Atzinums

Projekta ID
22-TA-2058
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 1. pielikuma 8. kategorijas “Trešās grupas ēku jauna būvniecība, pārbūve, projektēšana un nojaukšana” 8.1. , 8.2. un 8.3. sadaļās ir iekļauti nosacījumi “Pasīvie iekštelpu klimata regulēšanas risinājumi”, kas nosaka, ka:
“Pretendentam jāizvērtē efektīvākie pasīvās dzesēšanas risinājumi un jāparedz vismaz vienu no dabiskās ventilācijas veidiem. Pretendentam jāizvērtē efektīvākos pasīvās apsildes risinājumus un jāparedz realizācijai vismaz divus tiem. Jāņem vērā ēkas novietojums, dabiskais reljefs, esošo būvju un objektu radītais noēnojums. Pretendentam jāizvērtē efektīvākos dabiskās jeb pasīvās vēdināšanas risinājumus un jāparedz tos projektā. Pasīvās ventilācijas risinājumi pēc vajadzības jākombinē ar mehānisko un piespiedu ventilāciju.”
No minētā formulējuma izriet, ka dabiskā vēdināšana ir paredzama kā obligāta, taču vēršam uzmanību, ka katra objekta būvniecības objekta ietvaros ir nepieciešams vispirms veikt tehniski ekonomisku izvērtējumu, salīdzinot dabisko vēdināšanu ar mehānisko un izvērtējot konkrētajam objektam visatbilstošāko risinājumu (piemēram, dabīgās nosūces sistēmās netiek atgūta gaisā esošā siltumenerģija un tā tiek izvadīta atmosfērā, savukārt mehāniskās sistēmās nosūces gaisa siltumenerģija tiek novirzīta pieplūdes gaisa uzsildīšanai). Tāpat vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2009. gada 28.aprīļa noteikumu Nr. 359 “Darba aizsardzības prasības darba vietās” 1.pielikumā darba telpu mikroklimatam noteiktās prasības nav iespējams nodrošināt ar dabisko vēdināšanu. Līdz ar to prasība par dabiskās vēdināšanas risinājuma izmantošanu kā obligātu nebūtu nosakāma.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 1. pielikuma 8. kategorijas “Trešās grupas ēku jauna būvniecība, pārbūve, projektēšana un nojaukšana” 8.1. , 8.2. un 8.3. sadaļās ir iekļauti nosacījumi “Ventilācija un gaisa kvalitāte”, kas nosaka , ka
“Projektētāja atbildība ir izvēlēties piemērotas kategorijas filtrus ventilācijas iekārtās, lai nodrošinātu pasūtītāja definēto pieplūdes gaisa  SUP kategoriju pie attiecīgās atrašanās vietas āra gaisa ODA kategorijas.”
Vēršam uzmanību, ka ODA ir lietota standartā EN 13779, kurš vairs nav spēkā. Uz doto brīdi tiek lietots standarts EN 16798-1, kur apzīmējums ODA vairs nepastāv.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 1.pielikuma "Būvdarbu, preču un pakalpojumu grupas, kurām publiskajā iepirkumā obligāti jāpiemēro zaļais iepirkums" 6. kategorijā  “Iekštelpu apgaismojums” ir pateikts, ka “Spuldzēm, kas paredzētas jaunām un renovētām ierīcēm, un nomaiņas spuldzēm, kas paredzētas esošajām ierīcēm, jābūt tādam ekspluatācijas laikam, kas nav mazāks par L80B10   pie 50 000 h vai L70B50  pie 100 000h.” Ar nomaiņas spuldzēm renovējamiem gaismekļiem saprotam spuldzes, ko var ievietot senāk ražotos gaismekļos, kas, bieži vien, ir aprīkoti ar E14, E27, GU, T5, T7 (dienasgaisma) u.t.m.l. cokoliem, sauktas “retrofit” spuldzes.  Šādām spuldzēm uz doto brīdi tirgū nav pieejami ražojumi, kam deklarētā ilgmūžība pārsniedz 25 000h, kā arī netiek norādīti L un B parametri. Prasība L80B10 pie 50 000 h vai L70B50 pie 100 000h pat tehniski nav izpildāma un pilnībā izslēdz retrofit spuldžu pielietošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
2.pielikuma 6.1. sadaļas "ZPI prasības koģenerācijas iekārtām" 2. kritērijā "Prasības augstas efektivitātes koģenerācijai" minētie MK noteikumi Nr. 221 (10.03.2009) zaudējuši spēku ar Nr.561 (02.09.2020).
Attiecīgi 2. kritērijs būtu jāizsaka redakcijā:
Koģenerācijas stacija atbilst turpmāk izklāstītajām prasībām augstas efektivitātes koģenerācijai, ja saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 2. septembra noteikumu Nr. 561 "Noteikumi par elektronenerģijas ražošanu, uzraudzību un cenu noteikšanu, ražojot elektroenerģiju koģenerācijā" 8. punktu aprēķinātais primāro energoresursu ietaupījums ir:
1. lielāks par 1 % koģenerācijas stacijai, kurā uzstādītā elektroenerģijas ražošanas jauda nav lielāka par vienu megavatu;
2. ne mazāks par 10 % pārējām koģenerācijas stacijām.
Piedāvātā redakcija
Koģenerācijas stacija atbilst turpmāk izklāstītajām prasībām augstas efektivitātes koģenerācijai, ja saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 2. septembra noteikumu Nr. 561 "Noteikumi par elektronenerģijas ražošanu, uzraudzību un cenu noteikšanu, ražojot elektroenerģiju koģenerācijā" 8. punktu aprēķinātais primāro energoresursu ietaupījums ir:
1. lielāks par 1 % koģenerācijas stacijai, kurā uzstādītā elektroenerģijas ražošanas jauda nav lielāka par vienu megavatu;
2. ne mazāks par 10 % pārējām koģenerācijas stacijām.
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību noteikumu projekta anotācijā paskaidrot, kā ZPI noteikumu 1. pielikuma 9. nodaļā ietvertais regulējums vieglo pasažieru automobiļu un vieglo komerctransporta automobiļu iegādei būs piemērojams kopsakarā ar Publisko iepirkumu likuma 54. panta regulējumu (Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 21. pants) un grozījumiem Publisko iepirkumu likuma 51.panta 3.1 daļas 4.punktā (analoģiski grozījumi arī Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 57.panta 3.1 daļas 4.punktā), kas pieņemti 2022.gada 24.martā un stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļas "Risinājuma apraksts" 5. rindkopā minēts, ka 1. pielikumā tiek iekļauti zaļā iepirkuma kritēriji būvniecība. Ņemot vērā, ka 1. pielikumā grupai 8.“Trešās grupas ēku jauna būvniecība, pārbūve, projektēšana un nojaukšana” nav definēti piedāvājumu izvērtēšanas kritēriji, bet tikai tehniskajā specifikācijā iekļaujamās prasības un prasības līguma izpildei, attiecīgi aicinām precizēt Anotācijā lietoto terminoloģiju. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļas "Risinājuma apraksts" pirmspēdējo teikumu iesakām izteikt šādā redakcijā, saskaņojot ar ierosināto grozījumu tekstu: "Ņemot vērā, ka ir pārtikas produkti, kuriem nav iespējams piemērot ZPI prasības un kritērijus, tiek noteikti izņēmumi ZPI piemērošanai (piemēram, eksotiskajiem augļiem un dārzeņiem, kā arī saldētai produkcijai, kas netiek audzēta vai ražota Latvijā)."
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā, ka ir pārtikas produkti, kuriem nav iespējams piemērot ZPI prasības un kritērijus, tiek noteikti izņēmumi ZPI piemērošanai (piemēram, eksotiskajiem augļiem un dārzeņiem, kā arī saldētai produkcijai, kas netiek audzēta vai ražota Latvijā).
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļas "Risinājuma apraksts" pēdējās rindkopas teikumu "Šī punkta pamatmērķis ir ietekmes uz vidi mazināšanas piegādes procesā, vienlaikus iepirkuma veicējam ir iespējams noteikt piegādes attālumu izvērtējot un nodrošinot pietiekamu pretendentu skaitu, kas neierobežo konkurenci", 
nemot vērā publisko iepirkumu būtību, ierosinām izteikt redakcijā "Šī punkta pamatmērķis ir ietekmes uz vidi mazināšana piegādes procesā, vienlaikus iepirkuma veicējam ir iespējams noteikt piegādes attālumu, izvērtējot un nodrošinot pietiekamu pretendentu skaitu, kas nepamatoti neierobežo konkurenci."
 
Piedāvātā redakcija
Šī punkta pamatmērķis ir ietekmes uz vidi mazināšana piegādes procesā, vienlaikus iepirkuma veicējam ir iespējams noteikt piegādes attālumu, izvērtējot un nodrošinot pietiekamu pretendentu skaitu, kas nepamatoti neierobežo konkurenci.
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums

Sadaļas "Risinājuma apraksts" 6. rinkopas pēdējo teikumu iesakām precizēt, izmantojot publisko iepirkumu regulējuma terminoloģiju - "Veicot analīzi, CO2 limiti tika noteikti, kas būtu atbilstoši pietiekamas konkurences nodrošināšanai, izsludinot iepirkumus."

Piedāvātā redakcija
Veicot analīzi, CO2 limiti tika noteikti, kas būtu atbilstoši pietiekamas konkurences nodrošināšanai, izsludinot iepirkumus.
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums

No grozītā 1. pielikuma izriet, ka tas papildināts ar jaunu 9. grupu "Vieglo pasažieru automobiļu un vieglā komerctransporta iegāde vai noma", arī anotācijā tas tālāk ir minēts, attiecīgi sadaļas "Risinājuma apraksts" 1. rindkopa būtu jāpapildina ar teikumu "Obligātās minimālās piemērojamās prasības tiek noteiktas arī vieglo pasažieru automobiļu un vieglā komerctransporta iegādei vai nomai, iekļaujot šo grupu 1. pielikumā."
Piedāvātā redakcija
Obligātās minimālās piemērojamās prasības tiek noteiktas arī vieglo pasažieru automobiļu un vieglā komerctransporta iegādei vai nomai, iekļaujot šo grupu 1. pielikumā.