Atzinums

Projekta ID
22-TA-1622
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
25.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 4.1.punktā minētā rādītāja sasniedzamo vērtību un tā sasniegšanas beigu termiņu atbilstoši spēkā esošajā Eiropas Padomes īstenošanas lēmumā (CID) un darbību kārtībā (Operational Arrangements) noteiktajam, proti, norādot, ka līdz 2026.gada 1.ceturksnim jāsasniedz rādītājs "Izveidoto elektrificēto dzelzceļa līniju un modernizēto esošo dzelzceļa līniju garums pasažieru pārvadāšanai" - 81 km. Atbilstošus precizējumus attiecībā uz norādīto rādītāja beigu termiņu un investīcijas ietvaros veicamajām darbībām lūdzam veikt arī citur MK noteikumu projekta tekstā (6., 13.4.2., 32.p.) un anotācijas tekstā, kur tas attiecināms, lai minētā informācija ir atbilstoša spēkā esošajai CID redakcijai. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas funkcionalitāte jau ir nodrošināta, lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 19.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot 22.punktā vārdus “un pārliecināties”, jo Aģentūra tikai iesniedz pieprasīto informāciju, bet projekta atbilstības pārbaudi saskaņā ar šo noteikumu projekta 20.punktu veic Ministrija. Atbilstošu precizējumu lūdzam veikt arī anotācijā
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot 22.1. apakšpunktā Aģentūras pienākumu izvērtēt, vai finansējuma saņēmējs atbilst šajos noteikumos un AF plānā noteiktajiem nosacījumiem, jo to, saskaņā ar 20.punktu, izvērtē Ministrija. Atbilstošu precizējumu lūdzam veikt arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam aizstāt Ministru kabineta noteikumu projekta 22.2.apakšpunktā skaitli “1000 euro” ar skaitli “150 euro”. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” informācija par parādniekiem tiek iekļauta VID administrētajā datu bāzē sākot no 150 euro. Tāpat nepieciešams nodrošinātu vienoto pieeju pret visiem Atveseļošanas fonda finansējuma saņēmējiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot šo 22.3.apakšpunktu, jo minētās pārbaudes Aģentūra veiks projekta īstenošanas posmā – pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas. Projekta iesnieguma pārbaudi nodrošina nozares ministrija.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā izteikto iebildumu noteikumu projekta 22.punktā, lūdzam precizēt atbilstoši arī 23.punkta pirmo teikumu. 
 
Piedāvātā redakcija
Satiksmes ministrija nodrošina, ka Aģentūrai noteiktais termiņš šo noteikumu 22. punktā minētās informācijas sniegšanai nav īsāks par piecām darbdienām no Satiksmes ministrijas pieprasījuma saņemšanas.
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izslēgt 26.2 apakšpunktu, jo līgumā starp Aģentūru un finansējuma saņēmēju nav jāparedz arī Satiksmes ministrijas atbildība. Satiksmes ministrijas kā nozares ministrijas pienākumiem un funkcijām jābūt iekļautiem šajā MK noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Līgums tiks slēgts par projekta īstenošanu, tāpēc aicinām precizēt 26.9. apakšpunkta redakciju “ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu glabāšanas termiņu;”, kā arī visā MK noteikumu projektā (piemēram, 26.11.; 29.; 30.4.; 31.; 31.1.; 31.3.; 31.4.) un anotācijā, kur attiecināms, vārda "investīcijas" vietā lietot vārdu "projekts" atbilstošā locījumā.
 
Piedāvātā redakcija
26.9. ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu glabāšanas termiņu;
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam atsaukties uz 4.punktu, kur norādīts mērķis un uzraudzības rādītājs, kas jāsasniedz un termiņi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt aizstājot vārdus "ar AF plāna īstenošanu saistītajai informācijai" ar vārdiem “ar projekta īstenošanu saistītajai informācijai”
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot 31.10. apakšpunktu, jo Vadības informācijas sistēmā funkcionalitāte ir jau nodrošināta.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka 1.1.1.1.i. investīcijai nav noteikti kopējie rādītāji, par kuriem nepieciešams sniegt informāciju, līdz ar to aicinām svītrot teikuma daļu "un Eiropas Komisijas noteiktajiem AF plāna kopējiem rādītājiem". Ja tādi būtu paredzēti, tos būtu jāiekļauj 4.punktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Informējam, ka kompetentās statistikas iestādes ir identificējušas, ka sākot no 2021.gada LDz neizpilda prasības, lai tas saglabātu klasifikāciju nefinanšu sabiedrību sektorā. Vienlaicīgi ES statistikas birojs Eurostat šā gada jūlija pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūras dialoga misijas laikā izteica aicinājumu CSP līdz šā gada beigām izvērtēt LDz pārklasifikāciju uz vispārējās valdības sektoru.
Ņemot vērā minēto, lūdzam labot anotācijas 3.sadaļas 6.punktā ietverto informāciju par riska novērtējumu attiecībā uz LDz klasifikāciju vispārējās valdības sektorā. 
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna komponentes Nr.1 “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” reformu un investīciju virziena 1.1 “Emisiju samazināšana transporta sektorā” 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” 1.1.1.1.i. investīcijas “Konkurētspējīgs dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā” 1.1.1.1.i.2. un 1.1.1.1.i.3. saistīto pasākumu īstenošanas noteikumi"
Iebildums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmumu ar jaunu punktu par investīciju projekta negatīvo ietekmi uz spēju LDz izpildīt Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijas nosacījumus, lai tas varētu saglabāt klasifikāciju nefinanšu sabiedrību sektorā. 
 
Piedāvātā redakcija
Pieņemt zināšanai, ka investīciju projekta īstenošana pasliktina VAS “Latvijas dzelzceļš” iespējas izpildīt Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijas kritērijus, lai uzņēmums netiktu klasificēts vispārējās valdības sektorā. 
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka vēl nav saņemta Eiropas Komisijas (EK) reakcija par Satiksmes ministrijas sagatavoto skaidrojumu uz EK apsvērumiem par MK noteikumu projekta 13.4.1.apakšpunkta redakciju.
Lai preventīvi izvairītos no situācijas, kad pēc MK noteikumu apstiprināšanas nepieciešams virzīt grozījumus jau apstiprinātajā investīcijas īstenošanas normatīvajā regulējumā, kā arī ņemot vērā EK pausto viedokli ikgadējās sanāksmes par Atveseļošanas fonda (AF) plānu Latvijā laikā (no 2022.gada 30.maija līdz 1.jūnijam), ir būtiski ar EK saskaņot AF investīciju īstenošanas regulējuma gala versiju pirms tā apstiprināšanas MK. Attiecīgi aicinām Satiksmes ministriju izvērtēt iespēju MK noteikumu projektu virzīt apstiprināšanai pēc minētā EK viedokļa saņemšanas, lai gūtu pārliecību, ka MK noteikumi nodrošinās atskaites punktu, rādītāju un mērķu sasniegšanu atbilstoši AF plānam un Padomes īstenošanas lēmumam par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām šajā MK noteikumu projektā lietot vienotu terminoloģiju, 24.punktā aizstājot vārdus "civiltiesiskā līgumā" ar vārdu “līgumā”.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu izvērtēt, vai 25.punkta pirmais teikums nedublē 23.punktu, kas jau pasaka, ka atbalsts nav sniedzams, ja atbilst kādam no 22.punkta nosacījumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām redakcionāli precizēt apakšpunktu, ņemot vērā, ka paredzēts tikai viens mērķis un viens uzraudzības rādītājs.
Piedāvātā redakcija
26.1. projekta īstenošanas termiņi, sasniedzamais mērķis un uzraudzības rādītājs;
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt apakšpunktu, izmantojot Atveseļošanas un noturības mehānisma terminoloģiju.
 
Piedāvātā redakcija
26.3. investīcijas īstenošanai nepieciešamais finansējums un korektīvo darbību veikšanas nosacījumi;
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izmantot vienotu terminoloģiju un precizēt šādā redakcijā: “[..] 4. punktā noteiktā investīcijas mērķa un uzraudzības rādītāja sasniegšanu;”
Piedāvātā redakcija
26.8. informācija un dokumentu kopums, kas apliecinās šo noteikumu 4. punktā noteiktā investīcijas mērķa un uzraudzības rādītāja sasniegšanu;
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK noteikumu projektā paredzēt pienākumu finansējuma saņēmējam šādu apliecinājumu iesniegt.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt redakciju, lietojot vienotu terminoloģiju un atsaukties uz MK noteikumu projektā jau iekļauto punktu.
Piedāvātā redakcija
Vadības informācijas sistēmā nepieciešamās informācijas ievades apjoms un regularitāte, t.sk. par šo noteikumu 26.8. apakšpunktā minētās informācijas un dokumentu augšupielādes apjomu un termiņiem.
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt terminoloģiju, vārdu "gala maksājums" vietā lietot vārdus "noslēguma maksājums"
Piedāvātā redakcija
27.1. plānoto maksājuma pieprasījumu iesniegšanas grafiku, kurā norāda maksājumu pieprasījumu veidu (avansa maksājums, starpposma maksājums un noslēguma maksājums), maksājuma pieprasījuma apmēru un pieprasīšanas laiku;
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai šāda prasība nesarežģītu finansējuma plūsmu un nepagarinās maksājuma pieprasījuma sagatavošanu/iesniegšanu. Ierosinām šādu revidenta atzinumu atstāt tikai 28.5.apakšpunktā, sniedzot noslēguma maksājuma pieprasījumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt redakciju atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība".
Piedāvātā redakcija
izlases veidā veic pārbaudes par interešu konfliktu, krāpšanu un korupciju, kā arī dubultā finansējuma riska novēršanas pārbaudes, pārbaudes projekta īstenošanas vietā, projekta ieviešanas progresa un sasniegto rādītāju pārbaudes un datu ticamības pārbaudes”
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai šajā apakšpunktā teikuma daļa “nodrošināt mērķu atbilstošu sasniegšanu” nedublē iepriekšējo 31.2.apakšpunktu.     
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt- vārdus "projekta mērķu un rādītāju" aizstājot ar vārdiem “projekta mērķa”, jo par uzraudzības rādītāja pamatojošo dokumentāciju iekļauts 33.punktā.
Piedāvātā redakcija
34. Finansējuma saņēmējs ne vēlāk kā līdz 2026.gada 30.jūnijam iesniedz Vadības informācijas sistēmā projekta mērķa sasniegšanu pamatojošo projekta noslēguma dokumentāciju, revidenta atzinumu, kas apliecina izmaksu pamatotību un  mērķa sasniegšanu, tai skaitā:
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta noteikumu projekta 39.punktu ar vārdu “dalībvalstij’ aiz vārda “veikšanas”.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību noteikt papildu nosacījumus, lai nodrošinātu plānoto ieguldījumu atbilstību dzimumu līdztiesības un vienlīdzīgu iespēju principiem.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Aicinām svītrot vārdus "plāna komponentes", kas divreiz atkārtojas.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Otrajā rindkopā atkārtojas vārds "ietvaros" - "[..] pasākumu Nr.1.1.1.1.i.2. un 1.1.1.1.i.3. ietvaros ietvaros īsteno vienu projektu un [..]".
Piedāvātā redakcija
"[..] pasākumu Nr.1.1.1.1.i.2. un 1.1.1.1.i.3. ietvaros īsteno vienu projektu un [..]"
33.
MK sēdes protokollēmuma projekts
4. Atbalstīt investīcijas īstenošanai nepieciešamo priekšfinansējumu avansa un starpposma izmaksu līdz 65 430 000  euro apmērā segšanai no valsts budžeta līdzekļiem.
Priekšlikums
Aicinām protokollēmuma 4. un 5.punktā neizmantot jēdzienu "priekšfinansējums", ņemot vērā, ka šajā investīcijas pasākumu regulējumā tāds nav paredzēts. 
Piedāvātā redakcija
-