Atzinums

Projekta ID
22-TA-391
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Jaunatnes padome
Atzinums iesniegts
01.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums

Atzinums par informatīvo ziņojumu 22-TA-391

Biedrība “Latvijas Jaunatnes padome” (LJP) ir iepazinusies ar Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu „Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.komponentes „Digitālā transformācija” 2.3. reformu un investīciju virziena „Digitālās prasmes” 2.3.2.1.i. investīcijas „Digitālās prasmes iedzīvotājiem t.sk. jauniešiem” īstenošanu” (turpmāk – informatīvais ziņojums) un atbalsta tā turpmāku virzību, izsakot zemāk minētos ieteikumus un priekšlikumus.
Pirmkārt, ņemot vērā to, ka Latvijā ir vienas no augstākajām reģionālās attīstības atšķirībām - starp Ekonomiskās Sadarbības un Attīstības organizācijas valstīm tās ir trešās augstākās, kā arī to, ka saskaņā ar Eurostat datiem jauniešu īpatsvars, kuru digitālās prasmes ir vismaz pamatlīmenī, Latvijā ir viens no zemākajiem ES valstīs, būtiski nodrošināt mērķtiecīgu digitālā darba ar jaunatni attīstību visās Latvijas pašvaldībās (atbilstoši 11.2.2. punktā minētajam) ilgtermiņā un veicināt tādas sistēmas izveidi, kas balstīta uz savstarpēju sadarbību starp iesaistītajām pusēm, kas veic, plāno, koordinē darbu ar jaunatni. Svarīgi ir nodrošināt vienmērīgu pārklājumu visā Latvijas teritorijā, kas veicina un attīstīta digitālo darbu ar jaunatni kopumā, nodrošinot vienlīdzīgas iespējas visiem jauniešiem gan pilsētās, gan lauku teritorijās, kā arī, mazināt digitālo plaisu, nodrošinot vienlīdzīgu pieeju neatkarīgi no jebkādiem potenciāli ietekmējošiem faktoriem, kā piemēram, vecuma, sociāliem un ekonomiskiem apstākļiem, dzīves vietas utt. 
Otrkārt, lūdzam skaidrot, vai 8.punktā pie investīciju tiešās mērķa grupas ir iekļautas arī jaunatnes organizācijas un organizācijas, kas strādā ar jauniešiem. 
Ņemot vērā to, ka būtiski iesaistīt gan jauniešus, gan jaunatnes organizācijas un organizācijas, kas strādā ar jauniešiem gan plānošanas, gan ieviešanas, gan izvērtēšanas procesā attiecībā uz digitālā darba ar jaunatni sistēmas attīstību pašvaldībā, aicinām iekļaut šo aspektu turpmākajā regulatīvajā ietvarā. 
Lūdzam sniegt skaidrojumu pēc kādiem principiem tika veikts finansējuma sadalījums starp abiem projektiem 18.1. un 18.2. punktā. 
Aicinām izteikt 22.3.4. punktu šādā redakcijā “jauniešus, kas pakļauti sociālam riskam un jauniešus ar ierobežotām iespējām iekļaušanas veicināšana”. 
Papildināt 22.5. punktu nosakot, ka “pašvaldības redzējumam par darba ar jaunatni attīstību jābūt integrētam vietēja, reģionāla, nacionāla un Eiropas Savienības mēroga attīstības plānošanā. Šāda redzējuma izstrādē ir būtiski iesaistīt jauniešus un pilsoniskās sabiedrības pārstāvjus.”
Izsakām ieteikumu iekļaut jaunatnes organizācijas un organizācijas, kas strādā ar jauniešiem kā sadarbības partnerus minēto projektu īstenošanā. 
Aicinām Jaunatnes starptautisko programmu aģentūru kā projekta īstenotāju iesaistīt jaunatnes organizācijas un organizācijas, kas strādā ar jauniešiem konsultāciju procesā par projekta saturiskajiem jautājumiem, kā arī prezentēt projekta konceptu Jaunatnes konsultatīvās padomes ietvaros. 

K. Leitāne, katrina.leitane@ljp.lv
 
Piedāvātā redakcija
Pirmkārt, ņemot vērā to, ka Latvijā ir vienas no augstākajām reģionālās attīstības atšķirībām - starp Ekonomiskās Sadarbības un Attīstības organizācijas valstīm tās ir trešās augstākās, kā arī to, ka saskaņā ar Eurostat datiem jauniešu īpatsvars, kuru digitālās prasmes ir vismaz pamatlīmenī, Latvijā ir viens no zemākajiem ES valstīs, būtiski nodrošināt mērķtiecīgu digitālā darba ar jaunatni attīstību visās Latvijas pašvaldībās (atbilstoši 11.2.2. punktā minētajam) ilgtermiņā un veicināt tādas sistēmas izveidi, kas balstīta uz savstarpēju sadarbību starp iesaistītajām pusēm, kas veic, plāno, koordinē darbu ar jaunatni. Svarīgi ir nodrošināt vienmērīgu pārklājumu visā Latvijas teritorijā, kas veicina un attīstīta digitālo darbu ar jaunatni kopumā, nodrošinot vienlīdzīgas iespējas visiem jauniešiem gan pilsētās, gan lauku teritorijās, kā arī, mazināt digitālo plaisu, nodrošinot vienlīdzīgu pieeju neatkarīgi no jebkādiem potenciāli ietekmējošiem faktoriem, kā piemēram, vecuma, sociāliem un ekonomiskiem apstākļiem, dzīves vietas utt. 
Otrkārt, lūdzam skaidrot, vai 8.punktā pie investīciju tiešās mērķa grupas ir iekļautas arī jaunatnes organizācijas un organizācijas, kas strādā ar jauniešiem. 
Ņemot vērā to, ka būtiski iesaistīt gan jauniešus, gan jaunatnes organizācijas un organizācijas, kas strādā ar jauniešiem gan plānošanas, gan ieviešanas, gan izvērtēšanas procesā attiecībā uz digitālā darba ar jaunatni sistēmas attīstību pašvaldībā, aicinām iekļaut šo aspektu turpmākajā regulatīvajā ietvarā. 
Lūdzam sniegt skaidrojumu pēc kādiem principiem tika veikts finansējuma sadalījums starp abiem projektiem 18.1. un 18.2. punktā. 
Aicinām izteikt 22.3.4. punktu šādā redakcijā “jauniešus, kas pakļauti sociālam riskam un jauniešus ar ierobežotām iespējām iekļaušanas veicināšana”. 
Papildināt 22.5. punktu nosakot, ka “pašvaldības redzējumam par darba ar jaunatni attīstību jābūt integrētam vietēja, reģionāla, nacionāla un Eiropas Savienības mēroga attīstības plānošanā. Šāda redzējuma izstrādē ir būtiski iesaistīt jauniešus un pilsoniskās sabiedrības pārstāvjus.”
Izsakām ieteikumu iekļaut jaunatnes organizācijas un organizācijas, kas strādā ar jauniešiem kā sadarbības partnerus minēto projektu īstenošanā. 
Aicinām Jaunatnes starptautisko programmu aģentūru kā projekta īstenotāju iesaistīt jaunatnes organizācijas un organizācijas, kas strādā ar jauniešiem konsultāciju procesā par projekta saturiskajiem jautājumiem, kā arī prezentēt projekta konceptu Jaunatnes konsultatīvās padomes ietvaros. 

K. Leitāne, katrina.leitane@ljp.lv