Projekta ID
25-TA-1938Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
16.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ar Ministru kabineta 03.03.2014. rīkojumu Nr.90 "Par Oficiālās elektroniskās adreses koncepciju" tika pieņemts lēmums nevis uzkrāt un izmantot juridisko un fizisko personu e-pastu adreses, bet veidot jaunu informācijas sistēmu- oficiālo elektronisko adresi, lai tiktu nodrošināta garantēta publiskās pārvaldes dokumentu piegāde.
Ar Ministru kabineta 01.02.22. sēdes protokolu Nr. 5 23. § tika uzdots:
"6. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izvērtēt pēc būtības Latvijas Pašvaldību savienības sniegtos priekšlikumus, sagatavot un līdz 2022. gada 1. jūlijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā.
7. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sagatavot un līdz 2026. gada 31. decembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu, kas nosaka kritērijus un kārtību, kādā reģistrē tās personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas e-vidē, kā arī kārtību, kādā krīzes vai izņēmuma stāvokļa laikā tiek nodrošināta šo personu apziņošana un informācijas piegāde"
Ar Ministru kabineta 05.09.23. sēdes protokola Nr. 43 23.§ tika uzdots:
"4. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 2023. gada 1. decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā normatīvo aktu projektus, kuros tiks paredzēti risinājumi, lai:
4.1. noteiktu kārtību, kādā valsts identificē personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas elektroniskajā vidē;
4.2. nodrošinātu iespēju saņemt valsts un pašvaldību elektroniskos pakalpojumus, ziņas un informāciju par savām tiesībām un pienākumiem, kā arī īstenot savas tiesības un pienākumus personām, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas elektroniskajā vidē;
4.3. noteiktu pienākumu fiziskām personām, kuras ir aktīvas elektroniskajā vidē, obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi, tādējādi veicinot publisko resursu efektīvu izlietošanu un operatīvāku saziņu, tuvākajā laikā nosakot pienākumu valsts pārvaldē strādājošajiem obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi."
Lūdzam pievienot jaunu punktu šādā redakcijā:
Ar Ministru kabineta 01.02.22. sēdes protokolu Nr. 5 23. § tika uzdots:
"6. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izvērtēt pēc būtības Latvijas Pašvaldību savienības sniegtos priekšlikumus, sagatavot un līdz 2022. gada 1. jūlijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā.
7. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sagatavot un līdz 2026. gada 31. decembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu, kas nosaka kritērijus un kārtību, kādā reģistrē tās personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas e-vidē, kā arī kārtību, kādā krīzes vai izņēmuma stāvokļa laikā tiek nodrošināta šo personu apziņošana un informācijas piegāde"
Ar Ministru kabineta 05.09.23. sēdes protokola Nr. 43 23.§ tika uzdots:
"4. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 2023. gada 1. decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā normatīvo aktu projektus, kuros tiks paredzēti risinājumi, lai:
4.1. noteiktu kārtību, kādā valsts identificē personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas elektroniskajā vidē;
4.2. nodrošinātu iespēju saņemt valsts un pašvaldību elektroniskos pakalpojumus, ziņas un informāciju par savām tiesībām un pienākumiem, kā arī īstenot savas tiesības un pienākumus personām, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas elektroniskajā vidē;
4.3. noteiktu pienākumu fiziskām personām, kuras ir aktīvas elektroniskajā vidē, obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi, tādējādi veicinot publisko resursu efektīvu izlietošanu un operatīvāku saziņu, tuvākajā laikā nosakot pienākumu valsts pārvaldē strādājošajiem obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi."
Lūdzam pievienot jaunu punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"-- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai veikt nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu dokumentu garantētu piegādi oficiālajā elektroniskajā adresē, kā arī darbības, kas nepieciešamas, lai pēc būtības izpildītu Ministru kabineta 01.02.22. sēdes protokolu Nr. 5 23. § 6.un 7.punktu, kā arī Ministru kabineta 05.09.23. sēdes protokola Nr. 43 23.§ 4.punktu."
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Kategoriski iebilstam protokollēmuma 2.punktam un lūdzam to svītrot. Visi šie Ministru kabineta uzdevumi nav zaudējuši aktualitāti, lai arī VARAM ilgstoši nav ievērojis šo uzdevumu izpildes termiņus.
Ar Ministru kabineta 01.02.22. sēdes protokolu Nr. 5 23. § tika uzdots:
"6. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izvērtēt pēc būtības Latvijas Pašvaldību savienības sniegtos priekšlikumus, sagatavot un līdz 2022. gada 1. jūlijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā.
7. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sagatavot un līdz 2026. gada 31. decembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu, kas nosaka kritērijus un kārtību, kādā reģistrē tās personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas e-vidē, kā arī kārtību, kādā krīzes vai izņēmuma stāvokļa laikā tiek nodrošināta šo personu apziņošana un informācijas piegāde"
Ar Ministru kabineta 05.09.23. sēdes protokola Nr. 43 23.§ tika uzdots:
"4. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 2023. gada 1. decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā normatīvo aktu projektus, kuros tiks paredzēti risinājumi, lai:
4.1. noteiktu kārtību, kādā valsts identificē personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas elektroniskajā vidē;
4.2. nodrošinātu iespēju saņemt valsts un pašvaldību elektroniskos pakalpojumus, ziņas un informāciju par savām tiesībām un pienākumiem, kā arī īstenot savas tiesības un pienākumus personām, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas elektroniskajā vidē;
4.3. noteiktu pienākumu fiziskām personām, kuras ir aktīvas elektroniskajā vidē, obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi, tādējādi veicinot publisko resursu efektīvu izlietošanu un operatīvāku saziņu, tuvākajā laikā nosakot pienākumu valsts pārvaldē strādājošajiem obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi."
Gan 2022.gada, gan 2023.gada uzdevumi jau bija būtiski kompromisi no LPS puses, ir nepieņemami šos kompromisus ne tikai laicīgi nepildīt, bet pat atteikties vispār tos izpildīt!
E-adrese tika radīta, lai ar personām, kuras ir aktīvas elektroniskajā vidē publiskais sektors varētu sazināties elektroniski, tādējādi ietaupot būtiskus resursus. Ja VARAM nespēj nodrošināt :
1) ka juridiskās personas, kurām atbilstoši likumam e-adreses lietojums ir obligāts jau no 01.01.23., lieto e-adresi, turklāt apstākļos, kad VARAM 2014.‑2020. gada plānošanas periodā projektā “Publiskās pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības sistēma – 2.kārta” iztērēja vismaz 1 341 825,87 EUR tikai informēšanas un izglītošanas pasākumiem par e-adresi
2) ka ārvalstu fiziskām un juridiskām personām, kurām ir īpašumi Latvijā, obligāti ir jālieto e-adrese,
3) ka Latvijas fiziskās personām, kuras ir aktīvas elektroniskajā vidē, arī ir pienākums lietot e-adresi,
4) ka e-adresē tiek nodrošināta garantēta dokumentu piegāde,
Tad lūdzam uzdot VARAM no sava budžeta segt visām pašvaldībām to faktiskos izdevumus par papīra korespondenci, kā arī izdevumus dokumentu nosūtītājam, ko rada garantētās dokumentu piegādes nenodrošināšana e-adresē. Jo acīmredzami, tikai tad, kad pati ministrija būs materiāli ieinteresēta, tā beidzot spēs nodrošināt patiesu pāreju uz digitālo saziņu, kas ietaupīs būtiskus līdzekļus, kurus šobrīd pašvaldības ir spiestas tērēt papīra korespondencē.
Ar Ministru kabineta 01.02.22. sēdes protokolu Nr. 5 23. § tika uzdots:
"6. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izvērtēt pēc būtības Latvijas Pašvaldību savienības sniegtos priekšlikumus, sagatavot un līdz 2022. gada 1. jūlijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā.
7. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sagatavot un līdz 2026. gada 31. decembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu, kas nosaka kritērijus un kārtību, kādā reģistrē tās personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas e-vidē, kā arī kārtību, kādā krīzes vai izņēmuma stāvokļa laikā tiek nodrošināta šo personu apziņošana un informācijas piegāde"
Ar Ministru kabineta 05.09.23. sēdes protokola Nr. 43 23.§ tika uzdots:
"4. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 2023. gada 1. decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā normatīvo aktu projektus, kuros tiks paredzēti risinājumi, lai:
4.1. noteiktu kārtību, kādā valsts identificē personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas elektroniskajā vidē;
4.2. nodrošinātu iespēju saņemt valsts un pašvaldību elektroniskos pakalpojumus, ziņas un informāciju par savām tiesībām un pienākumiem, kā arī īstenot savas tiesības un pienākumus personām, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas elektroniskajā vidē;
4.3. noteiktu pienākumu fiziskām personām, kuras ir aktīvas elektroniskajā vidē, obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi, tādējādi veicinot publisko resursu efektīvu izlietošanu un operatīvāku saziņu, tuvākajā laikā nosakot pienākumu valsts pārvaldē strādājošajiem obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi."
Gan 2022.gada, gan 2023.gada uzdevumi jau bija būtiski kompromisi no LPS puses, ir nepieņemami šos kompromisus ne tikai laicīgi nepildīt, bet pat atteikties vispār tos izpildīt!
E-adrese tika radīta, lai ar personām, kuras ir aktīvas elektroniskajā vidē publiskais sektors varētu sazināties elektroniski, tādējādi ietaupot būtiskus resursus. Ja VARAM nespēj nodrošināt :
1) ka juridiskās personas, kurām atbilstoši likumam e-adreses lietojums ir obligāts jau no 01.01.23., lieto e-adresi, turklāt apstākļos, kad VARAM 2014.‑2020. gada plānošanas periodā projektā “Publiskās pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības sistēma – 2.kārta” iztērēja vismaz 1 341 825,87 EUR tikai informēšanas un izglītošanas pasākumiem par e-adresi
2) ka ārvalstu fiziskām un juridiskām personām, kurām ir īpašumi Latvijā, obligāti ir jālieto e-adrese,
3) ka Latvijas fiziskās personām, kuras ir aktīvas elektroniskajā vidē, arī ir pienākums lietot e-adresi,
4) ka e-adresē tiek nodrošināta garantēta dokumentu piegāde,
Tad lūdzam uzdot VARAM no sava budžeta segt visām pašvaldībām to faktiskos izdevumus par papīra korespondenci, kā arī izdevumus dokumentu nosūtītājam, ko rada garantētās dokumentu piegādes nenodrošināšana e-adresē. Jo acīmredzami, tikai tad, kad pati ministrija būs materiāli ieinteresēta, tā beidzot spēs nodrošināt patiesu pāreju uz digitālo saziņu, kas ietaupīs būtiskus līdzekļus, kurus šobrīd pašvaldības ir spiestas tērēt papīra korespondencē.
Piedāvātā redakcija
Svītrot MK protokollēmuma projekta 2.punktu : Atzīt par aktualitāti zaudējušiem Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra sēdes protokollēmuma "Likumprojekts "Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā"" (protokols Nr. 5, 23.§) 6. un 7. punktu un Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra sēdes protokollēmuma "Likumprojekts "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā"" (protokols Nr. 43, 23.§) 4.1. un 4.2. apakšpunktu.
Pievienot jaunu punktu šādā redakcijā:
"__. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai no 2026.gada 1.janvāra no sava budžeta segt visām pašvaldībām to faktiskos izdevumus par nosūtāmo papīra korespondenci juridiskajām personām, fiziskajām personām, kas ir aktīvas elektroniskajā vidē, kā arī ārvalstu personām, kurām Latvijā pieder nekustamie īpašumi, kā arī segt izdevumus pašvaldībām kā elektronisko dokumentu nosūtītājām, ko rada garantētās dokumentu piegādes nenodrošināšana e-adresē.
Pievienot jaunu punktu šādā redakcijā:
"__. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai no 2026.gada 1.janvāra no sava budžeta segt visām pašvaldībām to faktiskos izdevumus par nosūtāmo papīra korespondenci juridiskajām personām, fiziskajām personām, kas ir aktīvas elektroniskajā vidē, kā arī ārvalstu personām, kurām Latvijā pieder nekustamie īpašumi, kā arī segt izdevumus pašvaldībām kā elektronisko dokumentu nosūtītājām, ko rada garantētās dokumentu piegādes nenodrošināšana e-adresē.
3.
Rīkojuma konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam sniegt informāciju par kopējo finansējumu e-adresei pa gadiem no e-adreses izveides pirmsākumiem, atsevišķi norādot kopējo finansējumu sadaļai e-rēķini.
Piedāvātā redakcija
-
