Projekta ID
23-TA-1068Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
23.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Klimata un enerģētikas ministrija, turpmāk – Ministrija, ir sagatavojusi un ievietojusi Tiesību aktu projektā precizēto tiesību akta projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 788 “Noteikumi par atkritumu savākšanas un šķirošanas vietām””, projekta ID 23-TA-1068, turpmāk – Projekts. Par iepriekš minēto Projektu Biedrība “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, reģistrācijas Nr.40008013925, turpmāk – LASUA, jau iepriekš (2024. gada 28. februāra, 2024. gada 16. jūlija un 2024. gada 6. augusta atzinums) ir paudusi savu viedokli, norādot uz nepieciešamību mainīt Projekta redakciju.
Iepazīstoties ar Projekta un tā pielikuma pašreizējo redakciju, LASUA turpmāk norāda priekšlikumus, kā arī vērš uzmanību uz jautājumiem, kurus būtu nepieciešams vērtēt Projekta saskaņošanas un apstiprināšanas procesā.
Lai arī Projektā paredzēts noteikt atkritumu konteineru marķēšanas prasības, LASUA vēlas vērst uzmanību uz Eiropas Komisijas plāniem attiecībā uz iepakojuma, kā arī atkritumu konteineru (tvertņu) marķēšanu. Proti, saskaņā ar publiski pieejamo informāciju(https://policy-lab.ec.europa.eu/news/harmonising-waste-sorting-labels-across-eu-2023-05-02_en; https://policy-lab.ec.europa.eu/news/call-experts-packaging-waste-sorting-or-waste-sorting-labels-european-union-2023-11-07_en; https://policy-lab.ec.europa.eu/news/harmonising-eu-waste-sorting-labels-expert-workshop-series-2024-06-19_en) Eiropas Komisijas 2023. gadā uzsāka darbu ar mērķi sinhronizēt ne tikai iepakojuma, bet arī atkritumu konteineru marķēšanu visā Eiropas Savienībā. Ņemot vērā Eiropas Komisijas tīmekļa vietnē norādīto, pie šī jautājuma strādāja speciālistu komanda, tika izveidota darba grupa, kura pētīja un analizēja pašreizējo situāciju, kā arī modelēja iespējamos scenārija variantus nākotnei, lai realizētu vienotu pieeju Eiropas Savienībā attiecībā uz atkritumu konteineru marķēšanas zīmēm. Minētais darba uzdevums izrietēja no Eiropas Komisijas 2022. gada 30. novembra priekšlikuma Eiropas Parlamenta un Padomes regulai par iepakojumu un iepakojuma atkritumiem, ar kuru groza Regulu (ES) 2019/1020 un Direktīvu (ES) 2019/904 un atceļ Direktīvu 94/62/EK(https://environment.ec.europa.eu/publications/proposal-packaging-and-packaging-waste_en). Saskaņā ar Eiropas Savienības vietnes EUR-Lex datiem (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A32025R0040) līdz šim veiktie pasākumi ir rezultējies ar to, ka 2025. gada 22. janvārī ir pieņemts (bet vēl nav stājies spēkā) tiesību akts – Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2025/40 (2024. gada 19. decembris) par iepakojumu un iepakojuma atkritumiem, ar ko groza Regulu (ES) 2019/1020 un Direktīvu (ES) 2019/904 un atceļ Direktīvu 94/62/EK, turpmāk ‑ Regula 2025/40.
Regulas 13. panta 2. punktā noteikts, ka līdz 2026. gada 12. augustam Eiropas Komisija pieņem īstenošanas aktus, lai izstrādātu saskaņotu marķējumu un marķēšanas prasību specifikācijas un marķēšanas formātus šā panta 1. punktā minēto tvertņu marķēšanai. Savukārt Regulas 13. panta 1. punktā noteikts, ka līdz 2028. gada 12. augustam vai 30 mēnešiem no 2. punktā minēto īstenošanas aktu pieņemšanas, atkarībā no tā, kurš datums ir vēlāk, dalībvalstis nodrošina, ka visām iepakojuma atkritumu savākšanai paredzētajām atkritumu tvertnēm redzami, salasāmi un neizdzēšami piestiprina, uz tām iespiež vai iegravē saskaņotu marķējumu, kurš dod iespēju dalīti savākt katru iepakojuma atkritumu materiāla frakciju, ko paredzēts izmest atsevišķās tvertnēs.
Saskaņā ar Regulas 3. panta 1. punkta 60. apakšpunktā definēts, ka atkritumu tvertnes ir tvertnes, ko izmanto atkritumu glabāšanai un savākšanai, piemēram, konteineri, kastes un maisi.
Savukārt Regulas preambulas 64. un 66. punktā norādīts, ka šāda vienota atkritumu tvertņu marķēšanas sistēma būtu balstāma uz atkritumu šķirošanu pēc iepakojuma materiāla sastāva, un to apvienot ar atbilstošu marķējumu uz atkritumu tvertnēm. Lai patērētājiem atvieglotu iepakojuma atkritumu šķirošanu un izmešanu, ir jāievieš saskaņotu simbolu sistēma un jāprasa simbolus izvietot gan uz iepakojuma, gan uz atkritumu tvertnēm, patērētājiem dodot iespēju iepakojuma atkritumus izmest atbilstoši simboliem.
Lai nodrošinātu vienotus marķēšanas prasību īstenošanas nosacījumus, Eiropas Komisijai ir piešķirtas īstenošanas pilnvaras, lai vēl vairāk uzlabotu atkritumu šķirošanu, izstrādātu metodiku iepakojuma materiāla sastāva noteikšanai un vielu, kas rada bažas, identificēšanai ar standartizētām, atvērtām, digitālām tehnoloģijām un izstrādātu saskaņotu marķējumu un specifikācijas un formātu iepakojuma un atkritumu tvertņu marķēšanas prasībām, kas ieviestas saskaņā ar Regulu.
Ievērojot visu iepriekš minēto, secināms, ka līdz nākamā gada vidum Eiropas Komisija izstrādās saskaņotu atkritumu tvertņu marķējumu un marķēšanas prasību specifikācijas un marķēšanas formātu, kas būs saistošs ikvienai Eiropas Savienības dalībvalstij, tostarp Latvijai. Līdz ar to LASUA ieskatā šobrīd Projekta virzīšana saskaņošanai un apstiprināšanai nav lietderīga un ekonomiski pamatota, jo visdrīzāk Projektā ietvertais regulējums būs jāgroza, tiklīdz būs zināmi Eiropas Komisijas nosacījumi attiecībā uz atkritumu tvertņu marķēšanu. LASUA vēlas norādīt, ka atkritumu konteineru marķēšana saistās ne tikai ar papildu finanšu līdzekļiem, bet arī laika un darbaspēka resursu palielinājumu. Ņemot vērā Regulā noteiktos pasākumus, LASUA ieskatā nav korekti un objektīvi atkritumu apsaimniekotājiem tuvāko gadu laikā vairākkārtīgi (gan ar Projekta, gan Regulas nosacījumiem) veikt atkritumu konteineru marķējumu zīmju izgatavošanu un atkritumu tvertņu marķēšanu.
Rezumējot iepriekš minēto un ņemot vērā Regulā noteikto regulējumu, LASUA uzskata, ka Projektā ietvertie nosacījumi attiecībā uz atkritumu tvertņu marķēšanas zīmju prasībām ir atliekami līdz brīdim, kamēr saskaņā ar Regulu Eiropas Komisija būs izstrādājusi un apstiprinājusi vienotas Eiropas Savienības dalībvalstīm izvirzāmās prasības atkritumu tvertņu marķēšanai. Pretējā gadījumā, virzot Projekta pašreizējo redakciju apstiprināšanai, gan atkritumu apsaimniekotājiem, gan arī Projekta izstrādātājiem tiktu radīts nevajadzīgs un pārlieku liels finanšu un administratīvais slogs, it īpaši ņemot vērā, ka šobrīd vēl nav konkrēti zināmas Eiropas Komisijas nostādnes attiecībā uz vienoto marķēšanas zīmju tehnisko specifikāciju.
Iepazīstoties ar Projekta un tā pielikuma pašreizējo redakciju, LASUA turpmāk norāda priekšlikumus, kā arī vērš uzmanību uz jautājumiem, kurus būtu nepieciešams vērtēt Projekta saskaņošanas un apstiprināšanas procesā.
Lai arī Projektā paredzēts noteikt atkritumu konteineru marķēšanas prasības, LASUA vēlas vērst uzmanību uz Eiropas Komisijas plāniem attiecībā uz iepakojuma, kā arī atkritumu konteineru (tvertņu) marķēšanu. Proti, saskaņā ar publiski pieejamo informāciju(https://policy-lab.ec.europa.eu/news/harmonising-waste-sorting-labels-across-eu-2023-05-02_en; https://policy-lab.ec.europa.eu/news/call-experts-packaging-waste-sorting-or-waste-sorting-labels-european-union-2023-11-07_en; https://policy-lab.ec.europa.eu/news/harmonising-eu-waste-sorting-labels-expert-workshop-series-2024-06-19_en) Eiropas Komisijas 2023. gadā uzsāka darbu ar mērķi sinhronizēt ne tikai iepakojuma, bet arī atkritumu konteineru marķēšanu visā Eiropas Savienībā. Ņemot vērā Eiropas Komisijas tīmekļa vietnē norādīto, pie šī jautājuma strādāja speciālistu komanda, tika izveidota darba grupa, kura pētīja un analizēja pašreizējo situāciju, kā arī modelēja iespējamos scenārija variantus nākotnei, lai realizētu vienotu pieeju Eiropas Savienībā attiecībā uz atkritumu konteineru marķēšanas zīmēm. Minētais darba uzdevums izrietēja no Eiropas Komisijas 2022. gada 30. novembra priekšlikuma Eiropas Parlamenta un Padomes regulai par iepakojumu un iepakojuma atkritumiem, ar kuru groza Regulu (ES) 2019/1020 un Direktīvu (ES) 2019/904 un atceļ Direktīvu 94/62/EK(https://environment.ec.europa.eu/publications/proposal-packaging-and-packaging-waste_en). Saskaņā ar Eiropas Savienības vietnes EUR-Lex datiem (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A32025R0040) līdz šim veiktie pasākumi ir rezultējies ar to, ka 2025. gada 22. janvārī ir pieņemts (bet vēl nav stājies spēkā) tiesību akts – Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2025/40 (2024. gada 19. decembris) par iepakojumu un iepakojuma atkritumiem, ar ko groza Regulu (ES) 2019/1020 un Direktīvu (ES) 2019/904 un atceļ Direktīvu 94/62/EK, turpmāk ‑ Regula 2025/40.
Regulas 13. panta 2. punktā noteikts, ka līdz 2026. gada 12. augustam Eiropas Komisija pieņem īstenošanas aktus, lai izstrādātu saskaņotu marķējumu un marķēšanas prasību specifikācijas un marķēšanas formātus šā panta 1. punktā minēto tvertņu marķēšanai. Savukārt Regulas 13. panta 1. punktā noteikts, ka līdz 2028. gada 12. augustam vai 30 mēnešiem no 2. punktā minēto īstenošanas aktu pieņemšanas, atkarībā no tā, kurš datums ir vēlāk, dalībvalstis nodrošina, ka visām iepakojuma atkritumu savākšanai paredzētajām atkritumu tvertnēm redzami, salasāmi un neizdzēšami piestiprina, uz tām iespiež vai iegravē saskaņotu marķējumu, kurš dod iespēju dalīti savākt katru iepakojuma atkritumu materiāla frakciju, ko paredzēts izmest atsevišķās tvertnēs.
Saskaņā ar Regulas 3. panta 1. punkta 60. apakšpunktā definēts, ka atkritumu tvertnes ir tvertnes, ko izmanto atkritumu glabāšanai un savākšanai, piemēram, konteineri, kastes un maisi.
Savukārt Regulas preambulas 64. un 66. punktā norādīts, ka šāda vienota atkritumu tvertņu marķēšanas sistēma būtu balstāma uz atkritumu šķirošanu pēc iepakojuma materiāla sastāva, un to apvienot ar atbilstošu marķējumu uz atkritumu tvertnēm. Lai patērētājiem atvieglotu iepakojuma atkritumu šķirošanu un izmešanu, ir jāievieš saskaņotu simbolu sistēma un jāprasa simbolus izvietot gan uz iepakojuma, gan uz atkritumu tvertnēm, patērētājiem dodot iespēju iepakojuma atkritumus izmest atbilstoši simboliem.
Lai nodrošinātu vienotus marķēšanas prasību īstenošanas nosacījumus, Eiropas Komisijai ir piešķirtas īstenošanas pilnvaras, lai vēl vairāk uzlabotu atkritumu šķirošanu, izstrādātu metodiku iepakojuma materiāla sastāva noteikšanai un vielu, kas rada bažas, identificēšanai ar standartizētām, atvērtām, digitālām tehnoloģijām un izstrādātu saskaņotu marķējumu un specifikācijas un formātu iepakojuma un atkritumu tvertņu marķēšanas prasībām, kas ieviestas saskaņā ar Regulu.
Ievērojot visu iepriekš minēto, secināms, ka līdz nākamā gada vidum Eiropas Komisija izstrādās saskaņotu atkritumu tvertņu marķējumu un marķēšanas prasību specifikācijas un marķēšanas formātu, kas būs saistošs ikvienai Eiropas Savienības dalībvalstij, tostarp Latvijai. Līdz ar to LASUA ieskatā šobrīd Projekta virzīšana saskaņošanai un apstiprināšanai nav lietderīga un ekonomiski pamatota, jo visdrīzāk Projektā ietvertais regulējums būs jāgroza, tiklīdz būs zināmi Eiropas Komisijas nosacījumi attiecībā uz atkritumu tvertņu marķēšanu. LASUA vēlas norādīt, ka atkritumu konteineru marķēšana saistās ne tikai ar papildu finanšu līdzekļiem, bet arī laika un darbaspēka resursu palielinājumu. Ņemot vērā Regulā noteiktos pasākumus, LASUA ieskatā nav korekti un objektīvi atkritumu apsaimniekotājiem tuvāko gadu laikā vairākkārtīgi (gan ar Projekta, gan Regulas nosacījumiem) veikt atkritumu konteineru marķējumu zīmju izgatavošanu un atkritumu tvertņu marķēšanu.
Rezumējot iepriekš minēto un ņemot vērā Regulā noteikto regulējumu, LASUA uzskata, ka Projektā ietvertie nosacījumi attiecībā uz atkritumu tvertņu marķēšanas zīmju prasībām ir atliekami līdz brīdim, kamēr saskaņā ar Regulu Eiropas Komisija būs izstrādājusi un apstiprinājusi vienotas Eiropas Savienības dalībvalstīm izvirzāmās prasības atkritumu tvertņu marķēšanai. Pretējā gadījumā, virzot Projekta pašreizējo redakciju apstiprināšanai, gan atkritumu apsaimniekotājiem, gan arī Projekta izstrādātājiem tiktu radīts nevajadzīgs un pārlieku liels finanšu un administratīvais slogs, it īpaši ņemot vērā, ka šobrīd vēl nav konkrēti zināmas Eiropas Komisijas nostādnes attiecībā uz vienoto marķēšanas zīmju tehnisko specifikāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Vienlaikus LASUA uzskata, ka Projektā ir jāparedz izņēmuma gadījumi, kad noteiktas Projekta prasības nebūtu piemērojamas. Proti, gadījumā, ja atkritumu apsaimniekošanas līguma, kas noslēgts starp pašvaldību un publisko iepirkumu vai publisko un privāto partnerību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izraudzīto atkritumu apsaimniekotāju, spēkā esamības termiņš ir palicis viens gads vai mazāk, lai īstenoto labas pārvaldības principu un lietderīgu resursu izmantošanu, šādos gadījumos būtu nepieciešams paredzēt atkāpes no Projektā ietvertajām prasībām, piemēram, par konteineru marķēšanas prasību izpildes termiņiem un to izmaksu segšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Pašreiz ar Projektu ir paredzēts, ka prasība attiecībā uz atkritumu konteineru marķēšanu stājas spēkā 2025. gada 30. decembrī. Lai arī LASUA iepriekš bija paudusi, ka minētais spēkā stāšanās termiņš būtu optimāls, tomēr detalizētāk izvērtējot ar atkritumu konteineru marķēšanu saistīto specifiku, kā arī vērtējot provizoriskos Projekta apstiprināšanas datumus, secināms, ka norādītais termiņš nav pietiekams, lai efektīvi veiktu visas Projektā paredzētās prasības. Proti, lai nodrošinātu marķēšanas zīmju vislabāko saķeri ar atkritumu konteineru virsmu, zīmju uzlīmēšana ir jāveic vasaras sausajā periodā, jo mitros laika apstākļos marķēšanas zīmju noturība būtiski pasliktinās. Ievērojot iepriekš minēto, laika periods, kurā varētu tikt veikta atkritumu konteineru marķēšana gada ietvaros ir aptuveni četri līdz pieci mēneši, kas viennozīmīgi ierobežo atkritumu apsaimniekotāja iespējas kvalitatīvi īstenot atkritumu konteineru marķēšanu. Tāpat ir jāņem vērā, ka atkritumu apsaimniekotāju rīcībā ir ievērojams atkritumu konteineru skaits (līdz pat nepilniem 90 tūkstošiem dažāda veida atkritumu konteineru), kā rezultātā, lai izpildītu Projektā ietvertās prasības, tas prasa ne tikai lielus finanšu līdzekļu ieguldījumus, bet pati atkritumu konteineru marķēšana ir arī laikietilpīgs process, jo, pirmkārt, ir jāparedz laiks marķēšanas zīmju maketa sagatavošanai un zīmju izgatavošanai (ražošanai), otrkārt, pirms zīmju izvietošanas uz atkritumu konteineriem, tie sākumā ir jānotīra, lai nodrošinātu marķējuma zīmes saķeri ar konteinera virsmu, treškārt, ir jāparedz atkritumu konteineru marķēšanas loģistika, lai vienlaikus tiktu nodrošināta un saglabāta kvalitatīva atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu nodrošināšana klientiem, kā arī Projekta prasību izpilde.
Ievērojot iepriekš minēto attiecībā uz atkritumu konteineru marķēšanas specifiku, LASUA uzskata, ka pašreiz Projektā paredzētais termiņš nav adekvāts, lai veiksmīgi realizētu Projektā ietvertās prasības, kā rezultātā LASUA ierosina Projektā paredzēt pārejas periodu (divi gadi (24 mēneši) no Projekta spēkā stāšanās datuma) atkritumu konteineru marķēšanas prasību izpildei.
Ievērojot iepriekš minēto attiecībā uz atkritumu konteineru marķēšanas specifiku, LASUA uzskata, ka pašreiz Projektā paredzētais termiņš nav adekvāts, lai veiksmīgi realizētu Projektā ietvertās prasības, kā rezultātā LASUA ierosina Projektā paredzēt pārejas periodu (divi gadi (24 mēneši) no Projekta spēkā stāšanās datuma) atkritumu konteineru marķēšanas prasību izpildei.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Projekta 1. pielikumā ir norādīta atkritumu konteineru marķēšanas zīmju tehniskā specifikācija, kurā citastarp norādīti marķēšanas zīmēs izmantojami krāsu kodi. LASUA ieskatā Projektā būtu paredzams, ka norādītajiem krāsu kodiem ir rekomendējošs, nevis obligāts raksturs. Proti, ka marķēšanas zīmju krāsu gamma var atšķirties no Projekta 1. pielikumā norādītajiem parametriem. Šāds regulējums samazinātu noteiktu atkritumu apsaimniekotāju izdevumus par zīmju izgatavošanu, kā arī nebūtu nepieciešams veikt atsevišķu atkritumu veidu konteineru marķēšanu, jo jau šobrīd vairāku atkritumu apsaimniekotāju esošās konteineru marķēšanas zīmes ir faktiski identiskas Projekta 1. pielikumā norādītajām zīmēm, atšķirība ir konstatējama tikai zīmju krāsu kodus. Ievērojot iepriekš minēto, kā arī ar mērķi īstenot savstarpējo sadarbību un iespēju optimalizēt atkritumu apsaimniekotāja izdevumus par atkritumu konteineru marķēšanu, kas ietekmētu arī nešķiroto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksas apmēru, LASUA lūdz Projekta 1. pielikumā paredzēt, ka marķēšanas zīmju krāsu kodu parametri ir ar rekomendējošu rakstu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta anotācijā ir norādīts, ka nešķiroto atkritumu apsaimniekošanas maksā tiek iekļautas arī izmaksas, kas ir saistītas ar Projektā ietvertajām prasībām sadzīves atkritumu savākšanā izmantojamo konteineru marķēšanai, un tā kā konteineru marķēšanas izmaksas tiks iekļautas maksā par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, atkritumu apsaimniekošanas komersantam ir jānodrošina, ka tiek marķēti visi tā valdījumā esošie sadzīves atkritumu apsaimniekošanas konteineri, jo visi sadzīves atkritumu radītāji maksā par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu un tādējādi sedz arī konteineru marķēšanas izmaksas.
LASUA ieskatā, ņemot vērā, ka Atkritumu apsaimniekošanas likumā ir noteiktas nešķiroto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksas komponentes, tad Projekta anotācijā norādītais attiecībā uz atkritumu konteineru marķēšanas izmaksu segšanu, iekļaujot tās nešķiroto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksā, būtu ietverams arī Atkritumu apsaimniekošanas likumā. Pretējā gadījumā praksē var veidoties dažāda tiesību normas interpretācija, piemēram, uzskatot, ka Atkritumu apsaimniekošanas likums, kurš ir ar augstāku juridisko spēku nekā Projekts, neparedz konteineru marķēšanas izmaksu iekļaušanu nešķiroto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksā, kā rezultātā pašvaldības varētu iebilst un nepiekrist attiecīgo izmaksu iekļaušanai atkritumu apsaimniekošanas maksā.
LASUA ieskatā, ņemot vērā, ka Atkritumu apsaimniekošanas likumā ir noteiktas nešķiroto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksas komponentes, tad Projekta anotācijā norādītais attiecībā uz atkritumu konteineru marķēšanas izmaksu segšanu, iekļaujot tās nešķiroto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksā, būtu ietverams arī Atkritumu apsaimniekošanas likumā. Pretējā gadījumā praksē var veidoties dažāda tiesību normas interpretācija, piemēram, uzskatot, ka Atkritumu apsaimniekošanas likums, kurš ir ar augstāku juridisko spēku nekā Projekts, neparedz konteineru marķēšanas izmaksu iekļaušanu nešķiroto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksā, kā rezultātā pašvaldības varētu iebilst un nepiekrist attiecīgo izmaksu iekļaušanai atkritumu apsaimniekošanas maksā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai arī Projektā paredzēts noteikt atkritumu konteineru marķēšanas prasības, LASUA vēlas vērst uzmanību uz Eiropas Komisijas plāniem attiecībā uz iepakojuma, kā arī atkritumu konteineru (tvertņu) marķēšanu. Proti, saskaņā ar publiski pieejamo informāciju(https://policy-lab.ec.europa.eu/news/harmonising-waste-sorting-labels-across-eu-2023-05-02_en; https://policy-lab.ec.europa.eu/news/call-experts-packaging-waste-sorting-or-waste-sorting-labels-european-union-2023-11-07_en; https://policy-lab.ec.europa.eu/news/harmonising-eu-waste-sorting-labels-expert-workshop-series-2024-06-19_en) Eiropas Komisijas 2023. gadā uzsāka darbu ar mērķi sinhronizēt ne tikai iepakojuma, bet arī atkritumu konteineru marķēšanu visā Eiropas Savienībā. Ņemot vērā Eiropas Komisijas tīmekļa vietnē norādīto, pie šī jautājuma strādāja speciālistu komanda, tika izveidota darba grupa, kura pētīja un analizēja pašreizējo situāciju, kā arī modelēja iespējamos scenārija variantus nākotnei, lai realizētu vienotu pieeju Eiropas Savienībā attiecībā uz atkritumu konteineru marķēšanas zīmēm. Minētais darba uzdevums izrietēja no Eiropas Komisijas 2022. gada 30. novembra priekšlikuma Eiropas Parlamenta un Padomes regulai par iepakojumu un iepakojuma atkritumiem, ar kuru groza Regulu (ES) 2019/1020 un Direktīvu (ES) 2019/904 un atceļ Direktīvu 94/62/EK(https://environment.ec.europa.eu/publications/proposal-packaging-and-packaging-waste_en). Saskaņā ar Eiropas Savienības vietnes EUR-Lex datiem (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A32025R0040) līdz šim veiktie pasākumi ir rezultējies ar to, ka 2025. gada 22. janvārī ir pieņemts (bet vēl nav stājies spēkā) tiesību akts – Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2025/40 (2024. gada 19. decembris) par iepakojumu un iepakojuma atkritumiem, ar ko groza Regulu (ES) 2019/1020 un Direktīvu (ES) 2019/904 un atceļ Direktīvu 94/62/EK, turpmāk ‑ Regula 2025/40.
Regulas 13. panta 2. punktā noteikts, ka līdz 2026. gada 12. augustam Eiropas Komisija pieņem īstenošanas aktus, lai izstrādātu saskaņotu marķējumu un marķēšanas prasību specifikācijas un marķēšanas formātus šā panta 1. punktā minēto tvertņu marķēšanai. Savukārt Regulas 13. panta 1. punktā noteikts, ka līdz 2028. gada 12. augustam vai 30 mēnešiem no 2. punktā minēto īstenošanas aktu pieņemšanas, atkarībā no tā, kurš datums ir vēlāk, dalībvalstis nodrošina, ka visām iepakojuma atkritumu savākšanai paredzētajām atkritumu tvertnēm redzami, salasāmi un neizdzēšami piestiprina, uz tām iespiež vai iegravē saskaņotu marķējumu, kurš dod iespēju dalīti savākt katru iepakojuma atkritumu materiāla frakciju, ko paredzēts izmest atsevišķās tvertnēs.
Saskaņā ar Regulas 3. panta 1. punkta 60. apakšpunktā definēts, ka atkritumu tvertnes ir tvertnes, ko izmanto atkritumu glabāšanai un savākšanai, piemēram, konteineri, kastes un maisi.
Savukārt Regulas preambulas 64. un 66. punktā norādīts, ka šāda vienota atkritumu tvertņu marķēšanas sistēma būtu balstāma uz atkritumu šķirošanu pēc iepakojuma materiāla sastāva, un to apvienot ar atbilstošu marķējumu uz atkritumu tvertnēm. Lai patērētājiem atvieglotu iepakojuma atkritumu šķirošanu un izmešanu, ir jāievieš saskaņotu simbolu sistēma un jāprasa simbolus izvietot gan uz iepakojuma, gan uz atkritumu tvertnēm, patērētājiem dodot iespēju iepakojuma atkritumus izmest atbilstoši simboliem.
Lai nodrošinātu vienotus marķēšanas prasību īstenošanas nosacījumus, Eiropas Komisijai ir piešķirtas īstenošanas pilnvaras, lai vēl vairāk uzlabotu atkritumu šķirošanu, izstrādātu metodiku iepakojuma materiāla sastāva noteikšanai un vielu, kas rada bažas, identificēšanai ar standartizētām, atvērtām, digitālām tehnoloģijām un izstrādātu saskaņotu marķējumu un specifikācijas un formātu iepakojuma un atkritumu tvertņu marķēšanas prasībām, kas ieviestas saskaņā ar Regulu.
Ievērojot visu iepriekš minēto, secināms, ka līdz nākamā gada vidum Eiropas Komisija izstrādās saskaņotu atkritumu tvertņu marķējumu un marķēšanas prasību specifikācijas un marķēšanas formātu, kas būs saistošs ikvienai Eiropas Savienības dalībvalstij, tostarp Latvijai. Līdz ar to LASUA ieskatā šobrīd Projekta virzīšana saskaņošanai un apstiprināšanai nav lietderīga un ekonomiski pamatota, jo visdrīzāk Projektā ietvertais regulējums būs jāgroza, tiklīdz būs zināmi Eiropas Komisijas nosacījumi attiecībā uz atkritumu tvertņu marķēšanu. LASUA vēlas norādīt, ka atkritumu konteineru marķēšana saistās ne tikai ar papildu finanšu līdzekļiem, bet arī laika un darbaspēka resursu palielinājumu. Ņemot vērā Regulā noteiktos pasākumus, LASUA ieskatā nav korekti un objektīvi atkritumu apsaimniekotājiem tuvāko gadu laikā vairākkārtīgi (gan ar Projekta, gan Regulas nosacījumiem) veikt atkritumu konteineru marķējumu zīmju izgatavošanu un atkritumu tvertņu marķēšanu.
Rezumējot iepriekš minēto un ņemot vērā Regulā noteikto regulējumu, LASUA uzskata, ka Projektā ietvertie nosacījumi attiecībā uz atkritumu tvertņu marķēšanas zīmju prasībām ir atliekami līdz brīdim, kamēr saskaņā ar Regulu Eiropas Komisija būs izstrādājusi un apstiprinājusi vienotas Eiropas Savienības dalībvalstīm izvirzāmās prasības atkritumu tvertņu marķēšanai. Pretējā gadījumā, virzot Projekta pašreizējo redakciju apstiprināšanai, gan atkritumu apsaimniekotājiem, gan arī Projekta izstrādātājiem tiktu radīts nevajadzīgs un pārlieku liels finanšu un administratīvais slogs, it īpaši ņemot vērā, ka šobrīd vēl nav konkrēti zināmas Eiropas Komisijas nostādnes attiecībā uz vienoto marķēšanas zīmju tehnisko specifikāciju.
Regulas 13. panta 2. punktā noteikts, ka līdz 2026. gada 12. augustam Eiropas Komisija pieņem īstenošanas aktus, lai izstrādātu saskaņotu marķējumu un marķēšanas prasību specifikācijas un marķēšanas formātus šā panta 1. punktā minēto tvertņu marķēšanai. Savukārt Regulas 13. panta 1. punktā noteikts, ka līdz 2028. gada 12. augustam vai 30 mēnešiem no 2. punktā minēto īstenošanas aktu pieņemšanas, atkarībā no tā, kurš datums ir vēlāk, dalībvalstis nodrošina, ka visām iepakojuma atkritumu savākšanai paredzētajām atkritumu tvertnēm redzami, salasāmi un neizdzēšami piestiprina, uz tām iespiež vai iegravē saskaņotu marķējumu, kurš dod iespēju dalīti savākt katru iepakojuma atkritumu materiāla frakciju, ko paredzēts izmest atsevišķās tvertnēs.
Saskaņā ar Regulas 3. panta 1. punkta 60. apakšpunktā definēts, ka atkritumu tvertnes ir tvertnes, ko izmanto atkritumu glabāšanai un savākšanai, piemēram, konteineri, kastes un maisi.
Savukārt Regulas preambulas 64. un 66. punktā norādīts, ka šāda vienota atkritumu tvertņu marķēšanas sistēma būtu balstāma uz atkritumu šķirošanu pēc iepakojuma materiāla sastāva, un to apvienot ar atbilstošu marķējumu uz atkritumu tvertnēm. Lai patērētājiem atvieglotu iepakojuma atkritumu šķirošanu un izmešanu, ir jāievieš saskaņotu simbolu sistēma un jāprasa simbolus izvietot gan uz iepakojuma, gan uz atkritumu tvertnēm, patērētājiem dodot iespēju iepakojuma atkritumus izmest atbilstoši simboliem.
Lai nodrošinātu vienotus marķēšanas prasību īstenošanas nosacījumus, Eiropas Komisijai ir piešķirtas īstenošanas pilnvaras, lai vēl vairāk uzlabotu atkritumu šķirošanu, izstrādātu metodiku iepakojuma materiāla sastāva noteikšanai un vielu, kas rada bažas, identificēšanai ar standartizētām, atvērtām, digitālām tehnoloģijām un izstrādātu saskaņotu marķējumu un specifikācijas un formātu iepakojuma un atkritumu tvertņu marķēšanas prasībām, kas ieviestas saskaņā ar Regulu.
Ievērojot visu iepriekš minēto, secināms, ka līdz nākamā gada vidum Eiropas Komisija izstrādās saskaņotu atkritumu tvertņu marķējumu un marķēšanas prasību specifikācijas un marķēšanas formātu, kas būs saistošs ikvienai Eiropas Savienības dalībvalstij, tostarp Latvijai. Līdz ar to LASUA ieskatā šobrīd Projekta virzīšana saskaņošanai un apstiprināšanai nav lietderīga un ekonomiski pamatota, jo visdrīzāk Projektā ietvertais regulējums būs jāgroza, tiklīdz būs zināmi Eiropas Komisijas nosacījumi attiecībā uz atkritumu tvertņu marķēšanu. LASUA vēlas norādīt, ka atkritumu konteineru marķēšana saistās ne tikai ar papildu finanšu līdzekļiem, bet arī laika un darbaspēka resursu palielinājumu. Ņemot vērā Regulā noteiktos pasākumus, LASUA ieskatā nav korekti un objektīvi atkritumu apsaimniekotājiem tuvāko gadu laikā vairākkārtīgi (gan ar Projekta, gan Regulas nosacījumiem) veikt atkritumu konteineru marķējumu zīmju izgatavošanu un atkritumu tvertņu marķēšanu.
Rezumējot iepriekš minēto un ņemot vērā Regulā noteikto regulējumu, LASUA uzskata, ka Projektā ietvertie nosacījumi attiecībā uz atkritumu tvertņu marķēšanas zīmju prasībām ir atliekami līdz brīdim, kamēr saskaņā ar Regulu Eiropas Komisija būs izstrādājusi un apstiprinājusi vienotas Eiropas Savienības dalībvalstīm izvirzāmās prasības atkritumu tvertņu marķēšanai. Pretējā gadījumā, virzot Projekta pašreizējo redakciju apstiprināšanai, gan atkritumu apsaimniekotājiem, gan arī Projekta izstrādātājiem tiktu radīts nevajadzīgs un pārlieku liels finanšu un administratīvais slogs, it īpaši ņemot vērā, ka šobrīd vēl nav konkrēti zināmas Eiropas Komisijas nostādnes attiecībā uz vienoto marķēšanas zīmju tehnisko specifikāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
[1] Pašreiz ar Projektu ir paredzēts, ka prasība attiecībā uz atkritumu konteineru marķēšanu stājas spēkā 2025. gada 30. decembrī. Lai arī LASUA iepriekš bija paudusi, ka minētais spēkā stāšanās termiņš būtu optimāls, tomēr detalizētāk izvērtējot ar atkritumu konteineru marķēšanu saistīto specifiku, kā arī vērtējot provizoriskos Projekta apstiprināšanas datumus, secināms, ka norādītais termiņš nav pietiekams, lai efektīvi veiktu visas Projektā paredzētās prasības. Proti, lai nodrošinātu marķēšanas zīmju vislabāko saķeri ar atkritumu konteineru virsmu, zīmju uzlīmēšana ir jāveic vasaras sausajā periodā, jo mitros laika apstākļos marķēšanas zīmju noturība būtiski pasliktinās. Ievērojot iepriekš minēto, laika periods, kurā varētu tikt veikta atkritumu konteineru marķēšana gada ietvaros ir aptuveni četri līdz pieci mēneši, kas viennozīmīgi ierobežo atkritumu apsaimniekotāja iespējas kvalitatīvi īstenot atkritumu konteineru marķēšanu. Tāpat ir jāņem vērā, ka atkritumu apsaimniekotāju rīcībā ir ievērojams atkritumu konteineru skaits (līdz pat nepilniem 90 tūkstošiem dažāda veida atkritumu konteineru), kā rezultātā, lai izpildītu Projektā ietvertās prasības, tas prasa ne tikai lielus finanšu līdzekļu ieguldījumus, bet pati atkritumu konteineru marķēšana ir arī laikietilpīgs process, jo, pirmkārt, ir jāparedz laiks marķēšanas zīmju maketa sagatavošanai un zīmju izgatavošanai (ražošanai), otrkārt, pirms zīmju izvietošanas uz atkritumu konteineriem, tie sākumā ir jānotīra, lai nodrošinātu marķējuma zīmes saķeri ar konteinera virsmu, treškārt, ir jāparedz atkritumu konteineru marķēšanas loģistika, lai vienlaikus tiktu nodrošināta un saglabāta kvalitatīva atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu nodrošināšana klientiem, kā arī Projekta prasību izpilde.
Ievērojot iepriekš minēto attiecībā uz atkritumu konteineru marķēšanas specifiku, LASUA uzskata, ka pašreiz Projektā paredzētais termiņš nav adekvāts, lai veiksmīgi realizētu Projektā ietvertās prasības, kā rezultātā LASUA ierosina Projektā paredzēt pārejas periodu (divi gadi (24 mēneši) no Projekta spēkā stāšanās datuma) atkritumu konteineru marķēšanas prasību izpildei.
[2] Vienlaikus LASUA uzskata, ka Projektā ir jāparedz izņēmuma gadījumi, kad noteiktas Projekta prasības nebūtu piemērojamas. Proti, gadījumā, ja atkritumu apsaimniekošanas līguma, kas noslēgts starp pašvaldību un publisko iepirkumu vai publisko un privāto partnerību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izraudzīto atkritumu apsaimniekotāju, spēkā esamības termiņš ir palicis viens gads vai mazāk, lai īstenoto labas pārvaldības principu un lietderīgu resursu izmantošanu, šādos gadījumos būtu nepieciešams paredzēt atkāpes no Projektā ietvertajām prasībām, piemēram, par konteineru marķēšanas prasību izpildes termiņiem un to izmaksu segšanas kārtību.
Ievērojot iepriekš minēto attiecībā uz atkritumu konteineru marķēšanas specifiku, LASUA uzskata, ka pašreiz Projektā paredzētais termiņš nav adekvāts, lai veiksmīgi realizētu Projektā ietvertās prasības, kā rezultātā LASUA ierosina Projektā paredzēt pārejas periodu (divi gadi (24 mēneši) no Projekta spēkā stāšanās datuma) atkritumu konteineru marķēšanas prasību izpildei.
[2] Vienlaikus LASUA uzskata, ka Projektā ir jāparedz izņēmuma gadījumi, kad noteiktas Projekta prasības nebūtu piemērojamas. Proti, gadījumā, ja atkritumu apsaimniekošanas līguma, kas noslēgts starp pašvaldību un publisko iepirkumu vai publisko un privāto partnerību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izraudzīto atkritumu apsaimniekotāju, spēkā esamības termiņš ir palicis viens gads vai mazāk, lai īstenoto labas pārvaldības principu un lietderīgu resursu izmantošanu, šādos gadījumos būtu nepieciešams paredzēt atkāpes no Projektā ietvertajām prasībām, piemēram, par konteineru marķēšanas prasību izpildes termiņiem un to izmaksu segšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 1. pielikumā ir norādīta atkritumu konteineru marķēšanas zīmju tehniskā specifikācija, kurā citastarp norādīti marķēšanas zīmēs izmantojami krāsu kodi. LASUA ieskatā Projektā būtu paredzams, ka norādītajiem krāsu kodiem ir rekomendējošs, nevis obligāts raksturs. Proti, ka marķēšanas zīmju krāsu gamma var atšķirties no Projekta 1. pielikumā norādītajiem parametriem. Šāds regulējums samazinātu noteiktu atkritumu apsaimniekotāju izdevumus par zīmju izgatavošanu, kā arī nebūtu nepieciešams veikt atsevišķu atkritumu veidu konteineru marķēšanu, jo jau šobrīd vairāku atkritumu apsaimniekotāju esošās konteineru marķēšanas zīmes ir faktiski identiskas Projekta 1. pielikumā norādītajām zīmēm, atšķirība ir konstatējama tikai zīmju krāsu kodus. Ievērojot iepriekš minēto, kā arī ar mērķi īstenot savstarpējo sadarbību un iespēju optimalizēt atkritumu apsaimniekotāja izdevumus par atkritumu konteineru marķēšanu, kas ietekmētu arī nešķiroto sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksas apmēru, LASUA lūdz Projekta 1. pielikumā paredzēt, ka marķēšanas zīmju krāsu kodu parametri ir ar rekomendējošu rakstu.
Piedāvātā redakcija
-
