Projekta ID
24-TA-2478Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
21.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Uzskatām, ka likumprojektā ir jābūt atrisinātam jautājumam par LVRTC un ATD atbildības sadalījumu (to abas minētās puses atzina starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmē 06.02.2025. un vienojās par iekšēju sarunu organizēšanu pirms tālākas šā likumprojekta virzības).
Šajā jautājumā nepieciešama tiesiska noteiktība, jo likumprojekta esošā redakcija norāda uz LVRTC pārziņa funkcijām līdzās ATD pārziņa statusam elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas nodrošināšana tiek deleģēta valsts akciju sabiedrībai “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs". Šāda tiesiska nenoteiktība nav pieļaujama, jo var radīt negatīvas juridiskas un finansiālas sekas nākotnē.
Valsts informācijas sistēmu likuma (VISL) 1. panta 2. punktā noteikts, ka valsts informācijas sistēmas pārzinis ir institūcija, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizē un vada valsts informācijas sistēmas darbību. Nosakot LVRTC par sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas organizatoru, rodas tiesiska nenoteiktība par LVRTC un ATD lomu un atbildības sadalījumu.
Piedāvātajā tiesiskājā regulējuma projektā nav skaidrs abu iestāžu atbildības sadalījuma tiesiskais pamats (t.sk. likumiskais pamats šādam atbildības sadalījumam ārpus VISL noteiktā, kā arī abu iestāžu loma, atbildības un sadarbība).
Vēršam uzmanību, ka VISL tika veikti būtiski grozījumi ar mērķi ieviest tiesisku noteiktību par atbildības sadalījumu informācijas sistēmas pārvaldībā (izslēdzot sistēmas turētāja jēdzienu un nosakot pārziņa vispārēju atbildību par valsts informācijas sistēmu). Pieļaujams, ka bez valsts informācijas sistēmas pārziņa atbildības atsevišķi tiek noteikta arī IKT pakalpojumu sniedzēja atbildība, kurš izmanto attiecīgo informācijas sistēmu, taču šajā gadījumā lietojami skaidri nodalīti tiesiskie jēdzieni un to saturs nevar būt pretrunā VISL regulējumam par sistēmas pārziņa atbildību.
Var būt pamatotas arī situācijas, kad tiek noteikts konkrēts datums, kad sistēmas pārziņa pienākums pāriet citai institūcijai, taču nav pieļaujams, ka šos pienākumus vienlaikus veic vairākas institūcijas, pie tam ar neskaidru atbildības sadalījumu. Aicinām izvērtēt arī šo VARAM priekšlikumu: atbildības dalījumu laika griezumā.
Analoģiski kā elektroniskā rindas rezervācijas sistēmas gadījumā aicinām nodrošināt tiesisku noteiktību arī LVRTC un Valsts ieņēmumu dienesta dalījumā par elektronizētās pārvaldības sistēmu. Arī šajā gadījumā skaidri nosakāms sistēmas pārzinis ar skaidri noteiktām pārziņa funkcijām.
(VARAM šāda satura iebildumus jau sniegusi vairākkārt, nesaņemot atbildi pēc būtības par likumprojekta redakcijas nenoteiktību atbildības sadalījumā un atbildi uz VARAM izteiktajiem priekšlikumiem to novērst.)
Šajā jautājumā nepieciešama tiesiska noteiktība, jo likumprojekta esošā redakcija norāda uz LVRTC pārziņa funkcijām līdzās ATD pārziņa statusam elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas nodrošināšana tiek deleģēta valsts akciju sabiedrībai “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs". Šāda tiesiska nenoteiktība nav pieļaujama, jo var radīt negatīvas juridiskas un finansiālas sekas nākotnē.
Valsts informācijas sistēmu likuma (VISL) 1. panta 2. punktā noteikts, ka valsts informācijas sistēmas pārzinis ir institūcija, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizē un vada valsts informācijas sistēmas darbību. Nosakot LVRTC par sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas organizatoru, rodas tiesiska nenoteiktība par LVRTC un ATD lomu un atbildības sadalījumu.
Piedāvātajā tiesiskājā regulējuma projektā nav skaidrs abu iestāžu atbildības sadalījuma tiesiskais pamats (t.sk. likumiskais pamats šādam atbildības sadalījumam ārpus VISL noteiktā, kā arī abu iestāžu loma, atbildības un sadarbība).
Vēršam uzmanību, ka VISL tika veikti būtiski grozījumi ar mērķi ieviest tiesisku noteiktību par atbildības sadalījumu informācijas sistēmas pārvaldībā (izslēdzot sistēmas turētāja jēdzienu un nosakot pārziņa vispārēju atbildību par valsts informācijas sistēmu). Pieļaujams, ka bez valsts informācijas sistēmas pārziņa atbildības atsevišķi tiek noteikta arī IKT pakalpojumu sniedzēja atbildība, kurš izmanto attiecīgo informācijas sistēmu, taču šajā gadījumā lietojami skaidri nodalīti tiesiskie jēdzieni un to saturs nevar būt pretrunā VISL regulējumam par sistēmas pārziņa atbildību.
Var būt pamatotas arī situācijas, kad tiek noteikts konkrēts datums, kad sistēmas pārziņa pienākums pāriet citai institūcijai, taču nav pieļaujams, ka šos pienākumus vienlaikus veic vairākas institūcijas, pie tam ar neskaidru atbildības sadalījumu. Aicinām izvērtēt arī šo VARAM priekšlikumu: atbildības dalījumu laika griezumā.
Analoģiski kā elektroniskā rindas rezervācijas sistēmas gadījumā aicinām nodrošināt tiesisku noteiktību arī LVRTC un Valsts ieņēmumu dienesta dalījumā par elektronizētās pārvaldības sistēmu. Arī šajā gadījumā skaidri nosakāms sistēmas pārzinis ar skaidri noteiktām pārziņa funkcijām.
(VARAM šāda satura iebildumus jau sniegusi vairākkārt, nesaņemot atbildi pēc būtības par likumprojekta redakcijas nenoteiktību atbildības sadalījumā un atbildi uz VARAM izteiktajiem priekšlikumiem to novērst.)
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzu Paātrinātā elektroniskā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmas regulējumu iekļaut pārejas noteikumos kā pagaidu regulējumu, nosakot brīdi, kad to aizstās Elektroniskā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma ārējās sauszemes robežas šķērsošanai.
Piedāvātā redakcija
-
