Atzinums

Projekta ID
21-TA-1511
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā ir sniegta informācija, ka šobrīd veikta aplēse izmaksām un ieguvumu analīzei, balstoties uz pieņēmumiem un pieejamajiem datiem. Tāpat nav veikta detalizēta izpēte par dažādu resoru iespējamiem ierobežojumiem pārejai uz centralizētu modeli (piemēram, Aizsardzības ministrijas resora u. c.). Tanī pašā laikā no informatīvā ziņojuma var secināt, ka jau ir nolemts izveidot vienoto pakalpojumu centru, neatkarīgi no tā, kādi būs turpmākie izpētes rezultāti. Līdz ar to nav saprotams, kādi ir alternatīvi risinājumi, ja šāda centra izveide nav finansiāli lietderīga vai izpētes rezultātā ir kādi citi šķēršļi. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar attiecīgu informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka informatīvajā ziņojumā ir nepieciešams vērtēt grāmatvedības un personāla lietvedības funkciju centralizācijas iespējamo guvumu (finansiālo, kapacitātes un nodarbinātības) katras iestādes gadījumā, lai šādas centralizācijas rezultātā neciestu iestādes pārējo pamatfunkciju nodrošināšana, jo ir situācijas iestādēs, kad viens nodarbinātais pilda ļoti plašas funkcijas un veic dažādus darbības nodrošināšanas uzdevumus, piemēram, Maksātnespējas kontroles dienesta gadījumā gan galvenais grāmatvedis, gan personāla speciālists papildus saviem tiešajiem amata pienākumiem veic arī pilnvērtīgu departamentu direktoru aizvietošanu to prombūtnes gadījumā. Tāpat norādāms, ka, piemēram, Maksātnespējas kontroles dienesta gadījumā grāmatvedības funkcija nav tikai atbalsta funkcija, jo Maksātnespējas kontroles dienests administrē un veic izmaksas no darbinieku prasījumu garantiju fonda, t.sk., nodrošina rūpīgu katra maksājuma analītiku (manuāli veido katra klienta – katra maksātnespējīgā uzņēmuma darbinieka kartiņu, nodrošina katra maksājuma pārgrāmatojumus uz maksātnespējīgā uzņēmuma kontu, nodrošina garantiju fonda atlikumu salīdzināšanu katru gadu utt.). Arī Maksātnespējas kontroles dienesta personāla speciālists pilda daudz un dažādus (ne tikai personāla lietvedības) pienākumus.
Tāpat lūdzam izvērtēt, vai centralizācija ir lietderīga un efektīva tādā gadījumā, ja tas pats nodarbinātais no iestādes tiktu pārcelts darbā uz vienoto pakalpojumu centru. Vēršam uzmanību, ka informatīvajā ziņojumā šie aspekti nav aprakstīti vispār. Līdz ar to lūdzam precizēt informatīvo ziņojumu.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā iekļauts mērķis centralizēt grāmatvedības un personāla lietvedības funkciju. Lūdzam informatīvajā ziņojumā aprakstīt, vai un kā konkurences neesamība, kas ir izaugsmes un attīstības stūrakmens, ietekmēs efektīvāko un kvalitatīvāko risinājumu izvēli, novēršot stagnēšanu, ņemot vērā iespējamu tehnikas (rīku) izmantošanas monopolu. Pirms centralizācijas ieviešanas visā valsts pārvaldes mērogā, iespējams, nepieciešama papildu izpēte, tai skaitā ilgtermiņa monitorings, kas parādītu, vai ieviešama pilnīga centralizācija, vai, atsevišķos gadījumos, tikai konkrēta sektora ietvaros, vai vispārējās centralizēšanas ietvaros, ieviešot tikai vienotus mehānismus, rīkus (proti daļas), ko izmanto visi valsts pārvaldes sektori. Vienlaikus iespēju robežās lūdzam ietvert papildu skaidrojumu vai atsaukties uz riskiem un risku novērtēšanas sekām, kas izriet no šādas centralizēšanas (ne tikai vērtējot iespējamos pozitīvos aspektus, bet iespējamas negatīvās sekas), kā arī to, kā tiks risināti saistītie jautājumi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai tiem nodarbinātajiem, kuru amata vietas netiktu centralizētas, centralizācijas gadījumā neveidotos papildu slodze, t.i., piemēram, uz departamentu vadības pleciem daļēji tiktu pārlikti tie pienākumi, kas saistīti ar personāla lietvedības jautājumiem (kas nekādā gadījumā nebūtu ne pieļaujams, ne atbalstāms).
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ierosinām izvērtēt iespējamību centralizēt funkcijas resora ietvaros,  tādējādi nodrošinot resoru iespējamo ierobežojumu ievērošanu. Šāda centralizācija veicinātu arī šī modeļa attīstību, jo radītu iespējas ātrāk attīstīties, ieviešot procesu robotizācijas elementus, kā lielam smagnējam modelim, kam ir jāņem vērā vairāku institūciju unikālās vajadzības (piemēram, Tiesu administrācija šobrīd tieslietu resorā apkalpo  rajonu un pilsētu tiesas, Valsts probācijas dienestu un Datu valsts inspekciju, kā arī jau ir ieviesusi e-rēķinu apriti). Centralizācija vairākos pakalpojuma sniedzēju centros saglabātu iespējas veidot pieredzes apmaiņas un labākās prakses pārdali citiem centriem Latvijā, tādējādi nodrošinot arī plašāku skatījumu uz iespējamiem risinājumiem un nepieciešamajiem uzlabojumiem, nevis tikai vienas iestādes risinājumu un attīstības redzējumu.
Papildus norādām, ka jāņem vērā arī mūsdienu grāmatvedību sistēmu sasaiste ar citām iestādē esošajām informācijas (t.sk. valsts) sistēmām, kā, piemēram, Tiesu informatīvo sistēmu, Izpildlietu reģistru, Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu u.tml.
Piedāvātā redakcija
-