Atzinums

Projekta ID
23-TA-3269
Atzinuma sniedzējs
"Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija"
Atzinums iesniegts
22.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Biedrība “Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija” (turpmāk – LMPAA) kategoriski iebilst pret Tieslietu ministrijas sākotnēji pēc termiņa (15.01.2024.) iesniegto iebildumu, kas paredz centralizēt uzraudzību Novēršanas likuma prasību izpildē attiecībā uz administratoriem un noteikt vienu uzraudzības un kontroles institūciju – Maksātnespējas kontroles dienestu (turpmāk – MKD).

LMPAA norāda, ka Tieslietu ministrija diemžēl neiedziļinājās un pārrakstīja MKD gatavotā Maksātnespējas sektora novērtējuma (2020.-2022.) fragmentu, kas nemaz nav iekļauts NRA 2023 sadaļā par visu Risku mazinošo pasākumu priekšlikumiem (280.-289.lpp.). LMPAA paskaidro, ka viens no NRA 2023 priekšlikumiem ir izvērtēt nefinanšu sektora uzraudzības un/vai uzraudzības prakses konsolidēšanu, kas LMPAA redzējumā ir vērtīgs priekšlikums, īpaši analizējot zema vai vidēji zema riska likuma subjektu UKI uzraudzības kapacitāti.

Plānā minētais NRA 2023 risku mazinošais pasākums ir iekļauts 13.nodaļas 3.15.punktā, saskaņā ar kuru ir paredzēts nostiprināt un saliedēt nefinanšu sektora UKI uzraudzības praksi, organizējot UKI darbinieku kopīgi kvalifikācijas pilnveides pasākumi, rodot darbiniekiem vienotu izpratni par NILLTPF novēršanas normatīvā regulējuma piemērošanu un uzraudzības praksi.

LMPAA norāda, ka tās izstrādātā Sektorālo risku novērtējuma viens no svarīgākajiem priekšlikumiem kā reizi bija turpināt darbu pie LMPAA un MKD vienveidīgu instrukciju un vadlīniju izstrādes, LMPAA un MKD savstarpējās sadarbības un uzraudzības funkciju nostiprināšanas caur kopīgām darbinieku apmācībām, kuri tiešā veidā pilda NILLTPF novēršanas likuma prasību kontroli un uzraudzības pasākumus.

LMPAA uzskata, ka ir svarīgi panākt vienotu izpratni par NILLTPF riskiem, lai efektīvi tos novērstu vai mazinātu, tādējādi nodrošinot efektīvu NILLTPF novēršanas sistēmas funkcionēšanu.

Ņemot vērā, ka Plāns ir izstrādāts, ņemot vērā NRA 2023 secinājumus, Tieslietu ministrijas iesniegtais iebildums attiecībā uz MKD noteikšanu kā vienu uzraudzības un kontroles institūciju ir absolūti nevietā un ir pretrunā ar NRA 2023 riskus mazinošo pasākumu priekšlikumiem (280.-289.lpp.).
Tāpat LMPAA norāda, ka šāda veida Tieslietu ministrijas iesniegtais iebildums neapšaubāmi ir sasteigts un nepārdomāts, jo pirms iebilduma iesniegšanas tas nekādā veidā netika nedz apspriests, nedz saskaņots ar LMPAA, kas ir viena no uzraudzības un kontroles iestādēm NILLTPFN jomā, tieslietu nozares svarīgākā NVO maksātnespējas jomā.

Ņemot vērā minēto, LMPAA aicina neņemt vērā Tieslietu ministrijas 15.01.2024. iesniegto iebildumu par MKD noteikšanu kā vienu uzraudzības un kontroles institūciju maksātnespējas sektorā. LMPAA rosina pieturēties pie NRA 2023 secinājumiem un riskus mazinošo pasākumu priekšlikumiem, proti, nostiprinot un saliedējot nefinanšu sektora UKI kvalitatīvu, efektīvu un samērīgu uzraudzības praksi, organizējot UKI darbiniekiem kopīgus kvalifikācijas pilnveides pasākumus, attiecīgi rodot darbiniekiem vienotu izpratni par NILLTPF novēršanas normatīvā regulējuma piemērošanu un uzraudzības praksi.
 
Piedāvātā redakcija
-