Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
Projekta ID
23-TA-2753
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
20.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Izglītības likuma 17.panta 21. daļa nosaka ka, ja pašvaldība nenodrošina vietu pašvaldības izglītības iestādes īstenotā pirmsskolas izglītības programmā un bērns apgūst pirmsskolas izglītības programmu privātā izglītības iestādē, tad pašvaldība šim privātam pakalpojuma sniedzējam sedz izmaksas apmērā, kas atbilst vienam izglītojamajam pirmsskolas izglītības programmā nepieciešamajām vidējām izmaksām attiecīgās pašvaldības izglītības iestādēs. Tomēr faktiskās izmaksas var būt lielākas. Līdz ar to izdevumu daļa bērna izglītībai, kas pārsniedz izmaksas, ko sedz pašvaldība, būtu iekļaujamas attaisnotajos izdevumos par izglītību.
 
Piedāvātā redakcija
Noteikumu projekts papildināms ar jaunu apakšpunktu 1.1. punktam šādā redakcijā: “par pirmsskolas izglītības iegūšanu privātā izglītības iestādē Izglītības likuma 17.panta 21. daļā noteiktajā gadījumā, tajā daļā, kas pārsniedz izmaksas, ko sedz pašvaldība;” un svītrojami 5.punktā vārdi “pirmsskolas izglītības”.
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 2. punktu, ņemot vērā to, ka Izglītības likumā termins “kurss” ir saistīts ar augstākās izglītības studijām – “studiju kurss”, “kursa programma”. Vēlams un plašāks termins, kas ir attiecināms uz formālo un neformālo izglītību ir “izglītības programma”. 

Valodas (arī valsts valodu) var apgūt daudzveidīgās mācīšanās aktivitātēs, taču primāri tās apgūst dažādās izglītības programmās, tostarp neformālās izglītības programmās, individuāli vai grupās. Izglītības likums nosaka, ka formālās izglītības programmas var īstenot: akreditētas izglītības iestādes, savukārt neformālās izglītības programmas – akreditētās izglītības iestādes vai citi izglītības pakalpojuma sniedzēji pēc atļaujas saņemšanas pašvaldībā.

Ievērojot minēto, piedāvājam precizēto redakciju, kā arī aicinām papildināt anotāciju ar informāciju, ka valsts valodas apgūšanas gadījumā ir aptverti visi izglītības pakalpojumu sniedzēji, kas īsteno formālās un/vai neformālās izglītības programmas
Piedāvātā redakcija
1.1.5. par valsts valodas (latviešu valodas) kursu apgūšanu pie izglītības pakalpojumu sniedzēja, ja tas ir akreditēta izglītības iestāde vai, ja tas  ir saņēmis  atļauju neformālās izglītības programmas īstenošanai ir licencēts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 1. punktu, papildinot uzskatījumu iekavās ar vārdiem  “kvalifikācijas vai tās daļas”, kā arī teikuma beigas ar frāzi šādā redakcijā “vai veicot ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanu”. Uzskaitījuma papildinājums tajā iekļaujot kvalifikācijas vai tās daļas nodrošinās uzskaitījuma atbilstību Profesionālās izglītības likumam, kurā 2022. gadā tika veikti apjomīgi grozījumi, lai veicinātu profesionālās izglītības atbilstību darba tirgus prasībām, un Latvijas nozaru kvalifikāciju struktūrai, kas ir nozares profesiju vispārīgs raksturojums, kā arī nozares profesijās ietilpstošo specializāciju un saistīto profesiju pārskats un ietver kvalifikāciju aprakstu profesionālo darbību veikšanai attiecīgajā nozarē, un balstās uz Latvijas kvalifikācijas ietvarstruktūru. 

Vienlaikus papildinājums normas beigās ir attiecināms uz profesionālās kvalifikācijas eksāmena kārtošanu saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma noteikto kārtību, gadījumos, kad profesionālās kompetences ir apgūtas ārpus formālās izglītības sistēmas, piemēram, darba pieredzē. Profesionālās izglītības likums paredz iespēju iegūt profesionālo kvalifikāciju, veiksmīgi nokārtojot profesionālās kvalifikācijas eksāmenus, kas ieguvējām dod tādas pašas tiesības darboties profesijā kā attiecīgās profesionālās izglītības ieguvējām. Pirms profesionālās kvalifikācijas eksāmena kārtošanas personām arī tiek sniegtas konsultācijas.  Profesionālās kvalifikācijas eksāmenu kārtošana ir akreditēto profesionālās izglītības iestāžu maksas pakalpojums.
Piedāvātā redakcija
1.1.1. par augstākās izglītības un visu pakāpju profesionālās izglītības iegūšanu, kā arī par specialitātes (profesijas, kvalifikācijas vai tās daļas, amata, aroda) iegūšanu valsts akreditētās Latvijas izglītības iestādēs, Eiropas Savienības dalībvalstu un Eiropas Ekonomikas zonas valstu mācību iestādēs vai valsts akreditētās izglītības programmās vai veicot ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanu;
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Jāprecizē noteikumu projekta 1.punktu, ievērojot, ka izglītības programmas neakreditē. Saskaņā ar Izglītības likuma 27.pantā noteikto akreditē izglītības iestādes. Savukārt augstākajā izglītībā akreditē augstskolas un studiju virzienus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Jāprecizē noteikumu projekta 2.punkts, ievērojot Izglītības likuma 46. un 47.panta regulējumu (neformālā izglītība un interešu izglītība), tostarp ievērojot, ka licencē izglītības programmas nevis izglītības pakalpojumu sniedzēju, savukārt neformālajā izglītībā nepieciešama pašvaldības atļauja nevis licencēšana, turklāt minētās izglītības programmas var īstenot arī Izglītības iestāžu reģistrā reģistrētas izglītības iestādes.
Vienlaikus izglītības jomu reglamentējošos aktos nav termina "kursi", bet gan "izglītības programma".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ievērojot to, ka grozījumu mērķis ir veikt gramatiskus un redakcionālus precizējumus Ministru kabineta noteikumos Nr. 336, aicinām izmantot iespēju un precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr. 336 1.1.2. apakšpunktu, aizstājot leksiski nevēlamo jēdzienu “apmācību” ar Izglītības likuma atbilstošāku jēdzienu “mācībām”.
 
Piedāvātā redakcija
-