Atzinums

Projekta ID
22-TA-1727
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 8. pantā minētajiem pārkāpumiem veic pašvaldības policija vai Valsts policija.
 
Iebildums
Likumprojekta 8. pants paredz noteikt administratīvo atbildību par normatīvajos aktos noteikto kara upuru apbedījumu saglabāšanas un aizsardzības prasību nepildīšanu. Savukārt likumprojekta 9. pantā noteikts, ka administratīvā pārkāpuma procesu par minētajiem pārkāpumiem veic pašvaldības policija vai Valsts policija.
Vēršam uzmanību, ka līdz šim nevienai institūcijai valstī, tostarp Valsts policijai, kompetence veikt administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumiem kara upuru apbedījumu saglabāšanas un aizsardzības jomā nav noteikta. Jāņem vērā, ka ar Ministru kabineta 2013. gada 4. februāra rīkojumu Nr. 38 apstiprinātajā Administratīvo sodu sistēmas attīstības koncepcijā ir paredzēts, ka, veidojot jauno administratīvo sodu sistēmu, ir jāpārskata Valsts policijas kompetence sastādot protokolus par tādiem pārkāpumiem, kuru izskatīšana ir citu valsts vai pašvaldību institūciju kompetencē, jo tik plašas pilnvaras, kādas šobrīd Valsts policijai tiek paredzētas Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, ir liekas un nepamatotas, “jo policistam nav speciālo zināšanu, lai konstatētu pārkāpumu un sastādītu administratīvā pārkāpuma protokolu par pārkāpumiem dzīvnieku labturības, būvniecības, sabiedriskās ēdināšanas iestāžu sanitāro prasību, nodokļu administrēšanas, elektronisko sakaru u.c. specifiskās jomās.” (skat. koncepcijas III sadaļas ievaddaļu, 16. lpp).
Iekšlietu ministrijas ieskatā arī kara upuru apbedījumu saglabāšanas un aizsardzības joma ir specifiska un, lai konstatētu pārkāpumu un veiktu administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumiem minētajā jomā, ir nepieciešamas speciālas zināšanas šajā jomā.
Likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) (turpmāk - anotācija) norādīts, ka: "Likumprojekts paredz virkni jaunu uzdevumu noteikšanu kara upuru apbedījumu saglabāšanas organizēšanas nolūkā. Tomēr paredzams, ka Aizsardzības ministrija šos uzdevumus ar līgumu deleģēs citai iestādei (piemēram, biedrībai Brāļu kapu komiteja, kā tas ir pašreiz) biedrībai vai nodibinājumam, kura šos uzdevumus (piemēram, kara upuru apbedījumu apzināšanu, izpēti un datu uzglabāšanu) varēs veikt efektīvāk, jo ar attiecīgajiem jautājumiem nodarbojas jau šobrīd.". Ņemot vērā, ka Aizsardzības ministrija uzraudzīs minētā valsts pārvaldes deleģētā uzdevuma izpildi, Iekšlietu ministrijas ieskatā, piemēram, Aizsardzības ministrija varētu veikt arī administratīvā pārkāpuma procesu kara upuru apbedījumu saglabāšanas un aizsardzības jomā, attiecīgi precizējot Administratīvās atbildības likuma 115. pantu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izslēgt likumprojekta 9. pantā vārdus "Valsts policija". 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka: "Likumprojekts nosaka atbildību par kara upuru apbedījumu nesaglabāšanu un, ja notikusi aizsardzības regulējošo normatīvo aktu pārkāpšana, paredzot brīdinājumu, vai naudas sodu fiziskajām personām no divdesmit līdz divsimt  naudas soda vienībām, bet juridiskajām personām - no divsimt līdz divtūkstoš naudas soda vienībām. Administratīvā pārkāpuma procesu veicot pašvaldības policijai vai Valsts policijai.".
Papildināt anotāciju ar detalizētu skaidrojumu, kāpēc tieši Valsts policija noteikta kā administratīvā pārkāpuma procesu veicošā iestāde un, vai ir izvērtēti alternatīvi risinājuma varianti, ņemot vērā kara upuru apbedījumu saglabāšanas un aizsardzības jomas specifiku.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka: "Likumprojekts nosaka atbildību par kara upuru apbedījumu nesaglabāšanu un, ja notikusi aizsardzības regulējošo normatīvo aktu pārkāpšana, paredzot brīdinājumu, vai naudas sodu fiziskajām personām no divdesmit līdz divsimt  naudas soda vienībām, bet juridiskajām personām - no divsimt līdz divtūkstoš naudas soda vienībām.".
Vēršam uzmanību, ka ieviešot jaunu administratīvā pārkāpuma sastāvu nepieciešams izvērtēt tā atbilstību šādiem kritērijiem: 1) nodarījuma bīstamība; 2) sabiedriskais kaitīgums; 3) nodarījuma sekas; 4) nodarījuma aktualitāte; 5) nodarījuma attiecināmība uz publiski tiesiskajām attiecībām. Ņemot vērā minēto, lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju par šī izvērtējuma rezultātiem.
Tāpat lūdzam skaidrot, kāds ir jaunā administratīvā pārkāpuma sastāva ieviešanas mērķis un, vai ir izvērtēti alternatīvi risinājuma varianti, piemēram, Administratīvā procesa likumā paredzētā administratīvā akta izdošana un, nepieciešamības gadījumā, lai panāktu administratīvā akta izpildi, attiecīga administratīvā akta piespiedu izpildes līdzekļa piemērošana.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Par normatīvajos aktos noteikto kara upuru apbedījumu saglabāšanu un aizsardzības prasību nepildīšanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajām personām no divdesmit līdz divsimt  naudas soda vienībām, bet juridiskajām personām - no divsimt līdz divtūkstoš naudas soda vienībām.
 
Priekšlikums
Aizstāt likumprojekta 8. pantā vārdu "saglabāšanu" ar vārdu "saglabāšanas".
Piedāvātā redakcija
-