Projekta ID
23-TA-1187Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai projektā ietvertais regulējums būtu skaidrs un saprotams, aicinām projekta 1.1. apakšpunktā atsaukties uz tām ārvalstīm, kas ir minētas Izglītības likuma 11.1 panta otrajā daļā (augstskolas neveic dokumentu ekspertīzi par visām ārvalstīm), savukārt, 1.2.apakšpunktā tikai uz pilnvarojumu, kas attiecas uz Ministru kabineta noteikto ārvalsti. Attiecīgi precizējamas pārējās projekta normas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam minēto normu nedublēt ar projekta 1.2.apakšpunktu. Tāpat aicinām redakciju veidot tā, lai tā ir saprotama, jo šobrīd divas reizes tiek lietots vārdu salikums "no 2016. gada 1. janvāra izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Attiecīgajā normā ir paredzēts, ka viena no prasībām ir ārvalstu studentu piesaiste studijām no dažādiem pasaules reģioniem. Lūdzam izvērtēt attiecīgo regulējumu, proti, vai tas nenonāk pretrunā vai neatbilst tam, ka augstskola veic Eiropas Savienības valstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī, Šveices Konfederācijā vai Ministru kabineta noteiktā ārvalstī izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi. Tātad ekspertīzi neveic par dažādu pasaules reģionu valstu izsniegtiem dokumentiem, bet par konkrētu valstu izsniegtajiem dokumentiem. Līdz ar to lūdzam precizēt projektu vai papildināt anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka minētā prasība ir vispārīga. Nav saprotams, kas tieši būtu vērtējams. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstoša infrastruktūra un materiāltehniskie resursi augstskolai ir jānodrošina jebkurā gadījumā, jo studiju bāzes, informatīvās bāzes (tai skaitā bibliotēkas), materiāltehniskās bāzes un finansiālās bāzes atbilstību studiju programmas īstenošanas nosacījumiem vērtē augstskolas akreditācijas procesā. Līdz ar to lūdzam precizēt projektu vai papildināt anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka norma ir vispārīga un nav saprotams, kā tiks noteikts, ka augstskolai ir kvalificēts personāls, kuram ir zināšanu un kompetenču kopums darbā ar ārvalstu izglītības dokumentiem, ja šādi kritēriji (prasības) nav noteikti. Lūdzam arī skatīt projekta pielikumā paredzēto, proti, ka augstskola, parakstot šo iesniegumu apliecina, ka tā un iesnieguma 2.punktā norādītās personas atbilst normatīvajā aktā, kas nosaka kārtību, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi, noteiktajām prasībām. Vēršam uzmanību, ka šādas prasības nav noteiktas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 4.punkts paredz, ka augstskolai ir jāsniedz informācija par personām, kuras veiks noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi (vārdu un uzvārdu) un pievieno personāla izglītības dokumentus un sertifikātus, kas apliecina šo noteikumu 3.3.2. apakšpunktā minētās prasības par katru norādīto personu. Minētais ir pretrunā projekta pielikumam, jo tur tiek lūgts arī personas kods. Līdz ar to lūdzam saskaņot regulējumu projekta ietvaros. Papildus lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu šādam regulējumam, tajā skaitā vērtējot regulējuma atbilstību no personas datu aizsardzības aspekta (sk.arī Administratīvā procesa likuma 59.panta trešo daļu). Tāpat anotācijā ir sniedzama informācija par administratīvo slogu, kas attiecas uz attiecīgo dokumentu iesniegšanas pienākumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 4.punktā paredzēto, kas attiecas uz 1.pielikumu atbilstoši Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2019. gada 14. novembra sanāksmes protokola Nr. 3 2. §. paredzētajam, ka tiesību akta projektā tiek ietverts tikai veidlapā iekļaujamās informācijas saturs un apjoms, savukārt veidlapas dizains un forma kā ilustratīvs materiāls tiek publicēts institūcijas tīmekļvietnē vai informācijas sistēmā, ņemot par piemēru Komerclikumā ietverto regulējumu attiecībā uz Uzņēmumu reģistra veidlapām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu šādam regulējumam, tajā skaitā atbilstību no personas datu aizsardzības aspekta (proti, vai tiek sniegti tikai procentuālie dati, vai konkrēti dati par ārvalstniekiem).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai projekta 8.1. un 8.2. apakšpunktā paredzētais ir uzskatāms par pietiekamu iemeslu atteikumam piešķirt tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi un tas ir samērīgs, proti, vai nav paredzams noteikts laiks attiecīgo trūkumu novēršanai un tikai tad pieņemams gala lēmums.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu projekta 9.punktam, tajā skaitā, vērtējot normas atbilstību samērīguma principam (kas attiecas uz kļūdaini ievadītajiem datiem).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Administratīvā procesa likuma 3. panta trešā daļa un 76. pants jau noteic, ka iestādes izdotu administratīvo aktu un faktisko rīcību var apstrīdēt vai pārsūdzēt, vienlaikus nosakot subjektu loku, kam šīs tiesības piemīt. Ievērojot, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam svītrot projekta 11.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka šis ir jauns projekts, lūdzam pilnīgāk veikt tā ietekmes izvērtējumu un pilnīgāk aizpildīt anotāciju, jo projekts paredz virkni prasību, kuriem anotācijā nav skaidrojuma (pamatojuma). Anotācijā ir iekļauts tikai situācijas apraksts par projektā paredzēto regulējumu, bet nav sniegts skaidrojums šāda regulējuma nepieciešamībai (mērķis un būtība). Piemēram, nav sniegts skaidrojums (pamatojums) par projekta 3.punktā izvirzītām prasībām. Nav saprotams, kāpēc projekta 3.2.apakšpunktā ir noteikts attiecīgais gadu skaits, lai izpildītu noteikto nosacījumu. Tāpat nav saprotams, kā projekta 3.1.4.apakšpunktā paredzētais var ietekmēt augstskolas darbību (ilgstošu stratēģisku virzienu darbā ar ārvalstu studentiem), ņemot vērā, ka vīzu izsniegšanai un atteikumam var būt daudz dažādu iemelsu un tie nekādā mērā nav tieši saistīti ar augstskolas darbību (tie ir ārējie faktori).
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekts ietekmēs arī Latvijas Studentu apvienību. Līdz ar to anotācijā sniegtā informācija ir precizējama.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā ietekme uz publisko pārvadi ir jāsniedz anotācijas 7.sadaļā. Līdz ar to lūdzam precizēt anotāciju. Tajā skaitā lūdzam aizpildīt anotācijas 7.2. un 7.4.apakšpunktu. Vēršam arī uzmanību, ka publiskai pārvaldei slogu aprēķina sākot no 1 euro. Sk. arī 16.iebildumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta septīto daļu un 48. panta otro daļu valsts pārvaldes pienākums ir informēt sabiedrību par savu darbību; tas attiecas it īpaši uz to sabiedrības daļu un tām privātpersonām, kuru tiesības vai tiesiskās intereses īstenotā vai plānotā darbība skar vai var skart. Līdz ar to ir vērtējama sabiedrības līdzdalības pietiekamība, ņemot vērā, ka projekts paredz jaunus nosacījumus un kritērijus augstskolām. Lūdzam atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr. 617 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7. punktam precizēt anotācijas 6. sadaļu, atspoguļojot informāciju par sabiedrības informēšanas pasākumiem, kas tikuši organizēti projekta izstrādes laikā, kā arī, vai anotācijas 2.1. apakšpunktā minētā sabiedrības mērķgrupa (īpaši augstskolas) ir informēta par projekta izstrādi un kā tiek plānota tās informēšana pēc projekta spēkā stāšanās. Attiecīgi lūdzam sniegt informāciju, vai projekts ir saskaņots arī ar nevalstiskām organizācijām (piemēram, Latvijas Studentu apvienību).
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijā ir jāsniedz informācija, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām (publisko pārvaldi) – tieši vai netieši, kāds ir mērķgrupas lielums (ja to ir iespējams novērtēt), kā arī jebkādu citu skaidrojošu informāciju par mērķgrupu. Lūdzam aizpildīt anotācijas 7.sadaļu, jo projekts ietekmēs Izglītības un zinātnes ministriju, Ārlietu ministrijas Konsulāro departamentu, Iekšlietu ministriju. Netieši ietekmēs arī Akadēmiskās informācijas centru (minēts anotācijas 2.sadaļā) un Rektoru padomi. Anotācijā ir sniedzama informācija, kā projekts ietekmēs minētās institūcijas, proti, vai administratīvais slogs palielināsies, samazināsies vai paliks nemainīgs. Vēršam uzmanību, ka publiskai pārvaldei slogu aprēķina sākot no 1 euro un tas ir atspoguļojams anotācijas 7.2.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 8.1.13.apakšpunktu, jo projektam ir ietekme uz personas datiem.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām redakcionāli precizēt normu, jo arī starptautiskās nodaļas nolikums ir iekšējais normatīvais akts.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām punkta redakcijā atsaukties tikai uz 3.punktu, jo nav nepieciešams atsaukties uz 3.1., 3.2. un 3.3. apakšpunktu, ņemot vērā, ka viņi ir secīgi un vairāk citu apakšpunktu 3.punktā nav. Minētais attiecināms arī uz projekta 8.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ierosinām anotācijā minēt pilnu konvencijas nosaukumu, jo nav saprotams, par kādu Lisabonas konvenciju ir runa.
Piedāvātā redakcija
-
