Atzinums

Projekta ID
23-TA-1430
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
06.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projektu kopumā, norādot, kādus datus plānots apstrādāt par pilnvarotajām personām, anotācijā sniedzot skaidrojumu, kas pamatotu minēto datu apstrādes nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu projekta atbilstību personas datu apstrādes principiem, jo īpaši tādiem kā likumīgums, godprātība un pārredzamība, nolūka ierobežojums un minimizācijas princips, lūdzam precizēt projektu kopumā, norādot, kādus personas datus un kādiem saņēmējiem plānots projekta ietvaros nodot. Paskaidrojam, ka projekta normas veidojamas tā, lai gan pārzinim, gan datu subjektam būtu saprotams, kādi dati, kādā nolūkā un kam var tikt izsniegti no sistēmas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikt skaidru, saprotamu un konkrētu datu un auditācijas pierakstu glabāšanas termiņu, anotācijā sniedzot skaidrojumu, kas pamatotu noteikto datu glabāšanas termiņu. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5. panta 1. punkta "e" apakšpunktā ietvertajam glabāšanas ierobežojuma principam, personas datus glabā tikai tik ilgi, kamēr tie ir nepieciešami nolūkiem, kuros to apstrādā. Papildus norādāms, ka Datu regulā nav noteikti konkrēti termiņi datu glabāšanai, tomēr šie termiņi ir saistīti ar pārziņa datu apstrādes nolūkiem un to sasniegšanai nepieciešamo datu apjomu. Tāpat saskaņā ar Datu regulas 6. panta 1. punktu fizisko personu datu apstrādi publiska persona var veikt, ja apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu vai arī apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Savukārt atbilstoši minētās regulas 6. panta 3. punktam apstrādes pamatu, nolūku un apstrādes noteikumus nosaka Eiropas Savienības tiesību aktā vai dalībvalsts tiesību aktā. No minētā saprotams, ka pašā projektā nosakāmi skaidri  datu apstrādes nosacījumi, ievērojot personas datu apstrādes principus. Papildus vēršam uzmanību, ka personas datu glabāšana arhīvā arī ir personas datu apstrāde ar noteiktu mērķi - saglabāt datus arhīviskām vajadzībām. Līdz ar to uz arhīvu ir pārvietojami tikai tie dati, kam ir arhīviska vērtība. Arī šos datus ir nepieciešams dzēst tiklīdz tiek konstatēts, ka tiem vairs nav arhīviskas vērtības.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 41. punktā norādīts, ka projekta 19. punkts ir spēkā līdz 2028. gada 31. martam. Projekta 19. punkts noteic, ka projekta 18. punktā prasītos datus ievada e-sistēmā attiecīgajos laika posmos. Taču projekta 40. punkts nosaka, ka tā 18. punkts ir spēkā līdz 2027. gada 31. decembrim, proti, projekta 18. punktam zaudējot spēku, zaudē spēku arī projekta 19. punkts. Aicinām precizēt projektā norādītos termiņus, kā arī par tiem sniedzot paskaidrojumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu, ietverot visu nepieciešamo informāciju atbilstoši Valsts kancelejas 2021. gada vadlīnijās sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā noteiktajam attiecībā uz datu aizsardzību (54.-55.lpp.). Proti, lūdzam sniegt skaidru un saprotamu informāciju par projektā paredzēto personu datu apstrādi, norādot tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei (tostarp arī spēkā esošu ārējo normatīvo aktu (-us) un tā normu (-as), no kā ir izsecināma nepieciešamība apstrādāt personu datus projektā paredzētajā veidā), kā arī sniedzot īsu un kodolīgu skaidrojumu par paredzēto personu datu apstrādi – kādu datu subjektu un kādu kategoriju datus paredz apstrādāt projekts, kādos konkrētos nolūkos, papildus norādot arī – vai personu dati tiks glabāti un kāds būs datu glabāšanas termiņš, kāds ir pamatojums glabāšanas termiņam, kā arī informāciju par to, vai dati tiks nodoti citām institūcijām un kādā nolūkā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 5. - 7. punktā noteikts, ka pārskatu sniegšanas biežums ir līdz četrām reizēm gadā. Aicinām izvērtēt un anotācijā skaidrot, vai tas neradīs nesamērīgu slogu uzņēmējiem, kā arī aicinām izvērtēt alternatīvas, piemēram, nosakot pārskatu iesniegšanu  pusgadā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Netiek apšaubīts, ka projektā minētā informācija ir nepieciešama attiecīgu funkciju veikšanai, taču, lai būtu izprotams attiecīgās informācijas (tostarp personas datu) apstrādes tiesiskais pamats, piemēram, kādēļ nepieciešams apstrādāt informāciju par vārdu, uzvārdu, sertifikātu,aicinām to detalizētāk aprakstīt projekta anotācijā, norādot, kādam mērķim nepieciešams apstrādāt attiecīgos personas datu veidus, izvērtējot vai plānotā personas datu apstrāde atbilst minimizācijas principam.
Piedāvātā redakcija
-