Atzinums

Projekta ID
21-TA-1779
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
07.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Centrālā statistikas pārvalde iebilst pret noteikumu projektu, un sniedz šādus vispārīgos iebildumus:
1. iebilstam pret Datu analīzes 20.6. apakšsaimes atrašanos Informācijas pārvaldības saimē (20.saime). Datu analīzes saime (18.6. Statistikas saime) ar tajā uzskaitītajiem pienākumiem, nenodarbojas tikai ar informācijas pārvaldību. Lielākā daļa pienākumi ir saistīti ar jaunas informācijas un jaunu inovatīvu produktu radīšanu, kuru nodrošināšanai ir nepieciešamas spēcīgas metodoloģiskās zināšanas,  IT un programmēšanas prasmes, tai skaitā mašīnmācīšanās jomā. Pārvalde uzskata, ka Datu analīzes 20.6. apakšsaime jāizdala kā atsevišķa saime vai jāiekļauj 21. saimē kā jauna 21.8. apakšsaime, likvidējot gadiem pastāvošo stereotipu par statistiku kā vienkāršu ciparu apkopošanas nozari. Centrālās statistikas pārvaldes speciālistu kompetences, kas nodarbojas, piemēram, ar COVID-19 datu apstrādi, mobilo telefonu datu apstrādi, pārsniedz daudzu valsts pārvaldes iestāžu darbinieku kompetences datu apstrādē visplašākajā šī vārda kontekstā, un tās sniegtie produkti ir inovatīvi valsts pārvaldes un pat visas Latvijas tautsaimniecības kontekstā. 
2. iebilstam, ka atsevišķi 20.6 apakšsaimes līmeņi (IVA un IVB) ir klasificēti tādās algu grupās, kas ne tikai jau noteikumu projekta saskaņošanas laikā ir nepamatoti zemas atsevišķiem speciālistiem, piemēram,  datu zinātniekiem, bet 2027. gadā šādu speciālistu atalgojums nevis pietuvosies privātā sektorā noteiktajam algu līmenim, bet vēl vairāk attālināsies no tā (piemērs un salīdzinājums, Latvijas Bankas izsludinātā datu zinātnieka un datu analītiķa atlase līdz 28.02.2022. ar algu datu zinātniekam 4000-5000 eur, datu analītiķim 3000-4000 eur; saskaņā ar jauno amatu katalogu datu zinātniekam ar 11 algu grupu maksimālā alga 2902 eur). Ņemot vērā iepriekš teikto, Datu analīzes 20.6. apakšsaimes IV A un IV B līmeņa novērtējums ir nepamatoti zems, turklāt pēc būtības nav saprotami objektīvie kritēriji vai pēc kādas loģikas ir sabalansētas atsevišķu amatu tirgus vērtība, kas atspoguļojas mēnešalgu grupās. Piemēram,  kāpēc Bibliotēku pakalpojumu VI līmenis ir algu grupā vērtēts par vienu grupu augstāk nekā datu zinātnieki, ja darba tirgus situācija ir pilnīgi pretēja, nav iespējams noalgot bibliotēkas pakalpojuma sniedzēju, kurš varētu veikt datu zinātnieka pienākumus. Turklāt, vērtējot šo speciālistu algas, varam secināt, ka privātajā sfērā nevar atrast bibliotēku pakalpojumu sniedzēju, kura alga atbilstu datu zinātnieka algai. Datu zinātnieku atalgojuma grupai jābūt līdzvērtīgai vismaz 21.4. apakšsaimes IV līmeņa algu grupai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Administratīvā vadība valsts iestādēs (1. saimes 1.1. apakšsaime):
Uzskatām, ka nepamatoti sašaurināti administratīvās vadības kritēriji, kā vienīgos kritērijus nosakot tikai iestādes amatu skaitu un budžeta izdevumus. Kā daudz būtiskākus kritērijus uzskatām līdzšinējā amatu katalogā noteikto pazīmi – citu iestāžu uzraudzība (kas attiecīgi tika klasificēts par vienu grupu augstāk, ņemot vērā atbildības līmeni), kā arī papildus būtu jāņem vērā iestādes pilnvaras un iespējamās piemērojamās sankcijas (piemēram, lielāka atbildība ir iestādēm, kuru pilnvarās ietilpst piemērot naudas sodus virs 50 000 EUR, atsevišķos gadījumos pat līdz 5 miljoniem EUR).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt Datu analīzes saimi ar jaunu V līmeni (piemēram, daļas vadītājs, departamenta direktors, datu zinātnieks) šādā redakcijā, nosakot vismaz 13 algu grupu:
1. Vada vairāku struktūrvienību darbu, kas specializējas informācijas apkopošanā un analīzē noteiktā nozarē vai vairākās nozarēs
2. Koordinē sadarbību ar citiem departamentiem un ārējām institūcijām;
3. Kontrolē informācijas apkopošanas un analīzes, kvalitātes jautājumus vairākās nozarēs;
4. Atbild par Eiropas Savienības un nacionālo normatīvo aktu prasību izpildi savas kompetences jomā';
5. Organizē jaunu nacionālo normatīvo dokumentu izstrādi un piedalās Eiropas Savienības likumdošanas aktu projektu gatavošanā savas kompetences jomā;
6. Pārstāv organizāciju vietējās un starptautiskajās institūcijās;
7. Sniedz priekšlikumus iestādes stratēģijas izstrādē, atbild par tās īstenošu un piedalās citu nozīmīgu iestādes attīstības pasākumu realizācijā;
8. Analizē situāciju nozarēs, identificē jomas, kurām nepieciešams pievērst papildu uzmanību rīcībpolitikas ieviešanas procesā
9. Veido vienotu iestādes politiku jautājumos par datu apstrādes un datu publicēšanas IT risinājumu izvēli, izstrādi un ieviešanu
10. Vada un īsteno datu apstrādes un analīzes procesa pilnveidi vienā vai vairākās struktūrvienībās;
11. Izstrādā metodes inovatīvu, starptautiski un nacionāli aktuālu datu sagatavošanai vairākās nozarēs;
12. Pārstāv iestādi starptautiska līmeņa kompetenču centra darbībā vai nodrošina šāda kompetenču centra vadību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā vispārīgajā komentāra pausto, Pārvalde uzskata, ka 20.6. saime jāizdala kā atsevišķa saime vai jāizveido jauna 21.8. apakšsaime.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt 67.2. apakšpunktu ( II līmenis) ar 67.2.6., 67.2.7.  un 67.2.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
67.2.6. veic datu apstrādi, tai skaitā, rādītāju aprēķinu, ievērojot metodoloģiskās prasības;
67.2.7.sagatavo un testē instrumentāriju pētījumu īstenošanai, tai skaitā, ievērojot starptautiskos metodoloģiskos norādījumus;
67.2.8. piedalās projektu izpildē.
Piedāvātā redakcija
67.2.6. veic datu apstrādi, tai skaitā, rādītāju aprēķinu, ievērojot metodoloģiskās prasības;
67.2.7.sagatavo un testē instrumentāriju pētījumu īstenošanai, tai skaitā, ievērojot starptautiskos metodoloģiskos norādījumus;
67.2.8. piedalās projektu izpildē.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt 67.3. apakšpunktu (III līmenis) ar 67.3.9., 67.3.10. un 67.3.11. apakšpunktu šādā redakcijā:
67.3.9. uztur un veido datubāzes, nodrošina satura standartizāciju un automātiskas apstrādes iespējas veidojot un pielietojot datu klasificēšanu;
67.3.10. veic datu apstrādi un aprēķinus, izmantojot sarežģītus kritērijus, gatavo kopsavilkumu tabulas, izmantojot programmēšanas rīkus;
67.3.11. veido automatizētus datus apstrādes risinājums, kas izmanto dažādu datus avotus un daudzfaktoru kritērijus.
Piedāvātā redakcija
67.3.9. uztur un veido datubāzes, nodrošina satura standartizāciju un automātiskas apstrādes iespējas veidojot un pielietojot datu klasificēšanu;
67.3.10. veic datu apstrādi un aprēķinus, izmantojot sarežģītus kritērijus, gatavo kopsavilkumu tabulas, izmantojot programmēšanas rīkus;
67.3.11. veido automatizētus datus apstrādes risinājums, kas izmanto dažādu datus avotus un daudzfaktoru kritērijus.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt 67.4. apakšpunktu (IVA līmenis) ar 67.4.5., 67.4.6., 67.4.7. un 67.4.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
67.4.5. izstrādā administratīvo datu apstrādes metodes un īsteno to pilnveidi, nodrošinot jaunu produktu sagatavošanu vai datu apstrādes procesa uzlabošanu;
67.4.6. vada grupas darbu vai inovatīvus projektus, kas saistīti, piemēram, ar pētījumu metodoloģijas izstrādāšanu,  inovatīvu datu apstrādes risinājumus  ieviešanu ;
67.4.7.pārstāv organizāciju vietējās un starptautiskajās institūcijās;
67.4.8. analizē nozares datus plašākā tautsaimniecības kontekstā, novērtējot cēloņsakarības starp dažādām sociālekonomiskajām parādībām
Piedāvātā redakcija
67.4.5. izstrādā administratīvo datu apstrādes metodes un īsteno to pilnveidi, nodrošinot jaunu produktu sagatavošanu vai datu apstrādes procesa uzlabošanu;
67.4.6. vada grupas darbu vai inovatīvus projektus, kas saistīti, piemēram, ar pētījumu metodoloģijas izstrādāšanu,  inovatīvu datu apstrādes risinājumus  ieviešanu;
67.4.7.pārstāv organizāciju vietējās un starptautiskajās institūcijās;
67.4.8. analizē nozares datus plašākā tautsaimniecības kontekstā, novērtējot cēloņsakarības starp dažādām sociālekonomiskajām parādībām
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izteikt 67.4.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
67.4.3. veic strukturētu vai nestrukturētu lieldatu apstrādes metožu, instrumentu vai pieeju kopumu izstrādi, piemēram, nodrošinot matemātisko modelēšanu, ģeotelpisko datu apstrādes metodes.
Piedāvātā redakcija
67.4.3. veic strukturētu vai nestrukturētu lieldatu apstrādes metožu, instrumentu vai pieeju kopumu izstrādi, piemēram, nodrošinot matemātisko modelēšanu, ģeotelpisko datu apstrādes metodes.
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt 67.5. preambulu ar vārdiem "datu zinātnieks"  un 67.5.9., 67.5.10. un 67.5.11. apakšpunktu šādā redakcijā:

IV B līmenis (piemēram, nodaļas vadītājs, datu zinātnieks):

67.5.9.  nosaka attīstības pamatvirzienus savas jomas datu apstrādē un analīzē;
67.5.10. vada un īsteno datu apstrādes un analīzes procesa pilnveidi struktūrvienībā;
67.5.11. izstrādā metodes inovatīvu, starptautiski un nacionāli aktuālu datu sagatavošanai savas struktūrvienības jomas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
IV B līmenis (piemēram, nodaļas vadītājs, datu zinātnieks):

67.5.9.  nosaka attīstības pamatvirzienus savas jomas datu apstrādē un analīzē;
67.5.10. vada un īsteno datu apstrādes un analīzes procesa pilnveidi struktūrvienībā;
67.5.11. izstrādā metodes inovatīvu, starptautiski un nacionāli aktuālu datu sagatavošanai savas struktūrvienības jomas ietvaros.
Začeste Ieva (CSP)
Juridiskais un pārvaldes organizācijas 
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Juridiskā analīze un pakalpojumi (24. saime):
Nepieciešams papildināt 24. saimi ar tādām funkcijām, kas saistītas ar sarežģītu juridisko konsultāciju sniegšanu sabiedrībai (piemēram, patērētāju tiesību aizsardzības jomā, kur speciālistiem jāpārzina ne tikai patērētāju tiesības regulējošie normatīvie akti, bet arī praktiski visi civiltiesību, mājokļu tiesību un jebkuru nozaru normatīvie akti, kur var būt iesaistīts patērētājs). Piedāvātajā redakcijā vairākiem būtiskiem augstas kvalifikācijas darbiniekiem nav atbilstības nevienai no šīs saimes līmeņiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Privātpersonu kontrole (28. saime 28.3. apakšsaime)
papildināt VIII līmeņa pienākumus ar tādām pazīmēm kā iestādes pilnvaru apjoms un iespējamās piemērojamās sankcijas (piemēram, ja pilnvarās ietilpst piemērot naudas sodus virs 50 000 EUR, pieņemt lēmumus pārrobežu pārkāpumu lietās, pieņemt lēmumus par mājaslapu bloķēšanu u.c.).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Privātpersonu kontrole (28. saime 28.3. apakšsaime)
precizēt aprakstu, ņemot vērā, ka ar 2020. gada 1. jūliju spēkā stājās Administratīvās atbildības likums, kas vairs neparedz administratīvā pārkāpuma protokola sastādīšanu (piemēram, II līmenis).
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot to, ka Projekts ir papildināts ar jaunu klasificēšanas kategoriju  apakšsaime, attiecīgu dalījumu būtu jāparedz arī amatpersonas (darbinieka) amata aprakstā. 
Piedāvātā redakcija
Līdz ar to Projekta 14.5.punkts būtu izsakāms šādā redakcijā:

“14.5. amata klasifikāciju (saimi (apakšsaimi) un līmeni)”.
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ar mērķi nodrošināt atbilstošu amata klasificēšanu gadījumā, ja amatpersonas (darbinieka) amata pienākumi ietilpst vienlaicīgi vairākās saimēs (apakšsaimēs) Projekta 16.punkts būtu precizējams un izsakāms šādā redakcijā:
Ja amata pienākumi ietilpst vairākās saimēs (apakšsaimēs), amatu klasificē atbilstoši amatu aprakstā ietverto amatu pienākumu nozīmībai tajā saimē (apakšsaimē) un līmenī, kurš visprecīzāk atbilst konkrētās saimes (apakšsaimes) un līmeņa aprakstam.”
Piedāvātā redakcija
Projekta 16.punkts būtu precizējams un izsakāms šādā redakcijā:
Ja amata pienākumi ietilpst vairākās saimēs (apakšsaimēs), amatu klasificē atbilstoši amatu aprakstā ietverto amatu pienākumu nozīmībai tajā saimē (apakšsaimē) un līmenī, kurš visprecīzāk atbilst konkrētās saimes (apakšsaimes) un līmeņa aprakstam.”
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Redakcionāli būtu precizējams Projekta 17.punkts, izsakot šādā redakcijā:
Ja lielākā daļa amata aprakstā ietverto amata pamatpienākumu nav atrodama nevienā no saimju (apakšsaimju) un līmeņu aprakstiem, amatu klasificē tajā saimē (apakšsaimē) un līmenī, kurš visvairāk atbilst amata aprakstā noteiktajiem pienākumiem, izvēloties klasificējamam amatam atbilstošāku  atbildības līmeni un vadības apjomu.”
Piedāvātā redakcija

Ja lielākā daļa amata aprakstā ietverto amata pamatpienākumu nav atrodama nevienā no saimju (apakšsaimju) un līmeņu aprakstiem, amatu klasificē tajā saimē (apakšsaimē) un līmenī, kurš visvairāk atbilst amata aprakstā noteiktajiem pienākumiem, izvēloties klasificējamam amatam atbilstošāku  atbildības līmeni un vadības apjomu.”
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
KP ieskatā Projektā ir nepieciešams precizēt 23.punktu, nosakot procedūru gadījumam, ja Valsts kanceleja (turpmāk - VK) saņemto amatu klasificēšanas rezultātu nesaskaņo, t.i. vai VK klasificēšanas rezultātus precizēšanai iesniedz ministrijai (un tad iestādei) vai uzreiz iestādei? Attiecīgi, kāda ir pārskatīto rezultātu iesniegšana VK atkārtotai saskaņošanai?
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Uzskatām, ka būtu nepieciešams precizēt Projekta 30.punkta pirmo teikumu -  nosakot, kāda līmeņa vadītājam var pielīdzināt vadošā eksperta amatu, otro teikumu, paskaidrojot, kas tiek ietverts 5% no iestādes speciālistu kopskaita? Vai speciālistu lokā ir ietverami visi amatpersonu (darbinieku) amati bez vadītājiem?  
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka iestādes gada administrējamo budžeta izdevumu apmērs ir mainīgs lielums, ierosinām precizēt vai padotības iestāžu vadītāju amata/saime un līmenis, un attiecīgi arī mēnešalgas grupa, tiek pārskatīti ik gadu atbilstoši šim kritērijam.  
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 32.punkts nosaka vienotus kritērijus, kurus piemēro klasificējot iestādes vadītāju (valsts sekretārs, iestādes vadītājs, direktors) amatus, t.i. klasificējot valsts iestāžu vadītāju amatus, ņem vērā iestādes veidu (augstākā iestāde vai padotības iestāde), iestādē esošo amata vietu skaitu un iestādes gada administrējamo budžeta izdevumu apmēru.
Tomēr ne Projekta 32.6.4.punkts, ne 32.6.5.punkts nesatur visus iepriekšminētos kritērijus. Līdz ar to secināms, ka, piemēram, amata valsts sekretārs vai amata īpaši lielas iestādes vadītājs klasifikācijā tiek piemērota cita pieeja vai tikai viens no kritērijiem, attiecīgi - augstākā iestāde vienam amatam un iestādē esošo amatu vietu skaits otram.   
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar amatu kataloga projekta 121.punktu noteikts, ka noteikumi stājas spēkā 2022.gada 1.jūlijā un atbilstoši noteikumu projekta 120.punktam spēku zaudē esošie Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumi Nr.1075 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs". Savukārt, noteikumu projekta 118.punkts nosaka, ka amatu klasifikācijas pārskatīšana tiek nodrošināta līdz 2022.gada 31.decembrim.

Ņemot vērā amatu kataloga projektā ietvertās saimes un līmeņus, kam salīdzinoši ar MKN Nr.1075 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogu" mainās saimju numerācijas, proti, nesaglabājot esošo saimju numerāciju, kopsakarā ar 7.nodaļas noslēguma jautājuma sadaļā ietverto, nepieciešams papildinājums, kas nosaka, pārejas perioda noteikumus, proti, līdz tiek saskaņoti amatu apraksti atbilstoši amatu kataloga projekta noteikumos ietvertajam, darbojas esošo MKN Nr.1075 saskaņotie iestāžu amatu apraksti.
Piedāvātā redakcija
118. Amatu klasifikācijas pārskatīšanu atbilstoši šo noteikumu 5. nodaļai iestādes nodrošina līdz 2022. gada 31. decembrim. Iestāde nosūta Valsts kancelejai pilnu (atbilstoši iestādes personāla sarakstam) amatu klasificēšanas rezultātu apkopojumu (3. pielikums), piezīmju daļā norādot iepriekš ar Valsts kanceleju saskaņoto amata klasifikāciju, kā arī precizētos amatu aprakstus, ja tajos veiktas būtiskas izmaiņas, kas ietekmē amata klasifikāciju. Līdz amatu klasificēšanas rezultātu apkopojuma saskaņojuma saņemšanai no Valsts kancelejas, iestāde piemēro Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumu Nr. 1075 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs" ietvarā saskaņotos amatu aprakstus ar atbilstošām saimēm un līmeņiem.