Atzinums

Projekta ID
22-TA-3821
Atzinuma sniedzējs
Konkurences padome
Atzinums iesniegts
05.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīcijas 2.1.2.2.i. "Latvijas nacionālais federētais mākonis" projekta “Latvijas Valsts radio un televīzijas centra mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts federētā mākoņa ietvaros”  pases apstiprināšanu.
Priekšlikums
Konkurences padomē (turpmāk – KP) saņemta Satiksmes ministrijas (turpmāk – SM) vēstule, kurā lūgts sniegt KP atzinumu par Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” investīcijas 2.1.2.2.i. “Latvijas nacionālais federētais mākonis” projekta “Latvijas Valsts radio un televīzijas centra mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts federētā mākoņa ietvaros” [turpmāk – Investīcijas projekts] pases apstiprināšanu” (22-TA-3821) (turpmāk – Rīkojuma projekts), t.sk. saistībā ar Sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Tet” (turpmāk – Tet) pausto un Latvijas Darba devēju konfederācijas (turpmāk – LDDK) uzturēto iebildumu. Tet iebilda, ka nedrīkstētu nodot konkrētā pakalpojuma sniegšanu Valsts akciju sabiedrībai “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (turpmāk – LVRTC) un būtu jāorganizē konkurss par pakalpojuma sniegšanu, vai arī jāpamato, kā, īstenojot Investīcijas projektu, tiks nodrošināti godīgi konkurences apstākļi un tiks novērsta valsts atbalsta ietekme uz citu, brīvos tirgus apstākļos pieejamu komercpakalpojumu nodrošināšanu un attīstīšanu apstākļos, kur LVRTC šīs projekta īstenošanas tiesības saņēmis bez konkursa, kā arī ņemot vērā to, ka LVRTC brīvas konkurences apstākļos konkurē ar privātajiem tirgus dalībniekiem, t.sk., nodrošinot tirgū datu, datu centru un kiberdrošības pakalpojumus.
Sākotnēji norādāms, ka Tet iebildums pēc būtības ir par LVRTC kā par Investīcijas projekta īstenotāju, nevis par Rīkojuma projektu, ar kuru tiek apstiprināta Investīcijas projekta pase un centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns.
Attiecībā uz LVRTC kā Investīcijas projekta īstenotāju, norādāms, ka efektīvai resursu izmantošanai, kiberdrošības risku vadībai un lai īstenotu valsts pārvaldes iestāžu IKT infrastruktūras konsolidāciju un optimizāciju plānots izveidot četrus Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (turpmāk – IKT) kompetenču centrus. LVRTC, Latvijas Nacionālā bibliotēka, Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs un Zemkopības ministrijas Lauksaimniecības datu centrs nodrošinās skaitļošanas infrastruktūras pakalpojumus informācijas sistēmām ar atšķirīgām pieejamības prasībām, kā arī savām kompetencēm atbilstošus specializētus IKT pakalpojumus.[1]
Saskaņā ar SM 12.08.2019. deleģēšanas līgumu Nr. SAM2019/31 LVRTC nodrošina Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (turpmāk – VESPC) izveidošanu, uzturēšanu un darbību. VESPC pakalpojumu klāstā ietilpst datu centru, kiberdrošības, konteinerizācijas, mākoņdatošanas u.c. pakalpojumi.[2] Investīciju projekta ietvaros LVRTC turpinās attīstīt un nodrošināt IKT pakalpojumus atbilstoši deleģējumam un VESPC nodrošināšanas kārtībai.[3] KP arī ņem vērā, ka, SM ieskatā, LVRTC darbība Investīcijas projekta īstenošanā pilnībā atbilst tās vispārējam stratēģiskajam mērķim.
Rīkojuma projekta anotācijas 1.6.punktā minēts, ka finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģēto funkciju veikšanai. Investīciju ietvaros paredzēta infrastruktūras un tās pakalpojumu nodrošināšana valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, iestāžu vajadzībām, kas nozīmē valsts varas izpildei (valsts funkciju īstenošanai). Rīkojuma projekta Izziņā ir skaidrots, ka SM ir izvērtējusi LVRTC darbību kopumu un LVRTC atbilstību “in-house” statusam, kā arī konsultējusies ar Eiropas Komisiju, kas izvērtējumu ir atzinusi par atbilstošu. Tāpat skaidrots, ka Investīcijas projekta ietvaros valsts atbalsts nav plānots.
No iepriekš minētā secināms, ka konkrētais pakalpojums tiks nodrošināts valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanai un netiks izmantots komerciālu pakalpojumu brīvā tirgū sniegšanai. Vienlaikus KP norāda, ka, lai veicinātu konkurenci, īstenojot investīcijas projektus, būtu pēc iespējas jānodrošina privātā sektora komersantu iesaiste. Politikas dokumentos norādīts, ka vidējā termiņā paredzēts veicināt privātā sektora plašāku iesaisti skaitļošanas infrastruktūras pakalpojumu nodrošināšanā valsts pārvaldē, kad vien tas būs pieļaujams atbilstoši Aizsardzības ministrijas un CERT noteiktajiem kritērijiem.[4] Par atzīstamu apstākli var uzskatīt, ka t.sk. privātā sektora komersantiem sakaru nozarē ir paredzētas investīcijas 16,5 milj. EUR apmērā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.4. reformu un investīciju virziena “Digitālās infrastruktūras transformācija” 2.4.1.2.i. investīcijas “Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu “pēdējās jūdzes” infrastruktūras attīstība” īstenošanas noteikumos.[5] 
Ņemot vērā visu iepriekš minēto, KP saskaņo Rīkojuma projektu bez iebildumiem.

[1] https://www.varam.gov.lv/lv/jaunums/efektivak-parvaldis-valsts-ikt-infrastrukturu

[2] https://www.lvrtc.lv/pakalpojumi/valsts_sektoram/vespc/

[3] Skat. https://www.lvrtc.lv/projekti/latvijas-nacionalais-federetais-makonis/

[4] Skat. https://www.esfondi.lv/par-es-fondiem/zinas/efektivak-parvaldis-valsts-ikt-infrastrukturu

[5] Ministru kabineta 12.12.2023. noteikumi Nr. 753 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.4. reformu un investīciju virziena "Digitālās infrastruktūras transformācija" 2.4.1.2.i. investīcijas “Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu "pēdējās jūdzes" infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi” 12. punkts. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/348357-eiropas-savienibas-atveselosanas-un-noturibas-mehanisma-plana-2-4-reformu-un-investiciju-virziena-digitalas-infrastrukturas
 
Piedāvātā redakcija
-