Atzinums

Projekta ID
22-TA-390
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
01.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Pienākuma reģistrēt struktūrvienību būtība ir nodrošināt, ka Valsts ieņēmumu dienests zina, kur juridiskā persona veic savu saimniecisko darbību. Savukārt juridiskā adrese bieži tiek reģistrēta tikai kā pasta adrese, bet bez papildus pārbaudēm to nav iespējams noskaidrot. Struktūrvienības termins sevī ietver tikai daļu no saimnieciskās darbības, jo saimniecisko darbību var veikt dažādās vietās arī gadījumos, ja juridiskajai personai nav nevienas struktūrvienības, tāpēc būtu jāaizstāj termins- 'reģistrēt struktūrvienību'  ar terminu 'reģistrēt saimnieciskās darbības vietu'. Tādējādi arī virtuālās darbības vietas- portāli, mājas lapas, kas šobrīd arī ir jāreģistrē kā struktūrvienības, lai arī tās pēc būtības nav uzņēmuma struktūrvienība, bet gan saimnieciskās darbības vieta virtuālajā vidē, atbilstoši tiktu reģistrēta kā saimnieciskās darbības vieta. Tāpat šobrīd Valsts ieņēmumu dienests nezina- vai saimnieciskā darbība tiek veikta juridiskajā adresē, bet gadījumā ja tā tiek veikta, tad par šo saimnieciskās darbības vietu būtu jāreģistrē tādi pat dati kā par citām fiziskajām saimnieciskās darbības vietām. 

Nepiekrītam FM argumentācijai, ka būtu nepieciešamas diskusijas, jo tās jau ir noritējušas vairāk kā pusotra gada garumā un pieminētajā darba grupā arī VID pārstāvji atzina, ka gadījumos, kad juridiskā persona ir reģistrējusi vismaz vienu struktūrvienību, VID nezina - vai saimnieciskā darbība tiek veikta arī uzņēmuma juridiskajā adresē vai arī tikai struktūrvienībā. Šādu grozījumu nepieciešamību pamato arī VID publiskotā informācija par juridiskajām personām, no kuras ir redzams, ka juridiskās personas, kurai nav reģistrētu struktūrvienību, juridiskā adrese ir dzīvojamās telpās, bet juridiskās personas VIDā deklarētā saimnieciskā darbība tiesiski nevar tikt veikta dzīvojamajās telpās, tāpat normatīvie akti būvniecības jomā aizliedz ekspluatēt telpas pretēji to lietošanas veidam, tā kā būvniecības normatīvie akti skaidri nodala dzīvojamās telpu grupas no biroju telpu grupām, tad neviena dzīvojamā telpu grupa nevar tikt ekspluatēta kā birojs, bet VID publiskotā informācija liecina, ka gadiem ilgi ļoti daudzu juridisko personu juridiskā adrese ir dzīvojamajās telpās, vienlaikus neesot nevienai citai struktūrvienībai, kas atbilstoši Finanšu ministrijas paskaidrojumam izziņā nozīmētu, ka it kā ir tiesiski ekspluatēt dzīvojamās telpas pretēji normatīvajos aktos noteiktajam.
Lūdzam likuma 15.1 pantā veikt precizējumus tā septītajā daļā, izsakot to šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
(7) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā nodokļu maksātāji, kuri nav jāreģistrē Uzņēmumu reģistrā, un nodokļu maksātāju saimnieciskās darbības vietas ir reģistrējamas Valsts ieņēmumu dienestā, kā arī Valsts ieņēmumu dienestam iesniedzamos dokumentus.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam likuma 15.1 pantā veikt precizējumus tā septītajā daļā, izsakot to šādā redakcijā:         (7) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā nodokļu maksātāji, kuri nav jāreģistrē Uzņēmumu reģistrā, un nodokļu maksātāju saimnieciskās darbības vietas ir reģistrējamas Valsts ieņēmumu dienestā, kā arī Valsts ieņēmumu dienestam iesniedzamos dokumentus.