Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
Projekta ID
21-TA-63
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt likumprojektu, termina "uzņēmums" vietā izmantojot terminu "komersants" vai "saimnieciskās darbības veicējs". Kā arī lūdzam terminoloģiju likumprojektā salāgot ar terminoloģiju likumprojekta anotācijā, kur norādīts uz darba devējiem, nevis uzņēmējiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz iespēju saņemt vēl vienu ilgtermiņa vīzu uz laiku, kas nepārsniedz vienu gadu. Vēršam uzmanību, ka no likumprojekta un tā anotācijas neizriet pamatojums minētā nosacījuma paredzēšanai. Norādām, ka jau iepriekš anotācijā tika pamatots viedoklis, ka ar ilgtermiņa vīzu uz laiku, kas nepārsniedz vienu gadu, ir pietiekami, lai personām veidotos laba izpratne par komercdarbības vidi, būtu nepieciešams izmantot dažādu Latvijas uzņēmumu sniegtos pakalpojumus, tādējādi radot labvēlīgus priekšnoteikumus komercdarbības uzsākšanai Latvijas Republikā vai uzturēšanās iemesla maiņai, uzsākot nodarbinātību pie Latvijā reģistrēta darba devēja, attiecīgi secināms, ka vēl viena ilgtermiņa vīza šādos apstākļos nav nepieciešama un pamatota, jo ārzemniekam jebkurā gadījumā ir nodrošināta iespēja pieprasīt vīzu vai uzturēšanās atļauju saistībā ar citu uzturēšanās iemeslu. Attiecīgi lūdzam izslēgt no likumprojekta minēto nosacījumu vai sniegt likumprojekta anotācijā pamatotu skaidrojumu, kādēļ attiecīgais regulējums par iespēju saņemt vēl vienu ilgtermiņa vīzu būtu paredzams, tai skaitā pēc kādiem apsvērumiem noteikts termiņš otrās ilgtermiņa vīzas gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta anotācijā ir norādīts uz Horvātijas un Igaunijas apsvērumiem ilgtermiņa vīzas saistībā ar uzturēšanos valstī, veicot attālinātu darbu pie darba devēja, kas reģistrēts citā valstī (turpmāk - ilgtermiņa vīzas), paredzēšanai, tomēr nav skaidrs, vai un ciktāl attiecīgā problemātika ir aktuāla Latvijā. Attiecīgi, lai no anotācijas gūtu skaidru priekšstatu par to, kādi būs likumprojektā paredzētā regulējuma ieguvumi, lūdzam saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu likumprojekta anotācijā skaidrot tieši Latvijā aktuālo situāciju un problemātiku attiecībā uz to, ka:
pirmkārt, trešo valstu pilsoņi pieprasa vīzu it kā tūrisma nolūkā, bet patiesais mērķis ir uzturēšanās valstī un attālinātā darba veikšana,
t.i., cik Latvijā ir aktuāli, ka cilvēki uzturas Latvijā ar slēptu citu mērķi, kas bija aktuāla problēma Igaunijā;
otrkārt, cik Latvijai ir nozīmīga  šāda ilgtermiņa vīza no tūrisma viedokļa, t.i., vai tās neparedzēšanai ir, piemēram, negatīva ietekme uz tūrismu (būtiski ierobežots tūrisma potenciāls), kas bija aktuāla problēma Horvātijā.
Papildus no anotācijas kopumā izriet, ka galvenais likumprojekta mērķis ir piesaistīt augstas kvalifikācijas speciālistus no trešajām valstīm, kuri specializētos Latvijas tautsaimniecībai un darba tirgum būtiskās nozarēs (informācijas tehnoloģijas), veicinot, ka attiecīgie speciālisti kādā brīdī maina uzturēšanās iemeslu un uzsāk Latvijas Republikā komercdarbību vai nodarbinātību pie Latvijā reģistrēta darba devēja. Šajā sakarā lūdzam likumprojekta anotācijā skaidrot, kādēļ attiecīgo speciālistu piesaistei kā iztikas nodrošinājums noteikts tieši vismaz 2,5 vidējo  algu apmērā (2021.gadā – 2 857,50 euro) mēnesī līdzīgi kā Horvātijā (kur atbilstoši anotācijā norādītajam attiecīgā iniciatīva ilgtermiņa vīzas paredzēšanai saistīta tieši ar tūrisma veicināšanu), nevis, piemēram, kā Igaunijā – 3 500 euro, t.i., pēc kādiem kritērijiem ir noteikts iztikas nodrošinājums, lai nodrošinātu, ka tas ir atbilstošs attiecīgajiem speciālistiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar likumprojektu tiek ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 25. marta regulas Nr. 265/2010/ES ar kuru Šengenas nolīguma Īstenošanas konvenciju un Regulu (EK) Nr. 562/2006 1. pantā ietvertās Šengenas konvencijas 18. panta 2. punkta prasības, atkārtoti lūdzam aizpildīt likumprojekta anotācijas 5. sadaļu atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 9. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunktam.
Piedāvātā redakcija
-