Projekta ID
22-TA-2199Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
12.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, turpmāk – Ministrija, ir sagatavojusi precizētu tiesību akta projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem””, lietas ID 22-TA-2199, turpmāk – Projekts, kas ir ticis izsludināts Tiesību aktu projektu, turpmāk – TAP, portālā, iesaistītajām personām paredzot piecu darbdienu termiņu atzinuma sniegšanai. Biedrība “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, reģistrācijas Nr.40008013925, turpmāk – LASUA, ir iepazinusies ar Projekta piedāvāto redakciju un informē, ka kategoriski iebilst pret šādu Projekta redakciju un neatbalsta tā tālāku virzīšanu apstiprināšanai turpmāk norādīto iebildumu dēļ.
Ministrija 2022. gada 20. septembrī rīkoja starpinstitūciju sanāksmi, kuras laikā, pēc LASUA domām, tika panākta vienošanās par plānoto Projekta redakciju. Tomēr, vērtējot pašreizējo, TAP portālā izsludināto Projekta redakciju, secināms, ka Ministrija bez jebkādas iepriekšējas, savstarpējas komunikācijas ar nozares pārstāvjiem ir papildinājusi Projektu ar būtiskiem grozījumiem, kuri iepriekš nevienā no Projekta izstrādes un/vai saskaņošanas posmiem netika minēti. Proti, lai arī sākotnēji Projektā bija paredzēts veikts izmaiņas tikai saistībā ar izlietotā plastmasas iepakojuma pārstrādes un reģenerācijas apjomiem (par ko arī tika panākta vienošanās 2022. gada 20. septembrī rīkoja starpinstitūciju sanāksmē), tad šobrīd Projektā paredzēts vēl papildu paredzot regulējumu attiecībā uz izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku dalītas savākšanas apjomiem (par ko līdz šim iesaistīto pušu starpā nav notikušas nekāda veida sarunas un/vai diskusijas).
LASUA vērš uzmanību, ka Projektā iekļautie papildu grozījumi attiecībā uz dalītās vākšanas apjomiem būtiski mainītu līdzšinējo izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas sistēmu, kas, savukārt, visticamāk radītu negatīvas sekas arī attiecībā uz Projektā un Eiropas Savienības līmenī esošajos tiesību aktos noteikto mērķrādītāju izpildi.
Tāpat, jānorāda, ka gadījumā, ja Projekts tiktu apstiprināts pašreizējā redakcijā, tad, īstenojot Projektā paredzētās tiesību normas attiecībā uz izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku dalīto savākšanu, ievērojami samazinātos cieto sadzīves atkritumu poligonos, turpmāk – poligoni, no nešķiroto sadzīves atkritumu plūsmas iegūtā pārstrādājamā materiāla realizācijas iespējas. Proti, ņemot vērā, ka otrreiz izmantojamie materiāli, kas atdalīti no nešķiroto sadzīves atkritumu plūsmas, vairs nevarētu tikt iekļauti kopējā izlietotā iepakojuma materiāla veida pārstrādes vai reģenerācijas apjomā, atkritumu pārstrādes komersanti vairs nebūtu ieinteresēti iegādāties no poligona apsaimniekotāja iepriekš minētos izlietotā materiāla veidus, kas savukārt visticamāk novestu līdz atkritumu apsaimniekošanas maksas paaugstināšanai, jo palielinātos poligonu apsaimniekotāja izdevumi šādu iegūto otrreizējo materiālu realizācijai.
Papildu iepriekš minētajam, secināms, ka, ņemot vērā atzinuma sniegšanai par Projektu norādīto laika periodu (piecas darbdienas), šī saskaņošana ir paredzēta kā pēdējā pirms Projekta iesniegšanas Ministru kabineta sēdē, tomēr, ņemot vērā Ministrijas pēdējā brīdī veiktos Projekta papildinājumus, LASUA norāda, ka šāda kārtība ir nekorekta un neatbilstoša tiesību aktu projektu saskaņošanas procesam.
Ievērojot visu iepriekš minēto, kā arī ņemot vērā Projektā paredzēto grozījumu būtisko ietekmi uz izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas sistēmu, un to, ka līdz šim par noteiktiem Projektā paredzētajiem grozījumiem nav notikušas nekāda veida sarunas starp Ministriju un atkritumu apsaimniekošanas nozares komersantiem, LASUA atkārtoti norāda, ka iebilst un neatbalsta šādas Projekta redakcijas virzīšanu izskatīšanai Ministru kabineta sēdē.
Vienlaikus, lai nekavētu to Projektā paredzēto tiesību normu, par kurām līdz šim ir panākta pušu vienošanās, tālāku virzību, LASUA ierosina virzīt apstiprināšanai to Projekta redakciju, par kuru tika panākta vienošanās 2022. gada 20. septembrī rīkotajā starpinstitūciju sanāksmē. Proti, virzīt izskatīšanai Projekta redakciju, kurā ir paredzi grozījumi tikai Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumu Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem” 1. pielikumā attiecībā uz izlietotā plastmasas iepakojuma pārstrādes un reģenerācijas apjoma palielināšanu, kā arī 1. pielikuma 3. tabulas 3. piezīmes papildināšanu ar otro teikumu, kas paredz, ka reģenerācijas apjomu var aizstāt ar pārstrādes apjomu, ja pārstrādes apjoms ir pārsniegts.
Savukārt attiecībā uz tiesiskā regulējuma noteikšanu saistībā ar izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku dalīto savākšanu, LASUA uzskata, ka pirms šādu grozījumu iekļaušanas Projektā Ministrijai sākotnēji būtu jāorganizē iesaistīto pušu sanāksme, kuras laikā varētu tikt diskutēts par tiesisko regulējumu attiecībā uz izlietotā iepakojuma dalīto savākšanu un tā apjomiem. LASUA izprot, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2019/904 (2019. gada 5. jūnijs) par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu, turpmāk – Direktīva 2019/904, 9. pantā ir norādīti sasniedzamie mērķrādījumi attiecībā uz vienreizlietojamo plastmasas izstrādājumu dalītu savākšanu, tomēr no Direktīvas 2019/904 9. panta pirmās daļas tvēruma izriet, ka katra dalībvalsts attiecīgos mērķus var sasniegt dažādi, tajā skaitā, piemērojot depozīta sistēmu. Ievērojot iepriekš minēto, kā arī ņemot vērā, ka Latvijas Republikā viens no dzērienu iepakojuma veidiem, kuriem piemēro depozīta sistēmu, ir arī vienreizlietojams plastmasu saturošs vai kompozīta iepakojums ar tilpumu līdz 3 litriem, tad, LASUA ieskatā, būtu nepieciešams vērtēt un paredzēt depozīta sistēmas operatora iesaistes apjomu vienreizlietojamo plastmasas dzērienu taras dalītas savākšanas mērķrādītāju sasniegšanā.
Aicinām ņemt vērā šajā vēstulē minēto LASUA iebildumu un ierosinājumu. Vienlaikus darām zināmu, ka šajā vēstulē pausto iebildumu apjoms nav izsmeļošs un tas var tikt papildināts Projekta turpmākās saskaņošanas procesā.
Ministrija 2022. gada 20. septembrī rīkoja starpinstitūciju sanāksmi, kuras laikā, pēc LASUA domām, tika panākta vienošanās par plānoto Projekta redakciju. Tomēr, vērtējot pašreizējo, TAP portālā izsludināto Projekta redakciju, secināms, ka Ministrija bez jebkādas iepriekšējas, savstarpējas komunikācijas ar nozares pārstāvjiem ir papildinājusi Projektu ar būtiskiem grozījumiem, kuri iepriekš nevienā no Projekta izstrādes un/vai saskaņošanas posmiem netika minēti. Proti, lai arī sākotnēji Projektā bija paredzēts veikts izmaiņas tikai saistībā ar izlietotā plastmasas iepakojuma pārstrādes un reģenerācijas apjomiem (par ko arī tika panākta vienošanās 2022. gada 20. septembrī rīkoja starpinstitūciju sanāksmē), tad šobrīd Projektā paredzēts vēl papildu paredzot regulējumu attiecībā uz izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku dalītas savākšanas apjomiem (par ko līdz šim iesaistīto pušu starpā nav notikušas nekāda veida sarunas un/vai diskusijas).
LASUA vērš uzmanību, ka Projektā iekļautie papildu grozījumi attiecībā uz dalītās vākšanas apjomiem būtiski mainītu līdzšinējo izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas sistēmu, kas, savukārt, visticamāk radītu negatīvas sekas arī attiecībā uz Projektā un Eiropas Savienības līmenī esošajos tiesību aktos noteikto mērķrādītāju izpildi.
Tāpat, jānorāda, ka gadījumā, ja Projekts tiktu apstiprināts pašreizējā redakcijā, tad, īstenojot Projektā paredzētās tiesību normas attiecībā uz izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku dalīto savākšanu, ievērojami samazinātos cieto sadzīves atkritumu poligonos, turpmāk – poligoni, no nešķiroto sadzīves atkritumu plūsmas iegūtā pārstrādājamā materiāla realizācijas iespējas. Proti, ņemot vērā, ka otrreiz izmantojamie materiāli, kas atdalīti no nešķiroto sadzīves atkritumu plūsmas, vairs nevarētu tikt iekļauti kopējā izlietotā iepakojuma materiāla veida pārstrādes vai reģenerācijas apjomā, atkritumu pārstrādes komersanti vairs nebūtu ieinteresēti iegādāties no poligona apsaimniekotāja iepriekš minētos izlietotā materiāla veidus, kas savukārt visticamāk novestu līdz atkritumu apsaimniekošanas maksas paaugstināšanai, jo palielinātos poligonu apsaimniekotāja izdevumi šādu iegūto otrreizējo materiālu realizācijai.
Papildu iepriekš minētajam, secināms, ka, ņemot vērā atzinuma sniegšanai par Projektu norādīto laika periodu (piecas darbdienas), šī saskaņošana ir paredzēta kā pēdējā pirms Projekta iesniegšanas Ministru kabineta sēdē, tomēr, ņemot vērā Ministrijas pēdējā brīdī veiktos Projekta papildinājumus, LASUA norāda, ka šāda kārtība ir nekorekta un neatbilstoša tiesību aktu projektu saskaņošanas procesam.
Ievērojot visu iepriekš minēto, kā arī ņemot vērā Projektā paredzēto grozījumu būtisko ietekmi uz izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas sistēmu, un to, ka līdz šim par noteiktiem Projektā paredzētajiem grozījumiem nav notikušas nekāda veida sarunas starp Ministriju un atkritumu apsaimniekošanas nozares komersantiem, LASUA atkārtoti norāda, ka iebilst un neatbalsta šādas Projekta redakcijas virzīšanu izskatīšanai Ministru kabineta sēdē.
Vienlaikus, lai nekavētu to Projektā paredzēto tiesību normu, par kurām līdz šim ir panākta pušu vienošanās, tālāku virzību, LASUA ierosina virzīt apstiprināšanai to Projekta redakciju, par kuru tika panākta vienošanās 2022. gada 20. septembrī rīkotajā starpinstitūciju sanāksmē. Proti, virzīt izskatīšanai Projekta redakciju, kurā ir paredzi grozījumi tikai Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumu Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem” 1. pielikumā attiecībā uz izlietotā plastmasas iepakojuma pārstrādes un reģenerācijas apjoma palielināšanu, kā arī 1. pielikuma 3. tabulas 3. piezīmes papildināšanu ar otro teikumu, kas paredz, ka reģenerācijas apjomu var aizstāt ar pārstrādes apjomu, ja pārstrādes apjoms ir pārsniegts.
Savukārt attiecībā uz tiesiskā regulējuma noteikšanu saistībā ar izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku dalīto savākšanu, LASUA uzskata, ka pirms šādu grozījumu iekļaušanas Projektā Ministrijai sākotnēji būtu jāorganizē iesaistīto pušu sanāksme, kuras laikā varētu tikt diskutēts par tiesisko regulējumu attiecībā uz izlietotā iepakojuma dalīto savākšanu un tā apjomiem. LASUA izprot, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2019/904 (2019. gada 5. jūnijs) par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu, turpmāk – Direktīva 2019/904, 9. pantā ir norādīti sasniedzamie mērķrādījumi attiecībā uz vienreizlietojamo plastmasas izstrādājumu dalītu savākšanu, tomēr no Direktīvas 2019/904 9. panta pirmās daļas tvēruma izriet, ka katra dalībvalsts attiecīgos mērķus var sasniegt dažādi, tajā skaitā, piemērojot depozīta sistēmu. Ievērojot iepriekš minēto, kā arī ņemot vērā, ka Latvijas Republikā viens no dzērienu iepakojuma veidiem, kuriem piemēro depozīta sistēmu, ir arī vienreizlietojams plastmasu saturošs vai kompozīta iepakojums ar tilpumu līdz 3 litriem, tad, LASUA ieskatā, būtu nepieciešams vērtēt un paredzēt depozīta sistēmas operatora iesaistes apjomu vienreizlietojamo plastmasas dzērienu taras dalītas savākšanas mērķrādītāju sasniegšanā.
Aicinām ņemt vērā šajā vēstulē minēto LASUA iebildumu un ierosinājumu. Vienlaikus darām zināmu, ka šajā vēstulē pausto iebildumu apjoms nav izsmeļošs un tas var tikt papildināts Projekta turpmākās saskaņošanas procesā.
Piedāvātā redakcija
-