Atzinums

Projekta ID
23-TA-2814
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
27.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2. Profesionālās tālākizglītības stratēģiskais mērķis ir  nodrošināt personai ar profesionālo pieredzi un atbilstošu izglītību iespējas iegūt profesionālo kvalifikāciju, tai skaitā specializācijas, lai veicinātu personas nodarbinātību, pielāgošanās spējas mainīgajiem ekonomiskajiem un sociālajiem apstākļiem, pilsonisko līdzdalību un personisko attīstību mūža garumā, kas atbilstoši profesionālās kvalifikācijas līmenim sekmētu konkurētspēju, ilgtspējību, inovāciju un zaļās ekonomikas attīstību. 
 
Iebildums
Lūdzam Noteikumu projekta 2.punktu precizēt atbilstoši Profesionālās izglītības likuma 1.panta 12.punktā minētajam termina "profesionālā tālākizglītība" skaidrojumam. Proti, personām ar iepriekšēju profesionālo pieredzi un izglītības programmas prasībām atbilstošu izglītību dod iespēju iegūt noteikta līmeņa profesionālo kvalifikāciju.
Piedāvātā redakcija
2. Profesionālās tālākizglītības stratēģiskais mērķis ir  nodrošināt personai ar profesionālo pieredzi un izglītības programmas prasībām atbilstošu izglītību iespējas iegūt profesionālo kvalifikāciju, tai skaitā specializācijas, lai veicinātu personas nodarbinātību, pielāgošanās spējas mainīgajiem ekonomiskajiem un sociālajiem apstākļiem, pilsonisko līdzdalību un personisko attīstību mūža garumā, kas atbilstoši profesionālās kvalifikācijas līmenim sekmētu konkurētspēju, ilgtspējību, inovāciju un zaļās ekonomikas attīstību. 

 
2.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Lūdzam precizēt Noteikumu projekta 2.pielikuma profesionālo kompetenču līmeņu - vidējs un optimāls sasniedzamo līmeni %. Pašreizējā redakcijā, gan vidējam, gan optimālam kompetenču līmenim sasniedzamais līmenis ir 60-67%, turklāt sasniedzamais līmenis 67-84% netiek atspoguļots.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
10.3. integrēti vai atsevišķi moduļi, mācību priekšmeti vai studiju kursi, kas atbilstoši profesionālās kvalifikācijas līmenim attīsta pamata kompetences mūžizglītībai (rakstpratības kompetence, daudzvalodu kompetence, matemātiskā kompetence un kompetence dabaszinātnēs, tehnoloģijās un inženierzinātnēs, digitālā kompetence, pilsoniskuma kompetence un sociālā kompetence, personīgā, mācīšanās mācīties kompetence, uzņēmējdarbības kompetence, kultūras izpratnes un izpausmes kompetence). 
Priekšlikums
Papildināt Noteikumu projekta 10.3.apakšpunktu, ka minētais attiecas gadījumā, ja moduļi, mācību priekšmeti vai studiju kursi nav apgūti iepriekšējā izglītība vai kvalifikācijas iegūšanas posmā. Sadrumstalojot profesionālās tālākizglītības programmas saturu, daļēji tiks zaudēta profesionālās tālākizglītības jēga – iegūt profesionālo pieredzi un specializāciju – tātad prasmes, kas nepieciešamas tieši konkrētajai profesijai un ir izmantojamas darba vidē.
Piedāvātā redakcija
10.3. integrēti vai atsevišķi moduļi, mācību priekšmeti vai studiju kursi, kas atbilstoši profesionālās kvalifikācijas līmenim attīsta pamata kompetences mūžizglītībai (rakstpratības kompetence, daudzvalodu kompetence, matemātiskā kompetence un kompetence dabaszinātnēs, tehnoloģijās un inženierzinātnēs, digitālā kompetence, pilsoniskuma kompetence un sociālā kompetence, personīgā, mācīšanās mācīties kompetence, uzņēmējdarbības kompetence, kultūras izpratnes un izpausmes kompetence), ja šie moduļi, mācību priekšmeti vai studiju kursi nav apgūti iepriekšējā izglītības vai kvalifikācijas iegūšanas posmā. 
 
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Saskaņā ar Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledžas izteikto priekšlikumu lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ka reglamentējošās profesijās, specialitātēs kvalifikāciju profesionālās tālākizglītības programmā var iegūt tikai tad, ja šādu kvalifikācijas ieguves formu nosaka attiecīgās nozares normatīvais regulējums,kā arī ievērojot normatīvajā regulējumā noteikto apjomu. Vienlaikus lūdzam akcentēt arī Profesionālajā izglītības likumā noteikto par izglītības iestāžu kompetenci īstenot noteikta līmeņa izglītības programmas.  
Piedāvātā redakcija
-