Projekta ID
25-TA-855Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
29.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts "Grozījumi Notariāta likumā" (TA-25-810) paredz, ka turpmāk piespiedu izpildei būs nododamas pie notāra noslēgtās vecāku vienošanās, kas saistītas ar kopīgo bērnu turpmāko aizgādību un saskarsmes tiesības izmantošanas kārtības noteikšanu. Grozījuma mērķis ir mazināt vecāku nepieciešamību vērsties tiesā par jautājumiem, kas saistīti ar bērnu aizgādību un saskarsmi, jo turpmāk, lai nodrošinātu notariāli apstiprināto vienošanos piespiedu izpildi nebūs nepieciešams tiesas nolēmums. Tā tiks nodrošināta Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. Attiecībā par pušu noslēgto vienošanos par kopīgo bērnu aizgādību, likumprojekta "Grozījumi Civilprocesa likumā" 620.21 pants turpmāk paredzēs, ka gadījumos, ja tiesu izpildītājs nevarēs nodrošināt piespiedu izpildi, kas saistīta ar bērnu aizgādību, kas pamatā ir strīds par bērna dzīvesvietu, to tiesu izpildītājs nodos atpakaļ piedzinējam bez izpildes. Savukārt attiecībā par saskarsmes tiesībām, personai tiks sniegtas norādes par turpmāk veicamajām darbībām (grozījumi 620.27 pantā), proti vecāka tiesībām celt prasību tiesā par saskarsmes tiesību izmantošanas kārtības noteikšanu.
Praksē jautājumi par bērnu aizgādību visbiežāk ir saistīti ar bērna dzīvesvietas noteikšanu pie viena no vecākiem, vienlaikus tādas vienošanās mēdz ietvert arī vienošanos par viena vecāka atsevišķu aizgādību, dalītu aizgādību (bērna dzīvesvieta tiek noteikta 50/50 pie katra no vecākiem) . Plānotie grozījumi 620.21 pantā šobrīd neparedz kādas būtu turpmākās darbības un tiesības tam vecākam, pie kura, uz notariāli apstiprinātas vienošanās pamata, ir noteikta bērna dzīvesvieta un otrs vecāks ļaunprātīgi šo vienošanos nepilda un neatgriež bērnu viņa dzīvesvietā. Realitātē vienošanās jau paredzēs, ka bērnam būtu jādzīvo pie tā vecāka, kas norādīta vienošanā, tomēr, ja piespiedu izpildes process nenorit veiksmīgi, nav saprotams kāda rīcība turpmāk būtu paredzama, lai nodrošinātu notariāli apstiprinātās vienošanās piespiedu vai labprātīgu izpildi.
Ņemot vērā minēto, aicinām noteikti skaidru regulējumu par to kā rīkoties/kādas darbības būs veicamas situācijās, ja tiesu izpildītājam neizdodas nodrošināt piespiedu izpildi tajos vienošanās punktos kas saistīti ar bērna aizgādību (dzīvesvietas noteikšana, viena vecāka atsevišķa aizgādība, 50/50 dzīvesvieta).
Praksē jautājumi par bērnu aizgādību visbiežāk ir saistīti ar bērna dzīvesvietas noteikšanu pie viena no vecākiem, vienlaikus tādas vienošanās mēdz ietvert arī vienošanos par viena vecāka atsevišķu aizgādību, dalītu aizgādību (bērna dzīvesvieta tiek noteikta 50/50 pie katra no vecākiem) . Plānotie grozījumi 620.21 pantā šobrīd neparedz kādas būtu turpmākās darbības un tiesības tam vecākam, pie kura, uz notariāli apstiprinātas vienošanās pamata, ir noteikta bērna dzīvesvieta un otrs vecāks ļaunprātīgi šo vienošanos nepilda un neatgriež bērnu viņa dzīvesvietā. Realitātē vienošanās jau paredzēs, ka bērnam būtu jādzīvo pie tā vecāka, kas norādīta vienošanā, tomēr, ja piespiedu izpildes process nenorit veiksmīgi, nav saprotams kāda rīcība turpmāk būtu paredzama, lai nodrošinātu notariāli apstiprinātās vienošanās piespiedu vai labprātīgu izpildi.
Ņemot vērā minēto, aicinām noteikti skaidru regulējumu par to kā rīkoties/kādas darbības būs veicamas situācijās, ja tiesu izpildītājam neizdodas nodrošināt piespiedu izpildi tajos vienošanās punktos kas saistīti ar bērna aizgādību (dzīvesvietas noteikšana, viena vecāka atsevišķa aizgādība, 50/50 dzīvesvieta).
Piedāvātā redakcija
-
