Tāpat lūdzam ievērot noteikto ERAF intensitāti REACT-EU finansējuma piešķīrumā par 2021.gadu un 2022.gadu.
3. Lūdzam atbilstoši arī precizēt anotācijā iekļauto informāciju par pasākuma finansējumu.
4. Lūdzam neizmantot REACT finansējuma saīsinājumu ar atšifrējumu “Atveseļošanas palīdzība kohēzijai un Eiropas teritorijām”, ņemot vērā to, ka šāds termins/saīsinājums netiek izmantots darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” ietvaros. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka 1.1.1.1.pasākumam "Praktiskas ievirzes pētījumi" tiek samazināts kopējais attiecināmais publiskais finansējums, t.sk. ERAF finansējums, lūdzam skaidrot, kādēļ šim pasākumam netiek attiecīgi samazināts arī valsts budžeta līdzfinansējuma apmērs. Tāpat lūdzam skaidrot, vai šāda pārdale nerada izmaiņas publiskās atbalsta intensitātes sadalījumā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Sadarbības iestāde komentāru par publiskā finansējuma sadalījumu 1.1.1.1 un 13.1.2.1. pasākumos projektu atlases 3.kārtā var sniegt tikai pēc tam, kad būs zināms konkrētu React-EU projektu saraksts 3. atlases kārtā.

Ņemot vērā projektu atlases 3.kārtā uzņemtās līgumsaistības, kopējais ERAF (t.sk.React_EU) atbalsts projektos ir 15351935 EUR
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Sadarbības iestāde komentāru par publiskā finansējuma sadalījumu 1.1.1.1 un 13.1.2.1. pasākumos projektu atlases 4.kārtā var sniegt tikai pēc tam, kad būs zināms konkrētu React-EU projektu saraksts 4. atlases kārtā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu 12.31.1. apakšpunktā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmēram vārdu salikums "ne mazāk kā" tiek aizstāts ar "ne vairāk kā", lūdzam attiecīgi precizēt arī pirms valsts budžeta finansējuma norādīto vārdu salikumu, tādējādi ievērojot vienotu pieeju.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzu norādīt korektas atsauces uz apakšpunktiem
Piedāvātā redakcija
projekta iesniegumu vērtē un salīdzina attiecīgi šo noteikumu 12.5 1. apakšpunktā minēto projektu iesniegumu kopas un šo noteikumu 12.5 2. apakšpunktā minēto projektu iesniegumu kopas ietvaros;
 
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai novērstu komercdarbības atbalsta sniegšanas riskus preču un pakalpojumu sniedzēju līmenī, lūdzam precizēt MK noteikumu punktu, norādot, ka preču un pakalpojumu iegāde tiks nodrošināta saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai novērstu komercdarbības atbalsta sniegšanas riskus preču un pakalpojumu sniedzēju līmenī, lūdzam precizēt MK noteikumu punktu, norādot, ka preču un pakalpojumu iegāde tiks nodrošināta saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzu norādīt korektu atsauci uz apakšpunktu
Piedāvātā redakcija
100 procenti šo noteikumu 12.5 1. apakšpunktā minētajos gadījumos;
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzu norādīt korektu atsauci uz apakšpunktu
Piedāvātā redakcija
92,5 procenti šo noteikumu 12.5 2. apakšpunktā minētajos gadījumos.
22.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta projekts ir izstrādāts pamatojoties arī uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014-2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 20.panta 6.punktu, tad lūdzu papildināt anotācijas 1.1. sadaļas apakšsadaļas "Apraksts" 1.punktu ar atsauci uz minēto punktu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu anotācijā norādīt visām paredzētajām pārdalēm gan kopsummas, gan t.sk. ERAF un VB pārdalāmās summas pēc vienota stila.
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu papildināt anotāciju sadaļā "1.1.1.3.pasākuma problēmas apraksts" ar vārdiem "Eiropas Savienības Eiropas Reģionālā attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda vai Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk – Eiropas Savienības fondi)" pirms skaitļiem "2021.-2027.gada". Attiecīgu papildinājumu lūdzu veikt arī tālāk tekstā.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzu izvērtēt vai nav nepieciešamas papildināt sadaļu "Nozares ietekmes apraksts" ar informāciju arī par 1.1.1.2.pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzu no noteikumu punkta dzēst "2.3." un norādīt korekto atsauci uz apakšpunktu
Piedāvātā redakcija
ja vairāku projektu iesniegumu vērtējums kvalitātes kritērijā "Izcilība" ir vienāds, prioritāri atbalstāms projekta iesniegums, kura rezultāti tieši sekmē Latvijas inovācijas kapacitātes palielināšanos atbilstoši šo noteikumu 24.1 2. apakšpunkta nosacījumiem šādā secībā:
27.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Komercdarbības atbalsta kontroles likumā ir veikti grozījumi, ieviešot IV un V nodaļu, kas paredz vispārēji piemērojamus nosacījumus nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanai, attiecīgi MK noteikumu 47.2.apakšpunktu ir iespējams precizēt, ietverot atsauci uz Komercdarbības atbalsta kontroles likuma normām, piemēram, šādā redakcijā:
"47.2. Ja šo noteikumu 21. punktā minētais projekts neatbilst šo noteikumu 2.1. un 2.4. apakšpunkta nosacījumiem, labuma guvējam ir pienākums sadarbības iestādei atmaksāt visu projekta ietvaros saņemto publisko finansējumu. Atbalstu atmaksā kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu."
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Komercdarbības atbalsta kontroles likumā ir veikti grozījumi, ieviešot IV un V nodaļu, kas paredz vispārēji piemērojamus nosacījumus nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanai, attiecīgi MK noteikumu 61.1 punktu ir iespējams precizēt, ietverot atsauci uz Komercdarbības atbalsta kontroles likuma normām, piemēram, šādā redakcijā:
"61.1 Ja šo noteikumu 22. punktā minētajā gadījumā labuma guvējs ir pārkāpis Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumus, labuma guvējam ir pienākums sadarbības iestādei atmaksāt visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu. Atbalstu atmaksā kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu."
Piedāvātā redakcija
-