Atzinums

Projekta ID
23-TA-2128
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izvērtējot LM sniegto argumentāciju un piedāvāto projektu īstenošanas struktūru, no vienkāršoto izmaksu un attiecināmības viedokļa problēmas nesaredzam, vienlaikus vēršam uzmanību uz iespējamiem dubultā finansējuma riskiem, kas var rasties projektu īstenošanas un izmaksu deklarēšanas fāzē. Neskatoties uz sniegto skaidrojumu, ka projekta budžetā infrastruktūras izveides izmaksas (faktiskās) būs nodalītas no izmaksām, kuras pašvaldības plāno pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai atbilstoši EK vienas vienības likmei, mūsu ieskatā pastāv dubultā finansējuma risks uz finansējuma saņēmēja personāla izmaksām (piemēram, projektu vadītāja atalgojums), kas tiks attiecinātas pēc faktiskajām izmaksām līdz infrastruktūras izveidei, un netiešajām izmaksām, jo brīdī, kad tiks uzsākta sociālo pakalpojumu sniegšanas fāze jaunizveidotajā infrastruktūrā, visām ar sociālo pakalpojumu sniegšanu saistītajām izmaksām (tostarp projektu personāla un netiešās izmaksas) ir jābūt nosegtām ar EK likmi, jo atbilstoši Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 7. jūlija Deleģētās regulas Nr.  2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm (turpmāk - Regula)  pielikuma 6.3. punktā noteiktajam, ka norādītajās summās ir ietvertas visas darbības attiecināmās izmaksas. Līdz ar to projekta īstenošanas laikā ir jānodrošina atbilstošas uzraudzības kontroles un pastiprināti jāpievērš uzmanība personāla un netiešo izmaksu pozīciju nepārklāšanās, izmantojot vairākus izmaksu attiecināšanas veidus, lai netiek segtas tās pašas izmaksas dubultā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai salāgotu ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulā (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, lietoto terminoloģiju, noteikumu projekta 21.punktā vārdus "personāla atlīdzības izmaksām" lūdzam aizstāt ar vārdiem "personāla izmaksas".
Lūdzam arī anotācijā šo precizēt kur tas ir attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju nenorādīt maksimālo summu (31 670 euro), izvairoties no situācijas, ka pakalpojuma beigās varētu nebūt iespējams kompensēt visas sniegtā pakalpojuma stundas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 23.2.apakšpunktā norādīto likmi uz 1705 euro, saskaņā ar Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 7. jūlija deleģētajā regulā 2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm noteikto. Kā arī izvērtēt, vai nav nepieciešams precizēt kopējo summu, kas paredzēta 24 mēnešu periodā (1705x24=40920), vai arī maksimālo summu vispār nenorādīt, tādejādi izvairoties no situācijas, ka pēdējo mēnesi nevarēs kompensēt pilnā apmērā.
Papildus lūdzam veikt attiecīgus precizējumus MK noteikumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 49.punktu, norādot, ka 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas ietvaros atbalstītie projekti būs stratēģiski svarīgo projektu kopa, ņemot vērā anotācijā norādīto informāciju, ka tiek plānots komunikācijas pasākumu plāns stratēģiski svarīgo 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas projektu kopai, kuru izstrādās atbildīgā iestāde, kā arī to, ka pasākums tiek īstenots atklātas projektu iesniegumu atlases veidā un atbalstāmie projekti nav zināmi.
Vienlaikus, lūdzam izstrādāt atsevišķu komunikācijas plānu 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas stratēģiski svarīgo projektu kopai, ņemot vērā vienotā kritērija par projekta iesniegumā plānotiem publicitātes un informācijas izplatīšanas pasākumiem vērtēšanas skaidrojumā norādīto: ja projekta iesniegums paredz stratēģiski svarīga projekta īstenošanu, ir izstrādāts komunikācijas plāns, kas atbilst Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās noteiktajam un minēto vadlīniju pielikumā ietvertajai veidlapai un ir pievienots kā projekta iesnieguma pielikums.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, norādot, kurā Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā tiks plānots finansējums noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Atkārtoti izsakām priekšlikumu un aicinām anotācijas 3.sadaļā norādīt pamatojumu maksimālā avansa maksājuma apjomam 50% apmērā no projekta Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma. Vēršam uzmanību, ka izziņā ir sniegta informācija, ka priekšlikums ir ņemts vērā, bet anotācijā nav konstatētas veiktās izmaiņas vai papildinājumi maksimālā avansa apmēra pamatojumam.
Piedāvātā redakcija
-